10W40 vs 5W40: olieverbruik 850 turbo

Gestart door Vulk, 21-06-2015 10:36:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

V70R^2

#15
Citaat van: Vulk op 21-06-2015 11:16:37

Ik ben akkoord dat we hier over symptoombestrijding spreken, maar haal maar eens een 850turbo uit met het originele blok die GEEN olie verbruikt. :)

Misschien wel de beste optie, het hoeft niet de hoofdprijs te kosten:

Citaat van: Vulk op 21-06-2015 10:36:09

Meest aannemelijke is dat er iets mis is met het onderblok denk ik. De enige optie voor mij is dan revisie of een nieuw blok. Een tweedehands blok er in lepelen is ook duur en veel werk en is geen oplossing vind ik. Oud spul vervangen door ander oud spul...


Setje zuigerveren en lagers onderblok + nieuwe bouten + koprevisie en pakkingen zit je op +/- 1000 euro. Daarna kan je het zo gek maken als je wilt, alle randdelen nieuw of overzetten, boren honen H-profiel drijfstangen en overmaakt zuigers etcetc.

Bij goed onderhoud is de slijtage bij <3 ton zodanig weinig dat boren en honen vaak niet nodig is, en heb je toch weer een fris blok met nihiel verbruik.

Vermits je natuurlijk zelf al een hoop demontage werk doet en de delen zo bij een revisiebedrijf aanlevert.


Edit:
5w-30 is zeer onverstandig, de oliefilm die dit achterlaat is veel te dun, hier druk je onder belasting bij warme motor zo doorheen. Dit hoort absuluut niet in onze wagens.

peteRRR

Hier nog een stukje over olieverbruik,.http://www.lvwcn.nl/techniek/Olieverbruik.pdf

Wat je nog kan proberen voordat je andere handelingen gaat doen die meer kosten is een http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Gas-Treatment.html
om de zuigerveren/groeven/schraapveer schoon te krijgen oa en ook met een Flush voor de veren,.http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/Motor-Flush.html
Weet je zeker dat tie helder zijn en de compressie eens meten na de handelingen misschien dat dat nog info brengt.

Groet.


Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

V70R^2

Uiteraard verbruikt een motor, maar in 1976 aanzienlijk meer dan nu. Onze blokken in goede staat hoef je in principe niet bij te vullen tussen 2 oliebeurtjes, onze wagen na revisie 200.000km geleden gaat nogsteeds goed, oliebeurtje tot de max bijvullen en 10.000km later niet onder minimum.

Als de motor nergens lekt en zweet is 1 liter op 1500km heel veel, dan is het duidelijk dat er ergens iets mis is.

Compressiemeting na reinigen zal misschien al duiding geven.
Kijk ook eens op je kleppen, of nat zijn van de olie. Even het inlaat spruitstuk losmaken is een klein klusje.
Een turbo kan ook lekken, zo de uitlaat in en zonder dat het in de verbrandingskamer komt en amper blauwe rook.


Schnappi

voorheen 5w40 shell helix ultra en 0W40 maar dit is bij vorige eigenaar geweest die bij Volvo dealer onderhoud heeft laten plegen.

ook vrij veel sludge met deze olie.

olie is nu vrij helder met de 5w30 olie die ik erin heb gedaan.



henry classic v70

Ik heb er ook ooit 5W40 in gehad maar merkte toen dat het olieverbruik flink toe nam.
Na 5 dkm heb ik de olie verwisseld voor de 10W40 die er altijd in zat; verbruik was toen weer zoals het was
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

)()()sT

Citaat van: thom-b op 21-06-2015 10:52:10
Ja 5w50 is bij een warme motor bijna zo dun als water, kan overal langs. Het is geen wereld van verschil in dikte maar mischien net genoeg

Bedoel je niet 5W30?

thom-b

Citaat van: )()()sT op 21-06-2015 12:06:59
Citaat van: thom-b op 21-06-2015 10:52:10
Ja 5w50 is bij een warme motor bijna zo dun als water, kan overal langs. Het is geen wereld van verschil in dikte maar mischien net genoeg

Bedoel je niet 5W30?
Ooh oeps typfoutje ik bedoelde dat 5w40 een tikkeltje dunner is in vergelijking met 10w40.

Ludo

Snap niet waarom er altijd zo'n gedoe is over olie.
5w40 of 10w40 is zo goed als hetzelfde.
De 5 of 10 slaat enkel op de vloeibaarheid tijdens de koude. (winter)
De 40 staat voor vloeibaarheid bij bedrijfstemperatuur.

Degene die denkt of wil beweren dat een 5w40 op bedrijfstemperatuur dunner is als 10w40, heeft iets grondig mis tussen de oren.  :-X
:evil:

Anderzijds bestaat er geen olie die mechanische problemen oplost.

Vulk

Citaat van: Ludo op 21-06-2015 12:37:37
Snap niet waarom er altijd zo'n gedoe is over olie.
5w40 of 10w40 is zo goed als hetzelfde.
De 5 of 10 slaat enkel op de vloeibaarheid tijdens de koude. (winter)
De 40 staat voor vloeibaarheid bij bedrijfstemperatuur.

Degene die denkt of wil beweren dat een 5w40 op bedrijfstemperatuur dunner is als 10w40, heeft iets grondig mis tussen de oren.  :-X
:evil:

Anderzijds bestaat er geen olie die mechanische problemen oplost.

Dat denk ik dus ook steeds, vraag is of er toch verschil is en hoeveel.
Nergens vind ik een onderbouwde mening hier over.

henry classic v70

Ik weet zo niet meer welk merk 5W40 er toen in is gegaan en of dit vol synthetisch was of niet.
Misschien dat dat veel verschil maakt..?
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Ludo

Citaat van: Vulk op 21-06-2015 12:42:28
Nergens vind ik een onderbouwde mening hier over.

Viscositeits tabellen vind je zat op internet.
Of je kijkt even in je handleidingsboekje.  :D

Jurijn R

#26
Soort olie zal echt niet veel meer veranderen met een verbruik van 1 op 1000-1500km.
Denk dat het eerder in het onderblok zal zitten.
BV. Lagers van drijfstangen., ...
Maar die olie is gewoon dikker bij het starten, meer niet.

btw: gewoon die 5w40 er uit knallen, en doe er 10w40 in. Zo zal je direct zien wat verschil het heeft. Niet iedere auto is het zelfde  :eusa_wall:

Grt

Johann

Citaat van: Ludo op 21-06-2015 12:37:37
Snap niet waarom er altijd zo'n gedoe is over olie.
5w40 of 10w40 is zo goed als hetzelfde.
De 5 of 10 slaat enkel op de vloeibaarheid tijdens de koude. (winter)
De 40 staat voor vloeibaarheid bij bedrijfstemperatuur.

Degene die denkt of wil beweren dat een 5w40 op bedrijfstemperatuur dunner is als 10w40, heeft iets grondig mis tussen de oren.  :-X
:evil:

Anderzijds bestaat er geen olie die mechanische problemen oplost.

Ben het helemaal met je eens Ludo maar de praktijk laat soms anders zien.
Misschien dat de ene olie meer blijft plakken aan de wanden dan de ander of dat een half syntheet echt meer vocht opneemt dan een vol syntheet..
Het kan ook aan de eigenschappen van de olie liggen of deze in stand blijft bij de turbo en misschien kan de turbo ook voor een olie verlies zorgen.. Ik weet het niet.
Feit is wel, heb ooit een nieuwe BMW gereden welke steevast 1 liter olie op 3500 km verbruikte vanaf nieuw. Dit was de voorgeschreven Castrol olie. Ben toen overgestapt op Valvoline en het verbruik ging aanzienlijk omlaag.

Zelfde met de R's waar Volvo zelf ook niet wist wat ze er mee aan moesten. Eerst advies 5W-40, later 5W of 0W-30 en toen weer terug naar 5W-40. Met de 40 lag het olieverbruik duidelijk lager. Dit terwijl alle types qua specs gewoon goed genoeg moeten zijn. Al helemaal als je niet zo'n trapper bent. De R's hebben een niveau/kwaliteitsmeter welke met de standaard voorgeschreven olie bij zwaarder gebruik zoals circuit gebruik al vrij snel gaat janken.

Dan is er nog het driekwart peilstok verhaal waarbij sommige 850's het eerste kwart gelijk weggooien en heel lang op driekwart blijven hangen.


Vulk

Mocht ik de TCV stekker er af laten, sluit ik dan de turbo uit qua olieverbruik?
Of kan je ergens checken of die ergens olie weggooit?


Johann

Citaat van: Vulk op 21-06-2015 13:54:48
Mocht ik de TCV stekker er af laten, sluit ik dan de turbo uit qua olieverbruik?
Of kan je ergens checken of die ergens olie weggooit?



Alles aan de ECU laten anders gaat ie ergens iets compenseren.