mistlampen waar zitten de stekkertjes OPGELOST

Gestart door antraciet, 03-07-2010 21:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

mehn

Houden jullie er rekening mee dat de mistlampen min (-) geschakeld zijn?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Citaat van: mehn op 10-07-2010 22:37:13
Houden jullie er rekening mee dat de mistlampen min (-) geschakeld zijn?

Dat betekent dat de 12v continu aanwezig is, maar de min via de schakelaar wordt onderbroken?

Op de groen/rode draad was geen spanning te meten. Dat zou dan de schakeldraad zijn?

UserID6342

#47
Zoals ik het zei, is het idd (+) geschakeld en zo heb ik het in mijn auto zitten en bij Freek en Jeff toen ook zo gemaakt. Expres !! 

Als hij idd (-) schakelend is moet op de roze/bruine draad een geschakelde (-) afkomen dan van de hoofdlichtschakelaar.  Dus hoofdlichtschakelaar aan, is (-) op die draad.  En als je de schakelaar dan bedient moet de (-) doorgegeven worden aan de rood/groene kabel logischerwijs. Deze schakelt J- relais in via 86 en dan zou op punt 85 en 15/30 van het relais dus een continu (+) moeten zitten.

Echter het controlelampje in de schakelaar heeft ook een plus en min nodig om te kunnen branden.  De roze is dashboardverlichting en geen continu (+) maar een geschakelde via de dimmer.  Waar komt de plus voor het controlelampje dan vandaan ?

antraciet

Dit is voor mij hetzelfde als een vrouw vragen uit te leggen wat Johan Cruyff net zei  ::)

UserID6342

Komt goed Arjen, even hardop overleggen noemen ze/we dat ;D

antraciet

Ok dus een kabelje van de accu naar de roze/bruine en dan kijken wat er gebeurt?
rest mij de vraag van de + of - van de accu kan ee nzekering kosten maar ja  :D

UserID6342

Wees verstandig en hang in dat kabeltje even een zekering van bijv 5 Ampere, probeer dan eerst even de (-) van de accu omdat Mehn me nu aan het twijfelen heeft gebracht, doet tie niets of slaat de zekering eruit dan probeer je de (+) even.  Als je 't kabeltje zelf zekert kan er niets gebeuren.

antraciet

Duidelijk ga ik morgen meteen doen  :D

haasje

#53
op de schakelaar:

pin 1 = bruin/roze     = met schakelaar op stand aan massa
pin 2 = roze             = verlichting
pin 5 = zwart           = massa
pin 6 = groen/oranje = stuurdraad controlelampje in schakelaar (wordt +12 indien actief)

pinnummers staan op de connector.

de massa van pin 6 komt vanaf chassis, niet vanaf je lampschakelaar

UserID6342

#54
Nog veel mooier Erwin, helemaal top !!  Dan hoeft Arjen geen kabeltjes te trekken/proberen maar kan hij het met een proeflampje af.  

antraciet


Sbv

bij mijn weten kan ik niets meten op pin 6, zowel met contact uit als met contact aan

UserID6342

#57
Zou dus betekenen dat het relais niet bekrachtigd word, dus daar een stuur iets (massa of plus) ontbreekt.  Dan zou je dus anders kunnen redeneren dat de roze/bruine draad de schakeldraad is NAAR het relaistje en dat als je die aan de massa knoopt het relais bekrachtigd zou moeten worden waardoor de lampen aangaan.

Het relais kan dan zijn geschakelde plus voor bekrachtiging wel vanaf de hoofdlichtschakelaar krijgen op pen 85 natuurlijk. zodra hij massa krijgt van de schakelaar bekrachtigd het relais waarna contact 15/30 en 87 van het relais verbonden worden en dus de lampen aangaan.


Of zie ik nu iets over het hoofd ??

antraciet

dus kabeltje met zekering ertussen van bv deurvanger naar roze/bruine draad en kijken wat er gebeurt? ::)

Sbv

Proberen kan je altijd om er aan kabel tussen te zetten.
Het lampje op de schakelaar zelf ging ook niet branden.

Ik ben vanavond vergeten te kijken hoe het op onze S70 is. Zal morgen kijken daar de auto met vrouwlief mee is momenteel.