Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

StefanCJ

Citaat van: Martijn_B op 06-10-2013 10:36:52
Daarom zijn alle getallen die je in de foto ziet een gemiddelde uit 5 metingen per boutje.

Chapeau voor je werk, ik snap er de ballen van maar als ik bovenstaande lees dan begrijp ik wel dat je erg secuur mee om gaat. Succes, ik hoop dat je in je 400-pk plan gaat slagen zonder verdere tegenslagen.

;)

t5joost

Ik zit helaas met het zelfde probleem
Boutje zeggen ze dat je ze kan hergebruiken als ze maar niet telang zijn geworden
Maar denk dat ik ze ook maar nieuw ga halen

Piet

Ik heb nog een set nieuwe ARP bouten liggen, die straks in mijn oude C70 motor moeten komen.
Als ik ze opmeet met de micrometer kom ik op een onderling verschil van max 7/100 mm.
Maar het is, zoals Johann ook al zei, alleen betrouwbaar met een micrometer te meten die puntig is en in de gaatjes aan de kopse kanten geplaatst wordt. Dat doe mijn micrometer dus ook niet.
Aangezien je sowieso geen referentiekader hebt, geen beginmeting, kun je sowieso niks zeggen of de bouten  wel of niet gerekt zijn.

Martijn_B

THX Stefan!

Piet, bedankt voor het opmeten. Wat heb jij gedaan bij de heropbouw van jouw blok?

Verder met je eens, zie:

De conclusie is volgens mij dat er ivm het gebrek aan een referentiepunt geen oordeel te vellen is over de staat van de ARP bouten. In mijn filosofie betekend dat dus vervangen.

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

triton

Ik heb zelf een keer een buick v8 blok gereviseerd en daar dus nieuwe kopbouten in gezet .
Deze volgens specificatie op moment gezet en daarna nog kwart slag moeten geven.
1 bout brak echter af en heb deze lekker laten zitten.
Had geen zin om alles weer eraf te halen , gezien de lengte van de bout was hij in het onderblok gebroken.

Professioneel raddraaier

Piet

Citaat van: Martijn_B op 06-10-2013 13:20:47
THX Stefan!

Piet, bedankt voor het opmeten. Wat heb jij gedaan bij de heropbouw van jouw blok?

Verder met je eens, zie:

De conclusie is volgens mij dat er ivm het gebrek aan een referentiepunt geen oordeel te vellen is over de staat van de ARP bouten. In mijn filosofie betekend dat dus vervangen.

Ik heb er nieuwe ingedaan.

louwrens

Wat een supper mooi project!! ;)

goed bezig martijn!  ;D

BaRRaCuDa

Als je de bouten nauwkeurig zou kunnen meten en ze vervolgens kan vergelijken met de lengte van nieuwe bouten, dan heb je wel zekerheid lijkt me. Het lijkt me dat ARP nauwkeurige productietoleranties hanteert op de bouten.

Een schroefmaat gebruiken is idd bij zulke kleine toleranties eigenlijk niet te vermijden. Dan is het met het meten ook nog zo, is mij verteld bij praktijk voor 1ste monteur, dat je op moet letten waar je de schroefmaat vasthoud in verband met het opwarmen ervan waardoor deze uitzet en niet 100% nauwkeurig meer is. Om gek van te worden denk ik zo :P

Het vast zetten van de cilinderbussen is een mooie lowbudget loweffort oplossing met veel resultaat, toch? Het lijkt mij toch het meest waarschijnlijk dat de bussen daar kunnen scheuren doordat ze te veel kunnen bewegen als er hoge vermogens gevraagd worden. Op het forum (de link in je post een stukje terug) heeft een van die gasten ook wel een punt. Hij denkt dat het meer met detonatie te maken heeft en (het afstellen van alle waarden zou volgens hem dergelijke schade moeten voorkomen).
Als ik de foto's zie van jouw schade, dan zou je detonatie wel als een oorzaak kunnen beschouwen denk ik..

Martijn_B

Zover ik tot nu toe heb gezien scheuren cyl wanden juist op de "liners", daar waar ze het dichts op de volgende cilinder zitten. Vandaar ook mijn focus op het shimmen en niet op Darton sleeves of het vastzetten van de bussen dmv alu staven. (wat ik overigens wel een mooie oplossing vind).
De kenmerken van detonatie vind je normaliter terug op de zuigers of op de bougie/kleppen. Kleine witte puntjes bijvoorbeeld:

Hiervan ben ik niets tegen gekomen op mijn blok. Zal nog eens een nachtje slapen over het shimmen.

Vandaag ben ik alvast begonnen met het voorbereiden van alle accessoires. En Peter, ook de bak in de blanke lak gezet ;)

De leiding voor de interne koppelingscyl van de M59H even opgefrist:

Stapje voor stapje.. ! :)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MrCain

Martijn, gaat je je "oude" injectoren weer her gebruiken? Misschien een idee om ze dan te laten testen => omdat je toch wel een beetje aan hun grens zit misschien dat de injector van de 1e cilinder ander sproeibeeld/opbrengst heeft?

Zou zomaar kunnen...

Ben bezig met een injector tester zelf te maken maar ben nog niet zo ver dat deze te gebruiken is, anders had je ff kunnen langskomen ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Injectoren zijn getest uiteraard.

EDIT: ga overigens wel iets grotere plaatsen.

dielie850

Citaat van: Martijn_B op 17-09-2013 20:23:03
http://i234.photobucket.com/albums/ee267/OnELeG_YZF/65dbe89b-e7bd-42e2-a83a-e54e12105f22_zps7ef1a8ff.jpg

Jaaa!! Ein-de-lijk na 1,5 jaar heb ik er 1 weten te bemachtigen, met dank aan een mede forummer. Helemaal splinter-gloedje-nieuw  :eusa_dance:
En ben je hem weer zat :-\

Julian

Citaat van: dielie850 op 06-10-2013 20:57:34
Citaat van: Martijn_B op 17-09-2013 20:23:03
http://i234.photobucket.com/albums/ee267/OnELeG_YZF/65dbe89b-e7bd-42e2-a83a-e54e12105f22_zps7ef1a8ff.jpg

Jaaa!! Ein-de-lijk na 1,5 jaar heb ik er 1 weten te bemachtigen, met dank aan een mede forummer. Helemaal splinter-gloedje-nieuw  :eusa_dance:
En ben je hem weer zat :-\

Nee, Martijn heeft er een aantal uit Zweden gehaald en die stonden ook te koop hier, een daarvan hebben wij alvast gereserveerd (hij krijgt ze binnenkort) 8)
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Martijn_B

t5joost

Daar zit een best verschil in ja!
Maar hoe groot is de kans dag het weer scheurd? Dacht gelezen te hebben dat het door verkeerd afstellen kwam, of gaat dit je beperken in je max vermogen wat je wilt halen?