Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Citaat van: Martijn_B op 21-12-2013 17:41:16
En... toen had ik na een testrit weer een borrelend kvs vaatje... met op de CO meter weer een flink hoge HC waarde (ik dacht 150) terwijl ik de sonde boven het KVS reservoir hield. Morgen maar even compressie meten.

Dat meen je niet man na al dat werk  :eusa_wall:
Hopelijk is het wat anders....

MrCain

Citaat van: Maarten-t5 op 20-12-2013 23:15:22
659 vierkante meter? damn :P Anyway, door de plooien wordt denk ik de weerstand van het filter wel minder maar het effectieve oppervlak lijkt mij hetzelfde. Je kunt het filter insluiten in een kegel met de straal van het filter. Door dat oppervlak moet de lucht komen, of je nu plooien hebt of niet. Als dit een plooi is:  \/ dan moet de lucht nog steeds door het 'gaatje' aan de bovenkant van de plooi komen. Of hebben ze het daar specifiek over de oppervlakte van het materiaal van een conisch luchtfilter ivb weerstand? Als je op die manier rekent, heeft een vlak filter van 5000 cm2 een stuk minder weerstand dan een conisch filter van 5000cm2 gehaald door de ribbels. Maar dat alles terzijde, dat filter moet toch ook een bepaalde rating ergens hebben?

5000cm2 = 0,5m2  ;D

Gaat meer om de "face velocity" dus de snelheid van de lucht door het filter materiaal. Ideaal is onder de 130ft/min (0.6604 m/sec) te blijven om zo de weerstand zo laag mogelijk te houden en turbulentie tegen te gaan welke weer de luchtstroom weer afremt. Zeker zaak dit laag te houden omdat we ook weer met een luchtmassa meter werken.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Citaat van: Martijn_B op 21-12-2013 17:41:16
Luchtmassameter en aanzuigbuis zijn 76mm.

Acties vandaag:

1) 2,5" demper: Vandaag gereden zonder 2,5" einddemper, maakt een hoop herrie maar het bracht geen verschil in EGT's oid.

2) IC: Ook de intercooler bekeken hij is trouwens 60mm en geen 50mm wat ik dacht. Mitchelli heeft de zelfde met 390pk op de fasttech bank. Heb even flink goed gas gegeven en daarna auto aan de kant gezet. De 2" IC pijp is gewoon koel, terwijl de buis boven het blok bloedheet is. De IC zal dus prima koelen.

3) Airfilter; Tevens met Mitchell zijn luchtfilter gereden, ook geen verschil.

4) Boostleak: met behulp van een speciale dop op de inlaat het systeem onder druk gezet (1 bar), er was nergens iets te horen.

En... toen had ik na een testrit weer een borrelend kvs vaatje... met op de CO meter weer een flink hoge HC waarde (ik dacht 150) terwijl ik de sonde boven het KVS reservoir hield. Morgen maar even compressie meten.

Vooral van de laatste regel schrik ik wel Martijn....Heb je geen beschikking over zo´n pompje met paarse vloeistof om je koelsysteem te controleren op uitlaatgassen? Werkt echt perfect!

Laten we met zn allen maar hopen dat dit geen teken aan de wand is en het "probleem" iets veel anders is....Ben helemaal niet gelofelijk gelovig (in het tegendeel zelfs....) maar denk wel dat ik vanavond een kaarsje voor je aansteek.

BTW: heb je ook hoge druk in je koelsysteem? Harde slangen en zo.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Ja slangen ook hard. Ik begin er een hard hoofd in te krijgen, we hebben ook bij Mitchell getest en daar was alles goed qua waardes, hij gaf bij mij duidelijk CO. En HC aan.

Langzamerhand begin ik de koppakking van Victor Reinz te wantrouwen, ik dacht dat ze goed genoeg waren mede door de ervaringen van anderen (met hoge vermogens) maar ben nu toch erg aan het twijfelen.

Morgen stukje rijden en kijken wat hij doet, dan compressie meten. Anders wordt het MLS pakking en ARP studs.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Wat dacht je van een originele volvo pakking en volvo kopbouten?

b.t.w.: DAMN!!

Citaat van: Martijn_B op 21-12-2013 10:07:18
Overigens mijn timing map ook maar even iets tammer gemaakt, ivm de hoge EGT's even risico terug nemen. Piet, kan jij de jouwe nog eens posten van Augustus?

Ik zit even in London, zodra ik terug ben zal ik mijn timingmap posten

Martijn_B

Waarschijnlijk ook prima Piet. Auto is echter nooit over verhit geweest oid, heeft op de dyno natuurlijk wel veel runs moeten doorstaan maar niets raars.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

UserID6342

F*ck Martijn, dat is beduidend minder !  Geen idee om er een stalen koppakking tussen te leggen dan, als je geen originele wilt ?

UserID6342

Citaat van: Martijn_B op 21-12-2013 20:55:29
Waarschijnlijk ook prima Piet. Auto is echter nooit over verhit geweest oid, heeft op de dyno natuurlijk wel veel runs moeten doorstaan maar niets raars.
Denk eraan dat de bestaande tempmeter van de 850 volstrekt onnauwkeurig is.  Deze laat een verschil van 50 graden NIET zien en dat kan net genoeg zijn geweest voor de koppakking..

Piet

Wat dat betreft is het temp metertje dat Razorx gefabriceerd heeft best wel een aanrader.

scania164

Ik duim voor je martijn. ..
Anders gewoon orgineel of cometic..

StefanCJ

Ai Martijn, dat is wel beroerd. Het zal ook eens meezitten  :eusa_doh:

Martijn_B

Welk metertje heeft Yits dan gemaakt Piet?

De S60R pakking is dacht ik van Multi Layer Steel, moet je alleen een extra gaatje boren. Maak me geen zorgen om een kromme kop of andere gekke dingen, zijn gewoon geen rare dingen met het blok gebeurd en tijdens de opbouw is ook super secuur gewerkt.

Morgen nog eens goed kijken, anders maandag spullen bestellen. Hoop geen rare dingen tegen te komen.

Piet

Zal kijken of ik het nog in zijn zeer uitgebreide blog kan vinden. Hij heeft een eenvoudig edoch snel reagerend en precies metertje gemaakt om de koelvloeitoftemperatuur mee in de gaten te houden
Ik dacht dat hij ze ook verkocht. PB hem anderrs even.
Is voor tunen op de bank eigenlijk best wel een uiterst nuttig ding.
(Bedenk ik me nu ook pas)

vincent-mk1

Citaat van: Martijn_B op 19-12-2013 11:38:38
Dan nog even een toevoeging: in augustus haalde in met een "normale" kop zonder VVT 284pk met Turbonetics met een formaat van een GT35xx turbo, op 1.55 bar. Hier miste ik dus ook al 100 wiel pk..

Als ik dit al lees is er zeker iets mis, ik haal met mn golf 1 16v turbo (2.1 liter,) t3/t4  .48 AR LEES: 0,7 bar 288 pk . 2,5 inch downpipe en uitlaatsysteem) 415cc bij 3 bar . (Jij hebt t over een GT35, icm 2,3liter!) Ik had ook een paar problemen. Nl hij piste langs alle IC aansluitingen er langs heen ( druk erop gezet met rook) originele slangklemmen van mercedes erop en probleem was verholpen, probleem 2 , niet genoeg vonk. Andere bobine zodat dat ook was verholpen. Daarnaast heb ik aan de koude kant 52mm ic buis, gasklepkant 60mm . (Snelheid van lucht)

Ik zet t op de timing, waarvan ik denk dat je die niet goed hebt. 2,5 inch of 3 inch ,..daar zit t m niet in.
Maarr ben benieuwd. Heb de zuigers en drijfstangen, gt3071r had ik nog nieuw liggen voor de t5r (welke nog aangeschaft moet worden ) al binnen.

Hans Duiven

Dit is toch wel heel vervelend aan het worden Martijn.

Succes!

Hans