De Roetmeeuw

Gestart door Taranis, 29-11-2008 20:34:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Citaat van: Vertigo op 10-01-2009 23:33:47
:eusa_eh:

een klepstoter die op het punt van springen staat? :eusa_shifty:

Vast niet :P En als ie binnenkort toch ploft, dan ga ik maar op zoek naar een ruilmotor. Doel is de V70 door te rijden tot de 400.000 kilometer op de teller. Ik heb wel de optie om binnen nu en een jaar de XC70 van pa over te nemen maar gezien het aantal elektrische storingen aan dat hok weet ik niet of dat verstandig is. En gezien z'n rijstijl zal de haakse overbrenging er ook wel een keer mee nokken ::) Maar wie weet is het het overwegen waard, ik ga er voorlopig echter van uit 3-5 jaar met de Roetmeeuw te doen 8)

Citaat van: VolvoDeMio op 10-01-2009 23:36:47
Bedoel je dat geluid dat ik ook gehoord heb (daarmee niet bedoelende de looprol van de spanner van de multiriem)?
Edit: zo ja, dat geluid klonk voor zover ik het me kan herinneren alsof een klein muntje/onderlegringetje op de motor lag.
Je noemt het nu een tik/sis, dan ga je idd snel denken aan de vacuümpomp én de vacuümleiding naar de rembekrachtiger. Is er verschil bij intrappen en/of ingedrukt houden van rempedaal bij draaiende motor?

Looprol van de spanner van de multiriem is tegenwoordig stil :eusa_think: Niettemin wil ik 'm binnenkort vervangen, maar ik ben nog steeds vergeten een nieuwe te bestellen.

Het geluid wat jij toen hoorde was volgens mij echt een klepstoter. Toen ::) Nu begin ik er aan te twijfelen. Met de GLT ervaring met een tikkende klepstoter, maar die hield op met tikken als je beetje gas gaf. Met de Roetmeeuw kun je gas geven wat je wil, maar het getik gaat vrolijk mee met het toerental, alvast doe je haast een roetmeting :eusa_whistle:
De truc met het rempedaal zal ik morgen of maandag (de mensen om mij heen zijn van mening dat ik een longontsteking heb en dus binnen moet blijven en maandag acuut een afspraak bij de dokter maken) even proberen, goede tip! :eusa_clap:  Zal dan meteen een geluidsopname/filmpje maken van het getik.

Taranis

Hierbij het filmpje

Als ik met de schroevendraaier luister op de brandstofleiding naar de 2e cilinder, hoor ik precies die tik. Zou dat kunnen betekenen dat de brandstofpomp van tijd af staat? De vacuümpomp is 't niet, als ik de rem in trap gaat het getik vrolijk door.

Iets anders waar ik minder vrolijk van werd, zijn de gloeibougies. De gloeibougie van de 3e cilinder was los gelopen. Ik vond 17 Nm al zo weinig... weer maar vast gedraaid. Niettemin blijkt goedkoop wederom een keer duurkoop te zijn. Het insnijden van de rubberen delen van de bougiekappen zoals ik dat heb gedaan is absoluut geen goede oplossing. In 't begin lijkt de boel prima te blijven zitten, tot 't allemaal een paar keer goed warm geweest is. Nu schieten de bougiekappen steeds van de bougie af waardoor de bougie niet meer gloeit >:(
't Is dus zeker niet zo net als met de bougie van een benzinemotor dat de bougie 't ook doet zonder bougiekap. In de bougie van een benzine motor zit namelijk zo'n mooie groef waar de ring om blijft hangen. De schacht van de gloeibougie is gewoon glad dus het hele spulletje glijdt er zo af. Met andere woorden: ik mag de gloeibougies nog een keer vervangen maar dan door deugdelijke exemplaren, en mag dan ook de bougiekappen vernieuwen. Heel fijn :eusa_wall:

Door schade en schande was het geloof ik... ::)

haRtV70R

klinkt meer als een lek spruitstruk. Het lijkt ook een beetje te sissen... :eusa_think: Net alsof er ergens wat lekt..
[move][/move]

Taranis

Dan zou ik dus een lekkage moeten hebben in het inlaatspruitstuk ter hoogte van cilinder 2? Of de pakking eruit liggen? Ik zie geen noemenswaardige vette rommel op 't blok eigenlijk. Kan ik 't op 1 of andere manier controleren?

Ik denk dat het de tik is die VolvoDeMio ook hoorde, maar toen was ie alleen aanwezig na gas gegeven te hebben, niet stationair. Nu een week of 2 later dus continu.

razorx

Citaat van: Taranis op 11-01-2009 17:08:37
Dan zou ik dus een lekkage moeten hebben in het inlaatspruitstuk ter hoogte van cilinder 2? Of de pakking eruit liggen? Ik zie geen noemenswaardige vette rommel op 't blok eigenlijk. Kan ik 't op 1 of andere manier controleren?

Ik denk dat het de tik is die VolvoDeMio ook hoorde, maar toen was ie alleen aanwezig na gas gegeven te hebben, niet stationair. Nu een week of 2 later dus continu.

Je kan wat proberen met remmenreiniger te spuiten in de buurt van het vermeende lek.
Stijgt je toerental, is er een lek.

Stijgt je toerental niet, heb je nog geen 100% garantie dat er geen lek is.

Succes,
Yits.

Taranis

Okee, bedankt! Dat zal ik vd week even controleren :)

haRtV70R

Zit er niet een gloeigougie los??
[move][/move]

Taranis

Dat heb ik eerst gecontroleerd. De bougie van cilinder 3 zat los, maar nadat ik die vastgedraaid had, was de tik/sis er nog steeds.

elianmars

Gloeibougies niet goed......... Ik voel me schuldig, omdat ik de link heb doorgegeven.....  :eusa_shifty:

Taranis

Citaat van: elianmars op 11-01-2009 18:32:10
Gloeibougies niet goed......... Ik voel me schuldig, omdat ik de link heb doorgegeven.....  :eusa_shifty:

Haha dat is niet nodig hoor ;) Ik heb nog staan twijfelen toen ik de oude eruit had, of ik die er terug in zou schroeven en andere gloeibougies zou halen die wel identiek waren. Helaas koos ik voor de snelle oplossing door de bougiekappen te 'modificeren'. Had ik maar na moeten denken... nu kost 't nog een keer nieuwe gloeibougies en nieuwe bougiekappen. Handig plekje om te solderen heb ik al gezien ::)

haRtV70R

Citaat van: Taranis op 11-01-2009 18:39:30
Citaat van: elianmars op 11-01-2009 18:32:10
Gloeibougies niet goed......... Ik voel me schuldig, omdat ik de link heb doorgegeven.....  :eusa_shifty:

Haha dat is niet nodig hoor ;) Ik heb nog staan twijfelen toen ik de oude eruit had, of ik die er terug in zou schroeven en andere gloeibougies zou halen die wel identiek waren. Helaas koos ik voor de snelle oplossing door de bougiekappen te 'modificeren'. Had ik maar na moeten denken... nu kost 't nog een keer nieuwe gloeibougies en nieuwe bougiekappen. Handig plekje om te solderen heb ik al gezien ::)

Ach, breng hem naar de dealer.. Die zijn altijd nogal schappelijk met hun tarieven.. :eusa_whistle:
[move][/move]

VolvoDeMio

Inlaatspruitstuk zit bij een diesel toch aan de achterkant van het blok.....?

Geluid lijkt het sterkst bij de vacuümpomp. Hoe is de aansluiting van de slang, is de slang goed en zit de pomp goed vast op de kop?

Dit is een ander geluid dan ik vorige week hoorde. Dit geluid is meer een sis (lucht) geluid; vorige week klonk als een losliggend, meetrillend stukje metaal.

:eusa_eh:


hathü

Citaat van: Taranis op 11-01-2009 18:39:30
Citaat van: elianmars op 11-01-2009 18:32:10
Gloeibougies niet goed......... Ik voel me schuldig, omdat ik de link heb doorgegeven.....  :eusa_shifty:

Haha dat is niet nodig hoor ;) Ik heb nog staan twijfelen toen ik de oude eruit had, of ik die er terug in zou schroeven en andere gloeibougies zou halen die wel identiek waren. Helaas koos ik voor de snelle oplossing door de bougiekappen te 'modificeren'. Had ik maar na moeten denken... nu kost 't nog een keer nieuwe gloeibougies en nieuwe bougiekappen. Handig plekje om te solderen heb ik al gezien ::)

Zal sneller gaan dan je eerste keer. Ze zitten in ieder geval niet vast.  ;D

elianmars

Citaat van: Taranis op 11-01-2009 16:02:31
Hierbij het filmpje

Als ik met de schroevendraaier luister op de brandstofleiding naar de 2e cilinder, hoor ik precies die tik. Zou dat kunnen betekenen dat de brandstofpomp van tijd af staat? De vacuümpomp is 't niet, als ik de rem in trap gaat het getik vrolijk door.



Toen mijn vacuümpomp tikte, hoorde ik het ook heel erg in het blok. Ik heb het idee dat er toch iets niet helemaal lekker zit bij de vacuümpomp. Geen slang die niet helemaal lekker zit?

RRRRR_Ramon

Zit er geen lek in je uitlaatspruitstuk of uitlaatpakking?
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪