Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

mitchelli

Ik zou die bussen gewoon laten wat het is Martijn...Bij mij gaat het met standaard onderblok met 250000 km voor zn kiezen ook gewoon al 20000 km goed met +- 400 pk en 1.5 bar. Zo veel meer wilde jij er niet uithalen toch?
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

-D©©©L-

Citaat van: Martijn_B op 30-09-2013 07:59:35

Met een reeds gescheurde cyl wand wil ik dit natuurlijk niet nog een keer mee maken.

Dan zou ik toch kiezen voor het plaatsen van losse stalen bussen. Die kosten vind je niet weer in het hele project.

Martijn_B

Het klopt dat ik niet veel verder wil gaan dan 400pk. Het is voor mij belangrijk dat het een goed rijdbare auto wordt met een acceptabel (lees: redelijk laag) risico niveau. Oftewel: het moet heel blijven. Dat zal in de praktijk waarschijnlijk betekenen dat er geen hele scherpe ontstekingswaardes, hoge AFR's of hoge turbo drukken gedraaid zullen worden.

@Marco: Ja, het sleeven van het blok lijkt me mooi maar valt echt buiten de scope nu. De wachttijd voor Darton sleeves is na betaling ongeveer 4-5 maanden, maar ook al was dit korter dan zou ik het nog niet niet doen. Ook uit een stukje zelf bescherming: dan denk ik dat 500pk ook wel gaat en voor je het weet gaat de turbo druk naar de 1.8 bar.

Het shimmen van het blok leek een redelijk simpele en betaalbare mod. Als dit de nodige versterking kan brengen zonder nadelen of risico's voor €15 aan stalen plaatjes, dan is het natuurlijk erg interessant.

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Vandaag weer een hoop dingen kunnen doen aan de opbouw van het motorblok.

Ik ben begonnen met het goed reinigen van de kop, deze was erg smerig:

Naar:

Kleppendeksel
Het kleppendeksel heeft een 3 tal wijzigingen ondergaan, de eerste was het aanbrengen van een extra carterventilatie aansluiting:

Dan het plaatje om de VVT af te koppelen:

En het plaatsen van een 2e oliedop "BTTC style":

Klepsteelrubbers
Door naar de klepsteelrubbers, de oude gedemonteerd. Deze voelde flink hard aan.

En hier de werking van gammele rubbers, je moet er even de klepgeleider bij denken (+rubbertje andersom plaatsen):

Inlaatspruitstuk
Toen door naar het inlaat spruitstuk. Ik wil  voor nu de moeite niet nemen voor een ME7 spruitstuk en maak daarom het oude spruitstuk pas. Je ziet hier de verschillen tussen de 2002 kop en het 1995 spruitstuk:

Voor €35 een freesje gekocht. Hoop geld, maar was het zeker waard want je snijdt door het alu als boter!

Resultaten (doe nog even netjes na-polijsten)

VVT verstelling
Normaal heeft de uitlaatnokkenas van de 2002 kop een VVT verstelling. Dit werkt met 2 tandwielen die over elkaar heen schuiven, en zo de timing van de nokkenas kan beinvloeden. Er zijn diverse oplossingen om hem vast te zetten. Velen zetten de nokkenas niet vast, afgekoppeld van de VVT sonde zou hij namelijk niets horen te doen. Anderen modificeren een ring zodat hij niet meer kan draaien. Ik heb het redelijk simpel gehouden en het laten vastlassen:

Dumpvalve TiAL
Ik heb een TiAL dumpvalve gekocht. Deze wordt aangesloten met een aluminium V-band flens. Erg mooi spul, maar moest de aansluiting nog laten maken op de intercooler buis.

En last but not least... spullen ingeladen om naar Keers Motoren Revisie in Breda te rijden. Daar gaan ze de cylinders boren naar spec van de zuiger, 10 nieuwe klepgeleiders in de uitlaat plaatsen en het kop en deck vlakken.

...Morgen weer verder!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

marrrcel

Mooie plaatjes! Je pakt het hééél grondig aan. Respect voor de sportieve manier waarop jij met tegenslagen om bent gegaan. Hoe je een domper (of regelrechte catastrofe) in een mooi, nauwkeurig en grondig  project hebt om weten te buigen.

Leuke Punto in midnight blue. Van het meisje?

big ben

UserID6342

Mooi werk en goed gedocumenteerd  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

t5joost

Hoe zet je de 2e olie dop vast :)
Ziet er allemaal weer netjes uit

Martijn_B

Bedankt voor de reacties!     :)

Mooi maken..

Ik had vandaag de tijd om e.e.a. mooi te maken. Heb een tijd lang over de verschillende kleuren nagedacht waarmee ik wilde gaan werken. Had eerst antraciet en monster groen in gedachten, alleen dat past niet bij al mn blauwe siliconen slangen.
Uiteindelijk maar gekozen voor Rebel Blue en zilver.

En de M59 ook een likje verf gegeven. Eerst goed alle corrosie verwijderen met de staalborsteltjes op de boormachine. Heeft mij ongeveer 1,5 uur tijd gekost om het alu weer kaal te maken.

Als verf heb ik VHT Enamel engine paint, VHT Engine primer en VHT Header paint gebruikt. Engine paint is tot 250 graden, Header paint tot 1180 graden.

peteRRR

Dat knapt wel op,...was er geen hittebestendige blanke lak als laatste laag voor over het zilver Martijn?

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

)()()sT

elianmars

Zonde om de boel straks in een motorruimte te proppen..... ;D

Martijn_B

Hittebestendig blank is er wel, wat zijn de voordelen hier nog van?

peteRRR

Citaat van: Martijn_B op 04-10-2013 23:42:25
Hittebestendig blank is er wel, wat zijn de voordelen hier nog van?

Het geeft net een mooie vollere look en uit ondervinding is zilver zonder laklaag behoorlijk kwetsbaar,...bv olie ( als je dat dan weer wegveegt )
of een stevige vingerafdruk blijft dan achter op je werkstuk,blanke lak is ook beschermend.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Martijn_B

OK, goede tip dan. Zal er nog een laagje blank overheen spuiten volgende week.