Bij wie heb jij hem laten chippen?

Gestart door Ronin, 27-02-2010 15:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Gunnar

Bij Volvo knijpen ze regelmatig wat in de autos, de viezerikken.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Henk855

Citaat van: darius op 13-03-2010 19:54:59
Citaat van: sjors855 op 13-03-2010 19:10:37
Aanstaande woensdag met de V70 roetmonbiel naar FastTech, ik ben benieuwd :eusa_dance:
je gaat gelukkig zijn... ;D

Darius, ik ga het zien wat de AT gaat doen, ik ben heel benieuwd. jij ervaring met een rijdende schoorsteen en FastTech?

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Jans Duiven

Ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd inzake de mogelijkheden voor de 2.0 T-5  ;D

EVV

Citaat van: mehn op 13-03-2010 19:56:14
Citaat van: Turbo-Geek op 13-03-2010 19:49:30
Citaat van: )()()sT op 13-03-2010 19:48:24
Nee hoor Sergio, de poster heeft een '99-er 2.4-20V (met vaste stoters) die softwarematig óf 140, óf 170 pk heeft.
Hij heeft hem nu laten "upgraden" naar de 170 pk versie.

Dus hij is af fabriek geknepen naar 140 terwijl die motor ook 170pk levert in andere uitvoering ?

Ja. dat is toch bekend bij die motor...
Ik heb helaas geen plaatjes bij de hand van het koppen en pk verloop van de 140 en 170 pk, maar ze passen precies op elkaar tot ongeveer 4000 rpm, daarna loopt het koppel van de 140 pk af waardoor de pks nagenoeg hetzelfde blijven, terwijl de 170 pk nog even door gaat. Tot 4000 rpm zal je dus geen verschil merken (als de versnellingsbakken gelijk zouden zijn)

Henk855

Citaat van: Hans Duiven op 13-03-2010 21:54:29
Ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd inzake de mogelijkheden voor de 2.0 T-5  ;D

250 PK zal geen probleem zijn met die T-5 Hans

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

darius

Citaat van: sjors855 op 13-03-2010 20:29:10
Citaat van: darius op 13-03-2010 19:54:59
Citaat van: sjors855 op 13-03-2010 19:10:37
Aanstaande woensdag met de V70 roetmonbiel naar FastTech, ik ben benieuwd :eusa_dance:
je gaat gelukkig zijn... ;D

Darius, ik ga het zien wat de AT gaat doen, ik ben heel benieuwd. jij ervaring met een rijdende schoorsteen en FastTech?

Sjors
Nee Sjors , Gunnar is mijn tuner. Ik ben dik tevreden met mijn beide auto,s beide bij gunnar voor de elektronica  :eusa_dance:
No show, only go.

Easterboy

Citaat van: Turbo-Geek op 13-03-2010 19:46:16
Citaat van: EVV op 13-03-2010 19:20:46
Citaat van: Easterboy op 13-03-2010 19:00:57
Ik heb gisteren mijn MY99 2.4 20v laten remappen door Rica in Wateringen.
Zowel voor als erna even op de rollerbank, ik ben van 132pk naar 163pk gegaan.
Opzich jammer dat ik de laatste 7pk mis, maar je kan niet alles hebben. :)
Desondanks is het rijplezier na de remap merkbaar verhoogd.
Aparte mensen bij Rica, maar ik heb wel de indruk gekregen dat ze wel weten wat ze doen. En ze zijn niet duur.
Zijn dat wiel pk's of motor? Als het wiel pk's zijn, lijkt me dat toch wel een nette score.

Wiel of krukas pk's maakt in dit geval niet uit.
Niet om lullig te doen maar we moeten wel reeel blijven, het is 31 pk winst en dat is in dit geval 23.5% winst en ik vind dat verdacht veel voor alleen chiptuning op een Atmosferische motor, sorry.  :eusa_snooty:

Iets klopt er in mijn ogen niet OF hij was hiervoor gechipped geweest door een prutser en dat verklaart ook de schamele 132 pk terwijl de motor 170 hoort te hebben.
Natuurlijk zal een motor naar mate de jaren vorderen vermogen verliezen maar dat ga je dan niet compenseren met een chippie, zeker geen 23.5%  :eusa_naughty:
Wat Joost dus ook zegt, ik heb de nieuwe(re) 2.4 20v die in de fabriek teruggezet is van 170pk naar 140pk.
Het enige andere verschil t.o.v. een standaard 170pk is dat de versnellingsbakverhoudingen wat anders zijn.
Zie anders dit topic eens.

Turbo-Geek

Citaat van: EVV op 13-03-2010 21:57:19
Citaat van: mehn op 13-03-2010 19:56:14
Citaat van: Turbo-Geek op 13-03-2010 19:49:30
Citaat van: )()()sT op 13-03-2010 19:48:24
Nee hoor Sergio, de poster heeft een '99-er 2.4-20V (met vaste stoters) die softwarematig óf 140, óf 170 pk heeft.
Hij heeft hem nu laten "upgraden" naar de 170 pk versie.

Dus hij is af fabriek geknepen naar 140 terwijl die motor ook 170pk levert in andere uitvoering ?

Ja. dat is toch bekend bij die motor...
Ik heb helaas geen plaatjes bij de hand van het koppen en pk verloop van de 140 en 170 pk, maar ze passen precies op elkaar tot ongeveer 4000 rpm, daarna loopt het koppel van de 140 pk af waardoor de pks nagenoeg hetzelfde blijven, terwijl de 170 pk nog even door gaat. Tot 4000 rpm zal je dus geen verschil merken (als de versnellingsbakken gelijk zouden zijn)

Nooit geweten van die geknepen (en niet te zuinig !) motor, maar goed ik heb me ook nooit zo bezig gehouden met Volvo N/A motoren.
Beetje net als de 16V motor uit de wijlen GSi en de ABF motor van VW, ook beiden geknepen door de tuning en met een chippie hebben ze er bewezen 20pk bij.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

ed

Citaat van: ed op 10-03-2010 20:11:56
Vrijdag gaat de D5 bij Rica onder het mes. Gaat iets van een dikke 220 pk worden. Ben erg benieuwd. De S60 had ik destijds bij fasttech laten doen. Die was echt vies snel voor een diesel, maar daarmee had ik zeer veel problemen met de koppeling. De derde begion alweer te slippen. Deze heeft een M66 bak en die koppelingen schijnen zeer sterk te zijn. Een kleine 600 Nm moet hij zomaar aan kunnen zonder problemen.

Nou de chip zit erin en heb wat km's kunnen maken. Ik heb natuurlijk goed vergelijkingsmateriaal omdat ik de S60 had laten chippen bij Fasttech. Ik vond die auto altijd behoorlijk snel (niet alleen voor een diesel, maar in het algemeen). Deze liep met name in de hogere toeren erg hard door (een D5 doet het zowiezo goed bovenin). Volgens Fasttech had ik ongeveer 200 pk gekregen, maar ik heb altijd vermoed dat het er behoorlijk wat meer waren geworden.  Ik heb die echter nooit gemeten op de bank. Wel heb ik met die auto zeer veel koppelings problemen gehad, wat één van de redenen was om hem weg te doen.
Nu dus de V70. Deze heeft een iets nieuwere motor, nu met 6 bak, sterkere koppeling, andere turbo, af fabriek roetfilter en nog wat andere zaken.
Ik heb nog even zitten twijfelen wat te doen met het programma, 205 of 226 pk. Juist omdat ik het zo lekker vind dat de auto boven de 2500 toeren lekker dorgaat (hé, het is wel een diesel hè!) heb ik toch voor de 226 gekozen. Die doet precies wat ik wilde en het max koppel ligt nagenoeg gelijk  met die van het 205 pk programma.

Ik moet zeggen dat hij erg harmonisch rijdt, ongemerkt bijna. Hij is wat stiller geworden (ze passen de manier van inspuiting aan), maar daarnaast is hij ook een stukje minder explosief dan de S60. Het gewicht van beide auto's is nagenoeg gelijk (scheelt 30 kg).
Ik doe niet aan gokken, maar laat de stopwatch het werk doen. Van 80-120 en van 100-160, 100-180 (laatste nog niet gemeten) enz. Dan weet je echt wat een auto doet en kun je ook (bij benadering) iets zeggen over het vermogen. Of er nu 226 paardjes uit komen weet ik niet, maar ik weet wel dat de S60 er echt nog een heel stuk meer had. Wat dat betreft is het dus een teleurstelling, maar ik weet natuurlijk niet of de S60 gewoon te snel was voor de 200 pk en dus veel meer had dan dat. Deze was namelijk exact even snel als mijn voormalig V70R en die had gemeten 205 pk aan de wielen. Eerst nog maar eens wat km's maken en nog wat metingen doen voordat ik een definitief oordeel ga vellen. Je hoort wel eens dat een auto eerst moet inleren, maar volgens Rica was dat iet nodig en werkte alles meteen zoals het hoorde.
Wordt vervolgd dus.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Wil wel even zeggen dat het verschil snelheidsimpressie / sportiviteit tussen een S60 en een V70 van hetzelfde platform aanzienlijk is. De V70 is zelfs bij gelijk vermogen en vergelijkbaar gewicht maar een schim van de S60. Daarbij heb ik hevige twijfels of je op papier verschil van 30 kilo in de praktijk ook zo is..  ;)

ed

Dat laatste zou best wel eens kunnen kloppen. Maar wat bedoel je dan met die schim. Ik bedoel (afgezien van het verschil in gewicht), de stopwatch liegt niet. Inderdaad voelt een S60 heel veel dynamischer aan, maar het gaat mij puur om de acceleratie in rechte lijn. Bij gelijk gewicht zou de V70 toch sneller moeten zijn. Het scheelt immers toch 26 pk.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Citaat van: ed op 15-03-2010 21:27:08
Dat laatste zou best wel eens kunnen kloppen. Maar wat bedoel je dan met die schim. Ik bedoel (afgezien van het verschil in gewicht), de stopwatch liegt niet. Inderdaad voelt een S60 heel veel dynamischer aan, maar het gaat mij puur om de acceleratie in rechte lijn. Bij gelijk gewicht zou de V70 toch sneller moeten zijn. Het scheelt immers toch 26 pk.

Ging mij even om dat het gevoel je makkelijk voor de gek kan houden bij deze twee auto's. Cijfers liegen niet maar misschien ben je op zoek naar 't gevoel en dan kon je nog wel eens veel meer PK's nodig hebben en nooit echt in de buurt komen.  ;)

Jans Duiven

Citaat van: Hans Duiven op 13-03-2010 21:54:29
Ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd inzake de mogelijkheden voor de 2.0 T-5  ;D

Mail beantwoorden gaat ze niet zo goed af als tunen blijkbaar  :evil:

Johann

Citaat van: Hans Duiven op 15-03-2010 21:41:23
Citaat van: Hans Duiven op 13-03-2010 21:54:29
Ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd inzake de mogelijkheden voor de 2.0 T-5  ;D

Mail beantwoorden gaat ze niet zo goed af als tunen blijkbaar  :evil:


Bel ze even. Bij mijn weten zit Marco in Thailand en heeft Dennis een nieuwe vriendin..  ;D  ;)

Jans Duiven

#104
Citaat van: Johann op 15-03-2010 21:44:46
Citaat van: Hans Duiven op 15-03-2010 21:41:23
Citaat van: Hans Duiven op 13-03-2010 21:54:29
Ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd inzake de mogelijkheden voor de 2.0 T-5  ;D

Mail beantwoorden gaat ze niet zo goed af als tunen blijkbaar  :evil:


Bel ze even. Bij mijn weten zit Marco in Thailand en heeft Dennis een nieuwe vriendin..  ;D  ;)

Ja, wat dacht je wat? Morgen en woensdag lekker vrij dus maar eens even een belletje doen.

Hans

EDIT:
Vandaag even gebeld met Dennis van Fasttech en wat zaken doorgenomen.

Nog even over een eventuele plaatsing van een 15 G turbo gehad.
Dennis zei dat de chiptuning van 210 naar 250 PK met een koppeltoename van 27 Nm een behoorlijk verschil zou geven en dat ik later nog wel eens zou kunnen kijken naar een 15 G waarbij je rond de 275 PK uitkomt.

In concreto: Advies is om de auto gewoon laten zoals ie nu is, dus eerst alleen maar chiptuning.

Binnenkort maar eens de agenda's naast elkaar leggen voor een afspraak.

Hans