Motor schokt soms en houdt in bij vol gas.

Gestart door Reinier850, 30-11-2021 13:03:22

Vorige topic - Volgende topic

Reinier850

Citaat van: arjenT5R op 06-05-2022 22:25:47
Slangetje op de zijkant van het inlaatspruitstuk niet vergeten?
thv de stuurpomp/dynamo dus?

Die zit erop.

Reinier850

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 29-04-2022 20:58:05

Ik zou dat gat goed schoonmaken en even kijken hoe dat potje precies erop geschoven zat met die ring. Ik heb indertijd die niet goed gemonteerd. Zat alles dicht en reed de auto weer en jawel: langzaam werd de voorkant van het blok na van de olie. Lekte weg op die aansluiting. Kon ik de heleboel weer loshalen. (Ging wel een stuk sneller toen, dat scheelde).

De buis heb ik van binnen en buiten schoongemaakt, maar dat deel erachter/daarbinnen niet, had dat ook gemoeten?

Stefan

Citaat van: Reinier850 op 07-05-2022 11:03:31
Ik heb geen turbo, maar bedoel je waar die nieuwe buis van het potje richting het gasklephuis gaat?
Dat is hem, zoals gezegd creeert dit de onderdruk in de cv.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Stefan

Citaat van: Reinier850 op 07-05-2022 11:23:21
De buis heb ik van binnen en buiten schoongemaakt, maar dat deel erachter/daarbinnen niet, had dat ook gemoeten?
Ja, ben bang van wel. Het grote gat is de ontluchter, de kleine de olieretour. Beiden moeten open zijn anders werk de cv niet en bouwt je blok druk op (en gaan je keerringen lekken)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

arjenT5R

Zit het filmpje eens te bekijken, lijkt wel of de rook echt uit 1 richting komt, ligt er niet gewoon een slangetje los nog? Of eventueel iets van EGR? Zou eens met draaiende motor op zoek gaan naar de herkomst van de rook als ik u was.

Hij klinkt helemaal niet verkeerd hoor eigenlijk  :D

Nog eens gekeken, zo te zien ligt er iets los nog.
Zit er een soort dop in de aanzuigbuis voor de gasklep? Volgens mij zit ie er niet in en komt daar die rook vandaan.

Zou nog eens goed kijken naar de aanzuigbuis/gasklep en de aansluitingen van de carter vent daar op.

Goeie nieuws is trouwens wel dat, als er idd een slang los ligt en er komt rook uit.... dan is de carterventilatie gewoon open. Nu nog juist aansluiten.

Het lijkt, op het filmpje of je op een gegeven moment tussen luchtfilter bak en gasklep door kijkt, tegen een kunstof potje met stalen ring.
Dat daar die rook vandaan komt, grote kans dat hier nog iets op aangesloten moet worden richting spruitstuk.

Weet niet of je ook EGR hebt? Dat zit op sommige modellen... zou ook kunnen dat dat los ligt?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

hilko73

Ik verdenk de aansluiting op de luchtaanzuigbuis, net voor de gasklep. Dat is toch al een rotding om goed vast te krijgen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

arjenT5R

Zelfde idee als bij 10v? Doe altijd gaatje boren en parkertje er in. Rotding idd.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

hilko73

Ja, volgens mij heeft de 20V die ook zo.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Reinier850

volvobug

Citaat van: Reinier850 op 09-05-2022 10:58:32
Kanshebber gevonden :D

Dat zal hem niet zijn, die scheur zit buiten de afdichting met de slangeklem.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Reinier850

Ja, de wens was vader van de gedachte ben ik bang.

Er zit nog her en der wat olie aan de buitenkant, maar dit was een koude start, wordt de motor binnen 20-30 seconden al zo heet dat de olie aan de buitenkant zo kan gaan walmen?

EGR heb ik bij mijn weten niet (1996 model).

Het enige wat voor zover ik kan zien nog open is, is die slang om hem sneller voor te verwarmen die van de motor richting de luchtfilter loopt, maar die is al een flinke tijd weg.

Volgende avondvullende film gemaakt: https://streamable.com/ymevo3
Het lijkt inderdaad ergens in de buurt van het gasklephuis te zitten, maar ik zie nog steeds niet goed waar.

Wat me ook wat verontrust is dat er op de verbinding in het midden van de nieuwe slang die van het potje naar boven loopt wat rookt ontsnapt (02:45). Is die druk daarbinnen dan niet echt extreem hoog als hij dat na een minuutje of 2 na een koude start uit elkaar begint te persen?

volvobug

Citaat van: Reinier850 op 09-05-2022 10:58:32
Kanshebber gevonden :D

Op dit deel zit aan de achterzijde de aansluiting van de carterventilatiebuis, met die bajonetsluiting. Beetje tricky ding om terug te plaatsen, weet je zeker dat die goed "ingedraaid" zit?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Reinier850

Ja, dat ding zat al engiszins zwak toen ik de handel de eerste keer losmaakte. Bij het terugzetten er in geklikt, maar daarna voelde het niet heel stevig.
Verder niet bij stilgestaan, maar dat is natuurlijk wel een goede kanshebber.
Het gaat inderdaad niet goed vast. Ik krijg de bajonetsluiting er wel in als ik hem losheb, maar als ik die buis zo recht mogelijk terug plaats wipt de carterventilatiebuis iets op.
Als ik de hele handel naar binnen/achteren draai, sluit hij zo te zien wat beter: https://streamable.com/gngbuy

Is dit de manier hoe je hem op zijn plek houdt, of kan dat anders?

Hoort daar niet een rubber ringetje oid tussen als die verbinding luchtdicht moet sluiten?

Vulk

Mag ik ook even opmerken dat ik het bijzonder knap vind wat je hier gedaan hebt?

Even de carterventilatie vervangen als niet-sleutelaar!

Die laatste probleempjes krijg je ook nog wel opgelost.