Auto stottert bij continue snelheid (60, 80, 90 km/u)

Gestart door peter1977, 28-01-2015 09:05:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peter1977

Citaat van: henry classic v70 op 29-01-2015 16:23:52
:eusa_think:  tja.... kan
hoop voor je dat het probleem dan opgelost is.......
Waarom geen forumsleutelaar als ik vragen mag, zijn wel de personen die onze motoren door en door kennen met de daarbij horende storingen
Ik heb een persoonlijk bericht van een forumlid gekregen die vlakbij woont en zondag mijn auto wil uitlezen en proefrijden om erachter te komen waar het zit. Echt super!

pcpg.janssen

Zojuist met Peter een stuk proef gereden en de auto opnieuw uitgelezen en er komt maar 1 foutcode uit:

ECM-720A Immobilizer communication - faulty communication.

Vida raad aan om de volgende dingen te controleren:
ECT (koelvloeistof) sensor
RPM sensor
Start relais
Bougies
Accu (is nieuw, sinds 2 weken)

Ik gok een beetje op de bougies (die zijn anderhalf jaar / 20.000km oud) of echt een probleem met de immobilizer. Hoewel dat laatste geen effect zou mogen hebben als de auto eenmaal gestart is, lijkt me.

Als iemand met deze informatie nieuwe inzichten krijgt, horen we ze graag.

WhizzMan

Het is een indicatie dat er slechte contacten in de auto zitten. Bij Alfa die ook Bosch spulletjes gebruikte in de modellen waar ik veel aan gesleuteld heb (zelfde tijdperk) was dit reden om de hele ECUkabelboom af te gaan op zoek naar rotte contacten, relaisvoeten en dergelijke.

De RPMsensor zal uiteindelijk een foutmelding geven, maar af en toe een tandje missen zal niet direct een lampje aan gaan zetten. Dat is dus een van de kandidaten waar je eens naar wilt kijken of de stekkers wel goed en schoon zijn.

Een KVS sensor zal met een slecht kontakt heel wisselende waarden geven en daardoor het mengsel goed in de war sturen.

Een startrelais lijkt me minder voor de hand liggend, maar loop het ook even na.

Slechte bougies zouden bij optrekken in lage toeren zeker stotteren op moeten leveren als ze dat ook doen bij vaste snelheid.

Kijk ook de massakabels en hun aansluitingen goed aan. Er zitten op meerdere plaatsen van die gevlochten "blanke" kabels aan je motorblok en dergelijke. Uiteraard moeten de klemmen/kabels op de accu en van de accu naar het chassis ook goed schoon zijn en steving zijn aangedraaid.

svenerik

Ik heb precies hetzelfde gehad Bij mij bleek na lang zoeken het main injector relais te zijn welk niet alleen de injectoren een vaste plus geeft maar ook een aantal sensoren.

Niet alleen het relais nakijken cq vervangen maar zeker ook de montage voet. Deze voet kan je demonteren en daarin zat bij mij het defect.

succes svenerik

peter1977

#34
Nou, vandaag is hij voor de APK geweest en het "stotterprobleem" bij een andere garage. De bougies zijn vervangen en dat is een verschil van dag en nacht. Hij trekt nu weer fatsoenlijk op en dat stotteren merk ik nauwelijks meer. Het beetje trillen dat er nu nog inzit, ligt misschien aan de wielen die uitgelijnd moeten worden, of banden die gebalanceerd moeten worden. Al met al een flinke verbetering!

Ik ga morgen wel even verhaal halen bij de "Volvospecialist" in het dorp. Ik heb hen vorige week zeker 3 keer gevraagd om de bougies te checken en zonodig vervangen. Hadden ze gedaan zeiden ze meerdere keren, maar was niet nodig, bougies waren nog prima. Ik vraag me werkelijk af of ze er überhaupt wel naar hebben gekeken. Verder gingen er geen lampjes op het dashboard branden, dus er was volgens hen niets aan de hand. Ik heb er een nare smaak van in mijn mond gekregen.

Ik heb dus bij dezen besloten dat ik bij deze "Volvospecialist" niet meer kom. Okee, alleen morgen nog om verhaal te halen en nog een keer om m'n zomerwielen die daar liggen op te halen. Mij zijn ze kwijt als klant.

UserID6342

#35
Hehe, en wat voor bougies zitten er nu dan in ? De originele Volvo bougies of weer van die imitroep ?

Zou graag een foto van de oude bougies willen zien ( en ook van degene die nu gemonteerd zijn )

peter1977

#36
Citaat van: Dirk342 op 04-02-2015 17:17:33
Hehe, en wat voor bougies zitten er nu dan in ? De originele Volvo bougies of weer van die imitroep ?
Bosch met enkele massa electrodes. Er zaten overigens originele Volvo bougies in, die dus blijkbaar hun beste tijd hadden gehad. Imitatietroep heeft er nooit ingezeten.

UserID6342

Weer imi's dus !! Ronduit waardeloos dus !! Waarom niet 29,95 uitgeven voor ORIGINELE Volvo bougies ?

volvobug

Citaat van: Dirk342 op 04-02-2015 17:23:52
Weer imi's dus !! Ronduit waardeloos dus !! Waarom niet 29,95 uitgeven voor ORIGINELE Volvo bougies ?

Rustig rustig Dirk, zometeen sla je weer zwart uit  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

peter1977

Citaat van: Dirk342 op 04-02-2015 17:23:52
Weer imi's dus !! Ronduit waardeloos dus !! Waarom niet 29,95 uitgeven voor ORIGINELE Volvo bougies ?
Het zit je erg hoog blijkbaar :D

UserID6342

#40
Nuh, weet je wat mij hoog zit ?  3 pagina's vol bullchips en nog steeds stront wat in de auto zit (want weer zo'n 'kundig' iemand)...  Terwijl iedereen die onze auto's een beetje kent er meteen al andere originele bougies had ingeploft !  Hoe vaak is dat de afgelopen 2 a 3 pagina's nu al niet voorgesteld door iedereen ?

Daarbij, waar zijn e foto's van de eerste bougies die er door de laatste uit zijn gehaald ?

Waarom zit het mij hoog, omdat ik praktisch iedere dag van dt soort mensen tegenkomen die overal al zijn geweest bij specialisten, aan alle kanten genaaid worden, vermogens kwijt zijn en uiteindelijk nog stront hebben.  DAAR maak ik me druk om !  Er word door 'specialisten' zelfs verteld dat het blok compleet gaar is, terwijl er een KVS tankje opzit wat gezwollen is en daarom niet meer afsluit. Het blok is gaar want lekt 'vreselijk' olie aan de onderzijde (blijkt dus de pakring van de carterstop te zijn en de pakkingen van de olieretour)...  En ik heb nog veel en echt veel meer voorbeelden van die zg 'experts'.  En dan lees je dit, zitten Bosch in dus goed word er dan gezegd.

Heel platweg; ook Bosch en NGK zijn k*t voor onze auto's en al helemaal voor een 10 klepper !

Ohja, en nog even een gratis advies: ga ook maar weg bij deze want als ze zeggen dat het trillen misschien kan ontstaan doordat de uitlijning niet klopt dan zijn hun ook geen knip voor de neus waard !

Schnappi

Dirk heeft groot gelijk! ben zelf ook gedeeltelijk ingestonken bij de garage die zweert bij Bosch bougies "het beste wat er is, eerste montage bla bla),
heb zelf aangegeven bij de garage om orginele Volvo bougies te monteren, niet nodig maar wel haast 90 euro betaald voor die troep.

In ieder geval de eerste beste keer dat de bougies vervangen gaan worden gaan de orginele er weer in, de Bosch bougies functioneren wel, maar de eerste 3 a 4 km rijdt de wagen schokkerig en af en toe een hik onder het rijden en stationair loopt die toch lichtjes rauw en af en toe lijkt het of het vermogen niet aanwezig is.

auto afgelopen zondag uitgelezen bij Dirk, geen foutcodes. Dirk gaf al aan bougies!

peter1977

Dirk342, ik begrijp je punt. Gebeurt inderdaad erg veel, maar het probleem (en het geluk van veel garages) is dat ik weinig verstand heb van auto's en 'm daarom in vertrouwen afgeef bij een garage om het probleem op te lossen. Dat dit vertrouwen misbruikt wordt is natuurlijk niet goed te praten.

Maar ik zie het ook in branches terug waar ik wel verstand van heb (computers en audio apparatuur). Als ik daar zie wat sommige mensen aangesmeerd krijgen en met wat voor argumenten...daar zakt m'n broek van af! Helemaal wat ze durven te vragen om een computerprobleem te fixen.

Trouwens, die conclusie van de wielen die niet uitgelijnd zijn en banden die niet uitgebalanceerd zijn, is mijn eigen conclusie, niet die van de garage. En blijkbaar dus niet de juiste.

Schnappi

klinkt misschien stom wat ik zeg, maar "de wereld is er om bedrogen te worden", maakt het zelf ook mee in de computerbrance etc etc, en het ergste dat het jezelf ook overkomt :( :eusa_wall:

UserID6342

OK, mijn excuses wat betreft mijn opmerking over uitlijnen !  Maar wees verstandig, ga terug naar dit bedrijf en laat deze rommel (ander woord heb ik er niet voor) eruit halen en er gewoon originele bougies indraaien die circa 30 euro kosten.

Hierbij een link waar je ze zo kunt bestellen:

http://www.estateservices.nl/elektra/bougieset-850-c70-s70-v70-v70n-s60-s80-non-turbo-5-st.html