Banden met meeste profiel voor of achter

Gestart door niwesa, 11-08-2010 10:06:52

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Je moet heel wat antislip ervaring hebben wil je de uitbrekende achterkant van een voorwielaangedreven auto in het gareel houden.
Voor je het weet ga je als een tolletje in het rond.

Dus banden met minste profiel voor of regelmatig wisselen.

Als je goed naar je wielen kijkt zul je ook zien dat het "camber" achter negatiever is dan voor. Dat is ook niet voor niets.
Het is beter "gewaarschuwd" te worden door een slippende voorkant. Hier kan je immers met wat gas minderen weer controle krijgen.

Voor de genen die na alle heldere uitleg door een aantal forumleden nog twijfelen: Bezoek even de site van wat gerenommeerde bandenfabrikanten.
Hier vind je genoeg uitleg.

KIM

Citaat van: arjen850 op 12-08-2010 21:33:31
Klinkt mooi< maar als ik 120 rij op de snelweg en ik ga inhalen, hoeveel centimeter lopen mijn achterbanden dan uit het spoor van mijn voorbanden? Of ga jij altijd haaks als je een auto inhaalt? :evil:
Heb jij wel eens gekeken naar de spoorbreedte van je 850 voor en achter?
Ik denk dat je gaat schrikken...

arjen850

Citaat van: KIM op 12-08-2010 22:06:06
Klinkt mooi< maar als ik 120 rij op de snelweg en ik ga inhalen, hoeveel centimeter lopen mijn achterbanden dan uit het spoor van mijn voorbanden? Of ga jij altijd haaks als je een auto inhaalt? :evil:

Haha geweldig ;D In grote lijnen ben ik het echt wel met je eens Kim, en die test met die dinkietoy ga ik zeker doen ;)
Ik weet idd wat de spoorbreedte is, maar bij een inhaal actie op de snelweg lopen de achterbanden echt niet naast de voorbanden..
Ook via mijn vroegere werk in de banden is die discussie vaak geweest ;) Maar vanuit Michelin maar ook andere leveranciers kwam het advies, de beste banden voor..
Inderdaad krijgen we met de rijtraining ook een gedeelte over banden onder de auto, wellicht kan de trainer ons zelfs in de praktijk laten zien wat het beste is..
Ik moet eerlijk zeggen dat dat bijna het enige was mij zal overtuigen.. Verder ben ik absoluut niet eigenwijs ;D :evil:

KIM

Mijn banden voor beginnen al wat minder te worden.
Misschien hebben we tijd voor een testje...

Hans Duiven

Citaat van: arjen850 op 13-08-2010 00:23:48

Haha geweldig ;D In grote lijnen ben ik het echt wel met je eens Kim, en die test met die dinkietoy ga ik zeker doen ;)
Ik weet idd wat de spoorbreedte is, maar bij een inhaal actie op de snelweg lopen de achterbanden echt niet naast de voorbanden..
Ook via mijn vroegere werk in de banden is die discussie vaak geweest ;) Maar vanuit Michelin maar ook andere leveranciers kwam het advies, de beste banden voor..
Inderdaad krijgen we met de rijtraining ook een gedeelte over banden onder de auto, wellicht kan de trainer ons zelfs in de praktijk laten zien wat het beste is..
Ik moet eerlijk zeggen dat dat bijna het enige was mij zal overtuigen.. Verder ben ik absoluut niet eigenwijs ;D :evil:

Nu gaan we dat maar even in de praktijk proberen op die testbaan.

Ik neem wel een twee gebruikte- en twee banden met goed profiel mee van het zelfde merk en type.

Lijkt me leuk dat jij het verslag hier online zet  :evil:

arjen850

Citaat van: Hans Duiven op 13-08-2010 00:33:13

Nu gaan we dat maar even in de praktijk proberen op die testbaan.

Ik neem wel een twee gebruikte- en twee banden met goed profiel mee van het zelfde merk en type.

Lijkt me leuk dat jij het verslag hier online zet  :evil:

Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten ;D Dat zal ik absoluut doen ;)

UserID6342

Daarom wil je achter ook je beste profieldiepte hebben.  Wat denk je dat je kont gaat doen als je gaat inhalen en je achterbanden verliezen hun grip ?

Leuk dit, juist de mensen van Michelin en Pirelli o.a. vertelden mij/ons toentertijd dat de beste profieldiepte juist achterop moest.  Wij hadden regelmatig te maken met de inspecteurs van deze fabrikanten als wij een band voor garantie claimden.  Die kwamen ze bij ons op het filiaal bekijken en werd dan beslist in ons bijzijn of het garantie was/werd of niet.  Later werden alle garantiegevallen centraal afgehandeld door het hoofdkantoor en moesten wij de banden daarheen sturen.

Verder ben ik absoluut niet eigenwijs ;D :evil:
Jij ook al niet ? ;D

KIM

V70 classic

Citaat van: joep op 12-08-2010 09:55:32
Citaat van: Hans Duiven op 11-08-2010 17:25:47
Ik laat de beste banden op de achteras zetten.

Als de voorbanden al neiging hebt tot aquaplaning, wat denk je dat je achterbanden dan al een poos aan het doen zijn?

Ik heb het inmiddels al zovaak gehoord van diverse rij-instructeurs, waaronder arrestatieteam rij-instructeurs, dat ik hun advies toch maar klakkeloos opvolg.

Hans
Tja, dit zijn blijkbaar ook maar persoonlijke meningen want ik heb mijn 850 van een rij-instructeur van de politieschool gekocht en die beste man rijd het hele jaar door met winterbanden op de voorwielen "omdat die een zachtere compound- en dus meer grip hebben" en volgens eigen zeggen rijden daar alle lesauto's 365 dagen per jaar met winterbanden op de aangedreven wielen rond en over met winterbanden rijden buiten het winterseizoen is ook al meer dan genoeg over geschreven en gediscussieerd op dit forum dacht ik zo.
Niet dat ik het niet kan vinden in de verschillende meningen hier hoor want bijna elke invalshoek heeft weer zijn eigen voordelen, bij droog weer is het beter om meer grip op de achterwielen te hebben en bij nat weer heb je juist weer meer profiel nodig op de voorwielen om optimaal water af te voeren, maar waar hebben we het hie uiteindelijk over?! TS heeft het over 2 nieuwe banden en 2 met 5 รก 6 mm profiel? beiden meer dan voldoende om goed hun werk te kunnen doen...

das mijn boeren logica

grtz joep

Dat hebben die wouten echt nodig, daar ze niet boven de 140 mogen komen zonder spec toestemming.
Gewoon omdat ze geen meter kunnen rijden.
Alleen daarom zijn ze eigenlijk al geen transporter waardig.
Die gasten zijn hel het jaar bezig met een sloop race.
Alleen de KLPD mag zonder toestemming harder rijden.
En mijn ervaring is dat die rijks opleidingen geen ruk voorstellen.
Die agenten moeten auto rijden voor hun beroep, niet omdat ze het zo goed kunnen.
Ik ken een aantal agenten en als ik zo hoor wat zich daar allemaal afspeeld.

Ik overtreed enkel al geen wet om te voorkomen dat ik achterin moet zitten  :evil: .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

niwesa

Als topic starter zal ik ook nog maar iets van me laten horen. Had geen zin om weer op straat de velgen te wisselen.

Dus dan maar even naar het banden bedrijf, daar doen ze het zo even en dat zal niet veel kosten. Nu leken de ogen van de beste man, door het glas van zijn bril, al wat groter dan gemiddeld, maar na mijn vraag en de reden waarom waren ze echt groot. 30 jaar ervaring en nog nooit eerder gehoord! Altijd de nieuwe banden voorop!

Overigens nog een leuk videootje over sit onderwerp, wel commercieel;

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.michelinman.com/tire-care/tire-basics/reartire-change/&rurl=translate.google.nl&twu=1&usg=ALkJrhjpS0c-Q8a_9iXOJvFTiD1N-hv_eg

Morgen toch maar weer zelf met de krik en moersleutel aan de slag. :(
Verkoopt helaas zijn mooie V70

razorx

..
Maar vanuit Michelin maar ook andere leveranciers kwam het advies, de beste banden voor..
..
Op hun site zie ik wat anders.  :eusa_think:

BOV

Citaat van: niwesa op 13-08-2010 23:21:39

Overigens nog een leuk videootje over sit onderwerp, wel commercieel;

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.michelinman.com/tire-care/tire-basics/reartire-change/&rurl=translate.google.nl&twu=1&usg=ALkJrhjpS0c-Q8a_9iXOJvFTiD1N-hv_eg

Morgen toch maar weer zelf met de krik en moersleutel aan de slag. :(

Let wel dat dit waarschijnlijk over achterwiel aangedreven auto's gaat.
Denk dat dat ook wel verschil maakt met onze voorwielaandrijvers...
I take pictures and build stuff...

KIM

Nee...
Beste banden achter.

Bij bandenbedrijven werkt niet het hoogst geschoolde personeel hoor...

arjen850

Citaat van: KIM op 14-08-2010 16:54:23
Nee...
Beste banden achter.

Bij bandenbedrijven werkt niet het hoogst geschoolde personeel hoor...

Ik ben 10 jaar dom geweest ??? ;D

heutink

:)
wat ik op 1 van mijn slipcursussen geleerd heb, is dat de beste banden achter moeten, want voor heb je controle via het stuurwiel en achter helemaal geen controle, dus moeten daar de beste banden zitten
8)
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10