Auto detailing (poetsen dus!) - Topic

Gestart door Martijn_B, 08-09-2012 22:32:59

Vorige topic - Volgende topic

StefanCJ

Citaat van: Bouke op 04-11-2012 10:05:22
Citaat van: peteRRR op 04-11-2012 09:05:31
Hier nog een filmpje over het reinigen van je pad,s.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dOI4lnUSTnM

Zit te denken als je pad,s schoon zijn om dan nog even op de Rotary te doen en even kortstondig vol gas er op of tussen een schone handdoek nog eens uit persen.

Ook heb ik begrepen om je Micro doeken te wassen een beetje azijn bij het vloeibare wasmiddel te doen of een nachtje in schoon water en een beetje azijn en dan in de WM.

Groet.
Azijn werkt als waterontharder en dus als wasverzachter.

Met het verschil dat je azijn wel kunt gebruiken om je doeken schoon en zacht te maken en reguliere wasverzachter niet. Je kunt er ook speciale microfiber-restorer voor kopen overigens. Ik gebruik gewoon azijn.

Pads droog slingeren kan wel, maar wel met beleid. Een met water verzadigde pad is erg zwaar. Eerst duw je voorzichtig het water eruit, niet dubbelvouwen oid, dan rustig op standje 1 droog slingeren, eventueel met je vlakke hand wat tegendruk geven. Als je zonder tegendruk, vol water op volledig vermogen je pad droog slingert kun je je pad 5 meter verderop vinden  ;).

StefanCJ

Peter,

Ik gebruik red hot degreaser voor de motorruimte. Het is een sterke ontvetter, het is eigenlijk een veredelde APC.

http://www.driven2shine.nl/exterieur/reinigen-lak-glas-canvas-en-kunststof/ontvetters/red-hot-degreaser.html#.UJZe6Ya_OM8

:)

StefanCJ

Tip van de week: gebruik velgenwax of sealant voor je velgen.

Ik heb vanmorgen mijn wintervelgen gemonteerd en de zomervelgen schoon gemaakt. Dankzij de sealant (Jetseal 109) was dit een eitje, met een milde autoshampoo en verschillende velgenborstels waren de velgen binnen no-time weer schoon, zowel de binnen- als buitenkant. Je hebt ook plenty speciale velgenwaxen maar ik gebruik een gewone sealant omdat ik niet niet nog een potje erbij wilde hebben.

Broabander

Ik heb van de week mijn velgen gewoon in een restantje Smartwax gezet, ze glimmen weer fraai ;D merkte wel dat het vuil goed aankoekte tussen wasbeurten in, zonder wax, ben benieuwd hoe dat de volgende keer is!
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

StefanCJ

Citaat van: Broabander op 04-11-2012 15:11:12
Ik heb van de week mijn velgen gewoon in een restantje Smartwax gezet, ze glimmen weer fraai ;D merkte wel dat het vuil goed aankoekte tussen wasbeurten in, zonder wax, ben benieuwd hoe dat de volgende keer is!

Ik vond het een wereld van verschil. Ik ben benieuwd wat je ervan vind.

marrrcel

Wie kan mij adviseren. Mijn 855R Black Stone is eigenlijk nog heel netjes in de lak. Alleen wel de gebruikelijke Swirls en oppervlakkige krasjes. Ik heb het volgende geprobeerd:
- Wassen met Meguiars Gold Class shampo
- Kleien met Clay kit van... Meguiars
- Swirl-X van jawel, Meguiars
- Resultaat valt tegen, Swirls niet weg, dus Ultimate Compound van wederom Meguiars
- Krasjes met Scratch-X, Meguiars
- Pasta wax Gold Class van Meguiars

Nu valt het resultaat mij een beetje tegen. Natuurlijk onovertroffen glans, echt supermooi hoor, maar die @%#*!! swirls en oppervlakkige krasjes krijg ik er niet uit. Daarmee bedoel ik krasjes zoals je ze tegenkomt bij de deurgrepen. Hoe hard ik ook poets. Gebruik ik de verkeerde spullen, ben ik niet sterk genoeg of moet ik aan de machine?

Ik ben altijd voorstander geweest van handmatig poetsen en een tennisarm nadien. Als amateurtje ben ik bang met een poetsmachine van die gruwelijk lelijke hologrammen te maken. Maar gezien het feit dat ik die swirls er niet uit krijg moet ik het misschien wel overwegen. Wat is dan aan te raden? Volgens mij sowieso een dual action apparaat.

Bedankt voor het meedenken!

ZC3rr0r

Swirls eruit petsen met de hand is echt een crime en alleen te doen bij behoorlijk zachte lak.
Serieuze correctie van de meeste lakken vereist een poetsmachine en de relevante pads.

Een excentrische/dual action polijstmachine is in veel gevallen een prima startpunt voor de beginnende poetser en kan zeer professionele resultaten bereiken zonder de bekende risico's van een rotary (o.a. hologrammen).

Kijk eens bij de bekende webshops naar een dergelijk apparaat (evt een startpakket) en stel hier alle vragen waar je tegenaan loopt (welke pads, welk imddel, welke techniek, etc). :-)

peteRRR

Een goede Glaze vult ook lichte Swirls maar eigenlijk moeten die al weg of bijna verdwenen zijn na je polijst stappen.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

The Volvoboy

Ik heb SwirlX en Ultimate Compound ook handmatig geprobeerd op de blauwe, ze zijn beide kansloos op die knalharde Volvo lak. Zelfs met de machine (DAP) behaal ik niet het resultaat wat ik eigenlijk wil bereiken.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

marrrcel

Bedankt voor de adviezen. Als ik echt alle swirls en krasjes eruit wil hebben moet ik dus aan de poetsmachine en wel een DAP/excentrische. Ik zag op de website van Carclean.nl al interessante dingen. Het heeft op dit moment geen prioriteit voor mij (eerst de techniek), maar als het zover is, laat ik de resultaten wel zien.

StefanCJ

En als je voor een DAP gaat, doe jezelf een plezier en neem de 900w. Wat Volvoboy ook zei; met een DAP haal je erg moeilijk 100% resultaat op de keiharde Volvo-lakken, dan heb je meer plezier van die 900w dan die 500w, zeker gezien het geringe prijsverschil.

marrrcel

peteRRR

Even een hartelijk dank je wel voor Driven2Shine voor het meezenden van de extra verrassingen ( Buffing Towel en Glass Towel White )  :D

Echt super. :eusa_clap:

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Bouke

The Volvoboy

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km