Welke Bobine is er stuk?

Gestart door Frits62, 03-06-2016 15:50:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

haasje

Je bent welkom zodat ik er eventueel naar kan kijken, heb een laptop met vida en een dice. Je zult alleen wel naar boxtel moeten komen.

Piet

#46
Klinkt zeker niet als uit de nek kletsen.
Was wel makkelijk geweest als de verkoper je wat meer had ingelicht over de auto en wat er aan gebeurd is.
Op die manier is het niet gek als er verkeerde onderdelen worden besteld en gemonteerd  door een gewone garage niet specifiek  gespecialiseerd op Volvo.
Ik bedoel iemand als bv Dirk hier zou in 1 oogopslag na openen van de motorkap zien dat er een ander type motor in zit. Van een gewone garage kun je dat niet direct verwachten.
Lijkt mij dat de verkoper hier in gebreke is gebleven door dit niet te vermelden.
Snap die directe kritiek hier, zonder meer te weten,  op VOMD nou niet zo.
Voor er kritiek mogelijk is moeten we toch eerst meer weten.
Bv. wat hebben zij als oplossing voorgesteld?

Klint overigens als een ecu die met zijn trims enorm moet bijregelen na een reset.

haasje

Volgens mij is het verschil tussen een 2000 en een 2004 motor zodanig weinig dat dat van buiten af niet te zien is (bij mijn motor is het verschil alleen te zien aan de afwezigheid van de boutgaatjes van de kleppen)

Piet

Wat stelde vomd nou eigelijk voor als oplossing, of hadden ze er geen?

Frits62

Voorstel was om te proberen te achterhalen wie de motorwissel heeft gedaan om te achterhalen wat er wel en niet is vervangen. Dat heb ik inmiddels in gang gezet.
En dan is er olielekkage op de distributiegroep die net vervangen is. Dat mag mijn garage eerst oplossen onder garantie.

Frits62

Nou ben ik geen automonteur, verre van dat maar is het ook niet lastig sleutelen als je in zo'n geval niet weet wat er precies gedaan is?

UserID6342

Ik zou in zo'n geval meer op mijn eigen ogen en handen vertrouwen, als 'van horen zeggen'.  Ook al zegt de garage waar de motorwissel is uitgevoerd het een of ander, je zult het toch zelf moeten controleren in zo'n situatie.  Dus dan hoef je in principe ook niet te bellen.....

Frits62

Het zal er wel op neer gaan komen dat iemand onderdeel voor onderdeel moet gaan nalopen of het klopt wat er in zit.

cornelis-b

Citaat van: Frits62 op 30-06-2016 09:04:40
Het zal er wel op neer gaan komen dat iemand onderdeel voor onderdeel moet gaan nalopen of het klopt wat er in zit.

Hier op het forum zijn kundige mensen zat die je kunnen helpen
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Frits62

Citaat van: Piet op 29-06-2016 22:46:45
Wat stelde vomd nou eigelijk voor als oplossing, of hadden ze er geen?

Natuurlijk wil VOMD best de hele motorinstallatie nalopen maar daar kunnen ze in het slechtste geval wel 3 dagen mee zoet zijn. Ze werden onder andere getriggerd door de carterventilatie; daar heeft iemand geprobeerd de 2000 versie (slangetje met bocht) op het 2004 blok te krijgen. Dat zit dus heel raar en vraagt om alles na te kijken. 

cornelis-b

Er zijn forumleden die dit veel sneller kunnen dan VOMD, die hebben daar echt geen drie dagen voor nodig.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Frits62

Ok, dan ben ik daar natuurlijk heel benieuwd naar!

Frits62

Ik maak het verhaal wel even compleet. Mijn opdracht aan VOMD was om motordiagnose te doen ivm onregelmatig lopen en te kijken of de automaat gespoeld moest worden en meteen ook even de globale staat van de auto te beoordelen. Ze kwamen het volgende tegen:
-Oliepeil ruim onder nivo (blijkt ergens bij pa vervangen distrigroep te lekken; terug naar garage dus nu)
-Twijfel of de juiste automaatolie is gebruikt
-Bovenste motorsteun slecht (50%)
-Koelvloeistof erg laag
-kachel radiator lekt
-Minkabel subframe hangt los
-Intecoolerbuis rubber op turrbo gescheurd
-Remvloeistof bevat meer dan 4% water > hebben ze meteen vervangen
-Stuurolie verkeerd
-Stuurhoes rechts los
-Distributieriem te strak
-Verkeerde motor gemonteerd
Toen zijn ze gestopt met zoeken omdat eerst uitgezocht moet worden wat en hoe e.e.. is gemonteerd.
Uit de uitlezing kwam de volgende belangrijkste melding:
284: ECM-644A Camshaft reset valve. Faulty position.  the varibale camshaft is disabled.

Faulty position
-camshaft belt has jumped out of place on cogs
>defective reset valve
>mechanical fault in the Variable valve timing (VVT) unit

Die reset valve is volgens mij vervangen voor de juiste nu.

Piet

Meeste klinkt niet echt dramatisch.

Overigens met een gescheurde rubber tussen turbo en intercoolerbuis kan de motor nooit goed lopen ook !!
Daar gaat ie zeker onregelmatig op lopen.

"Verkeerde" motor zou ik het niet noemen, deze motor kan prima functioneren in jouw auto.

Frits62

Mijn probleem is wel dat ik van alle kanten verschillend wordt geïnformeerd en ik mijn onkunde niet weet wat wijsheid is en wat ik het beste kan doen. Dat rubber tussen turbo en intercooler lijkt me een logisch verhaal overigens.

Ik heb de vorige eigenaar inmiddels gesproken. Dat is een bekende van me, een vroegere automonteur van 75 jaar die af en toe een autootje koopt, op poetst en weer verkoopt. Van de motorwissel was ie niet op de hoogte maar hij gaat dat nu wel even uitzoeken. Ik hoop dt er ergens een factuur boven water komt. Dan is het meeste wel meteen helder.

Overigens kom ik alleen maar positieve reacties tegen over VOMD, op die ene hierboven na dan. Toch was ik een beetje overdonderd van het verhaal wat ze mij vertelden en het ontbreken van een oplossing. Daardoor ben ik nu aan het zwemmen voor mijn gevoel.