schokken / inhouden bij hoog koppel, NU ECHT OPGELOST!!!!

Gestart door sas, 26-04-2009 18:01:50

Vorige topic - Volgende topic

sas

Citaat van: sas op 03-09-2009 14:24:57
Citaat van: spekkie99 op 03-09-2009 11:16:24
hoest met de bobine?
mijne was destijds gaar en zo een rode erin geknutseld  ;D

Hoest met die van jou?

Bedoel met inhouden he...  :eusa_wall:

sas

Nadat ik bij de dealer nog een koppakkingtest had gedaan (systeem nacht onder druk), en met zo'n endoscoop in de cilinders had laten kijken, en daar ook een compressie test heb laten doen (allen rond de 11,5 - 12,0 bar), wist ik het ook niet meer, alles was top.

Gisteren bij Fasttech geweest en na speurwerk van ca. 2 uur kwam een van die jongens met het idee de contactafstand van de bougie te verkleinen van 0,7-0,8mm (standaard) naar 0,6mm. Probleem opgelost  :o.
Haast ongelooflijk, ik rij nu 1,5 jaar rond met dit probleem.
Zal nu even moeten aankijken hoe snel de (originele Volvo) bougies verlopen, en dan eventueel weer aanpassen.
Dit verhaal is wel heel kort geschetst, en de oplossing is zowel vreemd, als geniaal bedacht. Zit te denken om (op aanraden van Fasttech) wellicht een MSD bobine te plaatsen, maar ik kijk het eerst even aan want hij rijd zonder inhouden !  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Dus voor een ieder met een inhoudende LPI T-5 wellicht een gouden tip. Voor mij een heel dure, voor jullie gratis  :)
Overigens, 270pk, 450NM op de bank met m'n standaard 2,5'' DP.
gr,
sas

Hans Duiven

Prachtig dat het nu opgelost is.   :eusa_clap:

Maar wat is er beter aan een msd bobine dan die van volvo?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die dingen ook niet zo geweldig goed zijn,
maar het hoe en waarom?

Hans

Misha

Citaat van: Hans Duiven op 08-12-2009 11:11:46
Maar wat is er beter aan een msd bobine dan die van volvo?

Niks.

Maar een MSD werkt met een lagere interne weerstand op primaire en secundaire wikkeling, zodat er een hogere output is aan de hoogspanningskant, men spreekt over 40.000 volt tov de 25.000 die een Bosch voortbrengt.

En dat zou een krachtiger vonk maken en dus voorkomen dat je de electrodes dichter bij elkaar moet zetten,

Of je het gaat merken ? Geen idee, ik heb er indertijd niet veel van gemerkt maar zat ook niet zo in de marge als Sas, zo lijkt het.

Mijn MSD Blaster begaf het overigens na 1 -  2 jaar spontaan en de hele auto viel stil, daarom heb ik er nooit meer 1 gemonteerd maar het zal exemplarisch zijn geweest.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

gewoon peter

Citaat van: sas op 08-12-2009 10:03:12
Nadat ik bij de dealer nog een koppakkingtest had gedaan (systeem nacht onder druk), en met zo'n endoscoop in de cilinders had laten kijken, en daar ook een compressie test heb laten doen (allen rond de 11,5 - 12,0 bar), wist ik het ook niet meer, alles was top.

Gisteren bij Fasttech geweest en na speurwerk van ca. 2 uur kwam een van die jongens met het idee de contactafstand van de bougie te verkleinen van 0,7-0,8mm (standaard) naar 0,6mm. Probleem opgelost  :o.
Haast ongelooflijk, ik rij nu 1,5 jaar rond met dit probleem.
Zal nu even moeten aankijken hoe snel de (originele Volvo) bougies verlopen, en dan eventueel weer aanpassen.
Dit verhaal is wel heel kort geschetst, en de oplossing is zowel vreemd, als geniaal bedacht. Zit te denken om (op aanraden van Fasttech) wellicht een MSD bobine te plaatsen, maar ik kijk het eerst even aan want hij rijd zonder inhouden !  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Dus voor een ieder met een inhoudende LPI T-5 wellicht een gouden tip. Voor mij een heel dure, voor jullie gratis  :)
Overigens, 270pk, 450NM op de bank met m'n standaard 2,5'' DP.
gr,
sas

Lees dit topic nu pas en wat ik weet is meer een ondersteuning van wat je schrijft. Mijn zoon rijdt ook volvo op gas, constant dezelfde problemen. Toen op aanraden van de dealer, ga eens naar ????? in Emmeloord. Officieel gasinbouwstation. Probleem uitgelegd en het enige wat hij deed was alle bougies 0,1 mm krapper zetten. Probleem opgelost!
Sorry nogmaals voor het late reageren maar voor een ieder met hetzelfde probleem dat Sas niet de enige was. gr. peter

-D©©©L-

Ik zou de oplossing zoeken in een nieuwe standaard bobine en bougies met een iets andere warmtegraad. (kouder). Die blijven het ook wat langer goed doen.

Misha

Citaat van: -D©©©L- op 08-12-2009 11:28:10
Ik zou de oplossing zoeken in een nieuwe standaard bobine en bougies met een iets andere warmtegraad. (kouder). Die blijven het ook wat langer goed doen.

Bobine is standaard nieuw. ;)

Ludo

Mooi dat het opgelost is Sas.
Al heb ik twijfels of het wel blijvend is.
Met de Denso's had je een nog kleinere electrodeafstand, 0,4 en had je toch ook problemen?.

Turbobiker

Citaat van: Misha op 08-12-2009 11:31:00

Nee.
De Tussenpaus

Misha

Citaat van: Turbobiker op 08-12-2009 12:19:04
Citaat van: Misha op 08-12-2009 11:31:00

Nee.
Wel hoor. Was een bobine die ik ooit voor de 10V nieuw had gehaald maar nooit gemonteerd heb gehad.

Turbobiker

Maar dan nog is 'ie niet standaard nieuw. Alleen als die nieuw is, is die nieuw en dan maakt het niet meer uit of 'ie standaard is.

Het is waarschijnlijk wel standaard dat de dealer nieuwe heeft liggen...
De Tussenpaus

sas

Citaat van: Ludo op 08-12-2009 12:08:48
Mooi dat het opgelost is Sas.
Al heb ik twijfels of het wel blijvend is.
Met de Denso's had je een nog kleinere electrodeafstand, 0,4 en had je toch ook problemen?.
? Volgens Fasttech gewoon ca 0,7-0,8 mm. Gewoon de standaard ruimte. Was wel een 'koude' bougie.

Misha

Citaat van: Turbobiker op 08-12-2009 12:30:11
Maar dan nog is 'ie niet standaard nieuw. Alleen als die nieuw is, is die nieuw en dan maakt het niet meer uit of 'ie standaard is.
Het is waarschijnlijk wel standaard dat de dealer nieuwe heeft liggen...

Ah, gaat (weer eens) nergens over.  :D

Misha

Citaat van: Ludo op 08-12-2009 12:08:48

Het is ook niet helemaal te vergelijk hoor, Iridium / Platinum / Koper heeft allemaal andere geleidende eigenschappen, en waar een vonk bij koper bij 0,7 over kan slaan hoeft hij dat bij Iridium zeker niet te doen. Je zou de Iridiums misschien wel op 0,35 moeten zetten.

Ronald21

Bedoel maar:

The gap on a standard spark plug grows about 0.00063 to 0.000126 inch for every 1,000 miles of normal driving, which means the firing voltage requirements creep up about 500 volts for every 10,000 to 15,000 miles of driving. Eventually the plugs firing voltage requirements under load exceed the ignition system output resulting in a misfire. But most plugs foul out long before they are worn out.