Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Misha

Citaat van: razorx op 22-06-2009 21:54:17Na wat spelen met diverse apparaten kan ik alleen maar concluderen dat ze zelfs die lage prijs niet waard zijn.
;D

Wel gaaf dat je dat eerlijk neerzet hier !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

#556
@Misha: Laat ik het zo zeggen, het werkt net, ehhh geloof ik.


Vandaag:
Geknoei met rubbers, vaseline en iets wat niet past. En dat alles onder het oog van twee bevallige dames.

Roffel Fred vanmorgen:
Starten: VROAMMM! (Zoals gewoonlijk, hij start wat heftig.)
Daarna: Blub.

Oorzaak: Een slang naar de stationairregelaar was volledig doorgescheurd.
Kon er dus niet mee weg.

Tussen de klantbezoeken even langs Furness gegaan. Ze hadden die slang niet op voorraad, maar na lang zoeken vonden ze een tijdelijk alternatief. Had die slang per sé vandaag nodig.

Klasse Edwin Furness  :eusa_clap:
Hij heeft echt lang lopen zoeken.

Het paste qua dikte allemaal net, maar roffeltje draait weer en ik heb de tijd om te wachten op de echte vervanger.

Wat een gefrot.

Die dames waren overigens doodgewoon twee heel aardige zangleerlingen van Saskia.

elianmars


razorx

Citaat van: elianmars op 22-06-2009 22:34:57
Citaat van: razorx op 22-06-2009 22:16:23
twee bevallige dames.


Waar blijven de foto's?  :eusa_whistle:
De foto's van de slang komen nog  :evil:
Een van de twee heeft overigens een Amazon, mocht er een tijdje terug mee rijden. Jeugdsentimenten, maar niet mijn type auto.
Gr.
Yits

SirRutte

Citaat van: razorx op 22-06-2009 21:54:17
Citaat van: SirRutte op 21-06-2009 22:19:32
Wederom een mooi verslag Yits!

Vraagje (off-topic): Hoe bevalt je 2-DIN DVD/navigatie/etc. apparaat? Is het een volwaardige vervanger (qua functionaliteit, het uiterlijk staat buiten kijf ;)) voor bijvoorbeeld een TomTom Go, een 'gewone' autoradio en een Parrot?
Rutger.
Na wat spelen met diverse apparaten kan ik alleen maar concluderen dat ze zelfs die lage prijs niet waard zijn.
Allen hebben wel op een puntje wat hinderlijke mankementen.
Verschil niveau dvd versus radio. Of een ander, niet werkende achterruitrij camera bij navigatiemodus.
Ongevoelige tuners, ga zo maar door.

Grrr en groeten,  ;)
Yits

Dat is jammer om te horen, zo'n apparaat ziet er namelijk wel erg mooi en opgeruimd uit..  :-\

mevita

Citaat van: razorx op 22-06-2009 21:54:17
Citaat van: SirRutte op 21-06-2009 22:19:32
Wederom een mooi verslag Yits!

Vraagje (off-topic): Hoe bevalt je 2-DIN DVD/navigatie/etc. apparaat? Is het een volwaardige vervanger (qua functionaliteit, het uiterlijk staat buiten kijf ;)) voor bijvoorbeeld een TomTom Go, een 'gewone' autoradio en een Parrot?
Rutger.
Na wat spelen met diverse apparaten kan ik alleen maar concluderen dat ze zelfs die lage prijs niet waard zijn.
Allen hebben wel op een puntje wat hinderlijke mankementen.
Verschil niveau dvd versus radio. Of een ander, niet werkende achterruitrij camera bij navigatiemodus.
Ongevoelige tuners, ga zo maar door.

Grrr en groeten,  ;)
Yits


Zou je dat misschien een beetje kunnen toelichten wat er wel en wat er niet goed werkt, dan kan ik me de moeite besparen 1 aan te schaffen of jij moet de jouwe al tegen een schappelijk prijsje wegdoen ;D

razorx

#561
Ja hoor,

Ik zat te denken over import uit China en daaraan te verdienen. Diverse exemplaren geprobeerd.
Lijkt heel leuk, inkoopsprijs valt te reduceren tot 150,- á 160 euro in grote aantallen.
Daar kan je iets heel leuks mee doen. Ook qua moeite achteraf. Dacht ik.
Import vanuit China is overigens met de de meeste leveranciers niet zo'n punt.

Ik zal de problemen kort opsommen. Niet apparaat specifiek maar om een indruk te geven:
1. Bij allen extreem verschil in geluidsniveau tussen de verschillende bronnen. Software matig te corrigeren maar niet voldoende.
2. Achteruitrijcamera. Heerlijke aanwinst. Waarom werkt ie niet als mijn navigatie aanstaat?
3. Geluidskwaliteit: gewoon slecht. Ik hoor ook het verschil tussen een Kenwood of Pioneer, vertel niet welke ik beter vind om het topic niet op een zijspoor te brengen, maar dit is onacceptabel.
4. Andere gezellige variant: Somminge apparaten geven een gezellige error dat ze niet naar hun eigen SD memory card mogen schrijven.

Need I say more ;) .

Het leek mij leuk met en kleine inspanning deze producten verkoopbaar te maken, maar dit ligt ver voorbij de grens.

Goed even wat vrolijks: Goedkoop is duurkoop.

Gr.
Y.

Even terug naar de roffels:
Nrfh is nog steeds een hemels beest qua betrouwbaarheid en ruimte.
(10V met wat extra en estate)

Fred is de funcar.
(20V met wat meer extra)

Heb het als ik eerlijk moet zeggen wel even gehad met het gesleutel.
Als je stapje voor stapje kritisch ieder onderdeel naloopt kom je zoveel tegen.
Ik weet dat het loont maar soms wil je ook wel eens doodgewoon je werk doen.
Heel veel werk gehad aan Fred. Maar ook veel stage 0.

Begrijp mij niet verkeerd, bij aankoop was het een roffel met een heel goede basis. resumerend:
-Jong motorblok, geen oliegezweet
-Ontkoppeling zeer ok
-Gasinstallatie een drama, nu ok
-Wat verouderde slangen voor stationnair, deze avond ok.

VVis tuning heeft zich bewezen naast de geoptimaliseerde inlaat (op diverse vlakken)

Conclusie:
Ik hoop niet meer erfenisjes aan te treffen, verwacht dat ik alles nu wel gehad heb. Tijd zal het leren.
Ik blijf ieder onderdeel van Fred stukje voor stukje nalopen.

Nrfh wint het nu qua betrouwbaarheid, maar Fred zal ook in dit stadium komen.

Het vrolijke gedeelte van het verhaal is dat Fred (nu) rijdt op een manier zoals maar weinige GLT's  rijden.
Eindelijk smooth over het hele toerentalbereik. En een koppel onderin waar ik heel er vrolijk van wordt.

De laatste gasklephuismod ben ik overigens zeer tevreden over.

Ik zal het t.z.t allemaal samenvatten

Gr.
Yits

Thys

Hoi Yits,

Diepe bewondering voor de grondige manier waarop je alles aanpakt. Je "wanneer houdt het op?"-gevoel herken ik af en toe ook wel. En toch ben en blijf ik helemaal weg van die auto.

De carterventilatie is vorig jaar bij de blokwissel trouwens volledig vernieuwd, evenals de waterpomp. Distributie ligt er iets langer op, sinds augustus 2007 als ik me goed herinner. De GLT met VVIS-tuning rijdt inderdaad een stuk pittiger, heb ik vorige week mogen ondervinden. Goed werk :eusa_clap:

razorx

#563
Dank je Thijs,

Sterker nog je had het allemaal al keurig gedocumenteerd  :eusa_clap: .

Ik ben nu een beetje aan het experimenteren met navigatiesystemen op een oud HP PDA (Travel Companion rx5720).

Waarom vraagt iemand dan: "Tomtom is het toch helemaal?"
Ja en nee. De gebruikersinterface vind ik fantastisch, de politiek van het bedrijf gaat me meer en meer tegenstaan.

"Waarom dan?"
Als er nieuwe kaarten zijn, zijn die beschikbaar voor de nieuwere apparaten, mijn twee jaar oude Tomtom one wordt voor heel veel kaarten al niet meer ondersteund.
Gebruikers van andere PNA apparaten moeten on een nieuwe kaart te gebruiken een nieuwe Tomtom versie aanschaffen, of hun Windows CE versie blijkt te oud.
Daarnaast heb je een soort van compatibiliteits matrix (ja echt) nodig om te weten welke sub update van een kaart wel of niet werkt bij de desbetreffende Tomtom of Navigator.

"Je kan toch niet eeuwig in het stenen tijdperk leven?"
Twee jaar oud voor een product van 200 euro vind ik geen stenen tijdperk. Ik vind het niet normaal dat ik dit product nu al als afval moet beschouwen.

Goed tot dusverre een boeiend argument met een fictief iemand die uiteraard altijd ongelijk krijgt  ;) .
Ik ken andere software fabrikanten die een wat langere ondersteuning bieden.

Veel woorden om te vertellen dat ik met wat andere navigatiesoftware ben gaan spelen. Ééntje vond ik wel heel prettig: Igo van Nav 'n go. De gebruikers interface doet niet eens zo veel onder voor die van Tomtom.
Het stemmen werk is bij Tomtom superieur. Maar dit draait wel op verschillende WinCE versies (ook 4.2!).
Zo kon ik leuk binnen testen op die oude PDA. Via het bestand sys.txt van Igo kan je nog heel veel extra opties aan en uitzetten.

Daarna hoef ik alleen het SD kaartje te copïeren voor het navigatiesysteem in de auto.

Die HP/IPAQ PDA heb ik al heel lang niet meer in gebruik, er zat een verouderde Tomtom op en de GPS ontvangst via de ingebouwde antenne was zo beroerd, dat je pas halverwege de rit aanwezingen kreeg  :eusa_wall: .

Ik had nog een GPS antenne liggen met een redelijk gangbare plug (de grote versie). Op de PDA paste die niet.

PDA open en wat soldeerwerk:


Na wat gedremel een nieuwe female connector gemonteerd:

En zo heb ik een lekker testplatform en hoef ik mijn radia/navigatie ellende niet steeds uit de auto te halen voor experimenten.

De hoogte indicatie (zie plaatje): Hm ik ben diep gezonken.
Hm nu +10m.
Zit ik op een schip?
GPS nouwkeurigheid is 10 à 15m en dit is binnen, vandaar.
Ik denk dat het is bedoeld om je te vertellen dat je in de bergen zit of zo.

Voordat er een verkeerd beeld van mij ontstaat  ;) .
Dat witte spul op de tafel is slijpsel van de Dremel.

Dat rare rolletje was de oude ingebouwde GPS antenne van de pocket computer.
Ondertussen blijf ik Thijs zijn project met interesse volgen.
Hij is een all in one systeem aan het bouwen op basis van XP in plaats van CE..

Mijn huidige indruk is dat het lekkerder werkt als je functies splitst over meerdere apparaten, maar het oog wil ook wat.

razorx

Vandaag had ik even tijd om wat te spelen met mijn primitieve lasapparaat (geen gas).

Het leek mij leuk wat oefeningetjes te doen op te dun materiaal. Het betreft hier een gebroken raamgeleider. Het materiaal hiervan is 0,9mm dik en de dunste elektrode die ik heb is 2mm (zgn. sopelektrode).

Als amateur wist ik nog wel dat ik subtiel te werk moest gaan wil ik niet door het materiaal heenbranden.

Hier de gebroken raamgeleider die ik speciaal voor dit doel bewaard had:


Goed schoongemaakt met de staalborstel. Daarna wat zinkspray er op en in de bankschroef.


De stroom op relatief laag gezet.
Klein lasje in het midden van de breuk gemaakt, ik wilde de bankschroef immers niet vastlassen  ;).
Daarna de boel wat opgeschoven zodat ik aan de gang kon.

Ergens ging ik toch wat te ruw te werk en brandde een gaatje, maar dat kon ik met wat gedoe weer opvullen.
Hier ben ik de boel glad aan het slijpen:


Het resultaat:


Ik hoop dat de echte lassers mij nu niet uitlaggen, maar wat is dit leuk om te doen!
Gewoon iedere keer een beetje oefenen.

Ik ga nu maar weer verder met een niet lekker sluitende deur en een iets vervormde wielkap links voor.

groeten van Yits.



SirRutte

Hoewel TomTom inderdaad een belabberde (dure!) support geeft op oude TomTom's, is er via de niet-legale weg weldegelijk alles mogelijk!  :eusa_shhh: Heb laatst een aantal TomTom's (Go700, Go710) voorzien van nieuwe software en kaarten (Navcore v8, kaarten van West-Europa, mei 2009, inclusief lane-assist) en deze apparaten functioneren daardoor hetzelfde als een veel nieuwere Go x40.

Voor die PDA kan ik je zeker Sygic aanraden! Heb dat zelf op mijn Nokia onder Symbian draaien en het bevalt erg goed, interface is zeer TomTom-like. :)

razorx

@SirRutte: Ik weet dat er wel het één en ander mogelijk is. Alleen omdat ik automatiseerder en ondernemer ben, moet ik van mijzelf wat correcter zijn. Doodgewoon omdat ik anders brood roof van collega's. Jouw insteek kan ik overigens ook begrijpen.
Omdat ik dagelijks achter computers zit heb ik ook niet meer zo'n zin in dat gedoe.  ;)

In mijn post vanmorgen zat ik wat te spelen met een lasinverter om een raamgeleider te herstellen.
Leuk.
Vervolgens uit eigenwijzigheid toch wat experimentjes doen op restant plaatwerk dat ik nog had liggen.
Een 2mm elektrode heeft zo'n 50A of hoger nodig. Het resultaat was voorspelbaar: Gatenkaas  ;D .
Ik kon het toch niet laten, moest het gewoon even proberen voor de fun.
Misschien toch een echt lasapparaat om mijn verlanglijstje zetten

Vandaag:
Scherm links voor "uitlijnen"
Slot linksvoor herstellen


Scherm linksvoor
Fred Zilverroffel had een nare gewoonte met de linker voordeur: Of je moet de deur verkeerd stellen, of de deur schuurt tergen het linker scherm voor aan. Je kan stellen aan dat scherm wat je wilt, maar kloppen zal het nooit.
Oorzaak: Fred moet ooit een klap hebben gehad aan de linker kant. het midden van het linker scherm zit een paar millimeters te veel naar binnen aan de deurkant.
Het volgende kan je doen om tot zo'n 2mm te corrigeren. Als je meer wilt corrigeren is dit niet echt de methode:

Dit ging netjes. De lelijke plekjes hebben een behandelingetje met roestomvormer gekregen.
Ik wacht tegenwoordig twee dagen voordat ik verder ga na de roestomvormer.

Deur in je ééntje stellen heeft na en voordelen. Ik was we even bezig.
Op naar het volgende.

Slot Nrfh herstellen
Priegelklusje, ben ik dol op.
Nrfh de estheet, kreeg door gebrek aan aandacht en de daaropvolgende jalouzie problemen met het slot aan de bestuurderskant: De sleutel ging er niet meer in. Aangezien het veels te ver lopen is naar het andere slot moest daar maar snel wat aan gebeuren.

Bestuurdersdeur open, plastic afdekkapje aan de zijkant er af, schroevendraaier er in om de cylinder via het klem systeem vrij te maken, sleutel er in om de cylinder er uit te trekken is de standaard procedure.

Leuk als je sleutel er niet in kan omdat dat afdekplaatje klem zit  :eusa_wall: .
Na wat gefrot kwam de cylinder er toch uit.
Ik vermoedde dat er een veertje voor het klepje gebroken zou zijn.

Eerst het "sierplaatje" voor het slot er af.
Dat sierplaatje is aan vier kanten een beetje "ingedeukt"zodat hij blijft zitten. Niet moeilijk doen daarmee, gewoon zo lostikken:

Sorry, ik mishandel goed gereedschap ook wel eens  ;) .

Let op, als het plaatje loslaat zal een plaatje, veertje, klepje en ringetje op de grond vallen!
Na wat gevloek had ik alles weer bij elkaar.

Het gebroken veertje (normaal zit in het midden van het veertje een bochtje dat het plaatje op zijn plaats houdt/terugduwt):


Gelukkig had ik nog een oud slot liggen met een goed veertje, die uit elkaar getikt:


Mijn eigen slot eerst maar even een WD40 badje gegeven, vervolgens remmenreiniger om de WD40 te verwijderen om daarna een siliconenolie douche te krijgen (dat vinden ze heerlijk):


Nog even de donorcylinder, let goed op de positie van het veertje:


Het veertje met klepje in mijn eigen slot gefreubelt, fijn.
Hoezo fijn? Hoe krijg ik het sierplaatje er weer op zonder dat het veerje en het klepje losschieten?
Wel zo (rubbertje zit al in het sierplaatje):


Gepast tikje en de boel zit weer bijna vast.
Nog even wat serieuze secondenlijm langs de rand en het laatste duwtje  :eusa_dance: :


Cylinder in het slot klikken en genieten van een zeer soepel slot.

Er doen geruchten de ronde dat er een minimumprijs voor lijnolie gaat komen.
Laten we dat maar voor zijn.
Proost!



razorx

Over een paar dagen gaan we heerlijk met de roffel naar Kroatië.

Ik sta achter het standpunt dat zo'n rit minder zwaar is dan het dagelijkse stadsverkeer.

Toch heb dan graag wat zaken bij me (om niet te afhankelijk van anderen te zijn):
-Wat koelvloeistof
-Wat olie
-Stevig breed tape
-Klein sleutel/doppen setje
-Bougies + sleutel
-Startkabel
-Tie wraps
-wat snoer en draad en knijpmateriaal
-Zekeringen
-Universeelmeter

Past allemaal net in een compact doosje.

Na het vervangen van de ashoezen (losse draagarmen en veerpoten) had ik de auto nog niet uit laten lijnen. Wil hier nog steeds eens zelf mee aan de gang gaan maar dat is voor later.
Dus vandaag naar een bandenspecialist om de hoek gegaan en de boel laten uitlijnen.

Het is me al diverse keren opgevallen, dat ondanks dat de hele boel los is geweest, de verschillen miniem zijn.
Alleen het toespoor rechts zat er een tiende graad naast.


Taranis

Alvast een prettige vakantie gewenst! :eusa_clap: :D

Dat de lijnolie maar mag smaken!

Claudia

Veel plezier Yits!
Vergeet voorál de 103 niet he!
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"