Digitale camera ervaringen?

Gestart door nOOb, 24-03-2004 20:37:05

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

JCviggen

Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

FGG

Citaat van: -D©©©L- op 24-02-2010 19:37:01
ik neem aan dat jij op school (natuurkunde) ook geleerd hebt wat een lens is.  ?

Ik wel. Maar je kan niet ontkennen dat zo'n ding wat je op je camera schroeft toch vaak "lens" genoemd wordt en niet "objectief". Sterker nog: als je naar bijv. de site van Konijnenberg gaat en je klikt op objectieven dan staan daar subcategoriën onder als "Lensdoppen", "Lenscases", "... Zoom lenzen", etc.

Hoe dan ook: ik bedoelde objectieven en heb m'n post ook zodanig aangepast. Blijft staan dat objectieven met een vaste brandpuntafstand een hogere lichtsterkte hebben dan objectieven met een variabele afstand.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Quota

Heren & dames,

We staan voor de keuze om een nieuwe camera te kopen, na jaren SLR te hbben geschoten met een Canon EOS 300 en een hele oude (maar gave!) Ashahi Pentax en een Pentax optio M20 voor het snelle (ahum) digitale werk gaan wij nu ook voor een DSLR. Momenteel twijfelen we nog tussen een Canon 450D en een Pentax K7, wat zouden jullie aanbevelen? We willen de camera ook zeker meenemen op reis naar Afrika. We zijn mensen die vooral 'snel' fotograferen. Dus geen uitgebreide composities, meer mensen in  hun moment en natuurfoto's. Welke type lens/objectief zouden jullie er bij nemen?

viking_in_shorts

Mijn voorkeur is en zal ws. altijd canon blijven.  Afhankelijk van je budget / eisenpakket zou ik ofwel een 18-200 of een 24-105 kiezen.

FGG

Mijn voorkeur gaat uit naar Canon, maar da's persoonlijk.
Natuurfoto's: een mooie groothoek (10-20)
Mensen en hun moment zou met een gewone kitlens al kunnen, een 18-55 bijvoorbeeld.

viking_in_shorts

Oh ja - en vergeet niet de 50 mm 1.8 mee te nemen. Erg, erg, erg leuk.

EVV

Als Nikon gebruiker vind ik het jammer dat je geen Nikon wilt, maar als je wilt kiezen tussen Pentax en Canon, neem een Canon, tenzij je al hele goede Pentax lenzen hebt. Voor Nikon/Canon heb je veel meer keuze uit lenzen dan bij de rest, en lenzen gaan langer mee dan een body.

Haenzel

Gezien de reis zou de Pentax mijn voorkeur hebben. Deze is namelijk spatwater- en vooral in Afrika belangrijk, stofdicht.  De kitlens voldoet prima, zou echter ook een behoorlijke telelens meenemen. Er zijn 2e hands aardig wat Pentax AF telelenzen te koop. Voordeel is dat alle oude Pentax K-bajonet lenzen werken op deze body.

gewoon peter

Citaat van: Quota op 26-02-2010 17:27:30
Heren & dames,

We staan voor de keuze om een nieuwe camera te kopen, na jaren SLR te hbben geschoten met een Canon EOS 300 en een hele oude (maar gave!) Ashahi Pentax en een Pentax optio M20 voor het snelle (ahum) digitale werk gaan wij nu ook voor een DSLR. Momenteel twijfelen we nog tussen een Canon 450D en een Pentax K7, wat zouden jullie aanbevelen? We willen de camera ook zeker meenemen op reis naar Afrika. We zijn mensen die vooral 'snel' fotograferen. Dus geen uitgebreide composities, meer mensen in  hun moment en natuurfoto's. Welke type lens/objectief zouden jullie er bij nemen?

Mr quota, je verhaal lezende, neem gewoon de canon, voor africa de 18-200 ook van canon, kun je later als het echt je hobby wordt altijd nog op nikon overgaan  ;D, gr. peter (nikonian).

EVV

Citaat van: Haenzel op 26-02-2010 20:21:28
Gezien de reis zou de Pentax mijn voorkeur hebben. Deze is namelijk spatwater- en vooral in Afrika belangrijk, stofdicht.  De kitlens voldoet prima, zou echter ook een behoorlijke telelens meenemen. Er zijn 2e hands aardig wat Pentax AF telelenzen te koop. Voordeel is dat alle oude Pentax K-bajonet lenzen werken op deze body.
Ik heb mijn Nikon D70 mee gehad op vakantie in Thailand (=vochting) en Jordanie (=stoffig), en ondanks dat zo'n D70 niet water of stof dicht is, heb ik er nooit problemen mee gehad. En ik heb nog wel midden in de woestijn lenzen gewisseld, dus dat valt erg mee. Overgens betekend weatherseals nog niet dat ze waterdicht zijn, ze kunnen er alleen maar iets beter tegen, en je lensen moeten ook gesealed zijn, anders heeft het nog geen nut.
Ik denk trouwens dat 200mm wel eens te weinig zou kunnen zijn voor Afrika, voor Zuid Amerika in ieder geval soms wel.

viking_in_shorts

Citaat van: EVV op 26-02-2010 22:23:15
Ik denk trouwens dat 200mm wel eens te weinig zou kunnen zijn voor Afrika, voor Zuid Amerika in ieder geval soms wel.

Ligt er maar aan: wil je neusharen tellen?

FGG

Citaat van: viking_in_shorts op 26-02-2010 22:24:30

Met 200mm kun je 't wel iets naar je toe halen maar als 't echt wat verder weg is schiet je al gauw tekort. Boven de 200mm wordt 't wel weer lastig om e.e.a. scherp te houden zonder statief.

viking_in_shorts

Citaat van: FGG op 26-02-2010 22:28:46
Citaat van: viking_in_shorts op 26-02-2010 22:24:30

Met 200mm kun je 't wel iets naar je toe halen maar als 't echt wat verder weg is schiet je al gauw tekort. Boven de 200mm wordt 't wel weer lastig om e.e.a. scherp te houden zonder statief.

Ik neem aan dat er genoeg licht is om de sluitertijden op een acceptabel niveau te houden.

Cesar

IS helpt eventueel ook, 300/4 IS is vast leuk voor dit soort reizen. Nog een 1,4x converter mee... praten we wel over vrij heftige prijzen inmiddels  :eusa_whistle: