Bezig met koppakking vervangen en koprevisie. Diverse vragen ...

Gestart door CharlieFox, 17-02-2012 18:25:14

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Zijn inderdaad tapeinden met dwars over de kop geplaatste metalen strips in 2 bougiegaten. Strips moeten flink stevig zijn. Komt een forse kracht op te staan tegen de klepveren druk in.
Je kan het wel met alleen de bouten aandraaien doen zolang je maar zorgt dat dat gefaseerd gelijkmatig gebeurt. Deksel heeft de neiging er scheef op te willen, daar je aan 1 kant al direct de veerdruk tegenkomt en aan de andere kant nog niet.
Het is wel belangrijk dat de nokkenassen in de juiste positie gefixeerd zijn tijdens monteren deksel. Vergeet niet de vloeibare sealant van Volvo met een rollertje dun aan te brengen.
Seals moeten na montage er in geperst worden.
Probeer zo snel mogelijk een Haynes op de kop te tikken.

UserID6342

Citaat van: Piet op 13-03-2012 21:28:14

http://www.ebay.com/itm/VOLVO-Crankshaft-Camshaft-Alignment-Timing-Locking-Tool-/370594014923?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item56491fe6cb&vxp=mtr
I know  :eusa_think:,...... is niet heel goedkoop maar dan heb je wel alle problemen t.a.v. het in elkaar zetten van de kop en het op tijd zetten van distributie/ nokkenassen opgelost.
Kost origineel Volvo 179 euro.  Hebben we een maand of wat terug ook gekocht.  Erg makkelijk om op tijd te zetten.

UserID6342

Als je in het begin een paar langere bouten gebruikt als origineel en van het midden naar buiten werkt om vast te zetten, lukt dat allemaal wel.  Je ziet / merkt van zelf wanneer je de bouten moet wisselen voor de originele kortere.

Keerringen als laatste erin persen als alles op zijn plek zit.

CharlieFox

Citaat van: Dirk342 op 14-03-2012 08:15:03
Als je in het begin een paar langere bouten gebruikt als origineel en van het midden naar buiten werkt om vast te zetten, lukt dat allemaal wel.  Je ziet / merkt van zelf wanneer je de bouten moet wisselen voor de originele kortere.

Keerringen als laatste erin persen als alles op zijn plek zit.

Kijk, daar heb ik wat aan! Slim, die truc van die langere boutjes. Door zo'n tip word je net even op het juiste spoor gebracht. Bedankt!

Antwoord TS: Omdat M7 boutjes nauwelijks te krijgen waren (bestellen) heb ik het gewoon mbv de originele boutjes gedaan. Zie enige pagina's terug. Werkte perfect! Als je het maar GELIJKMATIG aandraait en met beleid ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Vanmiddag (weer) bezig geweest met schoonmaken en pasvlakken reinigen. Eigenlijk is dat wel het meeste (en beroerdste) werk. Waarbij je (lees: ik) moet oppassen dat je niet je doel voorbij schiet. Kijk, ontkolen prima. Maar op 'n gegeven ogenblik was ik bezig de zwarte aanslag (dun, wat vlekkerige sporen) uit de inlaat- en uitlaatpoorten te verwijderen en dat ging m.i. te ver. Met tuning is het zaak om het allemaal superglad te maken, maar ik heb 'n gewone standaard auto. Enfin, motor ook gelijk gereinigd (voor zover als mogelijk) waardoor ik straks in m'n nette pak het mooiste werk kan doen, is de boel weer rechtsom dichtbouwen.

Antwoord TS: Al ver over de helft kocht ik eindelijk een spuitbus Loctite pakkingverwijderaar. Liefst € 18,- die troep. Ruikt zeer ongezond en zal het ook wel zijn. Maar verwijderen deed het! Pasvlakken als nieuw.

Vraag:
Hoe krijg ik dat laatste restje koelwater uit het blok? Ik heb gezocht maar een aftapplug of i.d. maar kan het niet vinden. Ik wil de zooi even doorspoelen ivm koolresten in koelsysteem misschien.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Hans Duiven

als je voor de auto staat rechts onder de radiateur zit een afvoer plug (inbus).

CharlieFox

Citaat van: Hans Duiven op 16-03-2012 18:40:29
als je voor de auto staat rechts onder de radiateur zit een afvoer plug (inbus).

Bedoel je die plug op de radiateur zelf? Die heb ik er al uit, de dikke slang ook trouwens. Er zit nog vrij veel kvs in het blok zelf wat ik er graag helemaal uit wil hebben.

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

Hans Duiven

Citaat van: CharlieFox op 16-03-2012 18:49:02
Citaat van: Hans Duiven op 16-03-2012 18:40:29

Bedoel je die plug op de radiateur zelf? Die heb ik er al uit, de dikke slang ook trouwens. Er zit nog vrij veel kvs in het blok zelf wat ik er graag helemaal uit wil hebben.

Ik zou hem lekker doorspoelen met water en een paar keer laten leeglopen.

dennis850estate

Citaat van: CharlieFox op 16-03-2012 18:37:05

Vraag:
Hoe krijg ik dat laatste restje koelwater uit het blok? Ik heb gezocht maar een aftapplug of i.d. maar kan het niet vinden. Ik wil de zooi even doorspoelen ivm koolresten in koelsysteem misschien.

Als je aan de achterkant van het blok naar beneden kijkt ter hoogte van de waterpomp zie je een tuitje met een nippel. Met sleutel 13 losdraaien en het blok loopt leeg

CharlieFox

Yep, ik heb 'm gezien. Handig tuitje. Kan ook (permanent) een slangetje aan zodat er dan een mooi aftappunt ontstaat die echt het gehele kvs systeem leeg gooit. Nieuwe vraag:

Klepdeksel vloeibare pakking:
Heeft iemand ervaring met ander merk tubes dan de originele Volvo klepdekselpakking? Er zijn diverse merken in de handel die allemaal bedoeld zijn voor o.a. klepdeksels, carterhelften etc. Ik heb nu bijvoorbeeld Loctite 5926, ook op silicone basis voor € 7,50 'n tube. http://www.loctite-automotive.com/nl/producten/vlakkenafdichting Hier op het forum vernomen dat iemand iets van € 40,- betaalde voor dat Volvo spul.

Antwoord TS: Andere vloeibare pakkingen van wat voor merk dan ook zullen ongetwijfeld okay zijn. Punt is alleen dat het er zoveel zijn, neem alleen al het merk Loctite. Probleem is dat je ze zou moeten testen. Nou, dat heeft Volvo ooit al voor ons gedaan. De truc zit namelijk in de viscositeit (vloeibaarheid). Ik heb eerst hopeloos zitten klooien met Loctite 5926, op zich prima spul. Maar niet voor 'n Volvo kleppendeksel met allerlei oliekanaaltjes! De boel dus weer moeten demonteren. Toen maar in de buidel getast en dat "Volvo spul" gekocht voor € 43,20 (!). Tussen quota's omdat zij het ook niet zelf maken en het gewoon 'n merk pakking is. Nou, dat werkte prima! Heel dun en goed smeerbaar met een schuimrollertje. Eerst een smal streepje leggen op beide helften (kop en deksel). Dan met vinger uitsmeren. Vervolgens met de schuimroller. Het grappige is dat de schuimroller eventueel licht ingelopen pakking uit de oliekanaaltjes en gaten zuigt. Een heel flinterdun filmpje op beide helften is genoeg. Je ziet het nauwelijks zitten. Na monteren loopt er niets uit (dus aan de binnenzijde ook niet).

Verder 'n ontdekking:
Vanavond "poetste" ik het oppervlak van de 5 zuigers op en wat bleek: In alle zuigers zitten 2 afdrukken van de kleppen! Ongeveer 1/3 deel van het klepoppervlak is zichtbaar. Zat voor het grootste deel vol met kool. Een van de vorige eigenaren heeft dus ooit een gebroken distributieriem gehad. Ik heb noot iets gemerkt dus kennelijk hebben die afdrukken geen invloed op de werking van de motor. Althans, niet merkbaar. Kan me wel voorstellen dat er met de fuel flow het eea wijzigt wat theoretisch invloed zou kunnen hebben op het verbrandingsproces.

Edit dec 2015: Pics verhuisd van hosting provider

razorx

Dit deel van de motor heb ik niet echt vaak mogen aanschouwen, maar zijn het niet gewoon insparingen?

elmarconi

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26729.msg1159461.html#msg1159461

Ies origineel ;)

Wel eens iets gelezen met kamers of sleuven in de zuiger voor een betere verbranding oid.
Het had een sjieke naam..

Zoekerdezoek.
--
Autogas Inside . . .

CharlieFox

Citaat van: elmarconi op 19-03-2012 22:49:02
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26729.msg1159461.html#msg1159461

Ies origineel ;)

Dat zou mooi zijn maar ik ben nog niet overtuigt door je foto's. Kijk maar eens naar page 2 van dit topic, daar kun je de zuigers 'n beetje zien. Het zijn niet, zoals op jouw foto's 2 groefjes aan 1 kant naast elkaar, maar 2 grote afdrukken van ca 1/3 deel klepoppervlak. En niet naast elkaar maar tegenover elkaar. Ik maak morgen wel een duidelijke foto. En dan nog: Hoe dan ook bouw ik het blok dicht. Ik rij er ongemerkt al bijna 5 jaar mee ...

ulkeman

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen