Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

fbm

Dat gaat wat moois worden!  8)

t5joost

Lekker bezig geweest

hertogjan6

Dit beloofd wat! Ben benieuwd ! :D
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

850 T5 Freak

Citaat van: Martijn_B op 23-05-2013 22:22:25
Tsja... Soms moet je op tijd stoppen... Wil je een kermis of een cleane bay? IMHO..

muhaha  ;)  ;D het is besmettelijk  ;D
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Julian

Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Martijn_B

Citaat van: 850 T5 Freak op 19-10-2013 09:38:38
Citaat van: Martijn_B op 23-05-2013 22:22:25
Tsja... Soms moet je op tijd stoppen... Wil je een kermis of een cleane bay? IMHO..

muhaha  ;)  ;D het is besmettelijk  ;D

1-0 voor jou, ik las toevallig mijn comment in je blog van de week. Ik wil er nu echt de tijd in stoppen om er wat moois en speciaals van te maken, volgens mij gaat dat wel lukken.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

big ben

Mooi gedaan Martijn,!  8)  :eusa_clap:

Toch wel pas een biertje na "werktijd"  :eusa_think: ;D

MrCain

Word aardig blauw zo! Maar gaat wel mooi worden zo Martijn :eusa_clap: Zekers met het zilveren blok en bak!

BTW: is dat een T-5(R) spruitstuk? :eusa_think:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Jup, zie paar pagina's terug voor het poorten.  Voor mijn doelstelling verwacht ik dat dit voldoende flowt, eerst maar eens kijken hoe dit loopt :)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Rense850T5

Ziet er lekker fris uit, super toffe kleur wil um wel op mn auto ;D

En nu nog wachten op lagers en dan kun je weer bouwen!

Goed werk!
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

t5joost

Waar heb je je lagers nou vandaan gehaald en voor hoeveel?

Martijn_B

Dit weekend een hoop stappen kunnen nemen, het begint eindelijk ergens op te lijken! Alle spullen zijn weer opgehaald bij Keer Motoren revisie uit Breda.

Cilinderkop

Oi oi oi... wat ziet zo'n vers gevlakte cilinderkop er toch mooi uit! Eigenlijk wil je dit helemaal niet monteren..  :eusa_whistle:

Maar er moest aan gewerkt worden. Ik heb alle parts op een rijtje gelegd:

Inclusief 20 stuks verse klepveren van Volvo:

En nieuwe klepsteel rubbers, die kun je gemakkelijk monteren met een dopje 11. Deze drukt mooi op het metalen gedeelte en beschadigd de klep verder niet:

Hier zie je het verschil tussen een nieuwe en oude klepsteelrubber:

Maar, eerst even de kleppen inslijpen:

Ook nog 10 nieuwe klepgeleiders aan de uitlaatzijde gemonteerd:

En dan stuk voor stuk in alle rust de kleppen weer monteren. Met goed gereedschap is het eigenlijk een eitje.

Resulteert in een kop met 20 stuks nieuwe klepsteelrubbers, nieuwe klepveren, 3 angle job klepzittingen en nagemeten kleppen.

Aangezien ik vaste stoters heb kon ik met deze delen gemonteerd aan de slag met het meten van de klepspeling. Hiervoor heb je speciaal gereedschap van Volvo waarmee je de nokkenas in kunt drukken en alle stoters tegelijk kunt monteren. Omdat ik dit gereedschap niet in bezit heb, heb ik per cilinder / 2 klepstoters de speling gemeten en de nokkenas goed aangedrukt (het gereedschap zit normaliter vast met 18nm). De marges zijn 0.15 tot 0.45 voor de inlaatzijde, en 0.35 tot 0.60 voor de uitlaatzijde. Aan de uitlaatzijde is het vooral belangrijk dat de klepspeling niet te weinig is en de kleppen te strak staan ivm de hitte aan deze kant.

En die kan in het schap:

Ondertussen is Laika er bij gekomen om de wacht te houden  ;D

Onderblok
Enn.. door met het onderblok. De eerste stap bij de opbouw van een nieuw (onder)blok is het plaatsen van de krukas. Ik heb een tijdje geleden een mooi opzetstukje voor de boormachine gekocht speciaal bedoeld om pakkingmateriaal te verwijderen. Werkt perfect:

Even genieten...

Maar snel weer door, spulletjes klaar gelegd met de krukaslagers van Volvo op spec van het blok:

Krukaslagers geplaatst in het onderblok en de krukas erin:

Na het plaatsen van de krukas even wat schone motorolie inspuiten:

Alle bouten gereinigd, bij de M10 bouten de lengte gemeten (binnen spec) en daarna nog even getest:

Tussenblok in de Volvo pakking:

En alle bouten op spec vast:

Flinke stappen kunnen maken dus! Nu weer met de ICE richting Duitsland voor een weekje werk. Kijk uit naar het volgende weekend..!

leons850

Martijn, wat ontzettend mooi om te zien allemaal en ook keurig gedocumenteerd!
Je pakt het zeker erg netjes aan.
Ik blijf bleef en blijf dit zeker volgen omdat het mooi is om te zien en ook erg leerzaam is.
Deze keer gaat het zeker lukken om een hele poos zonder problemen te rijden, dat is je gegund.

keep up the good work en succes!
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

volvobug

Strak werk weer Martijn  :eusa_clap:

Citaat van: Martijn_B op 20-10-2013 22:39:18

En dan stuk voor stuk in alle rust de kleppen weer monteren. Met goed gereedschap is het eigenlijk een eitje.
http://i234.photobucket.com/albums/ee267/OnELeG_YZF/13_zpsb17ba80b.jpg

En idd, met het juiste gereedschap is het een eitje  :eusa_shifty: (uit mijn blog)

Home made hulpstuk van een oude lpg nippel en een lijmtang als klepveertang   :eusa_whistle:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.