Bezig met koppakking vervangen en koprevisie. Diverse vragen ...

Gestart door CharlieFox, 17-02-2012 18:25:14

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Ik heb inmiddels de gebruikte cilinderkop opgehaald in de buurt van ons vakantie-adres. Alvast wat mentale voorbereidingen aan het doen:

Zekerheidshalve wil ik de seals vernieuwen (die toch al in de koppakkingset heb zitten neem ik aan) en de kleppen en zittingen reinigen.

Hoe krijg ik de kleppen, veren en veerschotels los? Uiteraard zal daar een Volvo tool voor zijn maar is er ook iemand die het met iets anders gedaan heeft?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

CharlieFox

De klus gaat tergend langzaam (geen ervaring) maar het gaat gestaag voort. De kleppen heb ik inmiddels eruit. Lijmtang + dop modificeren vond ik achteraf toch 'n gedoe. Zie deze url en eigen foto hierna: http://www.koopgoedkoop.nl/wonen/garage/gereedschap/klepveer-compressor-set-10-delig.html Weliswaar Aziatisch spul maar het werkt prima voor die ene keer in de 10-15 jaar dat ik met kleppen bezig ben. En slechts € 19,00!

Ik ben aan het uitzoeken hoe ik koolstof (C carbon) opgelost krijg. Via Engelstalige sites wel al ontdekt dat het met verhitte hydrogen peroxide zou lukken (waterstofperoxide). Ik heb inmiddels online 2 ltr van 30% besteld. Keep you informed here. Ook heb ik berichten gezien over Cola, afbeit, roestoplosser, soda, ultrasoon reinigen enz. Ik realiseer me dat schoonmaken met een roterende staalborstel altijd nodig blijft, maar ben al blij als het meeste kool eraf is.

De binnen zijde van het inlaatspruitstuk en inlaten in de kop zijn ook behoorlijk aangekoold. Hoe ik dat er uit krijg moet ik nog uitzoeken. Tips?

Vraag:
Ik krijg met geen mogelijkheid de onderste veerschotels uit de kop. Zie ik iets over het hoofd? De klepseals heb ik gewoon kunnen pakken met een platte bektang. Dus geen gemodificeerde draadstriptang nodig gehad. Kop op z'n kop houden en erop tikken helpt ook niet. Hoe zitten die onderste schotels vast? Zit er wellicht nog een restant (busje?) van de klepseals op misschien? Wie weet het?
Antwoord TS: Blijken dus gewoon los in de kop te liggen! Ik kwam erachter bij het spoelen van de kop, toen vielen ze eruit. Wat heb ik daar mee zitten hannesen zeg! Ze zaten gewoon vastgeplakt door de capillaire werking van de olie.

Vraag:
De kleppen heb ik op cilinder genummerd. Desondanks wil ik ze toch (licht) inslijpen op de zitting. Iemand daar tips voor? Ik wil het doen met zo'n zuignap op een stokje (te koop) en dan slijppasta erop. Daarom moeten de onderste veerschotels eruit want na de klus moet de hele kop naar de auto wascabine. Flink doorspoelen met shampoo en water.
Antwoord TS: Zoek Engelstalig via Google op bijvoorbeeld: valve lapping, valve grinding. Ook op video (Youtube) en op afbeeldingen. Plenty aan informatie!

Klepveerspanner

De inlaatkleppen zien er echt afgrijselijk uit. Eén dikke koolmassa. Oorzaak?

Zoals eerdere reageerders al scherp opmerkten: Duidelijk is de doorslag te zien aan de uitlaatzijde. Zeker 3 cilinders.

Ruilkop. Mooie schone randen om de compressieruimten zonder roet (doorslag)

Edit 1: Hoe komen die pica's nou zo klein? Ik wilde ze eigenlijk hebben zoals op pagina 2 van dit topic.
Edit 2: Bezig geweest met de foto's op normaal formaat te kunnen tonen via Imageshack. Bleek dat ik ergens alleen de code "th" moest verwijderen. Ongetwijfeld van thumbnail ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

wietseschuiling

:)
Gaat toch mooi zo, je kunt er alleen maar veel van leren, en
wie niet waagt wie nie wint toch! Gaat niet snel maar hoeft toch ook niet,
ik heb respect voor mensen die hier ondanks geen kennis toch er
aan beginnen.
Komt vast helemaal goed  :eusa_clap:

gr Wietse
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

CharlieFox

Okay, dat met die 30% waterstofperoxide werkt dus perfect! Besteld voor € 3,81 per liter op www.drogisterijplein.nl Alle kleppen in een pannetje gedaan en tot kookpunt gebracht. Daarna enkele uren laten sudderen alsof je draadjesvlees maakt. Je ziet de waterstofperoxide z'n werk doen door de duizenden belletjes. Het metaal werkt als katalysator en doet zelf niet mee aan het proces. Met een zuur zou het metaal aangetast worden. Het fijne weet ik er niet van maar zie internet "cleaning metal with hydrogen peroxide".

Naderhand blijft bewerken met een roterende staalborstel helaas nog wel noodzakelijk (google op "wire wheel valve cleaning"). De uitlaatkleppen 4 en 5 krijg ik waarschijnlijk niet geheel schoon. De carbon lijkt veranderd in een soort van steen, echt kei en keihard. Ik overweeg 2 kleppen uit m'n oude kop. Uiteindelijk ga ik toch alle kleppen en zittingen op elkaar inslijpen. Foto's volgen ...

Oh ja, concrete praktijkvraag:
Ik heb nu ook de carterventilatiepot eraf. Wat valt er schoon te maken aan zo ene ding? Wat zit erin? Kan het open? Spoelen met een of ander goedje of doorspuiten met perslucht?

Edit: Zoals toegezegd wat pica's ...

Klepjes koken in H2O2 30%. Let op het proces (bubbels zuurstof meen ik) wat spontaan doorloopt, ook nadat het pannetje van het vuur is genomen.

Ja, I know, ik sla door. Het uiteindelijke doel vergetend, namelijk: dat de auto weer gaat rijden. En dat de kleppen functioneel schoon moeten zijn, is: het meeste carbon eraf zodat de brandstof weer makkelijk er in "glijdt". De kleppen hun warmte makkelijker kwijt kunnen. Het kool de seals niet beschadigd of erger: de kleppen en zuigers. Nee, in plaats daarvan heb ik me totaal vastgebeten in het schrobben van de kleppen en kon ik bijna niet meer stoppen. En dan moet ik ze ook nog slijpen op de zittingen!

thuur

Dat potje kun je beter gewoon vervangen. Het kost rond de 21 euro. Er zitten kamers in en die krijg je misschien niet allemaal schoon met reinigen.

Gr ;)

CharlieFox

Citaat van: thuur op 10-03-2012 11:14:10
Dat potje kun je beter gewoon vervangen. Het kost rond de 21 euro. Er zitten kamers in en die krijg je misschien niet allemaal schoon met reinigen.

Gr ;)

Ja, dank. Verder zag ik vanmiddag dat topic over carterventilatie vervangen. Liefst 23 pages!
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,9646.0.html

konniekip

rare vraag misschien, maar zijn die kleppen niet goedkoper om nieuw te kopen ipv in een badje met H2O2 te koken, slijpen en weet ik al wat niet meer?

ulkeman

Citaat van: konniekip op 11-03-2012 21:46:43
rare vraag misschien, maar zijn die kleppen niet goedkoper om nieuw te kopen ipv in een badje met H2O2 te koken, slijpen en weet ik al wat niet meer?

ook nieuwe moet je slijpen.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

CharlieFox

Citaat van: konniekip op 11-03-2012 21:46:43

Ja, ik begrijp goed wat je bedoelt. Zoals je kunt lezen sta ik er zelf ook versteld van wat 'n energie 'n mens in een 10-tal kleppen kan steken. Aan de andere kant, achteraf vind ik de hele operatie toch best een leuk projectje worden. En nee, arbeidsloon moet ik niet rekenen, dan is het onbetaalbaar! Ik leer er veel van en uiteindelijk zal de motor er veel beter uit komen dan voorheen (althans, dat is het plan). Overigens, met 10 kleppen zit je toch op zo'n € 300,-. En dan moeten ze nog allemaal (flink) ingeslepen worden op de zittingen. Enfin, ergens deze maand verwacht ik weer met een spannend gevoel de contactsleutel om te kunnen draaien ...

Antwoord TS: Deze klus, de koprevisie, ga ik 'n volgende keer (hoop niet dat ie komt) uitbesteden. Bij LG Motoren in A'dam Zuid-Oost konden ze het voor rond de € 300,- doen. Heb ik echter niet voor gekozen en errrrugh veel tijd aan besteed. Maar ja, weer wijzer en ik heb 't toch 'n keertje gedaan ...

konniekip

Hoe bepaal je hoeveel je moet slijpen, gewoon totdat de klep afsluit en in de zitting valt? Is dat geen vak apart of goed te doen?

CharlieFox

Citaat van: konniekip op 12-03-2012 23:09:55
Hoe bepaal je hoeveel je moet slijpen, gewoon totdat de klep afsluit en in de zitting valt? Is dat geen vak apart of goed te doen?

Zie het www o.a. op Youtube, diverse fora en wellicht ook dit forum. Je kunt bijna alles (in het leven) zelf doen na bestudering en goede voorbereiding. Althans, daar kom ik allengs de jaren verstrijken achter. Kost alleen wel tijd. Nu moet ik wel bekennen dat ik in mijn vorig werkleven vliegtuigonderhoudstechnicus was (20 jaar terug). Daarbij deed ik ook wat draai- en freeswerk en zo. Maar on topic:

Je kunt het o.a. horen aan het slijpen. Geluid verandert ivm groter wordend contact oppervlak. Je kunt het ook zien aan het slijpvlak door telkens goed naar de zittingen te blijven kijken en de op de klep. Verschil wordt duidelijk. Draaiende bewegingen maken, beurtlings klok mee en klok tegen en de klep af en toe oplichten en dan weer verder gaan. Gaat best snel per klep, ca 10 min. Dit afhankelijk of je een nieuwe klep gebruikt (jouw voorstel) wat veel slijpwerk vergt of dat je een klep terugzet die uit diezelfde cilinder kwam (al bijna passend). Je kunt het resultaat testen door een willekeurige vloeistof (ik neem gewoon water) in de inlaat- of uitlaatpoort te gieten en dan de klep dichtgedrukt te houden (wat de veer normaal zou doen). Er mag dan geen vloeistof uitkomen langs de klep.

Vraag:
Ik breek nog steeds m'n hoofd over het monteren van het kleppendeksel. Ik heb daar geen tool voor. Ik zet de nokkenassen in de "Volvo timing stand" is met de sleuf op de inlaatas evenwijdig boven de splice en die van de uitlaatas evenwijdig onder de splice. Cilinder 1 zet ik een fractie terug voor het merkteken zodat de zuigers zeker vrij zijn. En uiteraard respecteer ik het fragiele aluminium klepdeksel en zal de vele boutjes verdeeld over het gehele oppervlak langzaam aandraaien. Gaat dit werken zo? Iemand hier ervaring mee?

Ik zou het zeer waarderen als iemand hier uitsluitsel over zou willen geven. Ik doe deze klus namelijk voor het eerst en het alles vooraf uitzoeken kost bijna 1/3 van de tijd ... Dank alvast weer.

UserID6342

Citaat van: konniekip op 12-03-2012 23:09:55
Dat kun je zien tijdens het slijpen. Is geen hogere wiskunde ofzo.

Piet

Citaat van: CharlieFox op 12-03-2012 23:57:14
Vraag:
Ik breek nog steeds m'n hoofd over het monteren van het kleppendeksel. Ik heb daar geen tool voor. Ik zet de nokkenassen in de "Volvo timing stand" is met de sleuf op de inlaatas evenwijdig boven de splice en die van de uitlaatas evenwijdig onder de splice. Cilinder 1 zet ik een fractie terug voor het merkteken zodat de zuigers zeker vrij zijn. En uiteraard respecteer ik het fragiele aluminium klepdeksel en zal de vele boutjes verdeeld over het gehele oppervlak langzaam aandraaien. Gaat dit werken zo? Iemand hier ervaring mee?

Ik zou het zeer waarderen als iemand hier uitsluitsel over zou willen geven. Ik doe deze klus namelijk voor het eerst en het alles vooraf uitzoeken kost bijna 1/3 van de tijd ... Dank alvast weer.

http://www.ebay.com/itm/VOLVO-Crankshaft-Camshaft-Alignment-Timing-Locking-Tool-/370594014923?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item56491fe6cb&vxp=mtr
I know  :eusa_think:,...... is niet heel goedkoop maar dan heb je wel alle problemen t.a.v. het in elkaar zetten van de kop en het op tijd zetten van distributie/ nokkenassen opgelost.
Maar in Haynes staat ook prima beschreven hoe je het goedkoper met zelfmaak tools kan doen en vooral ook hoe je het moet doen.

CharlieFox

Dank voor je reactie. Mooi spul maar met verzendkosten liefst € 185,00. Ik ga van de week in zo'n Haynes manual kijken. Dat timen heb ik in juli vorig jaar met wat geklooi gedaan maar heb ik nu feilloos door. Daar kom ik wel uit. Bepalend is, wat sommigen ook al benoemd hebben hier, dat de "gleuven" in de nokkenassen parallel oplijnen met de splice van kop en klepdeksel. Inlaatzijde iets er boven, uitlaatzijde iets eronder. Krukas op de timing mark en dat is dan de basisafstelling. Hoe de nokkenaswielen staan maakt dan in principe niets meer uit al zet je ze natuurlijk het best met de 2 timing marks naar de v-gleuven. Ongeveer dan want de getande riem bepaalt hoe precies dat komt. Voor gevorderden en tuningfreaks is er dan nog de mogelijkheid om mbv bijvoorbeeld een gradenboog de inlaat- en/of nokkenas enkele graden vroeger of later te zetten t.o.v. elkaar. Daar zijn die sleufgaten in de nokkenastandwielen voor. Verdiep ik mij later nog wel eens in mocht dat trucje echt vermogenwinst opleveren. Iemand dit al eens gedaan? Merkbaar?

Echter zit ik nu met dat erop "bouten" van het kleppendeksel. Ik zie in die set van € 185,00 2 mooie tapeinden die waarschijnlijk in 2 bougiegaten komen. Ben ook benieuwd, maar dat weet ik pas als het spul erop gaat, hoe groot die gap dan precies is tussen deksel en kop. Zijn dat cm's of mm's. Als het laatste dan lijkt het mij te overbruggen door rustig, beheerst en verdeeld over het gehele oppervlak de tig dekselboutjes aan te draaien.

Ik ben zo benieuwd of iemand dit vaker (zonder het deksel te cracken) gedaan heeft ...

Verder nog 'n nieuwe vraag ter voorbereiding:
Ik vervang natuurlijk gelijk de 4 nokkenas seals. Zouden jullie die vantevoren op de nokkenassen schuiven? Echter hoe ik weet ik dan of die seals echt exact maximaal tegen de "nek" van de kop liggen? Als ik de seals er later in plaats, als de nokkenassen er al in liggen met klepdeksel, kan ik de seals erin kloppen.

Antwoord TS: Ik heb naderhand de 4 seals er al vast in de kop gelegd maar nog niet helemaal "aan" tegen de nek. Bang dat het klepdeksel 'n seal zou indrukken. Toen het klepdeksel vast zat heb ik de seals met massief metalen blokjes (klinkijzertjes) tegen de nek aan gedrukt en getikt.

Ben benieuwd naar de reacties van ervaringsdeskundigen die deze klus al tig keren eerder hebben gedaan. Dank alvast.