Bijna 20 jaar DOP T-5R

Gestart door Johann, 08-08-2014 11:37:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Binnenkort 20 jaar T-5R.. Met al dat gesloop hier op het forum dacht ik laten we het eens anders doen.  ::)
Laten we eens een T-5R van de ondergang proberen te redden met als doel deze op 31 Augustus in de lijn te krijgen bij 20 jaar T-5R in Rosmalen. Verdere plannen nog niet echt. Misschien verkoop, misschien een auto voor mijn oudste zoon als ie z'n rijbewijs heeft.

Eind Juni Italiaanse DOP T-5R Estate uit het westen opgehaald. Een barrel. Veel deukjes en krassen her en der en motor schade.
Was een leuke rit met de SDT,



Motor liep nog wel maar de bovenste koelslang was weg en een en al derrie op de motor.
Eerst maar eens een voorzichtige inspectie gedaan,



De gok is dan, is het de motor of de oliekoeler maar het was een dusdanige smeerboel onder de kap dat ik besloten heb het blok er uit te trekken. De bedoeling was om de 2.0 te reviseren en een originele auto er van te maken. Niets gechipt of andere aanpassingen. Dit mede omdat zoonlief er misschien in gaat rijden..

En dat kan het sleutelen beginnen. Moest een beetje snel want er zat ook een vakantie aan te komen. Was eerder rippen dan sleutelen maar het blokje was er vrij snel uit,



En echt een dikke bende,



Subframe, stuurhuis etc. allemaal een dikke troep. Voordeel was dat alles netjes geconserveerd was onder de derrie.

Blok en bak uit elkaar getrokken,



De bak in de ontvetterbak gehad,



En het blok in een paar uur helemaal uit elkaar getrokken en richting motor revisie gebracht. Ik wist toen al dat het problematisch ging worden.. Er zijn namelijk geen tweede opmaat zuigers voor een 2.0 meer leverbaar en Wiseco's laten maken was overkill in mijn optiek.
In de tussentijd bij wijze van proef een paar motordelen in een heel groot ultrasoonbad laten reinigen. Het resultaat was verbluffende te noemen,





Andere delen gestraald met glas of alleen ontvetten en poetsen,



En ook het subframe,



En weer in de auto,



Inmiddels was het duidelijk dat de 2.0 op was. Tweede overmaat zat er niet meer in. In alle haast een andere motor los getrokken en weggebracht. Klein detail, een 2.3. I.v.m. tijdnood toch maar besloten om dit te doen omdat onderdelen beter beschikbaar zijn.

Toen helaas een iets minder aangename onderbreking, vakantie.  :) Laat ik nu een paar uur voor de vakantie de motor delen weer terug krijgen van de revisie,



Een 2.0 blok op 81.5 mm, een 2.3 op 81.4 mm geboord.
De kop is van de 2.0 met nieuwe kleprubbers en kleppen geslepen en opnieuw gezeteld.



Eerst twee weken weg dus. Afgelopen Zaterdag weer thuis en Zondag maar eens onder genot van een bakkie koffie naar de delen gekeken.
Gelijk maar een beginnetje gemaakt. Heb het 2.3 blok aan de bok gehangen en alle benodigde delen een beetje gerangschikt,





Blok krijgt Glyco lagers en nieuwe overmaatse zuigers,





Maandag schoot lekker op.



Einde dag zat het blok weer dicht. Dinsdag morgen de laatste onderdelen besteld bij de dealer. Een paar uur later waren de delen binnen en konden de laatste delen aan de motor,





Kreeg een 15G turbo gedoneerd ipv de 13G. Deze maar eens uit elkaar getrokken en het compressor huis schoon gemaakt. De CBV bleek een scheurtje te hebben, van de 13G was ie goed dus maar omgezet.

Woensdag verder gegaan met het turbo leidingwerk en daarna de versnellingsbak maar eens open gemaakt. Zag er allemaal netjes uit. Kon makkelijk de keringen er uit tikken op deze manier en vervangen.



Had nog een 850R koppelingset op de plank liggen en een nieuw druklager en eenmaal aan de motor kon de bak weer achter het blok,



En weer terug in de auto,



B lok in de auto hangen gaat sneller dan de AC pomp aan de motor sleutelen trouwens..

Inmiddels de kabelboom weer op de plek liggen.

ThuurC

Briljant  8) 8) 8)

Hulde voor de kunde, de inzet en het historisch besef  8)
Ga je uiterlijk ook nog aan de slag of blijft dit gelijk?

RRRRR_Ramon

Lekker bezig weer! Je bent zo weer aan vakantie toe  ;) Wel mooi dat je er 1 red voor de ondergang en hem naar de meetjng brengt. Komt vast goed met deze spaghetti T-5R.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

rogerV701998


de Boeing

 :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Knap werk!

zo zou ik de mijne ook wel willen aanpakken

cornelis-b

Mooi werk Johann ik ga dit zeker volgen :eusa_clap: :eusa_clap:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

elianmars

#6
Tja, als je de tijd en centen hebt, is het makkelijk praten :P

;D ;)

Goed.bezig, Johann!

koen.s


scania164

Goed werk johan!!!! Zo blijven ze bestaan

dielie850

Goed bezig :eusa_clap:
Niet slecht als eerste auto een gereviseerde T-5R :D

850blues

Johann,

Leuk verhaal en gelijk een mooi fotoverslag erbij, top!
Het leest bijna weg als een strip in de krant.

Groet.
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

10klepper

Knap werk hoor! Ik kan hier soms wel een beetje jaloers op worden. Super!

'99 V70 dop 2.5 10v aut, +/- 333333km, Propus, Comet, IPD, Bilstein, Intrax -4cm, sc901 Dolby surround, ha7400, Dynaudio,  C70 koplampen,  XC-grille, 302 remmen

knoertS70

Citaat van: 850blues op 08-08-2014 13:37:52
Johann,

Leuk verhaal en gelijk een mooi fotoverslag erbij, top!
Het leest bijna weg als een strip in de krant.

Groet.

Blijf maar komen met die foto's en verslagen. Topwerk.
Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.

Spin!

Nice!

En prachtig hoe je verslag legt...het klinkt zo eenvoudig als het maken van een ovenschotel.

www.vm-parts.nl

)()()sT

Onderschat het maken van een ovenschotel niet!


;D

Mooi project! :)