schokken / inhouden bij hoog koppel, NU ECHT OPGELOST!!!!

Gestart door sas, 26-04-2009 18:01:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sas

Hoi, een lang verhaal, maar ik hoop dat jullie het even willen doorlezen.

Nadat mijn auto 2 dagen bij Mesman is geweest, en ik ook bij ET ben geweest wil ik het volgende probleem weergeven en is zien of er iemand bruikbare tips heeft.
Specs: ET Stage II, 290pk 430Nm. 850 T-5 '95 handbak.

Probleem:

Ondefinieerbaar inhouden/schokken/misfire achtig iets, bij lagere toeren alléén vanaf 3e versnelling en dan half tot volgas. (VB je rijdt 120 in 5, geeft even half/driekwart gas bij om even in te halen, dan openbaart het probleem zich). Boven de ca. 4000 toeren is het probleem er zo goed als niet. Dus planken in 2e versnelling? No problemo.

feitjes:

Het schokken/inhouden is door de maanden steeds erger geworden, bij LPI inbouw (6 injectoren) was het niet.
Het begon eerst op LPG (wellicht door meer vermogen/koppel), maar nu ook op benzine (waardoor het mijn inziens niet aan lpg ligt). Op benzine is het wel minder.
Injectortijd bij Mesman gemeten met laptop: soms 100% op benzine... Kunnen echter fracties zijn tijdens het probleem.
auto loopt niet te arm (met AFR gemeten).
Met de 3'' DP is het mínder (terwijl je meer koppel hebt) dan met originele DP met kat.
Bobine, kabels, bougies, verdeler/rotor nieuw.
LMM is goed, Lambdasonde vorig jaar nieuw.
Alle vacuum slangen vervangen, turbo nieuw.
Auto is in perfecte staat van onderhoud  :-\
Benzinedruk is 3,5 bar stationair, ruim 4 bar bij vollast.
Bij Mesman en ET zijn geen afwijkingen geconstateerd.

Na het doorspitten op het forum kwam ik wat tegen over een verbrand/krom vliegwiel. Nou is er zo'n 2 jaar geleden/35000km een R koppeling ingekomen, omdat de originele koppeling ral was. Ik weet nog dat het bij mij ook begon met een soort ''er door heen trekken van de koppeling'', d.w.z. niet slippen zodat je toerenteller omhoog schiet, maar korte stootjes wel/niet grip. Dus vandaar dat ik 'm zet bij koppeling/versnellingsbak. Het is het enige wat ik zelf nog kan bedenken. Ik moet er ook zeker bij vermelden dat als je rustig optrekt vanuit stilstand SOMS een trillinkje voelt.
Hoe kom ik er nou achter of dit het zou kunnen zijn (behalve de bak demonteren  ;))
Of heeft iemand anders nog een goed idee. Het enige wat ik nog kan is de Lambdasonde wisselen met die van een kennis.

Hopend op goede tips.

sas

thuur

Lambdasonde zorgt niet voor schokken. Hoe weet je zo zeker dat de LMM goed is?


Gr ???

wepster

dit klinkt me toch echt een probleem met je lmm .
heb je de mogelijkheid om deze ook eens te wisselen met die kennis van je ???
dan zou ik dat zeker eens doen daar een lmm probleem zich alleen maar openbaard door te wisselen met een goeie en er niets te meten is aan een lmm .


greets wepster


Ludo

Sas heeft al een andere LMM geprobeerd, helaas zonder succes.  :-\

axelvr


sas


sas

Citaat van: axelvr op 26-04-2009 21:15:02
echt geen vaccuum slangetje over het hoofd gezien?

Ja eentje, die loopt direct vooraan en is aangesloten op de stappenmotor/stationair regelaar. Die onder het kapje zit bij de gaskabel.

sas

Zou het zin hebben de auto op een rollenbank te zetten?
Ik bedoel, wellicht is er minder weerstand zoals wind/rolweerstand?
Als het probleem zich dan niet voordoet en op de weg wel, kan het de koppeling zijn.
Of is een rollenbank te vergelijken met normaal rijden?

Ludo

veel verschil met op de weg zal het niet maken volgens mij.
als je de air/fuel ratio ook kan meten, geeft een rollenbank meting volgens mij wel een betere indicatie.
ik gok dat je in het 'probleem' toerengebied een té rijk mengsel hebt.

sas

Citaat van: Ludo op 26-04-2009 22:26:08
veel verschil met op de weg zal het niet maken volgens mij.
als je de air/fuel ratio ook kan meten, geeft een rollenbank meting volgens mij wel een betere indicatie.
ik gok dat je in het 'probleem' toerengebied een té rijk mengsel hebt.

Lees net een oud stukkie van Marc uit een rollenbanktest: ''...rolweerstand is minder en rijwind is minder''...

Te rijk mengsel in probleem toerengebied, zou kunnen, wat kan dat veroorzaken is dan de volgende vraag.

Johann

Die 3.5 bar brandstofdruk bij stationair klopt of is dat een typfout?

Als dat klopt dan is het teveel. Zou een vacuum probleem aangeven of gewoon een foute regelaar.
Druk stationair moet onder de 3 bar zitten. Haal je vacuum er af of bij op contact zetten zonder de motor te draaien zou je 3 bar moeten zien.
Weet niet wat dat voor 't gas zou moeten betekenen.

Haenzel

Het gaat erom de omstandigheden op de weg juist zoveel mogelijk te benaderen om je probleem te trouble-shooten.

@Ludo

Het lijkt mij dat indien de benzine-injectoren al af en toe dichtbij 100% zitten, de auto juist te arm gaat lopen en de gas injectoren (+20%) al helemaal niet genoeg kunnen leveren in het probleem gebied.

JCviggen

Citaat van: Haenzel op 26-04-2009 22:41:12
Het lijkt mij dat indien de benzine-injectoren al af en toe dichtbij 100% zitten, de auto juist te arm gaat lopen en de gas injectoren (+20%) al helemaal niet genoeg kunnen leveren in het probleem gebied.

Dan zou het probleem in de hoge toeren moeten zitten, lager in de toeren zitten de injectoren eerder op 50% ipv 100.

Is er bekend wat de air/fuel is op gas in dat gebied?
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Ludo

Citaat van: Haenzel op 26-04-2009 22:41:12
@Ludo

Het lijkt mij dat indien de benzine-injectoren al af en toe dichtbij 100% zitten, de auto juist te arm gaat lopen en de gas injectoren (+20%) al helemaal niet genoeg kunnen leveren in het probleem gebied.

dat klopt, maar daarom moet je gaan meten.
je moet dan ook eerst weten of de injectors wel 100% opengaan.
en volgens mij moet Sas het probleem dan ook hebben in hogere toeren.

ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar dan van uit heel lage toeren (±1500) planken in bv 5é versnelling.
er gebeurt iets waardoor de motor inhoud/stottert.
bij mij gaan de injectors dan rond de 80% open, zowel de benzine als gas injetors, aansturing is bijna 1 op 1.
op de rollenbankuitdraai is te zien dat nét dan, een rijk mengsel ontstaat.
enkel een herprogrammering van de ecu lost dit op naar mijn mening.

Johann

Citaat van: JCviggen op 26-04-2009 22:44:17
Citaat van: Haenzel op 26-04-2009 22:41:12
Het lijkt mij dat indien de benzine-injectoren al af en toe dichtbij 100% zitten, de auto juist te arm gaat lopen en de gas injectoren (+20%) al helemaal niet genoeg kunnen leveren in het probleem gebied.

Dan zou het probleem in de hoge toeren moeten zitten, lager in de toeren zitten de injectoren eerder op 50% ipv 100.

Is er bekend wat de air/fuel is op gas in dat gebied?

Bij acceleratie middengebied kun je meer DC doen dan bovenin. Het zou kunnen dat je bij piek koppel max zit dus.