Auto detailing (poetsen dus!) - Topic

Gestart door Martijn_B, 08-09-2012 22:32:59

Vorige topic - Volgende topic

StefanCJ

ZC3rr0r

Monello is idd ernorm goed spul.

Ben er zelf mee begonnen toen de Finesse-It op was en niet meer op voorraad, heb toen een fles Finale gekocht en ben nog nooit zo tevreden geweest met het resultaat. Never looked back daarna :)

Bouke

Ik ben zelf ook wel fan van de SSR serie van PB,maar voor harde lakken toch liever Monello ;D

Broabander

Ik heb nu redelijk mijn kerstbudget (€250) uitgevogeld:

DAP900 met zo'n Monello set (groen, oranje, witte pad + Mezzo + Finale) erbij, en dan nog de gele en zwarte Monello pad (of kan ik beter een ander merk daarvoor nemen?) en Inizio Forza erbij, plus de Coll. 845. Da's het budget, dus dan zal ik daar zelf nog Iron.X bij bestellen, moet toch nieuwe klei hebben dus ook klei + detailing spray en een APC.

Vwb die laatste 3:

- Welke klei werkt het prettigst op medium tot zware vervuiling (als in, nog nooit gekleide auto's)?
- Welke 'lube' neem ik daarbij? Liefst niet reteduur, wel goed natuurlijk. Meg's die ik nu heb gebruik ik ongeveer €86 per auto van (geintje natuurlijk, maar op mijn zwarte was ik zowat een kwart fles op alleen motorkap kwijt)
- welk merk APC werkt het beste? En hoe werkt de APC eigenlijk? Spuit je het gewoon op je stoelen en je vloermatten en laat je het even intrekken en dan uitwrijven met een doek ofzo?
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Martijn_B

Mothers claybar kit is het voordeligst: spray, doekje en 2x80 gram bars. Goed voor medium vervuiling. Je kan de spray prima 1:1 verdunnen met water.

APC: Mijn voorkeur voor Meguiars: is het goedkoopst en reinigt prima. Het is een allesreiniger, dus ja je kunt het toepassen hoe jij wilt. Let wel op: 1:3 en 1:5 zijn best sterke mixen, voor mijn velgen gebruik ik 1:15 en als ze zwaar vervuild zijn 1:8. Leder wat vuil is 1:5 en voor ruiten en alles wat een beetje stoffig is 1:20.

Qua pad: zwart erbij voor finale, goud er bij voor collinite.

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

peteRRR

Nou weer even een stukje gewetsand en 2 fases gepolijst.

De 2500 korrel gebruikt en de tijd genomen om te wetsanden en het wordt weer beter als de korrel 1500 een stukje mooier en helderder.
Maar er komt bij elke wetsand handeling een ander beeld uit naar het polijsten en er blijven schuur krasjes zichtbaar en die kan je er niet uit polijsten. ( geprobeerd op met 1 keer normale hoeveelheid pasta en daarna met een grotere hoeveelheid polijst pasta op wat hogere toeren )

2 opties,...of je gaat wetsanden vanaf 1500 naar 2000 naar 2500 naar 3000 en ik denk zelfs naar 4000 of meer met een bijzonder eindresultaat mits je de juiste polijst middelen en waxen gebruikt maar dan heb je iig echt je best goed gedaan in de voor bereiding..

Optie 2 is dat het wel eens kan zijn dat die AutoGlym niet een werkelijk polijst vermogen heeft omdat daar toevoegingen inzitten waardoor het gewoon niet meer polijst maar een vullende werking heeft op de krasjes.
Dus misschien dat het spul van bv Monello het wel kan overnemen vanaf een 2500 korrel of 3000 en de achter gebleven krasjes wel kan weg polijsten dat weet ik dus niet.

Het is een bijzonder gaaf gebeuren om er stapje voor stapje achter te komen wat nou echt goed is om een prachtig resultaat te behalen uiteindelijk.

Plaatjes.

Het schuurpapier zo op vouwen geeft een prima handeling.

Ook een rubber pad er bij voor evt als klosje voor het schuren en het weg halen van de slush om te kijken waar je mee bezig bent.

http://i47.tinypic.com/2hrq32a.jpg

En nog geprobeerd een correctie te doen na het polijsten en naar de hand weer dicht gepolijst.

http://i50.tinypic.com/2j4rj3d.jpg

Tijdens het wetsanden/polijsten moet alles ( materialen ) schoon,schoon,schoon blijven.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Broabander

Kwam net dit tegen Peter:

http://forum.carclean.nl/cc_postst13688/VW-testpaneel-onderhanden-genomen.aspx

Daar lees je dat het residu van het polijstmiddel in de krasjes gaat zitten, zodat het lijkt alsof ze weg zijn maar dat stiekem niet helemaal zijn. Dus na het polijsten goed cleanen voordat er een wax op gaat omdat je anders de krasjes als het ware tijdelijk verdoezelt. Ook geven ze daar een tip met haaks naschuren op het gewetsande gedeelte, om de schuursporen minder zichtbaar te maken.

peteRRR

Tanx. :D

Vooraf doe ik het deel ontvetten met Dasty even in laten trekken en dan schoonmaken en laten drogen.
Daarna wetsanden en tussen door slush verwijderen met de rubber pad en met schoon water verder gaan schuren en tussendoor wat spray met vers water.
Na het wetsanden de slush er af  en ontvetten met wasbenzine en dan loeren ;D van hoe of wat,maar je ziet dan niet echt welk schuurspoor dieper ligt dan de ander
en dat komt er uit naar het polijsten.

Groet.

Edit:die Dasty doe ik even voor het gemak omdat ik het klei setje niet wil gebruiken voor die kap.

Martijn_B

Haaks is niet alleen om de sporen van de krassen uiteindelijk niet zichtbaar te krijgen, het is dé methode om zeker te zijn dat je de diepe krassen van de grovere korrel daarvoor weg hebt gehaald. Pas dan kun je overgaan op de volgende stap. Als je circulerende bewegingen maakt kun je dit nooit zien, je gokt dan maar op gevoel wanneer je voldoende lak hebt weggehaald.

Daarnaast Peter stel je een retorische vraag vwb het polijstmiddel, toch? .... ;)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

peteRRR

Ja Martijn straks heb ik het liefst een prima polijst middel wat geen toevoegingen heeft
en blijft polijsten want met het polijstspul van nu moet ik erg hard op de pad drukken en
dat kan misschien beter dan nu.
Ik hoor graag van je Martijn welk setje je me zou aan raden gezien dat ik het grondig en goed
wil doen.

Groet.

Martijn_B

Hoi Peter,

Hard drukken moet je vermijden, zo heb je veel kans op schade aan de pad! als je goed met die dingen omgaat kunnen ze lang meegaan (ruim jaar is mijn ervaring, +- 40 auto's).

Ik zou je aanraden om de autoglym als finishing polish te gebruiken. Koop Monello Mezzo (en liefst ook Inizio) en dan kun je lekker gaan polijsten.

Trouwens, heb je al eens uitgeprobeerd wat SRP doet met swirls? Ben benieuwd..

peteRRR

Martijn met de SRP worden de swirls al een stuk minder maar zijn nog steeds aanwezig en veel ruimer uit elkaar zo in het daglicht echter met de zon er op of een lamp zijn er
nog buffer trials.Heb vandaag 2 panelen mogen uit proberen op de auto van een maatje.( Passat groen metallic )
Zou ik nog een vraag willen stellen,in welke fase van de behandeling moeten de swirls eigenlijk al weg zijn?

Bedankt voor het advies. :D

Groet.

Edit:als het AutoGlym op is wil ik graag over gaan op het Monello spul.

Broabander

Citaat van: Martijn_B op 11-10-2012 12:03:54
Mothers claybar kit is het voordeligst: spray, doekje en 2x80 gram bars. Goed voor medium vervuiling. Je kan de spray prima 1:1 verdunnen met water.

Is de Dodo Juice niet voordeliger? De Mothers kit met 160gr + (omgerekend na verdunnen) 1 ltr spray is €28, de Dodo Juice Medium Grade clay met 240gr + (verdund) 2,5ltr spray komt op €34? Of is de DJ klei niet aan te raden?

Bouke

Wie weet hoe je er achter komt of er een cleaner in je wax zit ??? ,behalve als het er bij staat natuurlijk ;D

StefanCJ