10W40 vs 5W40: olieverbruik 850 turbo

Gestart door Vulk, 21-06-2015 10:36:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Zo ben ik er mee van Spanje naar huis gereden (ook zonder chip er in) en toen heb ik nagenoeg geen verbruik gemeten. Aan de andere kant, heb de peilstok toen wel maar met een half oog bekeken.
Liep toen ook op 10W40.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 21-06-2015 12:37:37
Snap niet waarom er altijd zo'n gedoe is over olie.
5w40 of 10w40 is zo goed als hetzelfde.
De 5 of 10 slaat enkel op de vloeibaarheid tijdens de koude. (winter)
De 40 staat voor vloeibaarheid bij bedrijfstemperatuur.

Degene die denkt of wil beweren dat een 5w40 op bedrijfstemperatuur dunner is als 10w40, heeft iets grondig mis tussen de oren.  :-X
:evil:

Anderzijds bestaat er geen olie die mechanische problemen oplost.

Als je de curve uittekend, dan zal je zien dat een 5w40 toch wat dunner is.
Maar ik ben zondermeer met je eens dat verhoogt verbruik eigenlijk altijd te herleiden is toch mechanische-slijtage of -gebreken.

peteRRR

Ben er ook voor om de olie te pijlen minimaal naar 1 uur stilstaan ( of langer ) en dan pas bij te vullen.
Anders zit je steeds te veel bij te vullen wat weer wordt verbruikt.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

leeroy

Ik heb sinds kort dezelfde symptomen wat olieverbruik betreft, ik heb het idee dat het de turbo is bij mij is ook een 16T met een redelijke leeftijd en km's ik heb ook al de carterventielatie vervangen rookt verder niet. Ik ga volgende mijn turbo laten reviseren en kijk dan weer verder had toch al het plan dit te laten doen en dit was een goede reden om het meteen te doen

Silverarrow

Ik heb inmiddels 5w40, 10w40 en 5w30 in m'n T5-R gehad en voor het gevoel liep het allemaal even goed. Heeft iemand hier op het forum al eens een 2.3 turbo blok in de soep zien draaien puur omdat er specifiek één van de bovenstaande olien werd toegepast?

Het lijkt me persoonlijk heel moeilijk om te beoordelen en onomstotelijk aan te tonen. De één zegt dat xWxx de juiste filmdikte heeft, de ander zweert bij yWyy. Wetenschappelijk bewijs gaan we waarschijnlijk nooit krijgen.

Jurijn R

Alle olieën die je hier noemde, zijn allemaal wel door iemand in gebruik.
Waarom zou er dan een blok in de soep draaien daarvan?

Silverarrow

Citaat van: Jurijn R op 21-06-2015 20:07:24
Alle olieën die je hier noemde, zijn allemaal wel door iemand in gebruik.
Waarom zou er dan een blok in de soep draaien daarvan?

Geen idee, maar het lijkt zo omdat er in dit topic één van de drie als zeer onverstandig bestempeld wordt.

Dat het redelijk belangrijk is snap ik, maar tenzij het van absoluut levensbelang is dat je er de juiste olie in kiepert, snap ik de hele 5W40 vs 10W40 vs 5W30 discussie niet zo. Vandaar mijn vraag of iemand al eens een blok schade heeft zien oplopen door verkeerd olie gebruik (i.e. is het van levensbelang dat er specifiek één van deze drie in gaat)? Als dat inderdaad zo is, dan ben ik ook wel geïnteresseerd in het waarom.

Schnappi

ik denk dat het standaard huis/tuin/keuken gebruik van een auto de olie niet zoveel uitmaakt, tenzij men elke dag de begrenzer invliegt, hardt rijdt, circuit etc etc. dan is een goede olie heel belangrijk.

meeste blokken lopen in elkaar door slecht onderhoud of onkunde.

dit wou ik even kwijt  ;D

hoefnix

Wat adviseert Volvo voor de Turbo? 10w40?

Jurijn R

Citaat van: Silverarrow op 21-06-2015 20:50:44
Citaat van: Jurijn R op 21-06-2015 20:07:24
Alle olieën die je hier noemde, zijn allemaal wel door iemand in gebruik.
Waarom zou er dan een blok in de soep draaien daarvan?

Geen idee, maar het lijkt zo omdat er in dit topic één van de drie als zeer onverstandig bestempeld wordt.

Dat het redelijk belangrijk is snap ik, maar tenzij het van absoluut levensbelang is dat je er de juiste olie in kiepert, snap ik de hele 5W40 vs 10W40 vs 5W30 discussie niet zo. Vandaar mijn vraag of iemand al eens een blok schade heeft zien oplopen door verkeerd olie gebruik (i.e. is het van levensbelang dat er specifiek één van deze drie in gaat)? Als dat inderdaad zo is, dan ben ik ook wel geïnteresseerd in het waarom.

5W40 of 10W40 schilt bijna nieks van viscositeit hoor.
5W40 is iets dunner bij koude start, 10W40 iets dikker.

Met dan nadruk op 'iets'

gero

Citaat van: Schnappi op 21-06-2015 21:01:06
ik denk dat het standaard huis/tuin/keuken gebruik van een auto de olie niet zoveel uitmaakt, tenzij men elke dag de begrenzer invliegt, hardt rijdt, circuit etc etc.

ik denk niet dat dit zware omstandigheden zijn, veel stadsverkeer, korte ritjes (veel stoppen en starten),fileverkeer,
dit zijn zware omstandigheden  en dan weet je waarom je goede kwaliteit olie moet gebruiken.

Johann

Gaat niet over in de soep draaien. Gaat meer over dat de ene olie de andere niet is en soms dus een ander gedrag laat betreffende verbruik maar ook geluiden zoals bijvoorbeeld luidruchtiger klepstoters.
De viscositeit kan hier soms het verschil maken. Merk ook.

RoelNL

Zelf gooi ik 5w40 van valvoline erin en heb ik de koprevisie met alles erop en eraan al gehad. En mijn olieverbruik is echt laag met een max een 0.5 ltr olie per 10000. Ik vul mijn mijn auto af 5 liter want dan staat die precies op de helft van de nieuwe peilstok (2 O-ringen).
Het blok heeft nu net 305000km gereden.

Ik denk dat een goede blok revisie je problemen wel gaat oplossen alleen gaat dat wel in de papieren lopen.

Tenzij je alles zelf kan demonteren dan gaat het echt een heel stuk schelen. Voor de onderdelen ben je denk ik max 1000 euro kwijt voor boven en onderblok en waarschijnlijk nog minder.
Het wordt een ander verhaal natuurlijk als je de zuigers gaat vernieuwen want die krengen zijn echt heel duur.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Jurijn R

Onderdelen zijn misschien wel nog betaalbaar. Maar reken daar eens alle randdelen bij ...
Distributie-kit, honen, vlakken van kop, .... kost ook allemaal geld.

RoelNL

Ik bedoel alleen de onderdelen.

Complete set voor alleen de kop kost uit mijn hoofd ongeveer 350,- dan heb ik het over alles: pakkingen, bouten en kit etc. En niet het bewerken.

Als je het bewerken laat doen en de onderdelen zijn allemaal goed dan hoeft het niet zo duur te zijn.
Het wordt een ander verhaal als alles buiten de marges gaat vallen dan gaat het wel echt veel kosten.

Stel dat alles wel binnen de marges valt op de zuigerveren na dan hoeft het echt niet duur te zijn.

Een kop laten reviseren waar allemaal nog goede onderdelen opzitten kosten mij 275,- incl vlakken en onderdelen nakijken of ze binnen de marges waren. Wel had ik het geluk dat ik geen nieuwe losse onderdelen hoefde te kopen

Distributie is 250,- incl. Waterpomp
Zuigerveren set 80,- voor 5
Lagers krukas 50,- en dat is ruim qua prijs

Onderblok bewerken weet ik niet precies wat het kost maar als jezelf alles kaal kan aanleveren hoeft het echt niet zo heel duur te zijn. Alles wat nog goed is hoef je niet persee te vervangen dat is gewoon zonde van je geld.

Met 1000 euro kom je een heel eind qua onderdelen en koprevisie

Stel dat het bewerken van het onderblok 300,- kost kom je met 1000 euro echt wel een heel eind. Het enige voordeel wat de TS heeft is dat de klepseals al gedaan zijn, als alles dalijk uit elkaar ligt kunnen ze wel mooi opgemeten de om te kijken of ze binnen de marges vallen. Als die gewoon goed zijn scheelt het sowieso een berg tijd en geld.

Met 1000 tot 1500,- ga je het wel redden mits alles binnen de marges valt en jezelf alles kan demonteren en monteren.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023