Auto stottert bij continue snelheid (60, 80, 90 km/u)

Gestart door peter1977, 28-01-2015 09:05:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

peter1977

Beste forumleden,

Wat is er aan de hand?
Ik wil even iets aan jullie voorleggen, want ik weet op dit moment niet zo goed waar ik verstandig aan doe. Kortgezegd rijdt mijn S70 Bi-Fuel ruk op zowel LPG als benzine! Hij heeft last van:

- Stotteren bij continue snelheid (60, 80, 90 km/u), dan gaat de auto trillen. Reden hiervan is dat hij op 4 i.p.v. 5 cilinders loopt. Stotteren is duidelijker merkbaar op LPG dan op benzine.
- Bij acceleren merk je dat 1 cilinder loopt te vervelen en te laat mee gaat doen. Hierdoor het voelt het alsof deze tegenwerkt.
- Slecht starten op een warme motor (slaat niet aan). Meestal als ik dan de sleutel uit een keer het contact haal, de schakelaar op "benzine" zet start hij wel. Op een koude motor start hij wel direct.


Wat is er al aan gedaan?
- Mijn garage meent gekeken te hebben naar de accu, bougies, bobines;
- OBD-II is uitgelezen, geen benoemenswaardige foutmeldingen, er branden ook geen lampjes op het dashboard;
- 4-gastest gedaan, leverde geen vreemde waardes op.


Mijn garage heeft wel onderkend na een proefrit met mij ernaast dat er wel wat aan de hand is. Ze weten alleen niet goed wat. Ze hebben nu voorgesteld om de pakking tussen het spruitstuk en het blok te vervangen, omdat deze wellicht is vergaan en daardoor lucht aanzuigt. Ik vind die conclusie discutabel, want waarom is er dat maar 1 cilinder die telkens loopt te etteren?  Hun alternatief was om anders te door te rijden totdat er een keer een lampje op het dashboard gaat branden, dan konden ze gerichter actie ondernemen o.b.v. de uitgelezen resulataten via de OBD-II.

Ik ben er een beetje huiverig voor om de auto daar weer achter te laten en ze maar een beetje te laten zoeken naar wat het "mogelijk kan zijn". Gaat me een hoop centjes kosten vrees ik zonder dat ze een oplossing gaan vinden.

Als jullie zo de klachten lezen, hebben jullie dan enig idee waar ik het moet gaan zoeken? Toch de bougies vervangen, ondanks dat ze "ernaar gekeken" hebben? Second opinion bij een ander garagebedrijf? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Peter

glenfiddich1983

Als het steeds dezelfde cilinder is en je twijfelt aan de bougies: even bougies doorwisselen en kijken of probleem zich naar andere cilinder verplaatst?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

UserID6342

#2
Waarom niet eens langs gaan met je klachten bij iemand die 'onze' auto's echt goed kent ?  Verwacht eigenlijk dat tie het vrij snel gevonden heeft....
Ik denk persoonlijk aan een gare penbobine, een 'gewone' garage kan onze auto's niet eens goed uitlezen want hebben daar geen apparatuur / software voor.

kulk


peter1977

Citaat van: glenfiddich1983 op 28-01-2015 09:07:42
Als het steeds dezelfde cilinder is en je twijfelt aan de bougies: even bougies doorwisselen en kijken of probleem zich naar andere cilinder verplaatst?
Dat weet ik dus niet, ik denk het wel. Maar ik ben qua auto's redelijk a-techisch.

peter1977


peter1977

#6
Citaat van: Dirk342 op 28-01-2015 09:07:56
Waarom niet eens langs gaan met je klachten bij iemand die 'onze' auto's echt goed kent ?  Verwacht eigenlijk dat tie het vrij snel gevonden heeft....
Heb je nog aanraders (regio Amersfoort)?

Citaat van: Dirk342 op 28-01-2015 09:07:56
Ik denk persoonlijk aan een gare penbobine, een 'gewone' garage kan onze auto's niet eens goed uitlezen want hebben daar geen apparatuur / software voor.
Het garagebedrijf betreft een "Volvospecialist" bij mij in het dorp. Ik mag toch aannemen dat ze over de juiste apparatuur beschikken? Of ben ik dan te naïef?

henry classic v70

615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

peter1977

Citaat van: henry classic v70 op 28-01-2015 09:14:10
Je had anderhalf jaar geleden bijna hetzelfde... :eusa_think:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,65279.msg1399898.html#msg1399898

Was dat probleem toen verholpen?

Yep, het was toen opgelost. Echter, wat me aan het twijfelen brengt, is dat het garagebedrijf me meerdere keren verzekerd heeft dat ze naar de bougies en bobines hebben gekeken en dat die goed zijn. Ik heb het ze meerdere keren gevraagd en steeds hetzelfde antwoord.

Het probleem was destijd bij een ander garagebedrijf opgelost (gasspecialist) omdat ik in eerste instantie dacht dat het aan de gasinstallatie lag (omdat het op gas het beste merkbaar is).

UserID6342

Citaat van: peter1977 op 28-01-2015 09:12:43
Citaat van: Dirk342 op 28-01-2015 09:07:56
Waarom niet eens langs gaan met je klachten bij iemand die 'onze' auto's echt goed kent ?  Verwacht eigenlijk dat tie het vrij snel gevonden heeft....
Heb je nog aanraders (regio Amersfoort)?

Er zijn er genoeg te vinden, plaats een oproepje zou ik zeggen maar je kunt ook naar Nijmegen komen

Citaat van: peter1977 op 28-01-2015 09:12:43
Citaat van: Dirk342 op 28-01-2015 09:07:56
Ik denk persoonlijk aan een gare penbobine, een 'gewone' garage kan onze auto's niet eens goed uitlezen want hebben daar geen apparatuur / software voor.
Het garagebedrijf betreft een "Volvospecialist" bij mij in het dorp. Ik mag toch aannemen dat ze over de juiste apparatuur beschikken? Of ben ik dan te naïef?
Dat 'specialistische' ken ik onderhand wel..... En is helaas een lama geworden, op de bekende uitzonderingen na.

henry classic v70

Citaat van: peter1977 op 28-01-2015 09:12:43
Het garagebedrijf betreft een "Volvospecialist" bij mij in het dorp. Ik mag toch aannemen dat ze over de juiste apparatuur beschikken? Of ben ik dan te naïef?

Een volvo-specialist hoeft nog geen specifieke kennis te bezitten van de 5cil...
Je kan veel beter naar een forummer gaan die wel de specifieke kennis heeft, je hebt overigens wel een 2.4 met de vaste stoters (is het nieuwere type motor)

Wat betreft bougies/kabels etc. (de ontsteking) er staat een datum op de kabels die kun je zelf aflezen. Welke bougies zitten erin; originele volvo bougies of speciale gas bougies en hoe lang?

Dirk kopt 'm eigenlijk al in.... (lees: neem maar contact op met "iemand die onze auto's echt goed kent" en hij is daar één van)
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

kulk

Er is hier toch een forummert die bij Serva in Amersfoort werkt???
Vast wel iemand die dat weet hier

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

peter1977

Citaat van: henry classic v70 op 28-01-2015 09:22:11
Citaat van: peter1977 op 28-01-2015 09:12:43
Het garagebedrijf betreft een "Volvospecialist" bij mij in het dorp. Ik mag toch aannemen dat ze over de juiste apparatuur beschikken? Of ben ik dan te naïef?

Een volvo-specialist hoeft nog geen specifieke kennis te bezitten van de 5cil...
Je kan veel beter naar een forummer gaan die wel de specifieke kennis heeft, je hebt overigens wel een 2.4 met de vaste stoters (is het nieuwere type motor)

Wat betreft bougies/kabels etc. (de ontsteking) er staat een datum op de kabels die kun je zelf aflezen. Welke bougies zitten erin; originele volvo bougies of speciale gas bougies en hoe lang?

Dirk kopt 'm eigenlijk al in.... (lees: neem maar contact op met "iemand die onze auto's echt goed kent" en hij is daar één van)
Bougies zijn de originele Volvo bougies voor mijn type S70. Zitten er nu ongeveer 20.000 km in. Bobines zijn 2 jaar geleden alle 5 vervangen bij de gasspecialist (Bosch servicegarage). Ik weet niet of die origineel Volvo zijn, of Bosch, of een ander merk.

kulk

Het is op zich niet gek om bij een auto op LPG de bougies om de 10 a 15 duizend te vervangen.

Dus, je kan sowieso eens je bougies wisselen, wie weet helpt het en het is geen overbodige luxe.