The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Vulk

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 06-08-2016 10:50:44
Citaat van: Vulk op 06-08-2016 07:58:10
De vloeistof die je verloren hebt zal versnellingsbakolie zijn.
Thanks. Maar is dat een gesloten systeem? Nooit een plek tegengekomen waar je kan checken hoeveel erin zit / kan bijvullen of t allemaal verversen (heb geen automaat).

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,70548.0.html

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,17967.0.html

Ik geloof dat je het vulpunt kan bereiken achter de wielkuip voor aan de bestuurderskant.


stuuraandeverkeerdekant

Dat zijn goeie links, dank! Ga me er ff in verdiepen en denk dat ik weer wat heb voor mijn to do lijstje  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

gero

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 06-08-2016 00:38:10
Ashoes vervangen

De meest ambitieuze ingreep tot nog toe, zelf de ashoes rechtsvoor vervangen. Was leuk om te doen en ging nog goed ook :eusa_dance: Omdat ik niet thuis was (op vakantie in Nederland) en geen gereedschap bij me had heb ik een paar uurtjes in de doe het zelf garage Fixing Up in Deventer gestaan. Ik dacht er nog even aan om richting Arnhem Noord te gaan, maar daar klop ik de toekomst nog wel eens aan... Als de uitnodiging van volvobug blijft staan natuurlijk! Zullen nog genoeg momenten komen dat ik een plek of advies nodig heb  ;D

Maar de Doe Het Zelf garage was een erg fijne plek en voor een novice zoals ik ook erg goed om iemand in de buurt te hebben die er meer kaas van heeft gegeten. Zelfs als het alleen maar voor de moraal is. (Kan me voorstellen dat de sleuteldagen een zelfde soort functie dienen, ook iets voor de toekomst).

Maar goed, aan de slag dus. Natuurlijk niet per se nodig, maar als de brug vrij is, waarom ook niet?
http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_0494_zpskj77yxh9.jpg

En dit maakt het leven ook wel heel errug aangenaam.....
http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_0525_zpsz9fz8kfp.jpg

Wiel eraf en as eruit. De remmen heb ik er gewoon op laten zitten, en ook de ABS censor. Ging prima zo.

Toen ik de as eruit haalde kwam er een klein beetje vloeistof uit. Vroeg me nog af welke vloeistof dit is (ideeën iemand?). Toen ik later het oliepeil checkte moest ik bijna een halve liter bijvullen! Zoveel was er zeker niet uitgekomen, dus een vraag die ik sowieso heb is waar mijn olie naartoe verdwijnt. Zal het in de gaten houden in de toekomst!

As in de bankschroef gedaan en de oude hoes eraf gesneden.
http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_0502_zpsmmr6xu8u.jpg

Ziet er lekker fris uit daarbinnen.
http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_0504_zpsp8iimvjc.jpg

Uit elkaar gehaald,
http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_0505_zpsg9ikxgrm.jpg

en na een beetje poetsen glimde het allemaal weer mooi!
http://i349.photobucket.com/albums/q381/Stuuraandeverkeerdekant/IMG_0513_zpsqtvddf5k.jpg

Ik heb in het totaal 1 zakje vet gebruikt om alles te smeren en de hoes te vullen. Maar nog even over die hoes... Ik had dus een originele ashoes gehaald. Ik had Dirk342's opmerking over dat de Womi hoezen eigenlijk beter zijn wel gelezen, maar dacht heel naief dat origineel toch echt wel beter zou zijn. Maar toen ik m in handen had voelde t super plastic aan en kon ik niet geloven dat die het eronder lang zou uithouden. Voortaan wat vaker naar Dirk luisten dus! Gelukkig verkocht de DIY garage ook Womi hoesje die ik toen maar heb gebruikt. Maar als ik dat eerder had geweten, had ik me waarschijnlijk ook wat anders voorbereid en had ik geweten dat je deze hoesjes er dus wel overheen kan schuiven! Had ik m ook niet zoveel uit elkaar hoeven halen... Next time better

Ik had van de week ook mijn ashoezen laten vervangen (alle 4 origineel Volvo), de kosten waren 224 E (inclusief vet + asmoer + bijbehorende clips).
De Volvo kwam niet door de APK vanwege een ashoes (er zaten 2 gaatjes in), terwijl ik deze voorashoezen vorig jaar had vervangen.
Dirk had ze gemonteerd(vorig jaar) met een zgn spreider, jammer genoeg heb ik er maar ruim 23.000 km mee gereden :'( :'(, zodoende maar besloten om originele Volvo hoezen te laten monteren, deze zien er ook degelijker uit (maar dat is de prijs ook naar ).
Het is een beetje meer werk om de as eruit te halen en het is een kliederwerk maar ik hoop dat  het wel langer heel blijft.

UserID6342

Helaas maar dat kan altijd Audy.... Gaatjes komen door onheil van buitenaf, wie weet wat er tegen de ashoes is aangekomen ?  Uitscheuren e.d. vaak door ouderdom.  Mijn ervaringen met de Womi's zijn gewoon goed en qua kwaliteit te vergelijken met origineel of soms zelfs beter.  Daarbij kosten ze een fractie van origineel !  Ook ik heb hier wel eens een originele hoes gemonteerd die na slechts 1 week rijden defect was, en idd gaatjes erin.  Je kunt daar dus helemaal niets van op aan.

maartendeb

Je documenteert het allemaal mooi, leuke blog om te volgen :)

gero

Citaat van: Dirk342 op 06-08-2016 16:32:51
Helaas maar dat kan altijd Audy.... Gaatjes komen door onheil van buitenaf, wie weet wat er tegen de ashoes is aangekomen ?  Uitscheuren e.d. vaak door ouderdom.  Mijn ervaringen met de Womi's zijn gewoon goed en qua kwaliteit te vergelijken met origineel of soms zelfs beter.  Daarbij kosten ze een fractie van origineel !  Ook ik heb hier wel eens een originele hoes gemonteerd die na slechts 1 week rijden defect was, en idd gaatjes erin.  Je kunt daar dus helemaal niets van op aan.

je kan gelijk hebben Dirk, maar om je eerlijk te zeggen ik heb die originele ashoes gezien en dat is toch, volgens mij, een ander soort rubber (dikker ) dan een ashoes die je met een spreider monteert,eigenlijk logisch ook lijk mij anders kan je het niet monteren met een spreider.

razorx

Wat een leuk weblog is dit!

Ik kan Dirk zijn verhaal bevestigen: Ook originele ashoezen zijn wel eens voortijdig kapot. Net als thermostaten, draagarmen en vast nog meer ;) .

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: gero op 06-08-2016 15:26:14
Ik had van de week ook mijn ashoezen laten vervangen (alle 4 origineel Volvo), de kosten waren 224 E (inclusief vet + asmoer + bijbehorende clips).
De Volvo kwam niet door de APK vanwege een ashoes (er zaten 2 gaatjes in), terwijl ik deze voorashoezen vorig jaar had vervangen.
Dirk had ze gemonteerd(vorig jaar) met een zgn spreider, jammer genoeg heb ik er maar ruim 23.000 km mee gereden :'( :'(, zodoende maar besloten om originele Volvo hoezen te laten monteren, deze zien er ook degelijker uit (maar dat is de prijs ook naar ).
Het is een beetje meer werk om de as eruit te halen en het is een kliederwerk maar ik hoop dat  het wel langer heel blijft.

Alle vier tegelijk is ook wel lekker ja. Ik heb er nu gewoon 1 gedaan, en doe de rest als dat nodig is. Ik had het originele hoesje gekocht en heb ter plekke kunnen vergelijken. Om de prijs was het me niet echt te doen, want origineel kost iets van 18 euro, en Womi ergens rond de 13. Ik vond de flexibiliteit van de originele hoes gewoon erg magertjes. Mijn oude was ook afgescheurd bij de clip, wat dat onbuiger materiaal natuurlijk ook wat sneller doet.

Maar je kan best gelijk hebben dat de flexibelere Womi hoesjes gevoeliger zijn voor steeninslag oid. We zullen zien! Maar sowieso blijft het natuurlijk allemaal anecdotisch bewijs wat we hier aanleveren. Pas als we een poll met meer dan honderd meningen hebben begint het ergens op te lijken  ;)

De monteur waar ik mee sprak had trouwens nog een andere reden waarom hij liever met een spreider werkte. Wanneer je de kogels uit de lagers haalt en ze op een andere plek terug doet (en wie weet nou waar ze zaten nadat je ze gepoetst had) krijg je na verloop van tijd bijgeluiden. Dit omdat elke kogel wel een beschadiging heeft, maar zolang het in het originele gat zit heb je daar niet zo'n last van.

Mijn vader vond dit dan weer kul.

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

RoelNL

Zelf had ik ook een ashoes die lek was (LV de buitenste), ik heb gewoon origineel gebruikt. Tot u toe gaat het prima met die ashoes, denk dat ik er wel weer een tijd mee vooruit kan. Al gebruik ik de V70 momenteel erg weinig.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: maartendeb op 06-08-2016 18:29:28
Je documenteert het allemaal mooi, leuke blog om te volgen :)
Thanks! You live and you learn... En als je nou ondertussen nog wat fotootjes maakt heb je meteen een blog ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: razorx op 06-08-2016 20:01:53
Wat een leuk weblog is dit!

Ik kan Dirk zijn verhaal bevestigen: Ook originele ashoezen zijn wel eens voortijdig kapot. Net als thermostaten, draagarmen en vast nog meer ;) .

Dank je!

Is er trouwens iemand wel eens een lijstje / poll begonnen met welke onderdelen beter origineel of toch aftermarket te halen? En hoelang gaat een ashoes eigenlijk mee?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: RoelNL op 06-08-2016 21:46:32
Al gebruik ik de V70 momenteel erg weinig.
Heb je een heel wagenpark tot je beschikking of ligt er in het zuiden al zoveel sneeuw dat een snowboard nu je main mode of transport is?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

jkV70

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 06-08-2016 21:46:26
Citaat van: gero op 06-08-2016 15:26:14
Ik had van de week ook mijn ashoezen laten vervangen (alle 4 origineel Volvo), de kosten waren 224 E (inclusief vet + asmoer + bijbehorende clips).
De Volvo kwam niet door de APK vanwege een ashoes (er zaten 2 gaatjes in), terwijl ik deze voorashoezen vorig jaar had vervangen.
Dirk had ze gemonteerd(vorig jaar) met een zgn spreider, jammer genoeg heb ik er maar ruim 23.000 km mee gereden :'( :'(, zodoende maar besloten om originele Volvo hoezen te laten monteren, deze zien er ook degelijker uit (maar dat is de prijs ook naar ).
Het is een beetje meer werk om de as eruit te halen en het is een kliederwerk maar ik hoop dat  het wel langer heel blijft.

Alle vier tegelijk is ook wel lekker ja. Ik heb er nu gewoon 1 gedaan, en doe de rest als dat nodig is. Ik had het originele hoesje gekocht en heb ter plekke kunnen vergelijken. Om de prijs was het me niet echt te doen, want origineel kost iets van 18 euro, en Womi ergens rond de 13. Ik vond de flexibiliteit van de originele hoes gewoon erg magertjes. Mijn oude was ook afgescheurd bij de clip, wat dat onbuiger materiaal natuurlijk ook wat sneller doet.

Maar je kan best gelijk hebben dat de flexibelere Womi hoesjes gevoeliger zijn voor steeninslag oid. We zullen zien! Maar sowieso blijft het natuurlijk allemaal anecdotisch bewijs wat we hier aanleveren. Pas als we een poll met meer dan honderd meningen hebben begint het ergens op te lijken  ;)

De monteur waar ik mee sprak had trouwens nog een andere reden waarom hij liever met een spreider werkte. Wanneer je de kogels uit de lagers haalt en ze op een andere plek terug doet (en wie weet nou waar ze zaten nadat je ze gepoetst had) krijg je na verloop van tijd bijgeluiden. Dit omdat elke kogel wel een beschadiging heeft, maar zolang het in het originele gat zit heb je daar niet zo'n last van.

Mijn vader vond dit dan weer kul.



Ik geef die monteur gelijk, zeker bij deze auto's die veel km hebben gelopen.
Monteren met een spreider vermijdt risico op defecten door uit elkaar halen, en bovendien gaat het razendsnel.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: jkV70 op 06-08-2016 23:22:30
Citaat van: jkV70 op 06-08-2016 23:22:30


Ik geef die monteur gelijk, zeker bij deze auto's die veel km hebben gelopen.
Monteren met een spreider vermijdt risico op defecten door uit elkaar halen, en bovendien gaat het razendsnel.

Ik zal het me vader zeggen  ;)

(en als ik in de toekomst problemen RV krijg meld ik het hier)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

gero

#74
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 06-08-2016 21:54:01
Citaat van: razorx op 06-08-2016 20:01:53
Wat een leuk weblog is dit!

Ik kan Dirk zijn verhaal bevestigen: Ook originele ashoezen zijn wel eens voortijdig kapot. Net als thermostaten, draagarmen en vast nog meer ;) .


Dank je!

Is er trouwens iemand wel eens een lijstje / poll begonnen met welke onderdelen beter origineel of toch aftermarket te halen? En hoelang gaat een ashoes eigenlijk mee?


Nu we het toch over  OEM onderdelen hebben, ik ben van plan om de interieurventilator te vervangen omdat deze na verloop van tijd gaat piepen.
Bij de Volvo dealer kost het rond de 300,00 E.
http://www.auto-onderdelen24.nl/hella/7016283

is dit een goed alternatief ? kost aanzienlijk minder.