Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

-D©©©L-

De donor is al grotendeels leeg. Motor en stoelen/bank zijn er al uit.
Ik heb hem gekocht voor een aantal onderdelen waarvan enkele bij de demontage bedrijven lastig te krijgen zijn.

- Deursloten
- Deur kabelbomen
- Raambediening motoren
- Stuurkolom met kappen en schakelaars
- ECC bedrading
- 2/3e deel van het Kachelhuis
- een deel van de motorruime kabelboom
- Diverse sensoren
- Motorkap isolatie
- Parafaan met wisserarmen en -motor
- De rest van de koets voor een projectje (als er tijd is).

'T is een hele klus, maar ik heb er stiekem wel veel zin in.
hint: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,38779.0.html  ;D

UserID6342

Goh, het meeste wat je opnoemt heb ik hier wel liggen hoor (twee of drievoud) ;D  Kon je alleen niet blij maken met het ECC gedeelte ;D

-D©©©L-

Citaat van: Dirk342 op 13-06-2010 10:02:24
Goh, het meeste wat je opnoemt heb ik hier wel liggen hoor (twee of drievoud) ;D  Kon je alleen niet blij maken met het ECC gedeelte ;D

Van een 1998 x70 ?!

UserID6342

Neuh joh, van die jonkies heb ik hier niet ;D

het jongste wat ik momenteel heb zijn 2 modeljaren '97, dus de laatste type 850

elianmars

Ik ben afgelopen zaterdag vergeten te kijken of ik het kastje nog ergens heb liggen. Beetje te druk geweest  :eusa_shifty:

Als ik 'm heb liggen, komt-ie jouw kant op  ;)

Sbv

Citaat van: elianmars op 14-06-2010 09:51:17
Ik ben afgelopen zaterdag vergeten te kijken of ik het kastje nog ergens heb liggen. Beetje te druk geweest  :eusa_shifty:

Als ik 'm heb liggen, komt-ie jouw kant op  ;)
Wat zoek je dan nog ?

elianmars

Citaat van: Sbv op 14-06-2010 09:55:38
Citaat van: elianmars op 14-06-2010 09:51:17
Ik ben afgelopen zaterdag vergeten te kijken of ik het kastje nog ergens heb liggen. Beetje te druk geweest  :eusa_shifty:

Als ik 'm heb liggen, komt-ie jouw kant op  ;)
Wat zoek je dan nog ?

De immobilizer, die hoort bij iets wat Marco vorige week heeft gekregen.

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 14-06-2010 09:56:08
Citaat van: Sbv op 14-06-2010 09:55:38
Citaat van: elianmars op 14-06-2010 09:51:17
Ik ben afgelopen zaterdag vergeten te kijken of ik het kastje nog ergens heb liggen. Beetje te druk geweest  :eusa_shifty:

Als ik 'm heb liggen, komt-ie jouw kant op  ;)
Wat zoek je dan nog ?

De immobilizer, die hoort bij iets wat Marco vorige week heeft gekregen.

Dat gaat vast helemaal goedkomen.  ;D
Als iemand toevallig nog een x70R klokkenwinkel heeft liggen van modeljaar 1997-1998 dan houd ik me aanbevolen.
Ook zoek ik nog een automaatpook (compleet) van een x70.

Sbv

Citaat van: -D©©©L- op 14-06-2010 09:59:05
Citaat van: elianmars op 14-06-2010 09:56:08
Citaat van: Sbv op 14-06-2010 09:55:38
Citaat van: elianmars op 14-06-2010 09:51:17
Ik ben afgelopen zaterdag vergeten te kijken of ik het kastje nog ergens heb liggen. Beetje te druk geweest  :eusa_shifty:

Als ik 'm heb liggen, komt-ie jouw kant op  ;)
Wat zoek je dan nog ?

De immobilizer, die hoort bij iets wat Marco vorige week heeft gekregen.

Dat gaat vast helemaal goedkomen.  ;D
Als iemand toevallig nog een x70R klokkenwinkel heeft liggen van modeljaar 1997-1998 dan houd ik me aanbevolen.
Ook zoek ik nog een automaatpook (compleet) van een x70.
Afghelopen zaterdag heb ik bij Verwijst in Uden nog wel wat complete automaat poken zien liggen. Klokkenhuis enkel engelse bij mijn weten. ook niet heel specifiek opgelet

-D©©©L-

Het vervolg in de zoektocht naar de "ultieme" turbo+LPi bougies.

Citaat van: -D©©©L- op 15-02-2010 14:18:28
Citaat van: -D©©©L- op 26-11-2009 01:31:04
Citaat van: -D©©©L- op 19-08-2009 19:40:46
Citaat van: -D©©©L- op 22-06-2009 16:09:49
Citaat van: -D©©©L- op 06-05-2009 11:41:15
Ik heb (bij wijze van proef) nu dus maar een setje NGK BKR8EIX kaarsjes besteld. Vergelijkbaar met de bekende Denso IK24, wel met een andere prijs. Ik had eigenlijk de BKR8E willen hebben (ultra el-cheapo, koperen elektrode), die bleek helaas niet meer leverbaar. Ik ben benieuwd wat het gaat worden met de "koudere" kaarsen erin.  :eusa_think:

Ik ben nu 4000 km verder met deze kaarsen erin. De ervaringen tot nu toe zijn goed, ik merk zeker verschil bij zware & langdurige belasting van de motor. Waar de originele volvo bougies na een tijdje hoge snelheid rijden wat problemen gaven (af en toe een keer een slag missen, soms ook minder vermogen beschikbaar) heb ik dat met deze kaarsen nog niet mogen merken. Nog 16.000 km erbij, en dan is eigenlijk pas wat zinvols te zeggen over de levensduur

Meer een reminder aan mijzelf. Nu 13.500 km met deze bougies en nog altijd geen klap gemist. Dit is ongeveer de stand waarbij originele volvo bougies voorzichtig kuren begonnen te vertonen.

Nu 26.000 km er mee gereden en nog altijd geen klap gemist. Zou het dan toch kunnen ? Binnenkort krijgen ze weer een lange rit voor de kiezen (~1400 km) waarbij ik langere tijd hoge snelheden rijdt. Ben benieuwd. 

Ondertussen ook het koelwater probleempje opgelost en de "imi" nokkenaskeerring (die er alweer uit lag) vervangen door een originele. Ook een paar nieuwe accupoolklemmen gemonteerd en een nieuwe 70 Ah "volvo" accu. Het tuinhekje (carterbeschermer) zit er ook weer onder.   


Na 38.000 km inzet doen de BKR8EIX bougies het nog altijd prima.  Even was ik bang dat ze te "koud" zouden zijn voor winterse inzet, maar ook met -27 buitentemperatuur was er niks mis.
Wat mij betreft een blijvertje, dit type. Eens zien of ik 50.000 km hiermee vol kan maken. 

49.500 km alweer met de NGK bougies. Eigenlijk nog niet merkbaar minder geworden. Bij 50.000 km gaan ze eruit, misschien dat ik met het vergelijken tegen een setje nieuwe wel verschil kan merken. Overigens zijn deze bougies in Engeland een behoorlijk stuk goedkoper dan hier. dat scheelt zeker 40-50% op de aanschaf prijs.
Dat ik een tweede set gekocht heb, geeft wel aan dat mijn zoektocht eigenlijk ten einde is. Dit is een oplossing die gewoon werkt.

datum      422R

15-12-08   189.025 km
12-03-09   198.720 km
14-05-09   204.076 km
14-06-09   209.560 km
16-08-09   217.015 km
16-12-09   233.745 km
25-01-10   238.000 km
15-02-10   241.000 km
16-05-10   252.539 km


Teddy81

Mooi, ik heb dit ook een beetje in de gaten gehouden want mijn originele bougies willen ook wel eens een slag missen. Binnenkort nieuwe bougies bestellen dus het worden de NGK's.

Bedankt voor je testwerk! ;D

jrkalf

#2351
Waar zijn deze NGK vrinden te bestellen?

En uiteraard de onvermijdelijke vraag, waarom deze NGK BKR8EIX ipv de PFR7B die NGK zelf voorschrijft voor een 850 T-5 / T-5R / R ?
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

arjenT5R

De 8 is een wat koudere bougie
heeft wat minder last van slijtage bij wat verhoogde verbrandings temperaturen  :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

-D©©©L-

Langzamerhand krijgt het interieur wissel project steeds meer vorm.  Tegelijkertijd gaan ook de voorbereidingen voor een ECU swap door.
Ik wil er graag een Motronic 4.4 ECU in hebben omdat die echte OBD2 functionaliteit bied.

De M4.3 en M4.4 ECU's zijn zo goed als pin compatible, maar het venijn zit (ook hier) in de details.  Zo is de regie over de aircopomp verhuist van 50% M4.3 + 50% 850 ECC naar 100% M4.4.  De ECC unit uit een x70 heeft dus geen directe regie meer over de koppeling van de aircopomp, hij doet slechts een aanvraag tot inschakelen bij de ECU.
Dat heeft wat gevolgen voor de bekabeling van de ECC unit naar de ECU. Uiteindelijk is het een M4.4 met een x70 ECC unit en dat werkt gewoon samen. In tussentijd moet ik even wat "noodverbandjes" leggen om te voorkomen dat de airco kapot loopt door een lamgelegde hogedruk sensor.

Dan is er nog de zekeringkast naast de veerpoot die alleen in een x70 zit. Oplettende lezers hebben die kast in de 422R al lange tijd kunnen spotten. Volvo heeft hierin een aantal hoofdzekeringen + hoofdrelais geplaatst en ook het magneetkoppeling relais is hier neergezet (net als het voorgloei-relais van de diesels). 
Een deel van die hoofdzekeringen is zeker zinvol, ik heb nog niet helder of ik ze allemaal ga inzetten. Technisch is het zonder problemen mogelijk.

Een beetje puzzelen met de onderdeelnummers van het kachelhuis leerde dat alleen het "bovenste" deel anders is. Ik ga proberen om dat deel te wisselen zonder de verdamper los te nemen. Uiteraard gaat wel de ventilator van van een x70 toegepast worden. Deze is stiller en heeft meer capaciteit, daarnaast past de stekker 1:1 aan die van de x70 ECC kabelboom.

Het meeste werk gaat zitten in het ombouwen van de deuren. Niet alleen de sloten moeten gewisseld worden (omdat een x70 werkt met kabel bediening aan de binnenzijde) maar ook omdat de bekleding net even anders vast zit. Dus moet ik de platen waarmee de raambedieningsmotor geplaatst is, omwisselen.
De bekabeling naar de voorste twee deuren is ook een aardige klus. De stekkers zijn dan wel identiek, maar er is een totaal andere pin-bezetting  toegepast.

wordt vervolgd...

)()()sT

Succes!

Eigenlijk vind ik het best wel zonde dat je een gave 854R zo verandert...  :eusa_shifty: