Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

jeroen74

Wat heb je dan voor demping (ontdreuning eigenlijk) gebruikt?

pwaes

razorx

@Jeroen: Ik heb zelfklevend noppenschuim voor acoustisch gebruik genomen.

@Pelle: Niet echt, als het niet nodig is is het verstandig compensatieapparatuur te vermijden.
Ik heb b.v. ook geen equaliser of toonregeling.

Ik ben inmiddels lekker aan het frotten met glasvezel plamuur.
Wat ruikt dat spul lekker.

jeroen74

Volgens de folklore moet je voor een strakke bass weergave toch wat massa moet toevoegen aan de metalen deurpanelen met wat ontdreuningsmateriaal. Al zal jij niet voor een SPL install gaan, maar voor een SQ install, dus niet elke mm2 hoeft bekleed te worden.

Ik heb laatst de deur opengehad, er zitten toch nog redelijk wat vlakke gedeeltes in de deur die koekblikkering klinken. En de binnenplaat met de motor voor het raam klapperde op een stukje ook tegen het andere gedeelte aan. Het is jammer dat ze dat rubbertje wat er op dit plaat zit, niet over de volle omtrek hebben gelegd. Zal wel kostenbeparing geweest zijn.

Qua isolatie is die deur wel netjes ge-engineerd, netjes alles openingen met mooie plastic inleg stukken of een lapje ontdreuning afgedicht, zelfs een doorvoerrubbertje voor de deurbediening, en om het af te maken bijna volledig bedekt met absorptie.

Dus zo slecht zijn die deuren niet :)

razorx

Goedenavond!

Tijd om met het glasvezelplamuur en de speaker paneeltjes te spelen.
Ik had nog een flinke pot over en ook nog een potje fijnplamuur.
Uiteraard matchend qua soort, anders wordt het ook zo treurig.

Van een paar strookjes karton een malletje gemaakt voor de binnenkant.
De buitenkant afgeplakt met schilderstape.

Van een paar strookjes op elkaar getapet karton een "plamuurmesje' op maar gemaakt.

Een caviakeuteltje verharder door de plamuur en goed mengen.
Plamuur op de paneeltjes en drogen.

De kartonnen ring en het afplaktape mocht er af voor de egalisatie laag.
Eerst de grove kantjes en het "teveel" weggedremeld.

Na wat schuur en dremelwerk werd het tijd voor het fijnplamuur.

De magneet van de speaker kwam naar mijn zin net te dicht bij het metaal van de deur.
Typisch zo iets dat gaat rammelen bij een aanrijding. Dat is niet fijn.
Dus die versteviging/verhoging heeft nog een tweede functie.

Morgen maar weer verder met schuren plamuren en  aflakken

Tijd om lui te doen.
Groeten,

Yits.

UserID6342

Goed bezig Yits, volg het met grote interesse.

razorx

Zo lui op je gat zitten heeft soms wel wat.

Al kijkende naar het verstevigde speakerframe realiseerde ik me dat het frame dus de voordeurspeaker eigenlijk maar op één punt echt vast zit
Even een plaatje met het oorspronkelijke frame voor de duidelijkheid (linkervoordeur frame):

Rechts onder, zit hij via dat rode busje vast aan de deur. Links onder en rechtsboven vast aan het deurpaneel.
Kan je voor geluidsgolven een erg matige fixatie noemen. Het deurpaneel van een 850 is niet echt een brok graniet. ;)

Door de druk van de conus zal de speaker bij de originele constructie torderen. De beweging zal links boven het ergst zijn.
Dit is erg slecht voor de weergave van lagere tonen.
Een stap in de goede richting is het volgende:
Links boven met een busje bevestigen aan het metalen deel. Net als rechtsonder.

Ik zou zelfs willen stellen dat het verstandig is eerst dit probleem aan te pakken, dan het frame te verstevigen zoals ik deed en dan pas de speakers en de acoustiek an te pakken.

Lomp gezegd: De basis van de constructie is fout.
Het positieve: Gratis ruimte voor verbetering.

-edit- Liever nog zou ik voor dat malle rode kunststof busje en de nieuwe bus links boven metalen busjes op maat zien.
Doodgewoon vast aan het metaal op de deur en met schroefdraad binnenin. Aan de metaalkant fixeren met Loctite.

ulkeman

ben benieuwd wat het aan geluidskwaliteit gaat opleveren yits.
toch grote bewondering voor al het werk wat je doet.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

razorx

Aan mijn vorige post een toevoeging gedaan.

Dank je Stephan. Het heeft te maken met hoe ik kijk of werk. Soort van beroepsmatige afwijking: Ik neem als ik ergens mee bezig ben zaken niet als vanzelfsprekend aan. Mijn collega kan daar wel eens wanhopig van worden. Hij vraagt of ik even iets wil doen en ik kom met een waslijst van punten die mis zouden kunnen gaan en gechecked moeten worden.

Gelukkig heeft hij last van de zelfde denkwijze. Gesprekken kunnen dus wel eens lang duren en lijken voor een buitenstaander op een compleet uit de hand gelopen ruzie.

pwassink

Citaat van: razorx op 14-08-2011 23:50:09

Dank je Stephan. Het heeft te maken met hoe ik kijk of werk. Soort van beroepsmatige afwijking: Ik neem als ik ergens mee bezig ben zaken niet als vanzelfsprekend aan. Mijn collega kan daar wel eens wanhopig van worden. Hij vraagt of ik even iets wil doen en ik kom met een waslijst van punten die mis zouden kunnen gaan en gechecked moeten worden.

Gelukkig heeft hij last van de zelfde denkwijze. Gesprekken kunnen dus wel eens lang duren en lijken voor een buitenstaander op een compleet uit de hand gelopen ruzie.

Gut waar ken ik dat van ..  :eusa_whistle:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

wepster

Citaat van: pwassink op 14-08-2011 23:52:33
Citaat van: razorx op 14-08-2011 23:50:09

Gut waar ken ik dat van ..  :eusa_whistle:

soms is perfectionisme voor een buitenstaander onbegrijpelijk ,maar als je er mee bedeeld bent is het ook wel eens leuk als een ander dan zegt dat je topwerk af levert  ;)

zegt hij die binnen kort 3 volle dagen aan een schuifdak van een 24 jarige 245 heeft gesleuteld om het goed werkend te krijgen

:eusa_whistle:

razorx

Ik weet niet of ik een perfectionnist ben. Als ik iets doe wil ik het alleen wel graag "af" maken. Je bent immers toch bezig.
Maar perfectionnisme kan ook belemmerend werken.

Het is zo jammer dat een aantal van mijn klanten tegenwoordig voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Goed werk is duurder, maar op lange termijn zo veel goedkoper.
Je zou hier heel smeuïge verhalen over kunnen schrijven á la Joebar.

Ik denk dat we dat allemaal wel een beetje kennen.

Wat mijn denk en werkwijze een lange tijd terug volkomen in positieve zin omgegooid heeft was een boek "zen and the art of motorcycle maintenance".
Op een zeker moment had de auteur makkes met zijn motorfiets, iets van een lullig boutje met grote gevolgen.
Toen kwam hij tot het inzicht dat dat boutje de waarde van zijn motorfiets had omdat hij niet kon rijden.

Volgen jullie me nog? ;)

wepster

ik volg en lees graag de reacties van je bevindingen en het weer woord van die story ;D
somsis perfetionisme inderdaad hinderlijk en storend voor derde maar ik weet weldat ik daardoor mensen heb waarvan ik het onderhoud doe die graag terug komen en dan ook niet moeilijk doen dat het iets meer kost omwillen van het feit dat ze met een gerust hart de deur uit gaan om vervolgens terug tekomen waneer nodig .
;)

jeroen74

CiteerToen kwam hij tot het inzicht dat dat boutje de waarde van zijn motorfiets had omdat hij niet kon rijden.

Dat doet me denken aan een uitspraak over een bepaalde ruimtesonde, Pathfinder of zo. ''De hele missie hangt af van 1 transistor".

Ziet er netjes uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.

razorx

Ik heb het op het moment tamelijk druk.
Gelukkig vond ik vanmiddag een gaatje om de boel in te bouwen.
Wat is er gebeurd:
-verstevigd paneeltje voor de speakers.
-een tweede bevestigingsbus schuin tegenover de rode bus zit, deze verbindt het paneeltje degelijk met het metaal van de deur.

Het resultaat is beter dan ik verwachtte: Meer en beter gedefiniëerde bassen.
Eigenlijk zou je dit als eerste moeten doen voordat je je geluid gaat optimaliseren.

Ik heb foto's gemaakt maar ik moet eerst verder met wat andere dingen.
Groeten,
Yits.