Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: pwassink op 02-05-2010 16:09:37
Citaat van: SirRutte op 02-05-2010 16:03:01
Mooi werk Yits, maar vind hem nog behoorlijk hoog staan :eusa_whistle:

In ieder geval mooi dat het weggedrag weer (deels) naar behoren is ;)

Houd in de gaten dat je niet veel lager gaat, bij "Normaal Amsterdams Parkeer" (en rij-gedrag) kan je die hoogte niet
missen, denk aan trambanen, bussluizen, grachternbruggetjes, drempels en nie te vergeten parkeren op grachten
met die verrekte buis voor de gracht die de handrem overbodig zou moeten maken ..   ;)
Je was me voor. ;)
In de Amsterdamse binnenstad zijn de wegen een drama.

UserID6342

#781
Citaat van: razorx op 02-05-2010 13:55:31
@Dirk: Als ik de schokbrekeras niet borg met een bankschroef, zal hij toch echt meedraaien als ik aan de grote moer draai.
Of mis ik nu iets?
Als je als eerste (als de auto nog gewoon op zijn wielen staat, dus voordat je begint) met sleutel 21 of 22, meen ik uit me hoofd, die 2 moeren links en rechts alvast een flink stuk losdraait (niet eraf), hoef je dus niets tegen te houden, en scheelt je een hele bal werk later / verder in het proces.  Zo bedoelde ik het.

Maar mooi dat het weer gelukt is, kijkt ook meteen een heel stuk beter !

Thys

Citaat van: razorx op 02-05-2010 15:46:30
Links Saskia haar roffel met Apex veren en Bilstein B6 brekers, 4cm. verlaagd.

Psst, Yits, het zijn B4's :eusa_shhh: ;)

Je bent lekker bezig geweest! Ga er op korte termijn zelf ook aan beginnen.

razorx

Citaat van: thyzerrr op 02-05-2010 16:26:09
Citaat van: razorx op 02-05-2010 15:46:30
Links Saskia haar roffel met Apex veren en Bilstein B6 brekers, 4cm. verlaagd.

Psst, Yits, het zijn B4's :eusa_shhh: ;)

Je bent lekker bezig geweest! Ga er op korte termijn zelf ook aan beginnen.
Oeps! Gecorrigeerd.

razorx

#784
Zucht, na lang zoeken in Vadis (ik zocht verkeerd) eindelijk gevonden:



De grote: 981062
de twee kleine: 946752
de twee ringetjes: 960142
-edit- en twee ringetjes: 30660816
De rek is er bij die grote bout na al die jaren wel aardig uit.
Ik verwacht dat ie ieder moment er uitkomt als sliertje spaghettie ;)

Edit:
Dit speelt niet alleen bij onze roffels:
http://www.justanswer.com/questions/1h18z-i-have-new-brakes-and-stuts-so-its-not-that-i-have-a-thud

KMvrtr

#785
Verdomd, dat heb ik dus ook. Maar dan links.
Resulteert ook regelmatig in een soort gekraak tijdens optrekken vanuit stilstand. En soms vlak na een bocht, alsof de boel zich weer 'zet'. Voel het dan ook even in het stuur.
Ik ben al meermalen allerlei onderstelrubbers aan het nalopen geweest, maar ik kan niks ontdekken. Ook een monteur en een oude rot konden desgevraagd niks vinden.

Is het nu een kwestie van die bouten wisselen, of vervang je ook de rubbers?

razorx

Indertijd was wat aandraaien van de bouten voldoende.
In ieder geval bij Saskia haar roffel.

Bij de mijne was dat eventjes effectief. Ik kan ze wel weer wat aandraaien, maar ik heb meer vertouwen in nieuwe bouten.



razorx

Vervangen van de subframebouten en verlagingsbussen voor de nivomats
Goedemiddag oh noest volk!

Vervanging van de subframe rekbouten
Zoals ik hiervoor al vermeldde heb ik geen vertrouwen in rekbouten die ik twee keer heb moeten naspannen.
De rek is er uit dus zij gaan er uit.
Daarnaast was ik de klonken zat. Het leek wel of die dagelijks heviger werden.

Subframe per te vervangen kant netjes met een krik ondersteund:


Oud en nieuw, het nieuwe part nummer is 985111:


De kleine boutjes en ringetjes meteen ook maar gedaan (bout 982818, ring 960421).
Daarna de boel netjes in de tectyl.

Links en rechts voor viel me wat op. Olie op de bout:


Als ik mij niet vergis zijn de subframerubbers gevuld met olie. Voor mag ik die dus vervangen, met uiteraard weer nieuwe rekbouten.
rubbers no 3507923 en 3507924.

Testritje leverde alleen nog bij hevige drempels een klonk op, vermoedelijk zijn die rubbers de schuldigen.

Nivomats verlagen met verlagingsbussen
Al heel lang geleden heb ik van Ludo twee verlagingsbussen van een mooie kunststof soort gekregen:


Nogmaals bedankt Ludo!
Iemand anders heeft verloop busjes voor mij naar 8mm. gemaakt van pb staal.
In het Amsterdams, en misschien ook wel in andere talen staat dat voor pisbakkenstaal.

Auto op de assteunen achter, met een krik onder de achterveren de boel daar weer op spanning gebracht. Anders komt de boel bij het losdraaien wat onfris naar beneden.
Nivomat rubbers losdraaien. Ja ik ben lui:

In een aaphouding met mijn rechterhand de dikke kant van de nivomats vastgehouden en met de linker en een lange ratel de centrale moer van de nivomat aan de bovenkant losgedraaid. Mijn broer heette Bokito, maar die is niet meer.

Die nivomat rubbers zijn aanmerkelijk beter dan de gewone steunrubbers. niets mis mee na plm 270dkm:


Oef, stom van me. Er niet aan gedacht dat ik ook langere 8mm. bouten zou moeten hebben.
Gewone bouwmarktbouten zijn gezien hun te geringe sterkte uiteraard niet geschikt.

Hee een idee: Ik had nog wat nieuwe uitlaatspruitstuk draadeinden liggen. Die zijn 8mm.
Ok die draadeinden veranderen in bouten. Wat zinkspray er op (luie lasser).


En de moertjes aan de draadeinden lassen. Weer een probleem minder.

Steunrubbers met verlagingsbussen klaar voor plaatsing.
Ik had wel wat vet nodig gezien de perfecte passing.


Ik was nog bang voor één probleem: De nivomat bussen liggen nu wel 2cm. hoger:


Zou de laadvloer te onvlak worden?
Valt mee:


Omdat hij achter maar 2 cm. verlaagd is krijg ik geen problemen met mijn trekhaak.

Tijd om te testen, voor was het al 2 á 3cm lager.

Ik moet zeggen de verlaging voor al een heel plezier is, maar dat de verlaging achter, zeker bij een estate, heel erg de moeite waar is.
Veel minder overhellen, wat op zich niet tenkoste van de wegligging hoeft te gaan, maar vooral minder "overshoot".
Fijn voor plotselinge uitwijkmanoevres bij hoge snelheid.

Nadat ik de naburige rotondes en ook rechte stukken al scheurend , slingerend en met plotselinge rukjes aan het stuur, onveilig had gemaakt werd het tijd om huiswaarts te keren.

Voor lijnolie is het voor mij te vroeg.
Eerst maar eens wat lekker Indonesisch eten halen.
Eet smakelijk!

Yits.

Domaso

Mooi verslag! Laatst bij de mijne ook gedaan met aluminium blokjes. Omhoog komen van de vloer valt inderdaad mee. Waarmee heb je de voorkant verlaagd? Bij mij zitten er voor Intraxen onder.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

razorx

Voor H&R verlagingsveren -30mm. (gekregen van Enno, waarvoor mijn dank), met standaard Sachs brekers.

Ludo

Mooi dat het weer goed gekomen is.  :D

Maar de subframerubbers, ben je zeker dat die oliegevuld zijn?.

razorx

#791
Citaat van: Ludo op 13-05-2010 18:59:16
Mooi dat het weer goed gekomen is.  :D

Maar de subframerubbers, ben je zeker dat die oliegevuld zijn?.
Niet helemaal.
Zo'n vreemde plek, olie halverwege de bout.

Zeker daar mijn roffel de bijnaam "de droge" heeft ;) .

triton

Mooi gedaan Yits, heb ze zelf ook verlaagd met de bussen achter en had al wel 8.8 m8 bouten klaar liggen met een inbus 5 kop.
Wil alleen nog wel een beetje uit de vloer halen om gerammel tegen te gaan.

Professioneel raddraaier

razorx

@triton: Is het een idee om de klemmetjes onder het paneel te verlagen met een stripje hardhout?

Citaat van: razorx op 13-05-2010 17:13:00
..
Testritje leverde alleen nog bij hevige drempels een klonk op, vermoedelijk zijn die rubbers de schuldigen.
..
Ik dacht eerder beunbedrijf Yits.
Linker veer ondersteboven gemonteerd  :eusa_wall: ;D

Enfin het vooronder is nu volledig stil.  :eusa_dance:

animalT5R

Citaat van: razorx op 14-05-2010 16:18:45

Ik dacht eerder beunbedrijf Yits.


Dan word het Beunbedrijf Yits & Zn hoorde ik ergenst in Baarn gonzen toen ;) ;D
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....