olie verversen onzin volgens......

Gestart door citroen, 03-02-2015 12:19:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citroen

Hier een wat ouder artikel over de onzin van olie verversen.

http://www.peilstokchip.nl/

Deze man beweert dat olie verversen totaal onnodig is.
Het is verspilling en slecht voor het milieu. Het is zelfs slechts voor de motor.

Tja........


Lunadust

Het gemiddelde motto hier luid;

Onderhoud is behoud.

Meer wil ik er eigenlijk niet over zeggen. :eusa_whistle:
Techneut, geen dichter.

henry classic v70

.......een bruine en zwarte verkleuring laten zien. Dit komt door de oxidatie van de olie. Oxidatie betekent water in de olie en dus zuurvorming waardoor de smerende en beschermende kwaliteiten achteruitgaan.

Dat stukje staat er ook :eusa_think:
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Walter

"praktijktests uitwijzen dat olieverversen onnodig is." >> ik zie geen link naar die tests. I rest my case

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

glenfiddich1983

Citaat van: henry classic v70 op 03-02-2015 13:15:35
.......een bruine en zwarte verkleuring laten zien. Dit komt door de oxidatie van de olie. Oxidatie betekent water in de olie en dus zuurvorming waardoor de smerende en beschermende kwaliteiten achteruitgaan.

Dat stukje staat er ook :eusa_think:

Ergens anders staat juist weer dat zwarte olie goed is, dat is "opgewerkte olie" of "verrijkte olie", zij vormt een beschermende film op de motordelen. Zo voorkom je ook roesten van binnenuit. Zo heb je bij het starten minder weerstand en geen slijtage van metalen delen op elkaar voordat de olie alle plaatsen bereikt heeft....

hier staat de hele propaganda om je zo'n peilstokchip aan te praten: http://www.peilstokchip.nl/het-geheim-van-onnodig-olie-verversen
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

-D©©©L-

#5
Olie verversen was niet nodig...


(klik voor hi-res)



Een voorzichtige blik geeft al een idee van wat er loos is:

(klik voor hi-res)


Een soort van drab/sludge in de oliekanalen. Gezien de km stand (80.000 km) ligt de oorzaak in niet tot nauwelijks verversen van de motorolie.
Ik heb deze drab uitgesmeerd op een doekje om te zien wat er precies in zat.
Verrassing ! Mooie stukjes drijfstanglager.  ;D



Hoe zeg je dat ?  "Sub-optimaal ?"

(klik voor hi-res)


En het resultaat op de krukas (auw):

(klik voor hi-res)


(klik voor hi-res)



In de bedding van een rivier heet het ook wel "fluviatiel sediment". Niet oplosbare delen in een oliekanaal zijn toch wat minder gewenst. Hoort ik iemand zeggen dat regelmatig olie verversen onzin is ?

(klik voor hi-res)



Dit is na het afzuigen van het overgrote deel van de sludge met de vacuumpomp...

(klik voor hi-res)


Nog een staaltje schoonmaakwerk; het carter zoals het er onderuit kwam (je kon de sludge eruit lepelen)

(klik voor hi-res)



En na een beetje spoelen.... (beetje = -tig rondjes motorwasmachien)

(klik voor hi-res)


ow, hele blok had ca 80.000 km gelopen.

Emiel heeft ook nog wel een paar leuke foto's

kulk

In dit geval heeft olie verversen inderdaad geen zin meer ;)

Lunadust

Ik herken het beeld, maar dan van een MB CL500 met origineel 119.000 km gereden zonder olieverversen.

Oh ja, ik zou niks meer zeggen  :eusa_silenced:
Techneut, geen dichter.

cornelis-b

De kern van deze methode wordt gevormd door een chip of een metalen plaatje dat op de peilstok wordt aangebracht. Deze chip is een sensor van een heel specifieke samenstelling of legering. Zij meet de zuurgraad van de olie. Dit blijkt de belangrijkste indicator te zijn welke aangeeft of de olie nog voldoende smeer eigenschappen heeft.

Is het nou een chip of een metalen plaatje? Een ding is zeker het is een duur verkocht niets zeggend iets voor 77 euro. Laat mij er maar iedere 7500 kilometer nieuwe olie in kiepen  ;D

Wat een lul verhaal is dit en er zijn er zat die er in stinken en zo levert een klein stukje metaal wat op de peilstok zit geplakt veel geld op.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Vulk


The Volvoboy

Die vent woont bij mij in het dorp. Levert naast die peilstokchip erg goeie spullen zoalsals hulpveer systemen.

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

V70 classic

Met bypass systemen kun je de verversing wel lekker rekken hoor.
Ooit wel een vertegenwoordiger gekend welke ook nooit ververste.
Maar die ververste volgens mij elke ochtend als hij hem weer op peil bracht.

De huidige intervallen zijn ook zo gesteld dat de dealert er ook iets aan heeft.
Dr kan best een beurtje tussen uit zullen we maar zeggen.
En met een bypassfilter wel een beurtje of 4.
Mits je veel rijdt natuurlijk want olie wat een jaar of 5 in dat blok hangt is er ook ver aan.

Maar nooit verversen  :eusa_think:.

Daar geloof ik niet in.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

citroen

#12
Het is mij te makkelijk om het verhaal van peilstok zomaar af te doen als onzin.
Ik ben geen autotechnicus en geen wetenschapper, maar ik weet wel dat die hele kwestie van olie verversen of niet, geen kwestie zou moeten zijn van wel of niet geloven, maar van gedegen onderzoek. Het is toch geen hogere wiskunde. Effecten van wel of geen olie verversen moeten zondermeer te meten en te constateren zijn.

Punt is dat we geen eerlijke informatie krijgen, zoals zo vaak, vanwege commerciële belangen. De dealer en de olie-industrie willen olie verkopen en meneer peilstok wil graag zijn chipjes verkopen. Alleen onafhankelijk, eerlijk onderzoek kan uitwijzen wie er gelijk heeft. Niet deze of gene particulier of monteur die zo wat ervaringen heeft in deze of gene richting. Of een gebruiker die gelooft in wat hem met de paplepel is ingegoten.

Dus waar is dat ene onafhankelijke onderzoek met onderbouwde conclusies?

O ja, meneer peilstok geeft ook duidelijk aan dat de meest voorkomende oorzaak van een hoog Ph en sludge een slechte carterbeluchting en een vervuild luchtfilter is. Hoeveel berichten heb ik hier inmiddels gelezen over de noodzaak van een goed werkende carterontluchting..?

V70 classic

Citaat van: citroen op 03-02-2015 19:22:23
Het is mij te makkelijk om het verhaal van peilstok zomaar af te doen als onzin.
Ik ben geen autotechnicus en geen wetenschapper, maar ik weet wel dat die hele kwestie van olie verversen of niet, geen kwestie zou moeten zijn van wel of niet geloven, maar van gedegen onderzoek. Het is toch geen hogere wiskunde. Effecten van wel of geen olie verversen moeten zondermeer te meten en te constateren zijn.

Punt is dat we geen eerlijke informatie krijgen, zoals zo vaak, vanwege commerciële belangen. De dealer en de olie-industrie willen olie verkopen en meneer peilstok wil graag zijn chipjes verkopen. Alleen onafhankelijk, eerlijk onderzoek kan uitwijzen wie er gelijk heeft. Niet deze of gene particulier of monteur die zo wat ervaringen heeft in deze of gene richting. Of een gebruiker die gelooft in wat hem met de paplepel is ingegoten.

Dus waar is dat ene onafhankelijke onderzoek met onderbouwde conclusies?


Wij namen om de 10.000 km een monster van de olie.
Op een gegeven moment besloten we gewoon te gaan verversen omdat het beter voelde.
De olie leverancier werkte daaraan mee.
Bij personenwagens is het gewoon binnen harken.
Intervallen worden gesteld om je auto bij de dealer voor onderhoud binnen te krijgen.
Denk ook aan die jarenlange garanties.
Dit zijn gewoon wurgcontracten, kom je niet, garantie verlopen.

T zelfde als de afval bijdragen op olie producten.
Als je het nl spaart tot meer dan 900 kilo kun je er gewoon geld voor krijgen.
Komen ze het netjes ophalen naar een belletje.
Je wordt soms gewoon genaaid waar je bij staat.

groet
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Schnappi

misschien help dit nog ? http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/30?cId=2&bId=768 of http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/30?cId=2&bId=749 :P

ook van die fantastische middeltjes om je motor in topconditie te houden  ;D