van T-5R naar 10v en nu naar V70R

Gestart door V70geRwin, 12-11-2013 13:39:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 10-01-2016 20:47:13
Een randje is mooi, en ook nét dat veiliger.
Ietsje goedkoper vind je ze wel, maar inderdaad, voor die ene keer gebruik eigenlijk zinloos.
https://www.hbm-machines.com/producten/zoeken/plaatbewerking/voor-en-velsmachines/hbm-rm-12-voor-en-vels-machine/


max 1,2 mm  ;)

V70geRwin

Helaas nog steeds een luchtlekje bij inlaat spruitstuk op de helft aan de kant van de gasklep.
Afgelopen zomer de carterventilatie gedaan maar wellicht de pakking toch net niet goed gegaan.
Binnenkort maar even los trekken want de stationair loop lijkt het nergens op.

En er is een R spruitstuk onderweg voor de 16T schuine flens.

V70geRwin

#227
De boosdoener gisteren gevonden, het kleine beugeltje bij de bout rechtsonder die de carterslang netjes geleid.
Deze heeft ook een uitstekend lipje aan de arm aan de linkerkant en vermoedelijk heeft dit lipje het stukje pakking naar beneden toe mee getrokken met monteren van de carterventilatie. Met een beetje druk erop wordt dit natuurlijk alleen maar ruimer:



Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om naar aanleiding van het met olie gevulde carterventilatie potje van Sander het retourkanaal voor de olie van potje naar carter te controleren. Even met een lange tyrip er doorheen geragd maar die ging soepel er door met de redelijk dikke kop en kwam in olie gedipt weer terug. Wijd open dus nog gelukkig.

Beide vlakken maar weer even keurig schoon gepoetst en de toch wel veel dikkere pakking dan de vorige er nu met attentie voor het listige beugeltje tussen geplaatst.





Nu echt alle vacuumslangen zijn gedaan, zelfs die naar de rembekrachtiging, eindelijk beloond met een erg fraaie loop, zowel stationair als door de toeren. Het begint nu zo onder hand allemaal erg naar het zin te worden ;D

Nomis

Hoi Gerwin,

Mooie auto, veel kilometers en plezier ermee.
Volvo 850 T5R Zwart -> Volvo 850 T5 Wit

razorx

Goed werk weer Gerwin. Je laat er geen gras over groeien.

t_w

'even' een beetje bij gelezen... Leuk blog en lekker bezig inderdaad!

Died850

Mooi werk! fijn dat de wagen nu weer goed loopt.

V70geRwin

Bedankt mannen, het vele werk is beloond.
Dit weekend een ritje Deventer en Rotterdam en man wat loopt het blok mooi.
Automaat lijkt er ook  beter van te schakelen, kan door nieuwe gasklep sensor komen.

En ook alle credits voor de tune van yits die eindelijk pas goed uit de verf komt.

V70geRwin

#233
Na een poosje rijden een EFI-231 - Long term fuel trim out of range
Kon helaas niet uitlezen of dat naar boven of beneden is.
Maar ff langs Kylian gereden om raildruk te meten, 2,5 BAR en bij gas geven wel op lopend naar 3.
Gelijk maar even een schoon filter er onder en de bussen uit aluminium draagarmen laten persen.
Dat moet natuurlijk standaard al 3 bar zijn, nieuwe pomp lag al heel lang op het schap dus die er in gezet. Was nog even knutselen i.v.m. een afwijkend pomphuis, leek erop of de pomp al een keer vervangen is maar dat is altijd lastig te zeggen van de buitenkant maar uiteindelijk netjes vast erin gekregen.

Nog geen tijd gehad om raildruk weer even te meten maar de code blijft weg, al duurt dit na een volledige reset door de batterij los te nemen natuurlijk wel weer even voordat het weer buiten range zou raken. Drukregelaar zou het ook nog kunnen zijn namelijk, vermoed dit niet omdat de druk nog wel netjes mee op liep met het vacuüm bij gas geven maar we gaan het zien.

Wat we ook zagen was dat het stuurhuis zo lek is als een mandje. Had al dit vermoeden want moest ineens dit gesloten systeem bijvullen :eusa_wall: Kies je een keer voor een gebruikt onderdeel wordt het direct afgestraft. Gisteren bij Estate services een in nederland door URW http://www.urw.nl/nl/techniek/revisie/ gereviseerd stuurhuis opgehaald. Voordeel van dit nadeel is dat gelijk het 850 subframe er onder kan met de PU bussen en de aluminium 850 draagarmen. Voorste motorsteun en verse stuurpomp neem ik ook gelijk mee.

De bussen waren al uit het 850 subframe en nu de verse er nog in, na ff proberen een M12 tool gemaakt want er komt nog aardig wat kracht bij kijken. Zolang je maar zorgt dat je de druk op de buitenrand zet is het eigenlijk een makkie. Laatste cm tik je er wel in met de hamer maar het eerste stuk moet je goed persen, de nieuwe rubbers hebben ook 1 vishaakrandje die je even door moet drukken. Vooral lekker dat dit niet allemaal onder de auto moet gebeuren:





Zaterdag met het lekkere weer 1 kant klaar gemaakt en vandaag was met een uurtje de andere kant klaar, alleen nog verse fuseekogels erop en hij kan er zo onder met het nieuwe stuurhuis.


janpy

Goed Bezig

Zo'n tool heb ik ook eens gemaakt, maar dan om de subframe rubbers eruit te halen, onder de auto.

Voor erin, heb ik het gewicht van de auto gebruikt.

Subframepje moet er dus "alleen" nog even onder.

Groets
Jan
Volvo 850 R automaat lpi Groen

V70geRwin

Citaat van: janpy op 28-02-2016 17:25:58
Goed Bezig

Zo'n tool heb ik ook eens gemaakt, maar dan om de subframe rubbers eruit te halen, onder de auto.

Voor erin, heb ik het gewicht van de auto gebruikt.

Subframepje moet er dus "alleen" nog even onder.

Groets
Jan

Eruit is vooral even de juiste zeven gaten zaag pakken om de bussen eruit te boren.
Daarna met een goedkope schroevendraaier en hamer en zo klaar.
Maar het is wel makkelijker als het subframe zo los ligt natuurlijk  ;)

Voor het stuurhuis moet toch de motor opgehangen worden dus dan is het subframe meenemen eigenlijk niet heel veel meer werk  ;)

razorx

Ik ben benieuwd hoe die pu bussen gaan bevallen.
Succes met het stuurhuis. Lijkt me geen leuke klus.

janpy

Citaat van: V70geRwin op 28-02-2016 17:52:36
Citaat van: janpy op 28-02-2016 17:25:58
Goed Bezig

Zo'n tool heb ik ook eens gemaakt, maar dan om de subframe rubbers eruit te halen, onder de auto.

Voor erin, heb ik het gewicht van de auto gebruikt.

Subframepje moet er dus "alleen" nog even onder.

Groets
Jan

Eruit is vooral even de juiste zeven gaten zaag pakken om de bussen eruit te boren.
Daarna met een goedkope schroevendraaier en hamer en zo klaar.
Maar het is wel makkelijker als het subframe zo los ligt natuurlijk  ;)

Voor het stuurhuis moet toch de motor opgehangen worden dus dan is het subframe meenemen eigenlijk niet heel veel meer werk  ;)
Citaat van: V70geRwin op 28-02-2016 17:52:36
Citaat van: janpy op 28-02-2016 17:25:58
Goed Bezig

Zo'n tool heb ik ook eens gemaakt, maar dan om de subframe rubbers eruit te halen, onder de auto.

Voor erin, heb ik het gewicht van de auto gebruikt.

Subframepje moet er dus "alleen" nog even onder.

Groets
Jan

Eruit is vooral even de juiste zeven gaten zaag pakken om de bussen eruit te boren.
Daarna met een goedkope schroevendraaier en hamer en zo klaar.
Maar het is wel makkelijker als het subframe zo los ligt natuurlijk  ;)

Voor het stuurhuis moet toch de motor opgehangen worden dus dan is het subframe meenemen eigenlijk niet heel veel meer werk  ;)
Citaat van: V70geRwin op 28-02-2016 17:52:36
Citaat van: janpy op 28-02-2016 17:25:58
Goed Bezig

Zo'n tool heb ik ook eens gemaakt, maar dan om de subframe rubbers eruit te halen, onder de auto.

Voor erin, heb ik het gewicht van de auto gebruikt.

Subframepje moet er dus "alleen" nog even onder.

Groets
Jan

Eruit is vooral even de juiste zeven gaten zaag pakken om de bussen eruit te boren.
Daarna met een goedkope schroevendraaier en hamer en zo klaar.
Maar het is wel makkelijker als het subframe zo los ligt natuurlijk  ;)

Voor het stuurhuis moet toch de motor opgehangen worden dus dan is het subframe meenemen eigenlijk niet heel veel meer werk  ;)

JA, maar dat boren ging niet echt lekker zeg maar, onder de auto zonder brug.
Dat heb ik wel geprobeerd, vandaar de home made subframerubbertrekker.

Zit je subframe er al onder?

Groet Jan
Volvo 850 R automaat lpi Groen

V70geRwin

Vrijdag om 1030 begonnen en het was inderdaad een beste klus. Omwille van de tijd de stuurpomp nog niet vervangen, was ook niet echt een aanleiding voor. De massakabel aan de voorkant van het blok die ook aan het subframe vast zit hing al los, en gecorrodeerd op de breuk, dus daar ook gelijk een nieuw oogje aan geknepen maar die moest er dus nog wel even komen. Daarnaast werkte met name het blokje direct na de kruiskoppeling van de stuuras welke over de as van het stuurhuis moet schuiven niet mee, op een onmogelijke plek en niet erop willen schuiven. Daarnaast moet dit blokje er toch echt precies goed opschuiven omdat je anders het borg pennetje er niet meer door krijgt als het blokje er eenmaal wel op zit. Uiteindelijk met veel druk en liters WD40 het blokje er overheen gekregen. Moest uiteindelijk wat tijd bij kopen in de hobby hal maar we gingen wel weer rijdend naar huis. Alleen door de tijdsdruk was de sporing zo beroerd dat veel snelheid niet verantwoord was. Binnendoor naar huis dus.

Gisteren moest ik mijn zus verhuizen en vandaag in het zonnetje even op het oog uitgelijnd.
Man wat maken die paar slagen dan een hoop verschil. Het eerste test rondje is erg goed ondanks dat het nog niet helemaal strak uitgelijnd is. De PU bussen geven iets meer trillingen door maar voelen zoveel meer strakker aan, kan ook door nieuwe subframe rubbers met nieuwe inserts komen maar het totaal resultaat is heerlijk.

Geen foto;s maar jullie weten vast wel hoe een subframe en stuurhuis eruit zien toch  ;D

V70geRwin

Ben het gerammel van de cheap-ass schroefset zat.
Nog even getwijfeld over een nieuwe schroefset, joost had nog een leuke brc set, maar het mag allemaal wel iets minder stug.

Koni str.t en apex besteld.