hoe start jouw diesel bij deze extreme kou

Gestart door canecorsoeric, 10-01-2009 15:33:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Tot -20 altijd in 1 keer starten. Tussen -20 en -30 preventief 2x gloeien en dan starten. Momenteel is het rond de -5 en het lijkt wel voorjaar  :laugh:
Heb wel in december alle vijf de gloeibougies vervangen. Klusje van niks, hooguit een uurtje werk.

Ewøut

www.woont-in-noorwegen.nl
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

franknadine

het schoonmaken van de zekering links onder de moter kap wil ook wel eens helpen heb ik gehoord...
overigens onze nieuwe roffel start uitermate goed met 415 k op de teller/..............



:eusa_whistle:

D-J

vanacht hier weer eens -9, en het was gelijk starten en lopen. Prima dus!
V70 T-5D

Dieselross

V70 uit 1999 met 305000km:
start zeer goed en loopt als een trekker!  ;D

FGG

Sinds de vervanging van de gloeibougies elke ochtend starten en direct lopen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

bkop


Genieten vanochtend: niet meer voorgloeien, gewoon starten en lopen. Het wordt lente  :eusa_dance: :eusa_dance:

760volvo850

Deze week in noord zweden geweest met mijn nieuwe dieselroffel. 's nachts tot -32 graden!!!! en geen motorvarme.
Voor de veiligheid maar een elektrisch kacheltje op de turbo gezet. Tot -28 drie maal voorgloeien en normaal starten.
Bij -32 vond ook de accu het minder leuk maar na zwaar ronddraaien en 4 maal voorgloeien kwam hij tot leven  :eusa_whistle:
Toch maar even de gloeibougies nakijken?

Ewout Schalkwijk

#82
Citaat van: 760volvo850 op 26-02-2010 12:22:50Toch maar even de gloeibougies nakijken?

Neuh, lijkt me niet. Die gloeibougies zijn prima. Diesel en temperaturen onder -25 a -30 zijn gewoon geen goede combinatie. De olie is dik, de accu heeft nog maar 40% capaciteit en zoals je zelf aangeeft moet je een aantal malen voorgloeien. Een enorme aanslag op je accu dus. Let ook op, dat als je hier komt, dat je lokale diesel tankt. Da's heel belangrijk. Als je met bijvoorbeeld Nederlandse, Duitse of Deense diesel in NO of S komt, dan is die niet (voldoende) voorbereid op de koude. Die diesel vlokt eerder en bemoeilijkt het starten nog meer. Als je gloeibougies rot zijn merk je dat al zodra de temperaturen onder nul komen en krijg je de auto onder -15 echt niet meer normaal aan de gang.


Ahhh, zag dat je al een eindje onderweg woonde...Wist ik niet. Beklager!


Ewøut

www.woont-in-noorwegen.nl
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

760volvo850

klopt, dat van de lokale diesel was mij bekend. Eigenlijk voor iedereen verstandig die in de winter in scandinavie komt,, rij met een zo leeg mogelijke tank de grens over en gooi de roffel vol met lokale diesel! Scheelt ergernis.

grijzev70tdi

Citaat van: 760volvo850 op 27-02-2010 22:39:03
klopt, dat van de lokale diesel was mij bekend. Eigenlijk voor iedereen verstandig die in de winter in scandinavie komt,, rij met een zo leeg mogelijke tank de grens over en gooi de roffel vol met lokale diesel! Scheelt ergernis.

Dat hebben wij ook gedaan. Mijn oom met zijn splinternieuwe laguna had allemaal schermpjes van de boordcomputer door elkaar staan. heeft niets met de diesel te maken maar toch
Grolsch, het klinkt al lekkerder

italia

Citaat van: 760volvo850 op 27-02-2010 22:39:03
klopt, dat van de lokale diesel was mij bekend. Eigenlijk voor iedereen verstandig die in de winter in scandinavie komt,, rij met een zo leeg mogelijke tank de grens over en gooi de roffel vol met lokale diesel! Scheelt ergernis.

Wist ik, dus ik tank in de kop van Denemarken onderweg naar Norge.

Hielp geen donder.... :(

Ewout Schalkwijk

CiteerWist ik, dus ik tank in de kop van Denemarken onderweg naar Norge.

Hielp geen donder.... :(

Daarom moet je ook in Noorwegen tanken, dat schreef ik toch al.  :eusa_whistle: En dan nog maakt het verschil of je in 'Sørlandet' tankt of in het binnenland.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

robinbosker

Voorgloeien, sleutel om, en starten maar met een flinke proest zwarte roet.
En dat naar een week stilstaan in Italië in de winter.
's nachts tot -20 de hele week.
Ik ben trots op m'n tdi'tje.
Moet wel zeggen dat de gloeispiralen 2 weken oud waren.
Gr. Robin
850 glt '93 855 tdi '97 v70 2.5 '99 s60 d5 '02 V70R '97

Ewout Schalkwijk

Is het nu in Italie -20 graden ??? Hier nog niet hoor, koudste was -8,3 en met een motorvarme start je gewoon zonder gloeien :-)

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

robinbosker

Dat is ook niet nu.. Ik kom in de winter met regelmaat in wolkenstein val gardena en geloof mij..
In de winter is het daar 's nachts echt wel -20 en de rest!
Gr. Robin
850 glt '93 855 tdi '97 v70 2.5 '99 s60 d5 '02 V70R '97