gloeibougies

Gestart door mdl, 26-10-2008 15:33:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

Voor dat geld is het allicht waard om te proberen.  Heel simpel, als ik een diesel had gehad met rotte gloeibougies had ik hetzelfde gedaan.

VolvoDeMio

#16
Citaat van: Taranis op 10-12-2008 22:37:17
Alleen die lange bout bovenop de stuurpomp loshalen is niet genoeg zeker? Ook de bouten die in de poulie zitten moeten los? Of niet?

??


Citaat van: Gunnar op 03-12-2008 21:26:18
Citaat van: Robby72 op 26-10-2008 18:52:09
Kan je de gloeibougies ook nameten zonder ze te demonteren? Ik zou ook wel eens willen kijken naar de stand van de mijne.

Ja, een amperetang rond de draad terwijl je gloeit.

Dat klinkt als een specialistisch apparaat.
Als dat zo is, kan je dan eventueel onder gebruikmaking van een multimeter het een en ander afleiden?


Taranis

Citaat van: VolvoDeMio op 19-12-2008 14:40:34
Citaat van: Taranis op 10-12-2008 22:37:17
Alleen die lange bout bovenop de stuurpomp loshalen is niet genoeg zeker? Ook de bouten die in de poulie zitten moeten los? Of niet?

??

Wat is 't probleem? :)

Overigens van de week de gloeibougies binnen gehad, krijg ik er 7 :eusa_think:

2 op reserve dan maar ;D Volgende week even om een lange pijpdop om ze los/vast te draaien want zonder fatsoenlijk gereedschap kom je d'r echt niet bij heb ik 't idee :eusa_think:

VolvoDeMio

Citaat van: Taranis op 19-12-2008 15:24:26
Citaat van: VolvoDeMio op 19-12-2008 14:40:34
Citaat van: Taranis op 10-12-2008 22:37:17
Alleen die lange bout bovenop de stuurpomp loshalen is niet genoeg zeker? Ook de bouten die in de poulie zitten moeten los? Of niet?

??

Wat is 't probleem? :)


Ik was benieuw hoe ingrijpend het stuurpomp-verhaal is.


Taranis

Citaat van: VolvoDeMio op 19-12-2008 15:57:34
Ik was benieuw hoe ingrijpend het stuurpomp-verhaal is.

Ik ook, maar gezien het uitblijven van antwoord kom ik er wel achter als ik bezig ben ;)

Taranis

Citaat van: VolvoDeMio op 19-12-2008 15:57:34
Ik was benieuw hoe ingrijpend het stuurpomp-verhaal is.

Zie hier: de how-to

Succes 8)

hathü

Ik ben gisteren bezig geweest met de gloeibougies, tering wat zitten die dingen vast :evil:, volgens mij zitten ze er al 375000 km in :eusa_doh:. Ik wil niet het risico lopen dat er 1 of meer afbreken en heb besloten het bij de garage te laten doen. A.s. donderdag is ie aan de beurt. Ze hebben tenminste het juiste gereedschap( een speciale momentsleutel) om die krengen eruit te krijgen.

Taranis

Welke gloeibougies heb je nog gekocht? Ook die van Ebay of bij de dealer?

JayJ

#23
Het doormeten van gloeibougies is super easy, enige wat je nodig hebt is een multimeter.

Zet de multimeter op stand Ohm(weerstand) haal de stekkers van de bougies af, en plaats 1 meetdraad op de kop van de bougie en de ander op de massa van de accu of een massapunt van de motor. In het geval van oneindig of geen weerstand is hij stuk.

De weerstand dat hij goed is hangt beetje af van het merk, valt wel op te zoeken op internet.

Wat je eventueel ook nog kan doen is een draadje van de plus van de accu naar de bougie trekken en als hij vonkt issie nog goed (in ieder geval geen onderbreking in de bougie).


Maar meten is weten.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

thuur

Was het maar zo eenvoudig. De gloeikaarsjes in de TDIs worden in 4 stappen aangestuurd. Dit alles wordt automatisch geregeld middels in de bougies aanwezige bimetalen thermostaten. M.a.w. de weerstand is dus zeker geen vaste factor. Ik kan me zelfs voorstellen dat je oneindig meet omdat je niet genoeg stroom aan de bougie geeft.


Gr ;)

JayJ

Hmm duidelijk, weer wat geleerd.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1

hathü

Citaat van: Taranis op 04-01-2009 13:51:20
Welke gloeibougies heb je nog gekocht? Ook die van Ebay of bij de dealer?

Niet van de dealer, ik zou ze gaan halen bij de Bosch garage( bij mij om de hoek) die zet ze er donderdag ook in.
Zodra ik weet wat het me gaat kosten post ik het hier. Kun je zien wat je met doe het zelven hebt bespaart.  ;)

VolvoDeMio

Citaat van: hathu op 04-01-2009 13:46:18
Ik ben gisteren bezig geweest met de gloeibougies, tering wat zitten die dingen vast :evil:, volgens mij zitten ze er al 375000 km in :eusa_doh:. Ik wil niet het risico lopen dat er 1 of meer afbreken en heb besloten het bij de garage te laten doen. A.s. donderdag is ie aan de beurt. Ze hebben tenminste het juiste gereedschap( een speciale momentsleutel) om die krengen eruit te krijgen.

Momentsleutel beter niet gebruiken bij het demonteren. Lijkt me niet bevorderlijk voor het binnenste.

Bij het vastzetten komt het weer wél van pas; plm. 17 Nm is niet iedereen gegeven om dat op gevoel te doen.


Taranis

Citaat van: hathu op 04-01-2009 16:10:11
Zodra ik weet wat het me gaat kosten post ik het hier. Kun je zien wat je met doe het zelven hebt bespaart.  ;)

Haha is goed ;)

JayJ

Inspuiten met kruipolie doet ook wonderen.
Draait nu 296pk, 508Nm en een emmer op 1