TDI gaat mijn pomp overlijden? Problem Solved met foto's

Gestart door fredtref, 10-03-2012 12:13:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

rpakuypers

Citaat van: fredtref op 21-03-2012 14:39:10
Probleem opgelost, en zat in een heel andere hoek als dat wij gezocht hadden.
Stel je voor Dinsdagavond rechtstreeks vanaf mijn werk in Utrecht met 130km naar Jaap Pul op Urk, 4 man voor mij aan de beurt, rij dat ding naar binnen riep Jaap, ik kom naar binnen rijden ik zie hem plots omdraaien en hoor hem roepen UIT DIE MOTOR, die mag geen seconde meer rijden je krukaspoelie hangt er los in.
Gelijk vloog er een doemscenario door mijn hoofd, auto werd de brug opgeduwd en jawel, van de 4 kleine bouten was er 1 volledig verdwenen en de andere 3 konden zo met de hand los gedraait worden, de grote centrale bout was zonder moeite met een sleutel los te draaien, beginnen met nieuwe kleine bouten erin, bij 1 wilde dat niet lukken bleek er een los stukje stukje  metaal achter het schroefgat te zitten, toen maar de poelie eraf wat toen heel snel duidelijk werd dat er de laatste 2 weken een geluksengeltje met me mee gereden had, de kleine distributie poelie en de grote poelie stonden echt op het punt om af te breken (zie de foto's),  3 uur later kon ik met een grote smile weer Urk verlaten, was om 00:30 thuis en om 04:00 liep mn wekker af, maar wat een genot om vanmorgen weer met mn oude vertrouwde roffel weer naar mn werk te kunnen rijden.
Het start probleem was omdat hij dus volledig van tijd af was, vervangen zijn de krukaspoelie met alle bouten, en de kleine en grote distributie tandwielen, en weer op tijd gezet, Jaap Pul en zijn mensen grote dank voor de service om door te gaan tot de auto klaar was :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
En dan nu de foto's.
Nieuwe poulie

http://www.ftreffers.nl/images/Volvo/krukaspoelie(10).JPG

Zo zag de oude poelie eruit

http://www.ftreffers.nl/images/Volvo/krukaspoelie(2).JPG

Hier 1 met het tandwiel erbij

http://www.ftreffers.nl/images/Volvo/krukaspoelie(4).JPG

Pul is een echte vakman ................ kwam er regelmatig.

Groet,
Roger

Hugo111

Bij Jaap Pul en z'n mannen langs gaan is een belevenis. Ik ben er gister ook geweest voor m'n distributie set. Ik ben echt heel erg onder de indruk van de aandacht en toewijding waarmee Jaap te werk gaat, ondanks de grote drukte in de werkplaats. Alsof het z'n eigen auto is.

Hij heeft ook een kostbare verzameling motoren en sloopmotoren als bron voor kleine onderdelen die anders niet op het zelfde moment te krijgen zijn.

Een paar tips, wat (vorige keer kennelijk fout is gegaan bij mijn auto):
(*) de grote krukas demper rustig met beide handen los wrikkelen. Geen schroevendraaier gebruiken, dat verbuigt het distributiehuis. En dat kan dan weer ergens aan gaan lopen.

(*) alle dempers / rollen los halen en helemaal opnieuw afstellen. Niet met markeringen gaan werken. Gewoon opnieuw afstellen.

(*) schoeven goed vastdraaien. Bij mij zaten de bouten van de krukaspoelie demper deels los. En ook de boutjes van de krukaspoelie demper. Ook was de centrale bout van de
krukaspoelie niet goed op moment gezet. Hiervoor is een hele grote momentsleutel nodig, die niet iedereen gebruikt / heeft.

(*) als een schroefje valt: meteen oprapen of zoeken tot je het hebt. In geen geval een ander schroefje er in draaien.

(*) pomp goed op tijd zetten

Lijkt misschien vanzelfsprekend wat ik zeg. Maar vorig jaar heb ik (erg) veel geld betaald bij een Bosch Service Center bij mij in het dorp. En daar is dit allemaal fout gegaan, hoewel ze twee kansen hebben gehad om het goed te doen. Want de eerste keer kreeg ik de auto niet eens gestart met koude motor. Maar bij de mannen van Pul zit er zo'n aandacht in het werk. Bij Pul weet je zeker dat het goed is na afloop. En: Jaap klopt niet je laatste centen uit je zak.

Zoals de auto nu rijdt, heb ik hem nog niet meegemaakt. Lijkt wel een nieuwe.

Super adres!

Groetjes!

Hugo

fredtref

Hugo, top dat je TDI weer perfect rijdt, ze weten waar ze mee bezig zijn en precies wat je zegt, ze sleutelen alsof het hun eigen auto is  :eusa_clap:

johnskie

Als ik dit allemaal zo lees ga ik binnenkort ook een keer met mijn TDI naar Pul toe ..........

Is dit Pul motoren revise in Urk ??

Ewout Schalkwijk

Yep. Doe ze de groeten uit Noorwegen. Je krijgt er geen spijt van dat je daar naar toe gaat.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

johnskie

wel een beetje off topic

maar 16 april een afspraak ..............ben erg benieuwd en hou jullie op de hoogte !!

johnskie

Vanochtend bij Pul geweest .
mijn pomp stond ook niet op tijd !!!

Pomp weer op tijd gezet en gelijk 5 nieuwe gloeiers erin .

Erg vriendelijke mensen en ook vakmensen , diesel loopt weer als een zonnetje!!! :eusa_clap:

Zeer tevreden kan iedereen een bezoekje aan Pul aanraden !!  :) :)

fredtref

Citaat van: johnskie op 16-04-2012 13:09:01
Vanochtend bij Pul geweest .
mijn pomp stond ook niet op tijd !!!

Pomp weer op tijd gezet en gelijk 5 nieuwe gloeiers erin .

Erg vriendelijke mensen en ook vakmensen , diesel loopt weer als een zonnetje!!! :eusa_clap:

Zeer tevreden kan iedereen een bezoekje aan Pul aanraden !!  :) :)

:eusa_clap: :eusa_clap: Mooi zo, er rijden volgens mij heel wat diesels die niet juist op tijd staan, maar waar de eigenaar geen idee van heeft.

ronaldbm

Citaat van: fredtref op 16-04-2012 17:59:36
Citaat van: johnskie op 16-04-2012 13:09:01
Vanochtend bij Pul geweest .
mijn pomp stond ook niet op tijd !!!

Pomp weer op tijd gezet en gelijk 5 nieuwe gloeiers erin .

Erg vriendelijke mensen en ook vakmensen , diesel loopt weer als een zonnetje!!! :eusa_clap:

Zeer tevreden kan iedereen een bezoekje aan Pul aanraden !!  :) :)

:eusa_clap: :eusa_clap: Mooi zo, er rijden volgens mij heel wat diesels die niet juist op tijd staan, maar waar de eigenaar geen idee van heeft.

?? Misschien een domme vraag, maar waaraan herken je als eigenaar dat je dieselpomp niet op tijd staat? Slecht starten heb ik gelezen, en verder?
Volvo V70 classic 2.5 tdi

Ewout Schalkwijk

Overmatig roken (bijv. zwarte randen om je uitlaat)
Slecht starten
nog rauwer lopen dan gewoon voor een TDI
Hoog verbruik
onregelmatig toerental

En bij heel extreem:

niet meer starten (= meer dan x graden van tijd)
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

johnskie

bij mij was het probleem , na het starten ongeveer een halve minuut onregelmatig lopen en roken  :(

vanochtend de sleutel om en in 1 keer lopen zonder ook maar 1 misse slag   ;D

Ewout Schalkwijk

Ik denk dat een 'checkup' sowieso geen kwaad kan. De dealers kunnen niet goed afstellen. Dat heet, de dealer stelt af tot dat de motor behoorlijk loopt, de specialist (ik heb alleen een eenmalige zeer positieve ervaring met Pul) stelt af tot de motor perfect loopt. de kosten zijn het niet, die ben je na vijf kilometer genieten gauw vergeten.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

ronaldbm

#87
Ewøut, dank voor de tip!
Ben niet zo bekend met de diesels, had een 850 2.0 10V, die van voor tot achter leren kennen.....
Mede dankzij dit forum, met veel bruikbare tips:-)

Maar een bezoekje aan Pul kan geen kwaad denk ik. Slecht starten ja, zwarte rand ja (wie niet?)...

En afstellen, geprobeerd bij Volvo garage. Ging wel zuiniger lopen, maar te hoog (onregelmatig ook) stationair. Of bij schakelen met +/- 2500 toeren van 2 naar 3 extreem lang hangen op het toerental, duurde enkele seconden voordat die terug viel naar stationair. Uiteindelijk staat de pomp weer zoals die stond is mijn vermoeden...

Grote angst: rij weg bij Pul en bij schakelen blijft die weer hangen in de toeren.... en dat is jammer als je er een uurtje heen en een uurtje terug aan waagt op het inloop uurtje....

Kleine aanvulling, hij start beter mét gloeien (als t echt koud is) dan zonder. Met is 2-3 rondjes, gaspedaal  indrukken en start (anders slaat ie af). Zonder gloeien goed doorstarten en met mooie rookwolk starten.
Volvo V70 classic 2.5 tdi

elianmars

Ik dacht altijd dat mijn 2.5D mooi liep, maar toen ik de pomp had laten afstellen, leek het wel of er een ander blok in lag. Wat een verschil!

fredtref

Citaat van: ronaldbm op 17-04-2012 19:45:33
Ewøut, dank voor de tip!
Ben niet zo bekend met de diesels, had een 850 2.0 10V, die van voor tot achter leren kennen.....
Mede dankzij dit forum, met veel bruikbare tips:-)

Maar een bezoekje aan Pul kan geen kwaad denk ik. Slecht starten ja, zwarte rand ja (wie niet?)...

En afstellen, geprobeerd bij Volvo garage. Ging wel zuiniger lopen, maar te hoog (onregelmatig ook) stationair. Of bij schakelen met +/- 2500 toeren van 2 naar 3 extreem lang hangen op het toerental, duurde enkele seconden voordat die terug viel naar stationair. Uiteindelijk staat de pomp weer zoals die stond is mijn vermoeden...

Grote angst: rij weg bij Pul en bij schakelen blijft die weer hangen in de toeren.... en dat is jammer als je er een uurtje heen en een uurtje terug aan waagt op het inloop uurtje....

Kleine aanvulling, hij start beter mét gloeien (als t echt koud is) dan zonder. Met is 2-3 rondjes, gaspedaal  indrukken en start (anders slaat ie af). Zonder gloeien goed doorstarten en met mooie rookwolk starten.

Als hij goed afgesteld staat en de gloeispiralen goed werken moet hij gewoon in 1 x gaan lopen zonder dat je het gaspedaal moet indrukken, ik zet altijd zomer en winter hem op contact doe mijn gordel om en start dan pas, loopt dan gelijk goed zonder het gas aan te raken.