Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Unexist

Barracuda,

Waarom denk je dat die niet goed zijn? Upgraded intercoolers ofwel dikkeren? Je warmte afvoer is dan toch stukken beter of heb ik het mis ?  :-X Je zal met zo'n intercooler altijd op vooruit gaan
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

M a r c

Duh.... De flow van onze intercoolers is vele malen beter dan de originele....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

BaRRaCuDa

"Niet goed" zijn sterke woorden, niet ideaal is beter.
Aerodynamisch gezien is het het beste als alles een voeiend verloop heeft en de overgangen glad zijn. En wederom iedere "bocht" kost vuldruk (hoe groter de hoek, des te meer). Ook de diameter van de buizen heeft invloed uiteraard op meerdere zaken.

Maar goed, naar mijn weten zijn er voor deze intercoolers geen metingen gedaan en dat is toch het enige tastbare bewijs. Veel beter dan origineel is ie zowiezo  ;)

Het is ook vrij lastig om een practische oplossing te vinden voor de 850 als je echt een ander design wil van je intercooler. Zo veel ruimte is er niet...

Het schijnt ook zo te zijn dat de lengte van je inlaatspruitstuk (ook bij turbo motoren) invloed heeft op je pk's. Des te korter, des te meer pk's. Dat kleine gasklepje geeft ook wel wat stromingsverlies. Dus als je echt verschil wil merken met een andere intercooler dan de upgrade, zal je flink meer aan moeten passen.

P.s. Overigens is het uit te rekenen (bij benadering) hoeveel iedere bocht kost aan drukverlies.

Piet

850 T5 Freak

Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Martijn_B

Uiteindelijk maken ze die test dus niet echt af dacht ik. Tevens maken ze gebruik van volgens mij een 16/18T? Weet ook niet tot in hoeverre dat vergelijkbaar is met een T3/04E of GT2871/3071 turbo.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

widebody

Citaat van: Piet op 30-08-2012 11:02:09
http://www.ml-cartech.nl/c-1434850/watergekoelde-intercoolers/

Chargecoolers werken goed :eusa_dance:. Tot je met warm weer in een file terecht komt, of in de stad rijd met stoplichten e.d..

Dan word je vloeistof te warm en voldoet niet meer als coolingagent. Voor deze weer teruggekoeld is(rijwind) ben je even verder.

Subaru heeft vroeger de Legacy awd turbo geleverd, als voorloper van de Impreza GTT.
Heb er zelf jaren een gereden en ook getuned. Eerste wat gedaan moest worden was de charge-cooler vervangen door een TMIC of liever nog een FMIC. Dan haal je ook het meeste rendement uit je upgrades.

Piet

Beetje slap fimpje wel, iedereen zit te wachten op een meting met de alu IC.... En dan komt ie niet!!!
Wat heb je daar nu aan?

Piet

Citaat van: widebody op 30-08-2012 17:17:53

Chargecoolers werken goed :eusa_dance:. Tot je met warm weer in een file terecht komt, of in de stad rijd met stoplichten e.d..

Dan word je vloeistof te warm en voldoet niet meer als coolingagent. Voor deze weer teruggekoeld is(rijwind) ben je even verder.

Mee eens. Al is het niet raadzaam om in de file je turbo aan te spreken. ;) :D

Of je zal het radiatorgedeelte met een extra fan moeten koelen.
Wordt toch een vrij ingewikkelde constructie dan, een 50 mm alu IC is wel zo eenvoudig en doet het ook gewoon goed.

850 T5 Freak

Citaat van: Piet op 30-08-2012 17:19:28
Beetje slap fimpje wel, iedereen zit te wachten op een meting met de alu IC.... En dan komt ie niet!!!
Wat heb je daar nu aan?

Uhm uhm ja ik heb hem nu zelf helemaal afgekeken..... En ja inderdaad  :eusa_wall:!

Maar! Moet je nagaan dat een standaard het al zo goed doet, hoe zou een alu het dan wel niet doen  ;D ;D ;D

BaRRaCuDa

Ik ben meer fan van www.frozenboost.com :D

Ik lees juist tegengestelde verhalen, betreffende de watergekoelde intercoolers.
Belangrijk is juist dat je het systeem realistisch dimentioneerd. En dat je de warmtewisselaar op de juiste plaats monteerd. Bovendien, als de koelvin inslaat (filegebruik) dan trekt ie lucht door de warmtewisselaar (als je die op de juiste locatie hebt gemonteerd) en gaat het hele verhaal niet op. Er zijn ook filmpjes van b.v. Mini Cooper S met waterkoeling die op een warme dag zwaar cirquit gebruik krijgt te verduren waarbij de temperaturen zeer stabiel blijven. Bij filegebruik is er geen turbodruk om te koelen, dus als deze correct gemonteerd is, is het niet logisch dat de temperatuur oploopt. Dat zal echter een "over en weer discussie" zijn en blijven....

Een top-mount intercooler is helemaal een ronduit waardeloos concept, definitie van heat-soak!

Ze zouden, voor een goed vergelijk, eigenlijk de upgrade (ipd) intercooler is solid works moeten tekenen. Dan kan je met behulp van een sub-programma de flow vrij goed beoordelen.

Piet

Citaat van: BaRRaCuDa op 30-08-2012 18:51:41

Ik lees juist tegengestelde verhalen, betreffende de watergekoelde intercoolers.
Belangrijk is juist dat je het systeem realistisch dimentioneerd. En dat je de warmtewisselaar op de juiste plaats monteerd. Bovendien, als de koelvin inslaat (filegebruik) dan trekt ie lucht door de warmtewisselaar (als je die op de juiste locatie hebt gemonteerd) en gaat het hele verhaal niet op. Er zijn ook filmpjes van b.v. Mini Cooper S met waterkoeling die op een warme dag zwaar cirquit gebruik krijgt te verduren waarbij de temperaturen zeer stabiel blijven. Bij filegebruik is er geen turbodruk om te koelen, dus als deze correct gemonteerd is, is het niet logisch dat de temperatuur oploopt. Dat zal echter een "over en weer discussie" zijn en blijven....

Ik vind anders wel dat je met aannemelijke argumenten komt....

widebody

Citaat van: BaRRaCuDa op 30-08-2012 18:51:41

Een top-mount intercooler is helemaal een ronduit waardeloos concept, definitie van heat-soak!

Ze zouden, voor een goed vergelijk, eigenlijk de upgrade (ipd) intercooler is solid works moeten tekenen. Dan kan je met behulp van een sub-programma de flow vrij goed beoordelen.

Als je met een charge-cooler in de file komt te staan blijft de pomp het koelmiddel wel rondpompen terwijl er geen koeling(rijwind)is en zal de warmte door het rondstromende middel worden opgenomen. Voor deze weer tot ambient temperathuur is teruggekoeld ben je even bezig. En dat je in de file geen drukopbouw heb lijkt me logisch ;D. Tenzij je hele gekke dingen doet.

En idd een TMIC heeft bij stilstand last van heatsoak, maar op het moment dat er rijwind is koelt ie gelijk ook weer. Maar idd een van de eerste upgrade's bij de GTT's en WRX-en was een FMIC plaatsen.
Sergio weet hier ook wel eea van.

850 T5 Freak

Hij zal iniedergeval straks lekker rapido zijn  :eusa_dance: ofnie Martijn?  ;D