Pijl AT

Gestart door cornelis-b, 06-08-2016 19:09:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Paulsson

Citaat van: cornelis-b op 01-10-2016 19:20:23
Ik dacht het probleem verholpen te hebben maar helaas vandaag weer twee keer de pijl branden. Wat een lastig probleem is dit en ook vreemd want ik heb dit bij mijn vorige wagens nooit gehad.

Wat is de status nu Cor? Heb je het kunnen verhelpen? Best een interessant probleem inderdaad, puzzelen enzo.


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

cornelis-b

Ja wat is de status van het "probleem", ik ben nog aan het testen maar ik ben voorzichtig hoopvol dat ik het probleem heb gevonden. Na nogmaals controleren van alle massa aansluitingen en het extra inpakken van de ECU bak bleek het probleem nog steeds aanwezig. Ik heb het probleem voorgelegd aan een groep lokale zendamateurs op de club en die zijn gaan mee denken en de vraag was welk type coaxkabel gebruik je? Dat was op dat moment RG223U Mil spec coax cable, een prima kabel en zeker geschikt voor het gebruik van VHF en UHF banden. Toch kreeg ik het advies een andere kabel te proberen en heb nu RG316 Mil spec silver/teflon coax cable in gebruik, dit is overigens wel een makkelijke kabel om door te voeren met een diameter van 3.2mm.

De eerste week met RG316 geen problemen meer gehad en we hebben de "oude kabel" eens nader bekeken en kwamen er achter dat er halverwege een zeer kleine verdikking in de kabel zat, viel bijna niet op maar op de club avond kwam dit aan het licht. OK mes er bij en pellen maar. Na het verwijderen van de dubbel gevlochten mantel zagen we dat er in het diëlektricum ( afscherming van de binnenader ) een duidelijke verdikking zat dus verder pellen en daar kwamen we tot de ontdekking dat de conductor ( binnenkern van de kabel ) op dat punt was gelast, er zat een duidelijke verdikking. In theorie zou dit niets mogen uitmaken maar in praktijk ?

Zoals gezegd tot op heden geen problemen met de RG316 kabel dus goede hoop, :eusa_dance:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Paulsson

Citaat van: cornelis-b op 24-11-2016 12:07:57
Ja wat is de status van het "probleem", ik ben nog aan het testen maar ik ben voorzichtig hoopvol dat ik het probleem heb gevonden. Na nogmaals controleren van alle massa aansluitingen en het extra inpakken van de ECU bak bleek het probleem nog steeds aanwezig. Ik heb het probleem voorgelegd aan een groep lokale zendamateurs op de club en die zijn gaan mee denken en de vraag was welk type coaxkabel gebruik je? Dat was op dat moment RG223U Mil spec coax cable, een prima kabel en zeker geschikt voor het gebruik van VHF en UHF banden. Toch kreeg ik het advies een andere kabel te proberen en heb nu RG316 Mil spec silver/teflon coax cable in gebruik, dit is overigens wel een makkelijke kabel om door te voeren met een diameter van 3.2mm.

De eerste week met RG316 geen problemen meer gehad en we hebben de "oude kabel" eens nader bekeken en kwamen er achter dat er halverwege een zeer kleine verdikking in de kabel zat, viel bijna niet op maar op de club avond kwam dit aan het licht. OK mes er bij en pellen maar. Na het verwijderen van de dubbel gevlochten mantel zagen we dat er in het diëlektricum ( afscherming van de binnenader ) een duidelijke verdikking zat dus verder pellen en daar kwamen we tot de ontdekking dat de conductor ( binnenkern van de kabel ) op dat punt was gelast, er zat een duidelijke verdikking. In theorie zou dit niets mogen uitmaken maar in praktijk ?

Zoals gezegd tot op heden geen problemen met de RG316 kabel dus goede hoop, :eusa_dance:

Mooi beschreven! Ik haal hieruit dat jij best wel wat verstand hebt van (radiografische) elektronica, vet om te lezen. Ik duim voor je dat het hiermee is opgelost. Mocht dat zo blijken, dan zie je maar weer dat theorie en praktijk niet altijd overeenkomt. Vet om te puzzelen wat erachter kan zitten.

Cor, het beste!


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

cornelis-b

Citaat van: Paulsson op 24-11-2016 12:49:16
Citaat van: cornelis-b op 24-11-2016 12:07:57
Ja wat is de status van het "probleem", ik ben nog aan het testen maar ik ben voorzichtig hoopvol dat ik het probleem heb gevonden. Na nogmaals controleren van alle massa aansluitingen en het extra inpakken van de ECU bak bleek het probleem nog steeds aanwezig. Ik heb het probleem voorgelegd aan een groep lokale zendamateurs op de club en die zijn gaan mee denken en de vraag was welk type coaxkabel gebruik je? Dat was op dat moment RG223U Mil spec coax cable, een prima kabel en zeker geschikt voor het gebruik van VHF en UHF banden. Toch kreeg ik het advies een andere kabel te proberen en heb nu RG316 Mil spec silver/teflon coax cable in gebruik, dit is overigens wel een makkelijke kabel om door te voeren met een diameter van 3.2mm.

De eerste week met RG316 geen problemen meer gehad en we hebben de "oude kabel" eens nader bekeken en kwamen er achter dat er halverwege een zeer kleine verdikking in de kabel zat, viel bijna niet op maar op de club avond kwam dit aan het licht. OK mes er bij en pellen maar. Na het verwijderen van de dubbel gevlochten mantel zagen we dat er in het diëlektricum ( afscherming van de binnenader ) een duidelijke verdikking zat dus verder pellen en daar kwamen we tot de ontdekking dat de conductor ( binnenkern van de kabel ) op dat punt was gelast, er zat een duidelijke verdikking. In theorie zou dit niets mogen uitmaken maar in praktijk ?

Zoals gezegd tot op heden geen problemen met de RG316 kabel dus goede hoop, :eusa_dance:

Mooi beschreven! Ik haal hieruit dat jij best wel wat verstand hebt van (radiografische) elektronica, vet om te lezen. Ik duim voor je dat het hiermee is opgelost. Mocht dat zo blijken, dan zie je maar weer dat theorie en praktijk niet altijd overeenkomt. Vet om te puzzelen wat erachter kan zitten.

Cor, het beste!

Als zendamateur met licentie mag ik hopen dat ik wat weet van elektronica wat niet wil zeggen dat elke oplossing voor de hand ligt, dat blijkt wel. Hoogfrequent signalen zeker in de 70 centimeterband ( 430 Mhz ) kunnen zich raar gedragen dat blijkt wel want bij gebruik van de 2 meter band ( 145 Mhz ) had ik totaal geen last. Nu eens een paar weken testen en als het probleem zich niet meer voordoet dan ben ik er van overtuigd dat het probleem de coaxkabel was.

Zeg maar Henk tegen Cor ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx

Bizar van die las Klaas. Een fabrieksmatige las?

cornelis-b

Citaat van: razorx op 24-11-2016 14:33:21
Bizar van die las Klaas. Een fabrieksmatige las?

Was inderdaad een fabrieksmatige las en keurig verpakt binnen het diëlektricum. Het is natuurlijk niet vreemd dat een binnenader van een coaxkabel "gelast" wordt, eens komt er een eind aan een bepaalde lengte maar de productie gaat verder. Normaal gesproken is deze las onzichtbaar en exact even dik als de rest van de ader om er voor te zorgen dat de Ohmse waarde van de kabel over de gehele lengte gelijk blijft, hier heeft de producent duidelijk een steekje laten vallen.

Ik had ook al contact opgenomen met Belden Technical Support maar die hebben hier geen verklaring voor. Ik vind het zelf ook vreemd dat een las binnen het diëlektricum en dan afgeschermd met een dubbele gevlochten mantel ( Mil Spec ) dit probleem zou hebben veroorzaakt, de SWR verhouding was perfect.

Maar tot op heden met de RG316 geen enkel probleem meer :eusa_dance: :eusa_dance:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Paulsson

Citaat van: cornelis-b op 24-11-2016 13:51:45
Citaat van: Paulsson op 24-11-2016 12:49:16
Citaat van: cornelis-b op 24-11-2016 12:07:57
Ja wat is de status van het "probleem", ik ben nog aan het testen maar ik ben voorzichtig hoopvol dat ik het probleem heb gevonden. Na nogmaals controleren van alle massa aansluitingen en het extra inpakken van de ECU bak bleek het probleem nog steeds aanwezig. Ik heb het probleem voorgelegd aan een groep lokale zendamateurs op de club en die zijn gaan mee denken en de vraag was welk type coaxkabel gebruik je? Dat was op dat moment RG223U Mil spec coax cable, een prima kabel en zeker geschikt voor het gebruik van VHF en UHF banden. Toch kreeg ik het advies een andere kabel te proberen en heb nu RG316 Mil spec silver/teflon coax cable in gebruik, dit is overigens wel een makkelijke kabel om door te voeren met een diameter van 3.2mm.

De eerste week met RG316 geen problemen meer gehad en we hebben de "oude kabel" eens nader bekeken en kwamen er achter dat er halverwege een zeer kleine verdikking in de kabel zat, viel bijna niet op maar op de club avond kwam dit aan het licht. OK mes er bij en pellen maar. Na het verwijderen van de dubbel gevlochten mantel zagen we dat er in het diëlektricum ( afscherming van de binnenader ) een duidelijke verdikking zat dus verder pellen en daar kwamen we tot de ontdekking dat de conductor ( binnenkern van de kabel ) op dat punt was gelast, er zat een duidelijke verdikking. In theorie zou dit niets mogen uitmaken maar in praktijk ?

Zoals gezegd tot op heden geen problemen met de RG316 kabel dus goede hoop, :eusa_dance:

Mooi beschreven! Ik haal hieruit dat jij best wel wat verstand hebt van (radiografische) elektronica, vet om te lezen. Ik duim voor je dat het hiermee is opgelost. Mocht dat zo blijken, dan zie je maar weer dat theorie en praktijk niet altijd overeenkomt. Vet om te puzzelen wat erachter kan zitten.

Cor, het beste!

Als zendamateur met licentie mag ik hopen dat ik wat weet van elektronica wat niet wil zeggen dat elke oplossing voor de hand ligt, dat blijkt wel. Hoogfrequent signalen zeker in de 70 centimeterband ( 430 Mhz ) kunnen zich raar gedragen dat blijkt wel want bij gebruik van de 2 meter band ( 145 Mhz ) had ik totaal geen last. Nu eens een paar weken testen en als het probleem zich niet meer voordoet dan ben ik er van overtuigd dat het probleem de coaxkabel was.

Zeg maar Henk tegen Cor ;D


Zal ik doen Henk! ;D

Waar(voor) ligt er een coax kabel in de auto eigenlijk? Voor zover ik weet heb ik alleen maar coax kabels in gebruik gezien bij TV's :P


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

cornelis-b

De coaxkabel ligt tussen de zender en antenne.



Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Paulsson

Citaat van: cornelis-b op 24-11-2016 16:34:35
De coaxkabel ligt tussen de zender en antenne.





Ah :D


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier