850 T-5 400pk UPDATE & 850R 609 & Even iets anders!!

Gestart door Rense850T5, 09-03-2013 17:21:57

Vorige topic - Volgende topic

Rense850T5

Citaat van: Piet op 15-03-2013 19:36:40
1.3 kg eraf dus.
Ik twijfel aan een lichtgewicht alu vliegwiel die zijn zo'n 5 kg, maar ik heb al een 3.7 kg lichtere krukas.
Ik ben bang dat nog weer eens 3 kg minder (wat het totaal dus op meer dan 6.5 kg lichter brengt) een beetje teveel van het goede wordt.
Maar dit zou misschien nog een mooie tussenweg kunnen zijn, het afdraaien van het vliegwiel.......

Ik denk iid dat dat wel heel veel word idd dus afdraaien kan prima je kan er ook nog meer afhalen maar dit leek me prima scheelt tog weer iets (en koste me niets ;D )
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Rense850T5

Zo volgendeweek donderdag 28/3 t/m vrijdag 5 april vrij genomen.

Eind deze week begin volgende week is de motor weer klaar en kunnen we beginnen aan de opbouw van de motor.

Dus dan word het topic weer wat spannender ;D

Heb afgelopen weekend nog 3 v/d 4 x70 deurgrepen gemonteerd:

En er is ooknog een paketje onderweg van Martijn_B (mijn eigen downpipe en olieretour leiding)

Dus nog een weekje gedult en dan gas erop ;)
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Stefan.T

Rense, ziet er goed uit jongen! het is een best project geworden, kom binnenkort even een keertje kijken  :)

Martijn_B

Ik ben in NL tot 8 april, kunnen we iig samen mappen!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Rense850T5

Stefan. T altijd gezellig. Laat maar ff weten.

En martijn dat zou wel lekker zijn jij hbt iig een beetje ervaring ermee ;D
We keep in touch. ;)

Jalle

Dat wordt nieuwe banden kopen na elke rit  :eusa_dance: ;D

Rense850T5

Zo vandaag weer wat moois binnen gekregen  :D

Nadat ik bezig was geweest met het spuiten tog maar beslist om het te laten poedercoaten
Samen met een maat van me die ook een subframe van zijn '86er mini gecoat moest hebben

En dit is het resultaat:

En het subframe van de mini:

En ook nog wat anders moois binnen gekregen.

En aankomende donderdag kan ik de motor ophalen dus dat komt mooi uit want dan heb ik ook lekker vrij.
Morgen worden de laatste onderdelen bij de dealer opgehaald. O.a. Stuurbekrachtiging leidingen koelwaterleidingen naar kachelradiator en nog wat andere pakkingkjes en dingetjes.

elianmars

Rense850T5

Zo, donderdag middag de motor opgehaald en de onderdelen van de dealert binnen nu kunnen we echt aan de slag.

we zijn gelijk weer begonnen met het klaarmaken en opbouwen van het blok.
de oude drijfstangen vervangen voor nieuwe H-profiel drijfstangen.

de zuigers zijn eerst nog schoongemaakt op de staal borstel:
dit is een oude zelfgemaakte bank met een zachte staalborstel erop

daarna zijn ze nog ff snel langs de polijstmachine gehaald om de laatste zooi eraf te krijgen

met dit als resultaat:

de nieuwe drijfstangen eraan:

de nieuwe zuigerveren erom:

Bij het ophalen van het blok bij een kameraad van mij vertelde hij dat hij helaas niet aan een Victor Reinz kop pakingset kon komen
maar hij had wat anders en dat van ook goed:

Wat mij gelijk al opviel is dat de verpakking donders veel op die van de Victor Reinz setjes lijken alleen is deze geel en andere blauw.
mijn gevoel was iig wel juist na ff te googelen is dit de Spaanse leverancier van Victor Reinz.
Hierbij nog een foto van de klepseals die in deze set zaten:

Uiteraard is de kop ook niet onbehandeld gebleven en zijn dus alle klepseals vervangen, de kleppen schoongemaakt en daarna alles opnieuw ingeschuurd.

Van:

Naar:

Alle kleppen weer in de kop:

De tools om de sleals op de plek te maken:

Ook heb ik nieuwe kachelslangen besteld, was geen overbodige luxe.
Ze waren door de olie helemaal aangetast en opgezet:

Het onderblok is ook helemaal mooi klaargemaakt en weer klaar om in elkaar gezet te worden:

voor de oplettende kijken, ja de auto staat ook alweer op de brug ;D

Hier is de motor alweer aan de bok:

Nieuwe lagers van TOGA high performance ook weer op hun plek:

Krukas er weer in, deze draait super als hij er zo in ligt:

Olie sproeiers monteren:

Oliepomp ook even uit elkaar gehad om spelingen te controleren.
speling mag max. 0.35mm zijn mijne is 0.20 dus nog ruim binnen de tolerantie:

En ook omdat het zo leuk is maar ff een fototje gemaakt van de turbo die erop zat (15g) en die erop komt:

Zo dat was het denk ik zo ongeveer wel weer even, deze aankomende week heb ik nog lekker vrij dus hoop tegen het einde van de week het blok in de auto te hebben hangen :D :eusa_dance:
Ik zal jullie op de hoogte houden.

Enige probleempje waar ik tegen aanloop is de distributieriem moet ook weer op tijd gezet worden...
Alleen heb ik de dealer bij ons al gevraagd voor het lenen van het gereedschap maar dit mogen zij niet meer uitlenen.
heeft iemand hier een oplossing voor, of ie er misschien iemand die dit gereedschap heeft? :angel: :eusa_pray:

Martijn_B

Goed bezig Rense! Starten voor het weekend? ;)

Zie een hoop bekende plaatjes :)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Rense850T5

Zo de afgelopen dagen weer lekker druk geweest.
De motor zit nu zo goed als helemaal in elkaar en hoop morgen hem weer in de auto te kunnen hangen.
Heb ook gister nog een XYZ schroefset besteld dus hoop dat deze snel binnen komt.

Heb de camera in de schuur laten liggen dus foto's van het gebeuren komt van de week nog wel weer ;D

Rense850T5

Vandaag de motor afgebouwd zodat hij klaar is om weer in de auto te takelen. :eusa_dance:
maar voordat het zover was moest er nog wel het een en ander gebeuren.

Dinsdag begonnen met een bijna kaal onderblok de lagers zaten erin samen met de oliesproeiers maar dat was het ook
eerst de 2 onderblok helften aan elkaar gemaakt en daarna de zuigers weer in het blok gemonteerd. helaas bij het monteren van de 4e zuiger zat de klembus er niet goed en was er een stuk uit de middelste zuigerveer gebroken :eusa_doh: dus kont die er weer uit (gelukkig geen beschadigingen aan zuiger of cilinder). Om een of andere redeen had ik al gevraagd om een setje extra zuigerveren en dat was dus maar goed ook die kwam dus mooi van pas. Na het vervangen van de zuigerveren de zuiger er netjes ingekregen en kon het verder gemonteerd worden.

Toen dat klaar was kon de koppakking erop (hier ook nog eens duidelijk te zien dat het gewoon een Victor Reinz pakkign is) gevolgd door de cilinderkop.

de moment sleutel die het moet gaan doen icm een gradenschijf, voor het juist aantrekken van de kopbouten eerst op 45Nm daarna alles op 60Nm en als klap op de vuurpijl nog ff 130gr. draaien. En zoals ik hier op het forum al had gelezen koste dit aardig wat kracht, moet nog wel een beetje hangen aan de sleutel.

nokkenassen erin en distributie op tijd zetten.

zelf nog ff een tooltje moeten maken om de nokkenassen te kunnen verdraaien zodat het blokkeer gereedschap op de plek kon. en zelfs al het je origineel blokkeer gereedschap moet je nog oppassen want ook dan kan de nokkenas nog verkeerd zitten tool zat op de plek en na het eraf halen van de tool kwam ik er achter dat allebei de kleine maantjes bovenin stonden ipv dat de uitlaat nokkenas beneden stond gelukkig had ik mijn tooltje en kon ik hem zonder enige moeite 180 gr. draaien en klaar. hierna kwamen mijn eerder gezette merktekens ook weer mooi overeen  :eusa_dance:.

toen dat eindelijk allemaal op de plek zat konden we verder met het monteren van alle rand delen en dan schiet het allemaal al aardig op.

oliefilter icm adapter plaat gemonteerd waar straks olie druk en olie temp. sensoren in komen. de adapter plaat bleek later voor de olieretour leiding te zitten en moest dus gedraaid worden, maar om een of andere reden wilde het olie filter er nooit! meer af. :eusa_wall:  :eusa_doh: . Dus toen maar een grote schroevendraaier dwars door het nieuwe filter heen en daarmee losdraaien. Moest dus ook weer een nieuw filtertje ophalen :( zonde maar ja moesten toch een paar dingen niet in 1x goed gaan.

630cc injectoren voorzien van nieuwe rubbers en weer gemonteerd in de rail.

multiriem er weer op te samen met een nieuwe krukas poelie.

subframe ook weer zoveel mogelijk in elkaar gezet.

toen maar weer eens aan de slag geslagen met de pollijst machine. de intercooler pijpen waren helaas aardig gekrast, maar heb dit nog weer aardig weg kunnen krijgen :laugh:

van:

naar:

natuurlijk moest de turbo er ook aan geloven die had ook wel een oppoets beurtje nodig:

na ong 1 min. polijsten.

en het eind resultaat:

voordat de turbo gemonteerd moest worden had ik eerst nog een pakking nodig voor de olie retour leiding, en was vergeten deze te bestellen. Dus wat doe je dan... Dan had je een setje pakking materiaal op en maak je hem zelf. is binnen 5 min klaar en als er een keer wat mee is kan je zo een nieuwe maken, plus dat in de set 5 of 6 verschillende soorten pakking zitten dus heb je altijd het goede soort pakking bij de hand. en daarna de turbo op de motor gemonteerd.

nadat alle delen op de motor gemonteerd waren kon deze uit de motor bok kon de krukas kerring erin vliegwiel erop nieuwe R-koppeling incl. druklager en geleider eraan en de versnellingsbak erachter, en kon het hele zooitje weer netjes op het subframe worden gemonteerd.

Morgen de aandrijfassen erin, bakolie afvullen en motor in de auto monteren en hopen aan het eind van de dag te kunnen starten.
en dan begint het grote afstel avontuur nog nooit met de Turbo Tuner gewerkt dus dat word nog een uitdaging en ook maar hopen dat de rest van de meters en computers allemaal naar behoren functioneren ;).

elianmars

Ow, wat ziet dat er allemaal  :eusa_drool: uit!

Bijna zonde om het in de motorruimte te verstoppen  :eusa_shifty:  ;D

Rense850T5

Citaat van: elianmars op 04-04-2013 21:36:31
Ow, wat ziet dat er allemaal  :eusa_drool: uit!

Bijna zonde om het in de motorruimte te verstoppen  :eusa_shifty:  ;D

haha ja eigenlijk wel he.

morgen komt als het goed is ook 1M 3'' rvs pijp binnen samen met een verloop naar 2.5'' zodat het achterste deel van de downpipe ook van rvs gemaakt kan worden. en als het goed is ook nog setje champion bougies voor het draaien op hogere turbo druk. werd ik door getipt door martijn_B en die heeft het allemaal ook netjes geregeld ;D

vandaag ook nog 12mm spacers binnen gekregen voor de achterwielen iets te verbreden moet alleen nog ergens langere bouten vandaan halen.

Stuuriaan

Wat een beest wordt dat zeg. Heel mooi werk!