Fotoreportage revisie B5234 en DIY tuning: The eagle soars once more!

Gestart door Piet, 26-04-2010 20:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Hoe iets je kan bezig houden:

De 85R sloeg af vlak na starten en wilde daarna niet meer.......
Damn !!

Vonkte en had druk op de rail ...WTF?
Starten,... leek even weer wat te willen gaan doen, maar slaat weer af.... indrukken ventiel op de rail, benzine spuit om de oren.
Nokkenassensor dan... niet waarschijnlijk, startte nl eerst goed en slaat dan plots weer af na goed  gelopen te hebben.

Afijn... eerst maar eens naar huis gesleept.
Weer druk op rail getest:  nu geen druk!...WTF (again).

Wat is hier aan de hand? Relais 103? Immobilizer? Hoofdrelais? Benzinepomp kaduuk?
Spanning meten op de stekker bij de benzinepomp: krijgt even spanning bij op contact zetten (primen van de pomp) en spanning tijdens starten.
Dat sluit in 1x Relais 103, immobilizer, hoofdrelais en ander electrische ongein richting pomp uit.

Pomp uitgebouwd, in een emmertje benzine gehangen 12 volt erop en een pracht van een benzine fontein, pomp doet het dus.

Tja.....pomp krijgt spanning en als er op de uitgebouwde pomp via zijn stekker spanning gezet wordt doet ie het gewoon.
Moet dan dus in stekker verbinding zitten, male gedeelte stekker wat aan de pomp vastzit ziet er goed uit, wel... het female gedeelte van de stekker zit zo in de kofferbak gemonteerd dat je er niet als vanzelf in kunt kijken.
En jaa hoorrrr:

Af en toe maakte ie kennelijk  nog even contact zodat er nog even raildruk was, uiteraard vlak voor ik die ging testen.
Maar meestal maakte die geen contact, uiteraard wanneer ik probeerde te starten.
En zo kan zo'n stom stekkertje je dan heel leuk even bezighouden.  >:(

Vorige week voor het eerst mijn wissertank die ik gebruik voor de meth injectie leeg.
Ik laat de ecu de druk monitoren in het injectiesysteem en zodra de druk wegvalt (bv bij lege tank)  laat ik  de ecu direct overswitchen naar een mapset (tune) voor rijden zonder meth injectie.
Verschil is dan evident, je merk dan goed wat die 4 extra graden onstekingsvervroeging die met meth injectie mogelijk is doet.

Best nog lang met 1 tank gedaan, maar zal in de winter wel wat harder gaan omdat de vloeistof ook als ruiterwisservloeistof gebruikt wordt.

razorx

Een fijne plager had je daar. Vooral het moment waarop je de storing niet had. Zo iets kan je goed bezig houden op die manier.

Connector zit droog en heeft relatief normale temperaturen daar ik de kofferbak. Zou je niet verwachten zo een storing op die locatie.

Zou de stuurstroom voor de pomp toch zo nu en dan te hoog zijn? Wat voor pomp had je ook al weer?

The Demon

Zoals Yits zegt stuurstroom te hoog?
Of een pomp die te zwaar loopt?

cornelis-b

Zo te zien redelijk warm geweest Piet, hoeveel stroom trekt die pomp eigenlijk? Dit is niet echt normaal in mijn ogen. Mijn HF tranceiver die 40 Amp trekt heeft zelfs geen last van dit soort verschijnsel.
Wel top dat je het toch gevonden hebt.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

KIM

Een overgangsweerstand in de connector kan dit probleem al veroorzaken.

Piet

Citaat van: razorx op 10-10-2015 22:44:37
Een fijne plager had je daar. Vooral het moment waarop je de storing niet had. Zo iets kan je goed bezig houden op die manier.

Connector zit droog en heeft relatief normale temperaturen daar ik de kofferbak. Zou je niet verwachten zo een storing op die locatie.

Zou de stuurstroom voor de pomp toch zo nu en dan te hoog zijn? Wat voor pomp had je ook al weer?

Een AEM Electronics Hogedruk Brandstof Pomp 320LPH nog tamelijk nieuw.

Citaat van: KIM op 11-10-2015 00:25:39
Een overgangsweerstand in de connector kan dit probleem al veroorzaken.

Mja , zo zal het denk gegaan zijn.
Begint met een beetje corrosie, weerstand neemt toe. Wordt warm, wordt nog warmer.
Etc etc

jeroen74

Volgende keer misschien een speciaal contact vet erin stoppen dat ook wel gebruikt wordt in bepaalde connectoren en schakelaars e.d. in de 850:

http://www.electrolube.com/products/contact-lubricants/cg60/contact_lubricants/

Vergelijkbaar met het vaseline-op-de-akkupolen truukje ;) alleen is dit spul er speciaal voor ontworpen.

Piet

Neuh.....gewoon een paar gloednieuwe AMP connectoren er op geknepen, kan er weer voor de volgende 20 jaar tegen :),

Piet

Citaat van: razorx op 22-07-2015 20:14:50
Zekerheidshalve meld ik wel dat Vialle een uitzondering is in het gebruik van de benzine ECU. Andere LPG systemen gebruiken hun eigen ECU voor de LPG regeling.
Citaat van: Piet op 22-07-2015 20:36:08
Yep, goede aanvulling!

Dat is inderdaad wel ook een voorwaarde voor de LPi mapswitcher. (Niet voor de widebandregeling)
De gascomputer moet ook wel de signalen (m.n. naar de benzine injectoren toe) van de benzine ECU gebruiken om de signalen naar de gasinjectoren te maken.

Bij een Prins LPi installatie is het inmiddels ook gelukt de LPi mapset switcher te gebruiken.

de Boeing

Citaat van: Piet op 11-10-2015 18:07:17
Zekerheidshalve meld ik wel dat Vialle een uitzondering is in het gebruik van de benzine ECU. Andere LPG systemen gebruiken hun eigen ECU voor de LPG regeling.
Yep, goede aanvulling!

Dat is inderdaad wel ook een voorwaarde voor de LPi mapswitcher. (Niet voor de widebandregeling)
De gascomputer moet ook wel de signalen (m.n. naar de benzine injectoren toe) van de benzine ECU gebruiken om de signalen naar de gasinjectoren te maken.

Bij een Prins LPi installatie is het inmiddels ook gelukt de LPi mapset switcher te gebruiken.

Nice!

ff een hersenspinsel: kan je eigenlijk met de lpi switcher fictieve benzine injectoren ingeven? zodat je niet gelijk de grotere benzine injectoren nodig hebt als je wat meer vermogen gaat vragen? (mits de juiste lpi injectoren uiteraard) Want zoals ik het nu begrijp heb je op lpi met hogere vermogens altijd de eis van grotere benzine injectoren (want lpi volgt de benzine injectie tijd +20?%, ga je dan boven de 80% op benzine -> lpg error?)

razorx

Citaat van: de Boeing op 11-10-2015 19:19:16
Yep, goede aanvulling!

Nice!

ff een hersenspinsel: kan je eigenlijk met de lpi switcher fictieve benzine injectoren ingeven? zodat je niet gelijk de grotere benzine injectoren nodig hebt als je wat meer vermogen gaat vragen? (mits de juiste lpi injectoren uiteraard) Want zoals ik het nu begrijp heb je op lpi met hogere vermogens altijd de eis van grotere benzine injectoren (want lpi volgt de benzine injectie tijd +20?%, ga je dan boven de 80% op benzine -> lpg error?)
Hoeft niet.

Zoals Piet het heeft opgezet, heb je aparte tabelen, ook voor de LPG injectiecapaciteit. Een mismatch die normaal hinderlijk zou zijn is door die aparte tabellen niet meer hinderlijk.

Je zou er voor kunnen kiezen een tune te maken voor 260pk op witte benzine injectoren en boven de 300 voor 5*bruin of 6*wit LPi.

@Piet: Mooi werk weer. Volgt die Prins installatie de benzine ECU ook, of heb je wat anders slims gedaan?

de Boeing

Hoeft niet.

Zoals Piet het heeft opgezet, heb je aparte tabelen, ook voor de LPG injectiecapaciteit. Een mismatch die normaal hinderlijk zou zijn is door die aparte tabellen niet meer hinderlijk.

Je zou er voor kunnen kiezen een tune te maken voor 260pk op witte benzine injectoren en boven de 300 voor 5*bruin of 6*wit LPi.

[/quote]

Super!

Piet

Citaat van: razorx op 11-10-2015 19:27:31
Citaat van: de Boeing op 11-10-2015 19:19:16
Yep, goede aanvulling!

Nice!

Hoeft niet.

@Piet: Mooi werk weer. Volgt die Prins installatie de benzine ECU ook, of heb je wat anders slims gedaan?

Nee hoor niks slims :), de Prins installatie volgt ook de benzine ECU.

razorx