trillen hele auto : Lijstje 'what to do'

Gestart door LPGLE, 24-12-2008 19:44:25

Vorige topic - Volgende topic

LPGLE

vandaag dus naar de elandrun geweest.

Smorgens eerste stuk met Jorn T-5R  opgereden.
van 120 km/h al snel door naar +160 km/h  wat een trillen.....

en bij 180km/h  trilt het dashbord zowat uit elkaar :(

kost wat kost , dat trillen zal en gaat eraf.

(het zal toch niet ) wiellagers hebben GEEN speling , maar kunnen deze zoiets veroorzaken ,  ik heb het nog nooit meegemaakt, maar de rest is zo ongeveer allemaal vervangen....

Lijstje wat nog niet is vervangen :
Motorsteunen
stuurkogels  ( spelingsvrij)
spoorstangen ( spelingsvrij)
veerpootlagers ( spelingsvrij)
alles betreffende stabilisatie  ( ook alle spelingsvrij)
wiellagers...( kan toch geen oorzaak zijn...maar... :eusa_think: )

Sbv

handrem achter ?

Al velgen met banden van een ander even geleend ?

LPGLE

schoentjes niet , rest van de gehele remmerij wel.

Nee geen velgen/banden van een ander geleend.

Wel de laatste paar maanden 3 eigen verschillende wielensets geprobeerd.

Zitten nu nieuwe titans onder  ( wel met redelijk veel lood) ,maar uitgebalanceerd op NUL.

Zaterdag nog de banden op de 17"AEZ velgen gelegd, maar in 1 band zat heel iets een hoogte slag , door het lange staan ( iets een platte kant aan de band , doordat mijn andere 850 wat lang op 1 plek stond )
Dus ik denk niet dat ik er goed aan doe , deze set ook nog te proberen.

Sbv

Citaat van: LPGLE op 05-04-2009 21:04:10
Kunnen het loszittende schoentjes zijn ? Geen idee of dat die trillingen kan veroorzaken. Rubbersachteras ?

Heb je het ook als je het gas loslaat tijdens het rijden met trillingen ? Eventueel in de vrij zetten om te testen of het in de aandrijflijn zit ?

LPGLE

Citaat van: Sbv op 05-04-2009 21:09:06
Citaat van: LPGLE op 05-04-2009 21:04:10
Kunnen het loszittende schoentjes zijn ? Geen idee of dat die trillingen kan veroorzaken. Rubbersachteras ?

Heb je het ook als je het gas loslaat tijdens het rijden met trillingen ? Eventueel in de vrij zetten om te testen of het in de aandrijflijn zit ?
Achteras rubbers heb ik in december bekeken voor de APK , toen waren ze goed.
Geen bijgeluiden verder van achter.

de auto laten uitlopen in vrij bij 140 km/h  maakt geen verschil , ook het koppelen/ontkoppelen geeft geen verschil.

V70 classic

Is de auto al eens uitgeballanceerd met de wielen er aan?
Dan kun je in elk geval dingen uitsluiten.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

LPGLE

Citaat van: V70 classic op 05-04-2009 21:13:22
nee nog niet ,  dat gaat Z.S.M  gebeuren.

UserID6342

Citaat van: maarten-rademakers op 04-04-2009 23:25:43
Dank voor de kritische noot.  ;) Echter duidelijker dan mijn initiele bericht kan ik het niet zeggen.
Maar nogmaals: vanaf 120 km/uur en hoger. Blijft dan trillen, pas bij afremmen onder 120 stopt trillen. Hele auto trilt, geen specifieke locatie, stuur trilt niet. Remmen veregert trillen niet. Wel fors ingesleten voor remschijven. Nieuwe schijven en blokken besteld. Auto is uitgelijnd en wielen gebalanceerd. Geen bijgeluiden onder het rijden.
Als hele auto trilt is het voor 80-90% ergens in je achteras te vinden.  Doe wat Marcel zegt en controleer je remmen rondom (of deze niet blijven hangen en speciaal achter) Voelen aan de wielen of deze niet erg heet zijn na een ritje, of dat je geen remmen "ruikt" .  Kan ook nog een indicatie zijn.  Niets gevonden, laat 'm dan eens uitbalanceren met een scooter.  Grote kans dat het dan wel is opgelost omdat je met een scooter ook hogere snelheden kunt bereiken als de standaard max. 80 km/h van een gewoon balanceerapparaat.  Uitlijnen staat overigens los van het trillen, dat heeft daar niets mee van doen.

UserID6342

Citaat van: LPGLE op 05-04-2009 21:24:48
Citaat van: V70 classic op 05-04-2009 21:13:22
nee nog niet ,  dat gaat Z.S.M  gebeuren.
Doe dat nu maar eens als eerste Dennis, hebben we het straks nog even over gehad.  Mocht het een wiellager zijn, wat ik me ook niet kan voorstellen overigens, pakt die scooter 'm er wel uit.

elianmars

Citaat van: Dirk342 op 05-04-2009 22:59:13
Citaat van: maarten-rademakers op 04-04-2009 23:25:43
Dank voor de kritische noot.  ;) Echter duidelijker dan mijn initiele bericht kan ik het niet zeggen.
Maar nogmaals: vanaf 120 km/uur en hoger. Blijft dan trillen, pas bij afremmen onder 120 stopt trillen. Hele auto trilt, geen specifieke locatie, stuur trilt niet. Remmen veregert trillen niet. Wel fors ingesleten voor remschijven. Nieuwe schijven en blokken besteld. Auto is uitgelijnd en wielen gebalanceerd. Geen bijgeluiden onder het rijden.
Als hele auto trilt is het voor 80-90% ergens in je achteras te vinden.  Doe wat Marcel zegt en controleer je remmen rondom (of deze niet blijven hangen en speciaal achter) Voelen aan de wielen of deze niet erg heet zijn na een ritje, of dat je geen remmen "ruikt" .  Kan ook nog een indicatie zijn.  Niets gevonden, laat 'm dan eens uitbalanceren met een scooter.  Grote kans dat het dan wel is opgelost omdat je met een scooter ook hogere snelheden kunt bereiken als de standaard max. 80 km/h van een gewoon balanceerapparaat.  Uitlijnen staat overigens los van het trillen, dat heeft daar niets mee van doen.

Psssst..... Het was Sander die dat zei  :eusa_shhh: ;D

LPGLE

deze week weer geen tijd voor spin/scooter balanceren :(

Maar zat me wel af te vragen, is het niet zo dat mogelijk mijn veren de trilling versterken,
Vrijwel elk wiel heeft onbalans , maar misschien doordat ik achter verzwaarde MAD veren heb gemonteerd ( NIET verlaagd )
En voorzijde goedkope verlangings veren van het merk: ??  geleverd door SKG carstyling ( waren wel erg goedkoop)
Heb wel het idee dat de voorveren vrij stug zijn , bij een drempel is het net of ie bij het uitveren de auto een keer extra omhoog gooit.
Mijn vraag ;  Kunnen stugge (?)  veren de trilling zo verergeren zodat ik last van trilling heb bij 120 km/h

Gister nog op de cursus van SKF nagevraagd , wiellagers die geen geluid maken , kunnen GEEN trilling veroorzaken.
Dus wiellagers is bij deze ook uitgesloten !

Laserblue

Citaat van: Laserblue op 02-04-2009 20:22:22
Citaat van: elianmars op 16-03-2009 22:27:02
In het verleden zijn er wel vaker wielen aan de wagen gebalanceerd bij mijn wagens. Ideaal, het enige redmiddel  ;D

kan dat eigenlijk ook bij de awd's?  :eusa_think:

:eusa_shifty:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

T-5R Jorn

Citaat van: LPGLE op 08-04-2009 18:43:29
En voorzijde goedkope verlangings veren van het merk: ??  geleverd door SKG carstyling ( waren wel erg goedkoop)

Dennis, je weet toch dat onze roffel's niks te zoeken hebben bij die toko, is meer voor golfjes en zo die net één stapje hoger willen dan halfford's tuning :eusa_hand:.

als ik het goed lees heb je nu al 3 setjes verschillende velgen eronder gehad? als je wil mag je mijn titans wel eens proberen, zijn absoluut recht en trillen onder mijn eigen auto niet. Ook al zal daar (als ik het goed heb gelezen, had je het zelf al uitgesloten) niet de oorzaak v/h trillen liggen. En daarnaast ik kan me niet voorstellen dat nieuwe titans(want jij had toch vier splinternieuwe titans eronder :eusa_think:) zulke trillingen veroorzaken ???

MY RIDE 855 DOP T-5R

LPGLE

Jorn , bedankt voor je voorstel.
Misschien moet ik daar eens gebruik van maken  als het spinnen/scooten geen resultaat biedt.

ja , ik weet dat ik weer verkeerd heb bezuinigd op die veren .

ik zal eens gaan rondneuzen wat goede veren zijn.( binnen het creditcrisis budget)
Moet immers toch de veren binnenkort loshalen ivm de schokbreker vervanging.
kan ik ook het nieuwste tooltje in de werkplaats proberen :

V70 classic

Juist omdat het met verschillende wielband combi's het zelfde is.
En we mogen aannemen dat die fatsoenlijk geballanseerd zijn.
Ik bedoel je kunt 1 misser maken maar niet bij 3 sets.
Vermoed ik dat het bv een aandrijfas of zoiets is.
Door aan de auto te ballanseren sluit je trillingen door de andere 3 punten uit.
Als nu de wielband combi goed is en je monteert die op de auto en dan met de "scooter"trilt het wel dan zit het wel in dat deel v/d auto maar niet in de wielen.
Denk dan bv aan een aandrijfas waar het ballans plaatje af of die krom is.
Of narigheid in de versnellingsbak die door resoneerd.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.