Hoe rij je met een automaat?

Gestart door Woger, 03-03-2016 21:28:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Woger

Citaat van: NinaPaul op 08-03-2016 11:43:35
Tja, dat is nu eenmaal de bak die erin ligt. Misschien beter een jongere auto gekocht, die doen het beter.

Nee hoor, ik pas me wel aan aan de auto  ;D

pcpg.janssen

Citaat van: Woger op 08-03-2016 11:38:48
Je zou in principe inderdaad handmatig kunnen terugschakelen, maar dan had ik een schakelbak genomen  :) . Ik vind het gewoon onlogisch dat de auto staionair gaat lopen als ik het gas los laat. Als ik het gas los laat, dan doe ik dat omdat ik wil afremmen. Als de auto dan bepaalt dat ie toch gas bij gaat geven is dat mijns inziens ongewenst.

Een automaat en een handbak werken op dat vlak heel anders: een handbak heeft een koppeling en drukgroep. Zolang je niet aan de koppeling komt, is de versnellingsbak verbonden aan de motor en kun je dus altijd remen op de motor.

Een automaat werkt met een koppelomvormer, welke gevuld is met vloeistof (vloeistof koppeling). De kracht die door de motor wordt uitgeoefend, wordt door middel van een vloeistofstroom overgebracht naar de aangedreven wielen.

De "vaste" verbinding (zoals bij een handbak) die onze 4-traps automaten maken, wordt gemaakt met de lock-up functie. Die is beschikbaar in de 3e en 4e versnelling vanaf bepaalde snelheden (en in 2, als de temperatuur van de ATF boven de 115 graden komt) en als de kracht die de motor probeert uit te oefenen niet te groot wordt voor de automaat (om beschadigingen van de lock-up koppeling te voorkomen, welke redelijk zwak is).
Echter schiet onze automaat ook uit lock-up op het moment dat je het gas helemaal los laat (als de gasklep dicht is).

En daarom remmen onze automaten nauwelijks op de motor: de vloeistofkoppeling laat dat niet toe en de lock-up functie schakelt uit bij gas los.

Woger

Ah, dat verklaart dan ook waarom nieuwe olie zo veel kan uitmaken in het gedrag van de automaat. Heldere uitleg  :eusa_clap:
Weet je toevallig ook hoe de olie door de bak stroomt? zuigt ie de olie op uit het carter, dan door de omvormer en vervolgens naar voren om af te koelen en als laatste weer terug het carter in?

RoelNL

Koppelomvormer is dacht ik altijd een los component wat tussen motor en bak in zit, deze staat dacht ik niet in verbinding met atf olie mocht je het per ongeluk denken.

Voor de rest denk ik dat het relatief op dezelfde manier werk als de KVS van de motor, de olie wordt rond gepompt en wordt gekoeld bij de oliekoeler van de radiateur. Het reservoir zal ook aan de onderkant van de bak zitten gok ik.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

remeeus


kevinwalter

Citaat van: -D©©©L- op 05-04-2016 19:13:34
Je zal merken dat je de bak kan "sturen" door tussentijds heel even wat gas terug te nemen (bak schakelt op) of juist een korte extra puls te geven (bak schakelt terug). In beide gevallen afhankelijk van snelheid, versnelling, S/E stand en interne bak temperatuur.
Dit is ook het mechanisme dat zwaar leunt op een goed ingeleerde en juist functionerende gasklep positiesensor.       

Hoe merk je dat je gasklep positiesensor op is? Ennuhh, als ik gas terug neem als hij wil schakelen gaat hij rare dingen doen. Kan het moeilijk beschrijven....
Hij schakelt net over en dan hoor je een *kloenk* geluid. Misschien aandrijfassen versleten?
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

RoelNL

Citaat van: remeeus op 05-04-2016 18:52:09
Roel: http://youtu.be/z5G2zQ_3xTc

Mooi filmpje! Maar de olie die in de koppelomvormer zit staat als ik het goed begrepen heb los van de automaatolie in de bak zelf. De koppelomvormer zorgt voor de aandrijving van de verzetten in de automaat.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

RoelNL

Citaat van: kevinwalter op 05-04-2016 20:24:39
Citaat van: -D©©©L- op 05-04-2016 19:13:34
Je zal merken dat je de bak kan "sturen" door tussentijds heel even wat gas terug te nemen (bak schakelt op) of juist een korte extra puls te geven (bak schakelt terug). In beide gevallen afhankelijk van snelheid, versnelling, S/E stand en interne bak temperatuur.
Dit is ook het mechanisme dat zwaar leunt op een goed ingeleerde en juist functionerende gasklep positiesensor.       

Hoe merk je dat je gasklep positiesensor op is? Ennuhh, als ik gas terug neem als hij wil schakelen gaat hij rare dingen doen. Kan het moeilijk beschrijven....
Hij schakelt net over en dan hoor je een *kloenk* geluid. Misschien aandrijfassen versleten?

Wanneer heb je je automaatolie voor het laatst ververst?

Ik had het ook met mijn automaat bij terugschakelen. Klonk door heel de auto, met nieuwe olie niks meer aan het handje.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

kevinwalter

net nieuw, bak is ook vers met nog geen 180dkm :)
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

pcpg.janssen

Citaat van: Woger op 05-04-2016 15:58:26
Weet je toevallig ook hoe de olie door de bak stroomt? zuigt ie de olie op uit het carter, dan door de omvormer en vervolgens naar voren om af te koelen en als laatste weer terug het carter in?
Als ik de schema's correct begrijp, is dit de stroom van de ATF: Vanuit de carter wordt de ATF via het filter opgepompt naar de pomp. Vanuit de pom gaat de ATF naar het kleppenhuis. Vanuit het kleppenhuis gaat de ATF richting de koppelomvormer en de koppelingen via de betreffende kleppen. De koppelingen worden enkel onder druk gezet, dus de vloeistof zal daar grotendeels blijven zitten. Vanuit de koppelomvormer gaat de de ATF richting de koeler en dan terug naar de carter.

Citaat van: RoelNL op 05-04-2016 18:17:19
Koppelomvormer is dacht ik altijd een los component wat tussen motor en bak in zit, deze staat dacht ik niet in verbinding met atf olie mocht je het per ongeluk denken.
De koppelomvormer is wel degelijk gevuld met ATF, welke vanuit de bak komt. In de bak zelf gaat 5,1 liter ATF, in de koppelomvormer gaat nog eens 2,5 liter. Samen 7,6 liter. En dat gaat allemaal via de bak naar binnen (en als je flushed: ook weer naar buiten).

Citaat van: RoelNL op 05-04-2016 21:02:58
Citaat van: remeeus op 05-04-2016 18:52:09
Roel: http://youtu.be/z5G2zQ_3xTc

Mooi filmpje! Maar de olie die in de koppelomvormer zit staat als ik het goed begrepen heb los van de automaatolie in de bak zelf. De koppelomvormer zorgt voor de aandrijving van de verzetten in de automaat.
Onze automaten zijn niet heel subtiel als het gaat om het opvangen van plotselinge veranderingen en willen nog wel eens hard reageren als je plotseling het gas los laat als de bak op het punt stond om te gaan schakelen. De kloenk is volgens mij redelijk normaal. Volgens mij komt dat omdat de bak compenseert voor de hoeveelheid vermogen die die net had door de lijndruk te verhogen. Maar omdat het vermogen ineens wegvalt en de lijndruk nog wel hoog is, schakelt de bak ruw. Opzich niet erg: schakelen onder een hogere lijndruk zorgt voor minder slip en daarmee lagere temperaturen, waardoor je ATF langer mee gaat en je frictieplaten slijten minder. Voor je aandrijflijn is het mogelijk wat minder prettig.

De kloenk die je hoort kan liggen aan je motorsteun.

Je gasklepsensor kun je doormeten met een multimeter (de gasklepsensor langzaam open draaien, de multimeter mag geen pieken aangeven). Maar voor ongeveer 25 euro bestel je de originele Bosch sensor, dus als hij echt al een tijd mee gaat (als in: hij is nog origineel) is vervanging geen slecht idee. In mijn geval leverde het een wat soepeler schakelende bak op. Maar als je accelereert en het gas los laat als de bak van plan is om te gaan schakelen, blijft het schakelen grof.

Citaat van: kevinwalter op 05-04-2016 21:19:27
net nieuw, bak is ook vers met nog geen 180dkm :)
Maar versie bakolie kan ook geen kwaad. Hij is ingereden, dus de inloop olie mag eruit  ;)

kevinwalter

Die kloenk kan geen motorsteun meer zijn. (of de achterse is zo finaal gaar...)
Ik heb ze allemaal vervangen behalve die kegel achter. (staat op todo lijst en ligt klaar.)

Voor dat geld koop je inderdaad gewoon een nieuwe TPS. Heb hem al vaker op ebay zien staan oid. Zal eens zoeken naar een Bosch. En morgen kijken of het inderdaad nog de originele is. :)

Klopt het dat de bak wat harder schakelt/inkomt als hij warm is?


S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

pcpg.janssen

De TPS voor de 10 klepper is de Bosch 0 280 122 001. Volgens mij is die voor al onze Volvo's geschikt.

Als de bak merkbaar harder schakelt wanneer die warm is, zou ik er eens verse ATF in doen. Er zou namelijk geen/nauwelijks verschil merkbaar moeten zijn.

kevinwalter

Er zit nu +- 2000 KM nieuwe olie in. Nog een keer doen dus? Of de radiator verdenken van lekkage?
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

Woger


RoelNL

#44
Citaat van: pcpg.janssen op 05-04-2016 21:41:27
Citaat van: Woger op 05-04-2016 15:58:26
Weet je toevallig ook hoe de olie door de bak stroomt? zuigt ie de olie op uit het carter, dan door de omvormer en vervolgens naar voren om af te koelen en als laatste weer terug het carter in?
Als ik de schema's correct begrijp, is dit de stroom van de ATF: Vanuit de carter wordt de ATF via het filter opgepompt naar de pomp. Vanuit de pom gaat de ATF naar het kleppenhuis. Vanuit het kleppenhuis gaat de ATF richting de koppelomvormer en de koppelingen via de betreffende kleppen. De koppelingen worden enkel onder druk gezet, dus de vloeistof zal daar grotendeels blijven zitten. Vanuit de koppelomvormer gaat de de ATF richting de koeler en dan terug naar de carter.

Citaat van: RoelNL op 05-04-2016 18:17:19
Koppelomvormer is dacht ik altijd een los component wat tussen motor en bak in zit, deze staat dacht ik niet in verbinding met atf olie mocht je het per ongeluk denken.
De koppelomvormer is wel degelijk gevuld met ATF, welke vanuit de bak komt. In de bak zelf gaat 5,1 liter ATF, in de koppelomvormer gaat nog eens 2,5 liter. Samen 7,6 liter. En dat gaat allemaal via de bak naar binnen (en als je flushed: ook weer naar buiten).

Citaat van: RoelNL op 05-04-2016 21:02:58
Citaat van: remeeus op 05-04-2016 18:52:09
Roel: http://youtu.be/z5G2zQ_3xTc

Mooi filmpje! Maar de olie die in de koppelomvormer zit staat als ik het goed begrepen heb los van de automaatolie in de bak zelf. De koppelomvormer zorgt voor de aandrijving van de verzetten in de automaat.
Onze automaten zijn niet heel subtiel als het gaat om het opvangen van plotselinge veranderingen en willen nog wel eens hard reageren als je plotseling het gas los laat als de bak op het punt stond om te gaan schakelen. De kloenk is volgens mij redelijk normaal. Volgens mij komt dat omdat de bak compenseert voor de hoeveelheid vermogen die die net had door de lijndruk te verhogen. Maar omdat het vermogen ineens wegvalt en de lijndruk nog wel hoog is, schakelt de bak ruw. Opzich niet erg: schakelen onder een hogere lijndruk zorgt voor minder slip en daarmee lagere temperaturen, waardoor je ATF langer mee gaat en je frictieplaten slijten minder. Voor je aandrijflijn is het mogelijk wat minder prettig.

De kloenk die je hoort kan liggen aan je motorsteun.

Je gasklepsensor kun je doormeten met een multimeter (de gasklepsensor langzaam open draaien, de multimeter mag geen pieken aangeven). Maar voor ongeveer 25 euro bestel je de originele Bosch sensor, dus als hij echt al een tijd mee gaat (als in: hij is nog origineel) is vervanging geen slecht idee. In mijn geval leverde het een wat soepeler schakelende bak op. Maar als je accelereert en het gas los laat als de bak van plan is om te gaan schakelen, blijft het schakelen grof.

Citaat van: kevinwalter op 05-04-2016 21:19:27
net nieuw, bak is ook vers met nog geen 180dkm :)
Maar versie bakolie kan ook geen kwaad. Hij is ingereden, dus de inloop olie mag eruit  ;)

OK duidelijk, er moet dus ergens een olie kanaal zijn. Op de plaatjes zelf zie ik die niet maar misschien dat iemand er een mooi plaatje van heeft?

Hier staan wat plaatjes ervan.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,76537.0.html

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023