Bezig met koppakking vervangen en koprevisie. Diverse vragen ...

Gestart door CharlieFox, 17-02-2012 18:25:14

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Hulde voor je moed!
Die Amerikaanse link bevat inderdaad een juweeltje.

Ik kan alleen iets zinnigs zeggen over vraag 3 de startmotor:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg873279.html#msg873279

Succes met je klus!

Broabander

Zoals Yits beschrijft, je moet de startmotor idd eerst losschroeven 3 bouten (zoals je al gedaan hebt), dan de moer van de draadjes eraf, vergeet niet de massa eraf te schuiven (klein plugje) en tot slot de startmotor eerst een 10cm naar links (passagierszijde) halen en dan naar boven.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

CharlieFox

Citaat van: razorx op 23-02-2012 21:41:20
Hulde voor je moed!
Die Amerikaanse link bevat inderdaad een juweeltje.

Ik kan alleen iets zinnigs zeggen over vraag 3 de startmotor:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg873279.html#msg873279

Succes met je klus!

Thanks. Succes zal ik zeker nodig hebben! Het is allemaal voor het eerst voor mij, althans, op de Volvo. Elmarconi was hoopvol gestemd over hulp / adviezen krijgen via het forum, maar eerlijk gezegd loop ik nu wat vast. Veel googelen en garagebedrijven bellen dus die natuurlijk niet altijd zin en tijd hebben. Zie verder mijn openstaande en de volgende nieuwe vragen:

6) De kop is er nu af, zie foto. Helaas helemaal niets te zien! Althans, voor zover ik dat kan beoordelen. Iemand een andere kijk erop?

7) Het lijkt erop dat ik voor de gebruikte kop ga. Echter liggen daar de beide nokkenastandwielen vanaf. Aangezien die dingen sleufgaten hebben, met iets van 10 graden verstelmogelijkheid: Hoe weet ik nu of die dingen correct gemonteerd zijn op de nokkenassen? Distributieriem afstellen, timing, krukaspoelie, v-inkepingen in de zwarte plastic kap etc. lukt mij inmiddels wel. Ik heb echter nog nooit de tandwielen verwijderd. Iemand?

Ik overweeg zelfs, mocht ik voor de kop gaan i.p.v. een geheel blok, de kleppen onder handen te nemen. Ik krijg er zin an!

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

daytonawim

Lekker bezig kerel,

Zo zie ik ook niet zoveel bijzonders je zal het eerst eens heel goed schoon moeten maken.

Leuk speuk heb je er onderstaan   ;D ;D

CharlieFox

Volgende week verder. Eerst 'n weekje met de family weg. Ja, spreuk kan ook binnen de relatie gebezigd worden. M'n vrouw is het er niet mee eens :-)
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Jack v

bij cilinder 2/3/4 lijkt de pakking aaan de achterkant wel te zijn doorgeslagen. Hoe ziet de pakking er aan de onderkant zelf eruit?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

Citaat van: Jack v op 24-02-2012 16:53:48
bij cilinder 2/3/4 lijkt de pakking aaan de achterkant wel te zijn doorgeslagen. Hoe ziet de pakking er aan de onderkant zelf eruit?
Mee eens.

Rob850turbo

CharlieFox

Dank voor de reacties! Echt lek, das "fijn" om te horen. In die zin, ik begon al wat te twijfelen of er misschien nog andere oorzaken konden zijn voor een kvs tankje dat in fluitketel verandert. Als de meningen unaniem zijn over het lekken van cil 2, 3 en 4 aan de achterzijde dan zie ik dat de lekken daar op de kvs kanalen uitkomen. Daarmee is het eruit spuiten van kvs dus direct verklaard.

Komende week even laten rusten en daarna weer oppakken, lees: Opbouwen. Ik check morgenochtend nog even de olie op eventueel metaalgruis maar lijkt mij onwaarschijnlijk. Vraag:

Is jullie ook opgevallen hoe baggerzwart de zuigers en kleppen zijn van het aangekoekte kool? Ook in m'n inlaatspruitstuk is het aangekoekt zwart. Te rijk mengsel? (alhoewel ik op LPG rij) of iets met de carterventilatie aan de hand? Als het laatste, hoe lost ik dat op?

Ludo

Citaat van: CharlieFox op 25-02-2012 00:05:14
Echt lek, das "fijn" om te horen. In die zin, ik begon al wat te twijfelen of er misschien nog andere oorzaken konden zijn voor een kvs tankje dat in fluitketel verandert.

Er is zéker een andere oorzaak, vanzelf gaat een pakking niet lekken.

Jack v

Je hebt het blok nu aan de bovenkant helemaal kaal dus je kan er heel makkelijk bij. Dat houd in de olieafscheider + allebijbehorende slangen vervangen. Compleet setje kost bij de dealer ongeveer 100 euro. Dan ben je er wel weer 100dkm vanaf. Neem ook gelijk de vacuumslangen mee voor 25 euro.

CharlieFox

Citaat van: Ludo op 25-02-2012 00:09:17
Citaat van: CharlieFox op 25-02-2012 00:05:14
Echt lek, das "fijn" om te horen. In die zin, ik begon al wat te twijfelen of er misschien nog andere oorzaken konden zijn voor een kvs tankje dat in fluitketel verandert.

Er is zéker een andere oorzaak, vanzelf gaat een pakking niet lekken.

Jazeker, deze: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,55084.0.html Waarschijnlijk had je die gemist ...

Jack v

neem je waterpomp er eens uit ? Grote kans dat ie is overleden.

Ludo

Die had ik inderdaad gemist.  :-[

Maar toch, ik ben (nog) niet overtuigd dat enkel dat gebroken pijpje de oorzaak is.
Druk zoekt altijd een uitweg, als dat via dat pijpje is gegaan, was de koppakking niet lek.

Ook de zwarte kop en kleppen, duiden op een zéér hoge verbrandingstemperatuur.
Die krijg je volgens mij niet door een té rijk mengsel, dat lijkt me zowiezo al straf met een verdamper.
Ben benieuwd.

Jack v

je kan toch veel info over het mengsel uit de lambda halen Ludo? Misschien moet hij die er eens uitdraaien.