olieverbruik

Gestart door macdriver, 05-12-2002 17:26:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dennis850gle

ik heb nu een leiding (13 mm) gebogen , deze gaat naar voren , tussen koplamp en radiateur.
Ik wil in eerste instantie zien wat eruit komt, dus heb ik er een klein flesje aan gemaakt, mocht ie nu olie eruit gooien dan kan ik zien hoeveel het is, als je een filtertje gebruikt kan het op straat lekken , en weet je niet hoeveel het was.
Ik zal even laten weten hoe het gaat verlopen, ook of het verbruik er nog is...

855-Champagne

Als je de bovenkant van het flesje weer een slangetje maakt terug naaar je gasklep heb je een olieafscheider.
De olie blijft onder in het flesje en de damp wordt weer aangezogen.

dennis850gle

het voordeel van het flesje...

> als ie zoveel olie eruit gooit , kun je het weer in je blok gooien :)
nee , laat ik hopen dat het niet zover komt.
Vandaag 50 km gereden , en er zit nog geen druppel in , dus das al goed nieuws..

En op dat olie-damp-gas zit ik niet echt op te wachten, het is warme lucht , dus minder zuurstofhoudend, dus minder goede verbranding..

mark20v

En je zuigt ongefilterde lucht je motor in ;)

is ook niet best...
Volvo separates men from the boys  

dennis850gle

Een tip voor degene met olieverbruik....
Gooi je carterontluchting in de openlucht.
Het olieverbruik is nu te verwaarlozen, na 750 km staat het peil nog exact hetzelfde , waar ik eerder al naar de garage reed om weer een liter te halen....
Het opvangflesje vertoont alleen wat bruinig dun condenswater.
We roffelen met een gerust hart weer verder... :)

Reitse

Foto of tekening van de opstelling? Kan uit de teksten niet helemaal wijs worden...

dennis850gle

Waar het exacte probleem zit is eigenlijk nog een raadsel voor mij , maar wat wel telt  HET HELPT.

Ik had dus een probleem dat er olie in het inlaatspruitstuk kwam via de carter ontluchting.
De carterontluchting loopt via een "pot" onder het inlaatspruitstuk naar de vlamdover , deze zit in de buurt van de gasklep.
Zelf denk ik dat door de combinatie vacuum+lichte carterdruk de olie het inlaat kanaal werd ingezogen.
Ik heb dus de aansluiting van de carterontluchting op de inlaat afgedopt( waar de vlamdover zit). En de carterontluchting met een leiding verlengd naar een opvangflesje (spa blauw :) )
Dit flesje heeft nog wel een opening naast de leiding zodat de damp eruit kan .  waarom een flesje dan hoor ik sommige denken...Mocht de motor er toch olie uit gooien ( wat ie normaal zelf 'verbruikte' ), dan wordt het zichtbaar in het opvang flesje.
Zo kan ik nu checken of het probleem zich nog voordoet.
Het enigste wat er nu in het flesje zit is een klein beetje soort dunne  waterige sludge ( condens olie lijkt het).
Ik heb vanavond getankt, ik zelf denk dat het LPG verbruik ook gunstiger wordt.

Ik kan het helaas niet toelichten met een tekening, als iemand mij uitlegt hoe ik hier een foto bij kan plaatsen regel ik dat zsm.


De uil

Ik herken een hoog olieverbruik. De garage (Volvo Scholten) adviseert om 5 W 40 olie te gebruiken.
Wordt dit advies herkend of is het onzin?

s©ub@

5w40 / 0w40 gaat op getunede motoren of motoren met een hoge compressie, de olie is bijna zo dun als water...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

ed

Citaat van: dennis850gle op 27-05-2004 22:23:51
Het enigste wat er nu in het flesje zit is een klein beetje soort dunne  waterige sludge ( condens olie lijkt het).

Is olie vermengd/verdund met brandstof.
Wel wat vaker je olie vervangen lijkt me.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

dennis850gle

Om mezelf gerust te stellen heb ik vandaag toch voor de zekerheid nog even de compressie gemeten (met een goede meter!!)
De waarden zijn als volgt:
cilinder 1 :  11 bar
cilinder 2 :  13 bar
cilinder 3 :  13 bar
cilinder 4 :  13 bar
cilinder 5 :  12 bar

Lijkt me niet om wakkker van te liggen...

Het goedje in het flesje was volgens de garage olie vermengd met water, afkomstig van condensvorming in het blok.
Ik heb nog geprobeerd of het spul brande , maar je kan er een brand mee blussen :)
Volgens hen maakte ik me zorgen om niets, en lijkt die carterdruk erger dan dat het is, doordat er "water/olie" damp uit de carterontluchting komt, dan zie je het "blazen" .

dennis850gle

beste volvo-nisten,

Het probleem met de olie was weer terug, hij gooide er op 400 km weer een halve liter olie uit.
Maar de oorzaak is gevonden !!!! :)

Onder aan het blok naast de dynamo, onder het inlaatspruitstuk zit een oliedampafscheider, een zwarte pot half zo groot als een broodtrommel. Deze pot zat helemaal vol met prut, opgedroogde slugde olie troep, er kon dus geen lucht meer door.
Normaal functioneert de pot als er dampen uit het bovenste gat komen, dan slaat de oliedamp neer, en stroomt de olie via het onderste gat terug in het carter.
Wat bij mij het geval was... het onderste (terugstroom) gat zat volledig dicht. De olie hoopte zich dus op, en zo werd de olie dus afgevoerd via de damp leiding die weer naar je vlamdover/ inlaat loopt. Daar kwam de olie dus ook terrecht.
Het is dus zeer aan te raden als je iets vermoedt, of dat je inlaat spruitstuk ( gasklep) vet is, haal dan je inlaat spruitstuk los(dan is het redelijk goed te doen).
,en maak die pot schoon, Het is dus eigenlijk een wonder dat alle keeringen niet lekken, zoveel druk dat er in het blok zat.
Met 3 uurtjes was alles gepiept, en de carterdruk is 90% verdwenen.
Kosten :6,38 euro's , onderdeel nummer :9146262                      ( inlaatspruitstkpakking)

Als mij iemand uitlegt hoe ik hier een foto bij krijg, kun je zien hoe het ding er uit ziet, en hoe smerig dat het ding was...

Groeten Dennis

mehn

#27
Citaat van: dennis850gle op 10-06-2004 18:02:37
Als mij iemand uitlegt hoe ik hier een foto bij krijg, kun je zien hoe het ding er uit ziet, en hoe smerig dat het ding was...

Je moet de foto op een website zetten of in het Ledenfotoalbum (als die bij jou wel werkt  >:().
Je kunt dan in je bericht een link naar de foto plaatsen door de volgende code te gebruiken:

(img)tik hier de url naar je foto op je website(/img)

waarbij je "(" vervangt door "[" en ")" door "]"  ;)

Als het niet lukt mail je 'm maar aan mij. Mijn e-mail staat een PB

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

#28
De foto's: (klik op foto's voor vergroting)




850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

dennis850gle