De Roetmeeuw

Gestart door Taranis, 29-11-2008 20:34:08

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Wat zitten je nou allemaal stom te lullen man .... klep is krom, klepsteel heeft zich dwars door de stoter geboord....
poulie's en de hele bende heb ik allemaal liggen vanavond lekker uit freten en morgen de boel afmaken.

conische passingen die beschadigd zijn etc kunnen we zelf prima beoordelen we zien wel wat we er terug op plakken. Foto's komen vast later eerst freten en pils Gehe

ajetooo  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Taranis

Foto's komen tzt wel, maar het verhaal dat bij een automaat de kop heel blijft is definitief kul. De klepsteel is dwars door de stoter gegaan.

De nokkenaspoelie die los zat was die aan pompzijde, bout niet goed vast gezet misschien?

Na vandaag denken we dat de riem gewoon gebroken is door slijtage. Op 1 plek is ie aardig dunner dan de rest.

Nu ff snel douchen en dan de stad in voor happie en een drankje en dat hebben we alle 4 echt verdiend. Ewout, Arjen en Wouter reuze bedankt voor jullie hulp vandaag, superteam zo :eusa_clap:

Wouter heeft meteen even de achterlichten en ruitenwissermotor vervangen. Morgen de 019 ook wat aandacht geven anders komt dat niet goed met apk vrijdag.

viking_in_shorts

Toch jammer van de text / beeld ratio vandaag. Klinkt in ieder geval wel alsof jullie een dagje flink hebben zitten buffelen ...

Sbv

De andere kop zit er inmiddels weer op en de meeste andere delen ook.
Vanmiddag Arjen mooi bezig gezien met het statisch afstellen. Dat lijkt gelukt te zijn, dynamisch moet nog als de motor loopt.

Misschien dat ze vanavond al de auto kunnen starten en anders zal het waarschijnlijk morgen worden.

Er zijn overigens een hoop foto's gemaakt vanmiddag die nog wel deels hier zullen komen

Bouke

Mooi dat het allemaal lijkt te lukken,ik ben benieuwd ;) Was gezellig gisteren en goed gegeten :eusa_dance:

Sbv

Citaat van: Bouke op 21-03-2013 20:04:11
Mooi dat het allemaal lijkt te lukken,ik ben benieuwd ;) Was gezellig gisteren en goed gegeten :eusa_dance:
Wij hebben ook prima gegeten.

Taranis

De motor heeft gedraaid, maar de olie zeikt uit de nokkenaskeerringen. Helaas.

Morgen even de dealer bellen voor nokkenaskeerringen ipv die universele VAG troep.

Arjen, Wouter, Ruben, Ewout, Sander, heel erg bedankt voor jullie hulp vandaag, er is echt keihard gewerkt! Jammer dat het niet helemaal afgelopen is zoals we gehoopt hadden, maar ik ben er nog steeds blij mee: het blok heeft gelopen.

Nu nog even een Erdingertje en dan het mandje in :) Zowel Ewout als ik zijn echt he-le-maal gesloopt. Fotoverslag volgt waarschijnlijk dit weekend, er zijn veel foto's gemaakt.

elianmars

Passen die VAG keerringen zo slecht dan?

Wel jammer dat 't niet gelijk goed is, maar super dat het torretje loopt!  :eusa_clap:

arjenT5R

Keerringen zijn niet eens origineel vag maar imitatie vag, heb het ook al eens aan de hand gehad bij de neppert.
Keerringen passen gewoon met geen mogelijkheid!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Taranis

Citaat van: elianmars op 21-03-2013 23:26:14
Passen die VAG keerringen zo slecht dan?

Wel jammer dat 't niet gelijk goed is, maar super dat het torretje loopt!  :eusa_clap:

Wat Arjen zegt: ik heb nokkenaskeerringen besteld voor de 26-FN-BB, letterlijk op die manier. Krijg je van die goedkope imitatieshit die dus echt voor geen meter past. We hebben ze meerdere keren gemonteerd en hadden uiteindelijk het idee dat ze misschien wel af zouden dichten maar dus niet.

Als ik 1 ding geleerd heb met dit project dan is het wel dit: liever originele Volvo-onderdelen ook al zijn ze duurder, dan die universele meuk, teveel pakkingen en keerringen die niet passen. Multiriem te lang, klepdekselpakking die er niet eens op lijkt, verkeerde koppakking, nokkenaskeerringen waar de olie van tussen zeikt... ik ben er wel een beetje klaar mee. Morgen even de onderdelenboer vriendelijk bedanken dat 't echt troep was en dat ik 't dus niet ga betalen.

Het torretje loopt en dat is inderdaad erg fijn. De rest volgt wel weer. Even zien of dat nog gaat lukken tijdens Arjen z'n huidige verlof of dat we 't op een later moment moeten doen.

Ewout Schalkwijk

Biertje zit erin, en lig nu in m'n mandje. Helemaal naar de kloten.  ;)

Morgen eerst de herkeuring van de 019. Hopen dat het goed komt met dat ding.

Daarna nog even terug naar de Roetmeeuw en weer de garage uit halen

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Zo, eindelijk tijd om een fotoverslagje te posten :)

Zoals bekend is Ewout dinsdagmiddag geland in Goes. Nadat Ewout de 019 even flink afgehoerd heeft :eusa_whistle:, een Chineesje gehaald, blauw knipperende lampen achter ons gehad en de stamkroeg van Pascal opgezocht in Middelburg. De volgende dag eerst de V70 van Ewout bij Olov neer gezet voor een nieuwe distributie en koffie en een croissantje gedaan bij de onderdelenman, die nu toch ook wel erg benieuwd was naar die grote Noorse afnemer :)
Daarna met de 019 doorgegaan naar ArjenT5R, maar helaas zaten de remmen van de roetmeeuw zo vast, dat de 019 amper beweging in de roetmeeuw kreeg terwijl de rook van de voorbanden sloeg.
Uiteindelijk hebben we maar besloten dat we beter de XC op konden gaan halen en die had er ook moeite mee (>>filmpie<<) maar uiteindelijk hebben we de roetmeeuw naar voren weten te slepen. Daarna heeft Arjen met de Gasserati de roetmeeuw naar binnen gebotst en stond ie eindelijk binnen.

Ewout kon niet wachten om te beginnen en had meteen de multiriem verwijderd, die keurig voorgevormd bleek ;D :

Van die multiriem zouden we later nog wel eens gemak hebben...
De oude distributieriem is mooi gerafeld en over een lengte van circa 20 centimeter aardig dunner, dus was aan vervanging toe ondanks dat deze nog maar iets meer dan 80.000 km oud is:

Arjen maakt even ruimte door de koelfan te verwijderen:

En Ewout kijkt en leert:

Een deel van het inlaattraject verwijderd:

Ewout haalt de lagerkappen van de nokkenas los en stelt zich aan :P :

Kapjes eraf:

En daarna de kopbouten lossen:

Nog even 1 moertje van het spruitstuk:

Oliefilter losdraaien 'the Arjen way' :

Wouter komt kijken:

Ik mopper op het onderste boutje van de multiriemspanner:

De kop gaat er af:

Arjen legt mij uit hoe ik een kromme klep herken:

In dit stadium dachten we aan 1 kromme klep, in een later stadium bleken er 3 kromme kleppen in de kop te zitten. 1 klepsteel is door de klepstoter heen gegaan (Arjen, wil jij je foto's nog posten?), dus met alleen een nieuw riempje zou het echt een kwestie van tijd geweest zijn voordat de boel definitief in de prak gedraaid was.

De oude koppakking nog op het onderblok:

Arjen meubelt de pakking los:

Onder toeziend oog van Ewout:

Tadaa:

Het onderblok:

Bij Ewout raakten de pilletjes een beetje uitgewerkt, dus toen 1 of ander mega belangrijk clipje (ofzo) niet kwijt mocht raken, werd dat met de grootste voorzichtigheid midden op het dak gelegd:

Wat ik zeg, de pilletjes raakten uitgewerkt :P :

Misschien werkt een beetje remmenreiniger ook wel:

Arjen krijgt aanwijzingen waar ie nog wat vergeten is:

Ondertussen ligt de 'nieuwe' kop te wachten op de werkbank:

Ewout heeft rare plannen met de nokkenas:

De nieuwe kop wordt schoongemaakt:

En al snel staat 3 man flink te poetsen (en ondergetekende het onderblok op te schuren) :

Niet voor tere zieltjes, met de staalborstel:

Daarna was het tijd om Ewouts V70 op te gaan halen bij Olov en daarna een gezellig etentje in Goes samen met wat forummers. Uiteraard moest de harde kern nog een afzakkertje halen:

Nadat het een beetje laat geworden is, heeft Ewout zich de volgende dag ontfermd over de 019. Die moest vrijdagmorgen om 8.00 op voor de APK, dus er was werk aan de winkel:

Binnen lag inmiddels de nieuwe koppakking gereed voor montage:

Speciaal voor die ene forummer die een aantal posts terug in dit blog zit te zeuren over diesel aan de handen, de 'op z'n kop'-pakking :evil: :

:-*

De juiste manier:

De 'nieuwe' cilinderkop gaat er op:

Arjen laat de nieuwe kopbouten erin zakken:

En 2 man sterk staat te lachen hoe ik aan het worstelen ben om ze vast te krijgen:

We weten niet of het verlengstuk hiervoor ook al krom was, maar 't heeft wel op z'n donder gekregen. De hoekverdraaiingsmeter had na 3 bouten ook al wat reparatie nodig, maar deed het daarna keurig:

Daarna kon er wat olie op de kop:

En de klepstoters erin:

Ondertussen werd er ook verder geknutseld aan de distributie en kwam de ware oorzaak van de kapotte distributieriem boven water:

Een kapotte spanner. Eerst dachten we dat we 'm misschien een beetje vermeubeld hadden met het demonteren, maar dat bleek niet het geval.
Wel een geruststellende gedachte dat we hetzelfde merk spanner nieuw terug gemonteerd hebben :eusa_whistle:

Kopje klaar:

Tijd om de nokkenstok erop te leggen:

Lagerkappen er weer terug op:

Ik krijg uitleg van Arjen hoe je aan de onderkant van de motor kunt checken of deze op tijd staat door te kijken naar de ankerplaat:

Een verse distributieriem erop:

Ik sla Arjen z'n hersens in:

De beruchte krukasbout moet vast:

Erg vast:

Een mooie verse pompriem:

Arjen is aan het afstellen:

Volgens de Vida instructie is 0,275 de ideale waarde. Zo gezegd, zo gedaan:

Daarna kwam er nog een extra set handjes in de vorm van Ruben opdagen, dus al snel zat de motor weer helemaal dicht:

Koelvloeistof erin:

Motorolie had ik er eerder al ingegooid om te voorkomen dat we de motor in ons enthousiasme zonder olie zouden starten :)

Arjen kijkt eens lief naar Ewout over zoveel handjes onder de motorkap:

De koelfan er terug in:

En als laatste moest de multiriem er nog even op. Appeltje eitje... maar zowel Wouter als ik kregen het niet voor elkaar, dus Arjen komt ons even uitleggen hoe dat moet:

De riem blijkt te lang. Arjen vraagt zich af hoe moeilijk het kan zijn om gewoon de goeie riem te leveren:

Uiteindelijk de oude riem er maar terug op gelegd. En nadat ik 5x had gezeurd of nu eindelijk de accu er in mocht en ik mocht starten, was het moment dan eindelijk daar. Ewout heeft er een filmpje van gemaakt (>>filmpie<<), maar de motor sloeg al vrij snel aan, het olielampje ging uit en de motor bleef draaien. Hij nagelde enorm dus vermoedelijk is de pomptiming toch niet helemaal juist, maar de motor liep in elk geval. Na een seconde of 10 werd er geroepen dat de motor uit moest en bleek de olie uit minimaal 1 van de 2 nokkenaskeerringen te zeiken. Erg jammer.
De tweede start ging al een stuk vlotter en ook het nagelen leek wat minder, maar de olielekkage bleef. Helaas, op dat moment hebben we besloten om er voor nu mee op te houden en op een later moment verder te gaan. Ons biertje opgedronken en de auto laten staan:

Vrijdag hebben we de auto terug achter de schuur gesleept tot we tijd hebben om de boel nog een keertje uit elkaar te halen om de nokkenaskeerringen te vervangen. Gelukkig is het een hobby-project en is het dus geen ramp dat het wat langer duurt, alleen wil ik de roetmeeuw wel graag rijdend hebben als we het AWD van de XC gaan proberen te fiksen zodat ik in elk geval vervoer heb en het ook niet erg is als dat projectje iets langer duurt dan gepland :)

Voor mij persoonlijk zijn het twee dagen geweest waarin ik erg, erg veel heb bijgeleerd. Ik dacht dat ik al aardig kon sleutelen, maar je hebt altijd baas boven baas. Bovendien veel geleerd over de werking van de TDI / 2.5D blokken, maar ook gezien dat ik het vervangen en timen van de distributie- en pompriem volgende keer niet meteen zelf ga doen ;D Wat een precisieklusje...

Arjen, Ewout, Wouter, Ruben, heeeeeeeeeeel erg bedankt voor jullie hulp, geduld, en inzet :eusa_clap: Er is veel gelachen, af en toe eens een keertje wat gevloekt als 't even tegenzat, maar aan het einde van de twee dagen liep ie :eusa_dance:
Jammer van de verkeerde zuinigheid aangaande keerringen, maar als schrale troost hebben we vrijdag het geld teruggekregen voor de niet passende klepdekselpakking, de te lange multiriem, de te laat geleverde inlaatspruitstukpakking (had inmiddels al een andere) en de 2 nokkenaskeerringen. Liever had ik in 1x het goede gehad, maar het is in elk geval iets.

Op naar het vervangen van de nokkenaskeerringen door beter passende exemplaren 8)

Bouke

Wat een mooi en leuk verslag :eusa_clap: jammer dat hij nog niet af is voor jullie, maar dat gaat goed komen als ik dit zo lees💸

The Volvoboy

Inderdaad erg leuk verslag! Hoop geklust zo te zien. Jammer van de tegenslagen, maar mooi dat de Roetmeeuw loopt :D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

viking_in_shorts

Ziet er goed uit zo! En wat een lekkere klusgarage! :eusa_clap: