Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

The Volvoboy

Maar ben d'r wel ontzettend gehecht aan ;) :P
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Martijn_B

Dikke plus voor de service van ET, hebben netjes onder garantie nieuw setje stokkies opgestuurd, zonder morren!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Vandaag de EGT sensor binnen gekregen om de uitlaatgastemperaturen te meten. Tevens een setje spacers voor achter besteld, zodat de wielen daar wat verder naar buiten komen.

Ben al een tijdje niet tevreden over de plaats van het luchtfilter. Zoals op de foto te zien is, blokkeert de accu de stroom van verse koude lucht naar het filter. Filter pakt feitelijk alleen maar warme lucht op deze manier. De originele Airbox past niet meer als de accu er in zit, dus begonnen met het verplaatsen van de accu naar de kofferbak. Hiervoor heb ik een 10mm dikke plus kabel gebruikt. De massa onder de motorkap gemonteerd en een nieuwe massa op het chassis in de kofferbak gemaakt. Hier een paar foto's
, morgen meer:

Accu ligt momenteel al achterin en alles werkt prima. Morgen even netjes wegwerken allemaal.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Vandaag een lang dagje geweest. Ik had wéér KVS lekkage, op het kliksysteem van de kachelradiateur slangen. Nieuw huisje besteld en nu is de lekkage gelukkig over, ringetjes aan de binnenkant waren niet lekker. Ook voor de 4e keer bij Profile geweest voor het uitlijnen. Deze keer Mitchell goed naar het uitlijnrapport laten kijken en tips gekregen voor de juiste waardes. De wielvlucht stond links -0"54 en rechts +0"16. Niet raar dat hij naar links liep. Jongens hebben het goed opgelost nu, maar toch is de mate van kennis en passie voor het vak wat minder aanwezig bij een dergelijke zaak. (Binnen de waardes is goed, dus als 100 het max is dan is 99 goed).

Vervolgens de remvloeistof ook nog vervangen, deze was uit 2007 en dus wel eens aan verversing toe.

Toen de airco doen: koppeling draait niet mee, dacht dus aan de magneetkoppeling. Echter, deze had nog 45mm speling en dat is dus eigenlijk prima. Beetje helpen door de koppeling aan te duwen hielp niet. Pomp krijgt 12v, en de er zit voldoende druk/koudemiddel in. Waarschijnlijk de koppeling zelf stuk, vandaag dus maar een versere opgehaald bij Koen.

To do lijst voor 9 Augustus:

- aircopomp monteren
- boost fluctueert, morgen diagnose stellen

Dan hebben we weer het "gebrek van de week": sinds kort komt er een knarsend/ratelend geluid uit het vooronder, naar gevoel richting de voorwielen/assen en alleen tijdens acceleratie (van het gas af is het direct weg). Tevens hoor je het bij het nemen van bochten (links en rechts). Tips voor het stellen van een diagnose zijn welkom, klinkt niet zo gezond.

louwrens

Voel je op dat moment ook trilling in het stuur?
Ik heb het gehad met een wiel lager...
Als ik op de gas ging begon alles (stuur en subframe) te trillen
En hoe scherper de bocht hoe meer trilling...  En als ik gas gaf in de bocht trilde alles ook... Met een nieuw wiellager was het weer klaar ;D

louwrens

Knarsent/ ratelend... Duid ook op dat de aandrijfassen aan hun einde zijn lijkt mij...

peteRRR

Apart dat het en links en rechts hoorbaar is meestal is een wiellager of een homokineet in 1 stuurrichting/bocht ( duidelijker ) hoorbaar.
Evt de baklagers?

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet

FF aan elk een kant opkrikken en met de hand aan elk wiel draaien/ trekken etc.  Bijgeluiden, speling op de wiellagers, stuurkogels, endlinks, homokineten, draagarmen met fuseekogeks.
Controleren of geen subframe bouten zijn losgekomen of  subframelagers stuk zijn.
Motor steunen controleren etc etc
Het hele systeem daar systematisch checken dus, de enige manier om er achter te komen.

Hopelijk is het niet je bak...

Martijn_B

Trillen in het stuur doet hij niet, zal eens een stukje rijden straks of het onder bepaalde omstandigheden beter hoorbaar is. Als ik nog tijd heb even op de krik ook.

Fotootje van de nieuwe situatie onder de kap:

Daarnaast de inlaatnokkenas 4 graden vervroegd:

Gisteravond een aircopomp bij Koen opgehaald:

En 5mm spacers achter gemonteerd:

peteRRR

Je bent een geweldige volhouder Martijn.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

louwrens

Wat een plaatje martijn! ;)

Je hebt er opsig een volledige restauratie opzitten!

michel88

Het geluid is hoorbaar als er kracht geleverd word en  Bij langzaam rijden met flink in sturen.. Geluid is rammelent / krakend.
Geen speling op kogels / geen wiellager geluid.. Ik denk rechter aandryfas lijkt ook of het tussen lager los zit..

Martijn heeft foto's

Martijn_B

Kan de foto's vanaf hier niet opsturen, maar denk ook de rechter as.

Heb geleerd dat van een automaat ook past (mits niet hol) en dat hij een
Moer bevestiging op de naaf moet hebben. Hoe zit het met de motorisering, maakt turbo of non-turbo nog uit? (Sterkte van de as)

Piet

Een holle automaatas past ook wel, maar zal minder sterk zijn. Wat weer niet wil zeggen dat ie dan te zwak is.
Wat betreft de passing maakt het niet uit of hij van een turbo of non-turbo komt.
Ook op turbo vs non turbo heeft volvo, naar mijn indruk, van alles door elkaar heen gebruikt. Er is bijna geen peil te trekken op wat voor as er onder zit.
Maar Dirk kan hier meer over vertellen.

Het maakt volgens mij allemaal niet zo veel uit zoalng je maar de juiste naafaansluiting hebt.

innocenti

Citaat van: Piet op 29-07-2013 12:02:11
Een holle automaatas past ook wel, maar zal minder sterk zijn. Wat weer niet wil zeggen dat ie dan te zwak is.
Wat betreft de passing maakt het niet uit of hij van een turbo of non-turbo komt.
Ook op turbo vs non turbo heeft volvo, naar mijn indruk, van alles door elkaar heen gebruikt. Er is bijna geen peil te trekken op wat voor as er onder zit.
Maar Dirk kan hier meer over vertellen.

Het maakt volgens mij allemaal niet zo veel uit zoalng je maar de juiste naafaansluiting hebt.
Ik ken de dimensies niet van de assen. Maar een holle as hoeft niet per definitie slapper te zijn dan een massieve.