Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Piet

nou gewoon... zijn wel 2 hele flinke kleppen, flowen waarschijnlijk stuk beter dan onze 4 klepjes per cilinder.

Die bike op het 13e en 14e plaatje is anders ook wel een serieus ding, oefff.

mitchelli

Mooie foto`s Martijn.

Bij die cilinderkop hebben ze lekker dikke klepveren gebruikt en dubbel uitgevoerd voor de waarschijnlijk,onwaarschijnlijk hoge toeren die ze draaien  :P
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

MrCain

Citaat van: mitchelli op 15-08-2013 07:48:39
Mooie foto`s Martijn.

Bij die cilinderkop hebben ze lekker dikke klepveren gebruikt en dubbel uitgevoerd voor de waarschijnlijk,onwaarschijnlijk hoge toeren die ze draaien  :P

Toeren vallen op zich nog wel mee, maar als ze over gaan op nitro (van +/-1800pk op race benzine naar +/-8000pk op nitro met een 8.0liter V8...) dan gaan ze erug rap door de toeren heen => binnen de 5 sec op +/-500km/h.....
Dus betekend binnen 1 seconden op 100....Gaat best wel rap zo ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Geluid is trouwens immens, het is eens gemeten op 3.2 op de schaal van richter. Nitro is sowieso een compleet andere brandstof, waar je bij benzine 14.7 delen lucht nodig hebt om 1 deel benzine te verbranden, is dit bij nitro slechts 1.7 delen lucht op 1 deelt brandstof. Lucht is altijd de beperkende factor, brandstof kan je gemakkelijker in grote hoeveelheden de verbrandingskamer inkrijgen, met Nitro kun je dus 8.7 meer delen brandstof verbranden dan met benzine.

De reden dat je vlammen uit de uitlaat ziet op de fotos is omdat nitro een langzame brandsnelheid heeft, icm een vaak flink rijke inspuiting om pre-ignition te voorkomen. De nitro verbrand dan alsnog als het in contact komt met de buitenlucht.

Motorblokken hebben ook geen koel kanalen, dat zou alleen maar de constructie verzwakken. Alle koeling komt van de inspuiting van brandstof.

Als je het leuk vind heeft Wiki best een informatieve pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Nieuwe remschijven+ blokken achter

Vorig weekend hoorde ik een aanlopen geluid vanuit de remmen aan de achterzijde komen. Heb er eigenlijk niet goed naar gekeken maar gewoon een setje nieuw spul besteld, weet eigenlijk niet hoe oud hetgeen is wat er nu onder zit.

Het kunnen natuurlijk ook de klauwen nog zijn, dus zal wel even kijken in welke staat die verkeren.

Dus:

1) nieuwe remschijven en blokken achterzijde
2) een normale inlaat nokkenas Morgen doen
3) een hitteschild bij de turbo en bij het luchtfilter
4) een niet-zwetende olie retour leiding Morgen even langs Jelmar, kijken of die kan helpen.
5) een gordel die niet vastgeslagen is (rolt niet meer in/uit?)
6) dat de uitlaat nou eindelijk eens stopt met rammelen...
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Ik heb het opgegeven wat betreft de rammelende uitlaat.  Wat ik ook doe hij blijft bij sommige hellingen altijd nog wel wat rammelen, meestal tegen de achteras.

Martijn_B

Maar jij hebt 2,5" toch Piet? Mijn Simonns rammelde helemaal niet.

Moet het maar eens met andere rubbers proberen.

UserID6342

:eusa_whistle: :eusa_whistle: :eusa_whistle: Die 3" pijp van mij komt nergens meer tegenaan hoor en al helemaal niet tegen de achteras !  Goed gelast / gemaakt dus :evil: ;D ;D ;D

Piet

Ik krijg die ferrita (2,5" catback, dik zat) niet helemaal vrij van de achteras. Als de auto onder een helling staat rammelt ie er soms nog net tegenaan.

arjen850

Citaat van: Piet op 16-08-2013 23:08:07
Ik krijg die ferrita (2,5" catback, dik zat) niet helemaal vrij van de achteras. Als de auto onder een helling staat rammelt ie er soms nog net tegenaan.

De originele demper is ook plat boven de achteras, wellicht even rood stoken en een flinke mep met de hamer op de plek waar hij de as raakt..

Martijn_B

Haha, toch weer gelachen afgelopen Zaterdag.

Even terug naar Jelmar voor het "rammelen" van de uitlaat. Bleek de achterdemper compleet los te hangen ivm afgebroken beugeltje. Breekt natuurlijk niet zomaar af, de 2 bevestigingen in het midden zitten met tiewraps iets omhoog getrokken omdat de oude rubbers zoveel speling hadden. Doordat er weinig beweging in zit nu, denk ik dat het beugeltje de spanning en trillingen niet aan kon. Beugeltje opnieuw gelast die op de achterste demper zat en ook iets hoger opgehangen. Nu zelf nog eens andere uitlaatrubbers vinden, en dan kan ik dit hoofdstuk ook weer afsluiten.

Rechter wiel zit wel helemaal onder de smurie, lijkt wel een lekke ashoes. Deze dus ook maar even inspecteren binnenkort. Zo blijven we vrolijk bezig, nog maar 1,5 week tot de dynoday bij Ludwig Performance.

Martijn_B

Alvast een oplossing gevonden voor de air intake:

:eusa_wall:

Rense850T5

Haha ja ik zeg doen!
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Martijn_B

High res plaatje van de ring ontvangen. Reeds besteld op 120cm poster voor in de garage!

MrCain

Die blik van je pa! Echt geweldig ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!