Zwarte Volvo V70 1998 en Volvo 240

Gestart door rogerV701998, 31-05-2009 13:21:58

Vorige topic - Volgende topic

GeertG

Wauw Roger. Ziet er geweldig uit  :eusa_clap:

Je gaat het bijna zonde vinden om er mee rond te rijden.........

LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

rogerV701998

Idd, maar vandaag toch de auto weer moeten :eusa_dance: gebruiken. Het is ook merkbaar dat de injectoren gereinigd zijn, de auto reageert weer wat soepeler op het gas. Of zou dat toch komen doordat de luchtweerstand fors is afgenomen, mehn? :eusa_think: ;D

UserID6342

;D het laatste Roger, het laatste ;D

mehn

Citaat van: rogerV701998 op 15-07-2009 12:22:35
de auto reageert weer wat soepeler op het gas. Of zou dat toch komen doordat de luchtweerstand fors is afgenomen, mehn? :eusa_think: ;D

Nee nee, dat merk je alleen aan de topsnelheid

;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rogers XC 70 2000

rogerV701998

Update:

Onlangs hebben we de TPS vervangen door een ander gebruikt exemplaar. Met schakelen van de automaat was een verschil merkbaar. Toch was ik niet tevreden over de prestaties en het lopen van de motor. Stationair liep de motor onregelmatig en het leek ook wel of de auto niet voldoende vermogen had. Na overleg met Thuur een nieuwe TPS geplaatst.

Het onregelmatig lopen van de motor bleef echter. Als de koelfan aansloeg zakte het toerental aanzienlijk zoals ook met het inschakelen van de airco. Dit hebben we kunnen oplossen door de accu los te halen zodat de computer gereset werd. De motor loopt weer mooi stationair en reageert goed op het gas.

Het gevoel van gebrek aan vermogen bleef echter aanwezig. Als ik volgas optrok leek het wel of ik een voet op het gaspedaal en een voet op de rem hield. Niet vooruit te branden. Bij normaal rijden was er niets aan de hand.

Het bleek de klep tussen warme lucht van het spruitstuk en de "koele" rijwind lucht in het luchtfilterhuis te zijn. De klep functioneerde niet meer zodat ook bij warme motor de inlaatlucht van het inmiddels warme spruitstuk kwam.

Thuur heeft de boel gesaboteerd zodat de auto alleen nog koele lucht krijgt en dit is goed te merken met stevig optrekken en doorrijden. Ook dit probleem is dus weer opgelost. Voor de winter gaan we opzoek naar een werkende klep zodat dan bij koude loop warme lucht wordt aangezogen.

Gr. roger

rogerV701998

Citaat van: rogerV701998 op 03-07-2009 22:07:34
Citaat van: thuur op 03-07-2009 20:34:38
Is het alleen bij het wegrijden na een aantal uren stilstand?
Heb laatst iets soortgelijks bij een 240 aan de hand gehad. De olie was niet meer van voldoende kwaliteit. Het trad niet op als je eerst helemaal van L naar R (of andersom) deed sturen. Nieuwe olie bracht de oplossing.

Gr ;)

Nee, ik heb het een paar keer gehad dat ik na een rit wilde keren of inparkeren en dan alleen het laatste stuk insturen. Dit is overigens de enige vloeistof die we nog niet vervangen hebben. Maar doen binnenkort Arthur? ;D

De olie van de stuurpomp is afgelopen week door Thuur vervangen. Een kliederklusje waar een hoop geduld voor nodig is. Het heeft een positief effect op het stuurgedrag, eerder genoemde klachten zijn verholpen en ook het vage gevoel in de nulstand op de snelweg is verdwenen.

Gr.roger

rogerV701998

Binnenkort moet de V70 langs de APK en wordt de 160.000 km beurt uitgevoerd. Hierop vooruitlopend heeft Thuur van de week de auto gecontroleerd op diverse punten. Zoals in het blog te lezen is heb ik de afgelopen periode veel geïnvesteerd in onderhoud, zoals remmen, banden, schokdempers, bougies, verdeelkap en rotor, motorsteunen, verlichting  ed. Er werden dan ook geen problemen of defecten gevonden. Er zat ook geen speling in wielen en ophanging.

Thuur heeft de handrem wat strakker afgesteld en diverse scharnieren van deuren, motorkap en kofferklep gesmeerd.

Bij de beurt gaat er verse motorolie (MPM vol synthetisch 5W40) in en worden de diverse filters (oliefilter, luchtfilter en interieurfilter) vervangen.  Het achterste ophangpunt van de uitlaat is bijna doorgeroest en wordt dus ook vervangen.  Ook gaan we ± 4 liter ATF olie in de bak vervangen. Dit is een paar maanden eerder ook al een keer gedaan waardoor de bak al een stuk beter is gaan schakelen. 

De onderkant van het motorblok is kurkdroog. De dit voorjaar vervangen keerringen doen dus nog steeds prima hun werk. Er was alleen een klein beetje olie op het blok bij de olievuldop te vinden. In de dop komt een nieuw rubbertje.

De bout die het deksel van de distributieriem op zijn plek houdt was dolgedraaid. Sinds kort heeft Thuur een nieuwe sloper waar nog een prima bout in zat. Dit dus ook weer verholpen. Ook dient deze auto als donor voor het luchtfilterhuis. Zoals eerder te lezen is was de klep die de warme/koude luchtstroom regelt defect.

De donor (Phone pic):

De auto wordt intensief gebruikt en doet het perfect. Het blijft een genot om te rijden in de Volvo, al is het maar een standaard 10 kleppertje. ;D

Gr. roger

elianmars

Citaat van: rogerV701998 op 08-09-2009 20:42:55
al is het maar een standaard 10 kleppertje.

En is de wagen daarom minder? Nee toch zeker?  ;)

Vulk

Mooi dat het zo eenvoudig opgelost kon worden. En Thuur is idd wel een handigheid ja. :)

rogerV701998

Citaat van: elianmars op 08-09-2009 20:46:01
Citaat van: rogerV701998 op 08-09-2009 20:42:55
al is het maar een standaard 10 kleppertje.

En is de wagen daarom minder? Nee toch zeker?  ;)

Voor mij zeker niet. Ik zie echter op het forum veel voorbeelden van mooie R en T5, T-5, 5-T of 5T :eusa_shifty:  ;D versies en diverse mooie diesels. Zoiets hoop ik in de toekomst ook nog eens te hebben, vandaar mijn opmerking.

Gr. roger

thuur

rogerV701998

rogerV701998

Update:

Zoals eerder te lezen valt in dit blog heb ik door een domme actie een spatlap beschadigd. Vandaag was ik bij Thuur om wat zaken te testen betreffende het vermogen van de auto (zie ook: klik). Thuur had de nieuwe spatlap binnen en deze vandaag gemonteerd.

(phone pic)

Tevens het luchtfilter, de achterste ophangbeugel van de uitlaat en de rubber ring in de olievuldop vervangen. Al enige tijd was ik op zoek naar een hondenrek voor de Volvo en dankzij Thuur nu ook in mijn bezit. :eusa_dance:

Volgende week nieuwe remleidingen voor, nieuw interieurfilter, verse motorolie + filter, 4 liter ATF olie verversen en vervolgens de APK.

Volgens mij hebben we nu wel zo'n beetje alle onderdelen van de auto gehad. :eusa_eh: ;D

Gr. roger

elianmars

Citaat van: rogerV701998 op 21-09-2009 19:45:28

Volgens mij hebben we nu wel zo'n beetje alle onderdelen van de auto gehad. :eusa_eh: ;D

Gr. roger

Welnee, er blijft nog zat over, hoor  ;D