mistlampen waar zitten de stekkertjes OPGELOST

Gestart door antraciet, 03-07-2010 21:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Citaat van: antraciet op 10-07-2010 19:49:05
Hey Dirk Klopt 7 dagen in de week open. Het is een v70 bj 1998, zou anders even personeel moeten regelen. Is er verder niemand met een electrisch schema van de aansluiting schakelaar in het dashboard, want er was 1 draad die niks deed

gr Arjen

Ok tis dus een V70 ipv 850, in principe werken die schakelaars hetzelfde.  Kun je de voedingsdraad van de lichtschakelaar naar je mistlampschakelaar wel herkennen dan ?  Hij moet namelijk voeding krijgen van de lichtschakelaar af en daarna word pas het lampje en de mistlampen via het relais bedient.  Als je deze kunt vinden en dan handmatig de kabel veranderen, zou je er moeten zijn volgens mij.  Een V70, is voor zover ik weet, voorbedraad overigens dacht ik.

antraciet

#31
Klopt een V70 is voorbedraad. Zou een kwestie moeten zijn van plug & play In de gele connector op de plek waar de schakelaar komt te zitten zit een aantal draden 1x constante spanning 1x schakel
1x massa en 1 die niks doet daar zit volgens mij het euvel

antraciet

hierbij een foto


en zo zit het dan in het dashboard


haasje

Onderdelen die je misschien zou kunnen missen:

relais 106, 201 en 213
zekering 17, 23, 25


antraciet

#34
201 en 213 zwart geplaatst zekeringen zal ik even kijken
Zekeringen allemaal goed alleen relais 106 waar zit die?

haasje

106 zit bij je zekeringen onder de afdekkap, is 1 van de mogelijk 3 "J" relais

antraciet

Omdat een foto meer zegt dan ....



deze?

haasje

nee, de zekeringkast in je parvan

antraciet


haasje

ja, zo te zien zit alles wat je nodig hebt erin.

antraciet

#40
Dus het blijft een raadsel?  :eusa_eh:

UserID6342

Zit nog even na te denken over de draden bij de schakelaar.  Die draad met constant stroom erop is neem ik aan via je contactslot geschakeld ?  Zo ja dan is deze van je dashboardverlichting (hoogstwaarschijnlijk) en zou roze van kleur moeten zijn.  De massa is standaard en heeft hij ook nodig om het lampje te laten branden.

Verder zouden er dan (normaliter) nog 2 of 3 draden aanwezig moeten zijn, de voedingsdraad vanaf de lichtschakelaar en minimaal een (geluste) kabel naar het lampje in de schakelaar en naar de mistlamprelais toe.  Dit kan dus of 1 draad zijn met 2 aansluitingen op het schakelaartje of 2 aparte kabels (onwaarschijnlijk)  Als de schakelaar binnen in gelust is dan is het uiteraard maar 1 kabel die naar je mistlamprelais gaat.

Als dat allemaal erop zit, vraag ik mij dan ook tevens af of de schakelaar wel helemaal jofel is.  Als je je voedingsdraad vanaf de lichtschakelaar kunt achterhalen zou je deze handmatig door kunnen lussen met de kabel die niets doet.  Als je lampen dan wel ineens branden weet je dat de schakelaar kapot is.

Wederom succes.

antraciet

Sbv, knoopje en elianmars hebben er naar gekeken weet dat de bovenste draad niks doet  constante spanning is idd roze de schakelaar zat nog in de verpakking evenals de relais. dus... zal proberen een duidelijker foto te maken van de achterkant van de connector

antraciet


UserID6342

Zo te zien moet de bovenste roze/bruin de schakeldraad zijn en van je hoofdlichtschakelaar afkomen, de groen/rode gaat, meen ik, naar je relais toe. Die laatste kleur ben ik namelijk al eens tegengekomen in een naderhand ingebouwd setje in een 850.

Zie je een mogelijkheid om die roze/bruine draad rechtstreeks even stroom te geven en dan te kijken of de lampen het doen ?  Dan zit daar je probleem namelijk.  Weet je ook meteen dat de rest in orde is.