Auto stottert bij continue snelheid (60, 80, 90 km/u)

Gestart door peter1977, 28-01-2015 09:05:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peter1977

Citaat van: kulk op 28-01-2015 09:32:35
Het is op zich niet gek om bij een auto op LPG de bougies om de 10 a 15 duizend te vervangen.

Dus, je kan sowieso eens je bougies wisselen, wie weet helpt het en het is geen overbodige luxe.

Ga ik laten doen

kulk

#16
O ja, en check dan gelijk effe de draden onder het kleppendeksel. (die plastic kap op je blok bedoel ik dan)

Ik heb ook een V70 met penbobines gehad en het viel mij op dat het allemaal maar net past qua draden onder het deksel bij deze modellen, misschien draadje beschadigd ofzo?

henry classic v70

Ik wissel de bougies nooit zo vaak...  :eusa_think: elke 3e beurt (45dkm)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

peter1977

Zo, wat een reacties inmiddels. Echt top jongens!

glenfiddich1983

Citaat van: henry classic v70 op 28-01-2015 10:00:43
Ik wissel de bougies nooit zo vaak...  :eusa_think: elke 3e beurt (45dkm)

Volgens mij zijn onze 10 kleppertjes gewoon niet zulke kieskeurige zeikerds ;D
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

kulk

Citaat van: glenfiddich1983 op 28-01-2015 11:00:48
Citaat van: henry classic v70 op 28-01-2015 10:00:43
Ik wissel de bougies nooit zo vaak...  :eusa_think: elke 3e beurt (45dkm)

Volgens mij zijn onze 10 kleppertjes gewoon niet zulke kieskeurige zeikerds ;D

Precies, en dat moet je belonen dus krijgt die van mij af en toe wat eerder verse bougies ;)

V70geRwin

Kan veel meer zijn dan ontsteking, wellicht blijft de benzine injector inspuiten (tegelijk met lpg) en verzuipt de cylinder of zijn de kleppen op en weinig compressie meer.

Ff verder zoeken dus....

peter1977

Citaat van: V70geRwin op 28-01-2015 13:28:38
Kan veel meer zijn dan ontsteking, wellicht blijft de benzine injector inspuiten (tegelijk met lpg) en verzuipt de cylinder

Gaat er dan geen lampje branden op het dashboard? Of krijg je een foutmelding die via OBD-II uit te lezen is?

henry classic v70

Denk dat je het beste een forumsleutelaar kunt laten kijken om vervolgens uit te kunnen sluiten wat het probleem niet veroorzaakt. Op deze manier (wat er nu en de afgelopen tijd is gebeurd) blijf je bezig en duurt het alleen maar langer voordat je het daadwerkelijke euvel hebt gevonden (wat ten koste gaat aan het rij-plezier in een Roffel)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

kulk

Citaat van: peter1977 op 28-01-2015 13:30:37
Citaat van: V70geRwin op 28-01-2015 13:28:38
Kan veel meer zijn dan ontsteking, wellicht blijft de benzine injector inspuiten (tegelijk met lpg) en verzuipt de cylinder

Gaat er dan geen lampje branden op het dashboard? Of krijg je een foutmelding die via OBD-II uit te lezen is?

Nee, geen lampjes in dit soort gevallen. Voor de rest wat Henry zegt. Een goede diagnose hoeft echt niet veel te kosten
hoor, gewoon even een goede connectie hebben, wat dat betreft ben je hier in ieder geval op de goede weg ;)




WhizzMan

Als het geen iridium/platinum bougies zijn is 20.000 echt veel te veel voor bougies, ook op een "tamme" 10klepperT.

Ik sluit me aan bij het advies, als je eigen garage je afwimpelt wordt het tijd om ergens anders je licht op te gaan steken.

Apparatuur om auto's goed te diagnosticeren is duur en vaak merkspecifiek. Zelfs voor een "merkspecialist" is het vaak te duur om de beste spulletjes in huis te hebben. Dan nog, je kan een hele werkvloer met dure apparatuur hebben staan, als je er een pannenkoek achter zet die het moet bedienen ga je er niet veel mee vinden. Een echt goede sleutelaar met basisapparatuur kan zelfs zonder merkspecifieke kennis vaak nog een heleboel vinden en oplossen, dus ik zou me niet al te hard laten imponeren door het woord "volvospecialist". Uiteindelijk blijft het een auto, niet? Los daarvan, er zitten hier op het forum mensen die echt deze auto's blind uit- en in elkaar kunnen zetten en bijna aan de uitlaat kunnen ruiken wat er mee mis is, dus doe daar je voordeel mee.

-D©©©L-

#26
Citaat van: peter1977 op 28-01-2015 09:05:06
- Stotteren bij continue snelheid (60, 80, 90 km/u), dan gaat de auto trillen. Reden hiervan is dat hij op 4 i.p.v. 5 cilinders loopt. Stotteren is duidelijker merkbaar op LPG dan op benzine.


Uiteindelijk loopt ie door de misfires pisrijk en gaat de uitlaatgas temperatuur sky-high. Gevolg: inslaan van zittingen, verbrandde kleppen, uitgescheurd uitlaat spruitstuk en een verbrande kat. Voor die kosten kan je 20 sets bougies kopen en 20 nieuwe bobines.
Maar goed. Ieder z'n eigen keuze.

;D

peter1977

Afspraak voor een second opinion bij een andere garage is inmiddels gemaakt. Woensdag wordt de auto onder handen genomen en in sowieso de bougies vervangen. Bobines, bougiekabels, etc. worden gelijk goed nagekeken.

henry classic v70

#28
Citaat van: peter1977 op 29-01-2015 12:28:47
Afspraak voor een second opinion bij een andere garage is inmiddels gemaakt. Woensdag wordt de auto onder handen genomen en in sowieso de bougies vervangen. Bobines, bougiekabels, etc. worden gelijk goed nagekeken.

:eusa_think:  tja.... kan
hoop voor je dat het probleem dan opgelost is.......
Waarom geen forumsleutelaar als ik vragen mag, zijn wel de personen die onze motoren door en door kennen met de daarbij horende storingen
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

WhizzMan

Iedereen moet zelf weten of ie een dealer, specialist, "forumspecialist", "forumhobbyist" of z'n buurman naar z'n auto laat kijken. Bij allemaal zul je goede en slechte recenties tegenkomen als je maar goed genoeg zoekt.

Hopelijk gaan we te horen krijgen dat het goed is opgelost en wat de oorzaak nou was. Dat is wel het fijne van de betere forums, dat je ook van andermans zoektocht kan leren.