Stefan`s S60 T5, de ombouw naar enkel massa vliegwiel

Gestart door stefanhuijser, 17-08-2011 18:55:14

Vorige topic - Volgende topic

dielie850

elianmars

Citaat van: CarismaMSX op 19-03-2017 11:29:04
http://www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/30731212/12.31212

Meen dat het zeefje niet standaard was, en dat dit pas later is toegevoegd. Pakking wordt ook poreus, olie lekt dan weg. Is bij deze modellen iets wat je heel makkelijk kunt vervangen, en elke 100.000 km kunt doen.

Bij modellen vanaf 2002 kun je de VVT valve zelf demonteren, en reinigen. Kan ook helpen.

Zeefje zat er bij mijn 2000'er al standaard in. Origineel nummer, met zeefje, is 30731212 en kostte mij 9 euro bij de dealer.

UserID6342

De sensoren zelf kunnen ook nog wel eens voor wat problemen zorgen en zijn vrij simpel te vervangen. Je zult dan alleen even de stekker moeten omsolderen want de nieuwe unit die word geleverd past niet zo op de stekker die er zit.

CarismaMSX

Zie dat je oude versie hebt. De nieuwe variant is te demonteren, en daardoor makkelijk te reinigen. Als je toch bezig bent, via onderdelenlijn een fris exemplaar zoeken. Die reinigen en monteren.

stefanhuijser

Gisteravond weer even een blik onder de kap gehad. Samen met forumlid Chris even storingen uitgelezen en zoals verwacht was er geen enkele motorstoring.
Wel hebben we geconstateerd dat het tandwiel van de VVT een beetje axiale speling had.

Vandaag de pakking voor de VVT besteld en meteen alles besteld om de uitlaatpakking te vervangen aangezien dit ook nog steeds een verdachte kan zijn.

Meteen de beruchte koelwaterslangen van de turbo maar meebesteld omdat deze toch los moeten.

Zaterdag gaat hele spul erop en weten we meer.
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

stefanhuijser

Citaat van: Dirk342 op 20-03-2017 07:37:15
De sensoren zelf kunnen ook nog wel eens voor wat problemen zorgen en zijn vrij simpel te vervangen. Je zult dan alleen even de stekker moeten omsolderen want de nieuwe unit die word geleverd past niet zo op de stekker die er zit.

Welke sensoren bedoel je Dirk?

UserID6342

De CVVT sensor zelf die met die 4 boutjes op het kleppendeksel zelf vast zit. Waar die pakking met dat zeefje onder zit.  De nieuwere types kun je schoonmaken en wilt idd vaak nog wel eens helpen, de oude kun je zo meteen wegkiepen en dan moet je de stekker solderen want de nieuwe past zo niet.  Je hoeft hier niet altijd een foutmelding van te krijgen, kan wel.

dielie850

Citaat van: Dirk342 op 21-03-2017 19:17:17
De CVVT sensor zelf die met die 4 boutjes op het kleppendeksel zelf vast zit. Waar die pakking met dat zeefje onder zit.  De nieuwere types kun je schoonmaken en wilt idd vaak nog wel eens helpen, de oude kun je zo meteen wegkiepen en dan moet je de stekker solderen want de nieuwe past zo niet.  Je hoeft hier niet altijd een foutmelding van te krijgen, kan wel.
Dan moet je natuurlijk ook een nieuw type stekker er bij hebben toch?
Heb hier namelijk het nieuw type liggen maar omdat die stekker anders is dacht ik dat het de verkeerde is.

UserID6342

Citaat van: dielie850 op 21-03-2017 19:21:05
Citaat van: Dirk342 op 21-03-2017 19:17:17
Dan moet je natuurlijk ook een nieuw type stekker er bij hebben toch?
Heb hier namelijk het nieuw type liggen maar omdat die stekker anders is dacht ik dat het de verkeerde is.

Als je een nieuwe sensor koopt, zit de goede stekker erbij en deze moet je aan de autobekabeling solderen.

stefanhuijser

Afgelopen weekend weer een boel gedaan aan de S60, helaas nog niet met het gewenste resultaat.

De pakking van de solenoid van de VVT is vervangen, echter het tikken is nog niet verholpen.
We hebben de solenoid bekrachtigd met een externe spanningsbron, alleen je hoort de spoel wel bekrachtigen met een klik maar de plunje zie je niet bewegen.
Hoort dit zo en is er oliedruk nodig om hem te laten werken of moet de plunjer heen en weer gaan?

De oude pakking zag er zo uit:

Verder hebben we de turbo/spruitstuk eraf gehad, omdat we het vermoeden hadden dat ook een lekke spruitstuk pakking het "tikken" kon veroorzaken. Als je namelijk gericht op de kop luistert met een schroevendraaier kun je niet bepalen welke cilinder tikt..
Nu bleek er dus wel een pakking uit te liggen maar helaas was het probleem hier ook niet mee verholpen.

Al met al geen stap verder, behalve dat alle pakkingen aan de achterkant, inclusief de waterslangen op de oliekoeler weer nieuw zijn.

Wie weet het antwoord over de VVT solenoid?

Groet Stefan

KIM

Ik heb er hier nog een reserve liggen die foutmeldingen gaf. Ik heb m echter schoongemaakt en kan wel eens kijken of de plunjer beweegt.
In mijn voorstelling zou dat niet afhankelijk van oliedruk moeten zijn.

stefanhuijser

Precies, dat dacht ik dus ook.

Als je dat zou willen testen zou dat heel fijn zijn.
Scheelt mij iig een nieuwe kopen om te testen ;)

Groet Stefan

UserID6342

Plunjer moet idd bewegen met wat stroom erop.

Paulsson

Als de VVT solenoide niet werkt, krijg je dan een p1672 code? Ik heb die ook namelijk. Kan dat kwaad?

Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

stefanhuijser

In mijn geval is er geen enkele storingscode.
Mijn blok loopt alleen "rauw" en de het lijkt alsof de kleppen tikken.
Als je echter met een schroevendraaier gericht luistert hoor je geen enkele klep echt tikken.

Bedankt Dirk, dan ga ik de solenoid bestellen.  Er bewoog namelijk helemaal niks als we stroom op de contacten zetten terwijl je de solenoid wel hoorde bekrachtigen.

Groet Stefan