Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Ik zag het ook wel als positieve ervaring na veel gevloek.

Het grappigste was dat de OMVL programmeer en diagnose software niet werkbaar is als je vertikale schermresolutie 900 pixels is.
Je mist de OK knoppen en het programma laat zich niet resizen.

Wat doe je dan? Beeldscherm 90 graden roteren en je laptop op zijn kant zetten. Je moet toch wat. ;)
Duurde ook even voordat ik dat als oplossing had.

Douwe

"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

triton

Stilzitten komt geloof ik ook niet voor in jou vocabulaire Yits ;D
Professioneel raddraaier

viking_in_shorts

Gokken een optie?  (tab-tab-tab, hopelijk is dit cancel)

razorx

Citaat van: viking_in_shorts op 29-04-2012 22:03:33
Gokken een optie?  (tab-tab-tab, hopelijk is dit cancel)
Bij het aanpassen van een ECU, al is het een simpele, liever niet. ;)

mac

Was een gezellig dagje toch Yits? En ik heb je niet horen vloeken want ik versta geen Russisch. Het rijdt wel beter, vooral dat stuk tussen 2000 en 3000 tpm, zoiets als Ventolin voor Astma. Het reutel/stotterprobleem bij optrekken vanuit stilstand is wel verminderd. Dus nogmaals mijn grote dank voor je inzet.

Marcel

razorx

Citaat van: mac op 29-04-2012 22:29:56
Was een gezellig dagje toch Yits? En ik heb je niet horen vloeken want ik versta geen Russisch. Het rijdt wel beter, vooral dat stuk tussen 2000 en 3000 tpm, zoiets als Ventolin voor Astma. Het reutel/stotterprobleem bij optrekken vanuit stilstand is wel verminderd. Dus nogmaals mijn grote dank voor je inzet.

Marcel
Was zondermeer een leuke dag. Je belofte van goed weer heb je ook waar gemaakt. ;)
Ik hoop dat je handen weer een beetje op orde zijn na je vervanging van het vacuumslangetje onder het spruitstuk. Wat een rotplek!

-edit- wat het stotterprobleem betreft heb ik alleen symptoombestrijding gedaan.

Jack v

Wat was er nou precies aan de hand met de solenoid Yits? 
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

razorx

Citaat van: Jack v op 29-04-2012 22:51:22
Wat was er nou precies aan de hand met de solenoid Yits?  
Daar zit een dopje op dat een afdop dopje lijkt. Niets daarvan, die kant moet gewoon lucht kunnen krijgen.
Het originele dopje is van hard plastic en laat via de zijkanalen lucht door. Is niets minder of meer dan een stof filter in primitieve vorm.

Kan wat vreemde problemen misschien verklaren. ;)

-edit- Marcel (mac) kwam hierachter, keek wat kritischer dan ik.

Jack v

razorx

Fred ergens boven de 4 ton, Gebonk, ashoes en parafaanprut
Goedenavond!
Dit was een dagje met gelukjes bij een ongelukje.
Ik was van plan mijn kvs temperatuurmetertje verder af te maken. Zeker omdat ik een prachtig LCD displaytje binnen heb, maar het lot wilde anders. Een stemmetje in mijn hoofd vertelde mij dat ik maar eens een rondje in Saskia's roffel moest rijden.

Dat ritje tracteerde mij op een dubbele bonk bij iedere hobbel in de weg. Omdat het een dubbele bonk was wist ik niet of ik het vóór of in het midden moest zoeken. Het klonk in ieder geval niet als endlinkjes, dat rammelt meer dan dat ze bonken. Auto op de oprit en maar eens kijken.
Ja hoor dacht ik: beschermplaatje los:

Plaatje vastgezet en een proefritje gemaakt: Nog steeds gebonk.
Mmh, motorkap open en eens kijken naar de veerzittingen (of veerschotelrubbers).
Niet best.

Deze stammen uit 2008 en zijn ongeveer 60dkm oud. Aangezien ik die voor Sas en die voor mij bij FCP Groton had gekocht, leek het me verstandig ook maar even bij Nrfh te kijken. Ook niet best (2010 en 40dkm oud). Deze bonken overigens nog niet.

Niet meer kopen dus.
Op zaterdag is het magazijn van Furness zuid-oost tegenwoordig gesloten. Dus maar even gezocht of er wat anders in de buurt open was.
Ja hoor Svala in Weesp. Aldaar raakte ik in gesprek met een allervriendelijkste verkoopadviseur Wim. Volvo liefhebber en in het bezit van een 850 CY, een katterug, een Amazon en een 780 Bertone.
Gelukkig hadden ze nog twee veerzittingen op voorraad. De twee voor Nrfh komen volgende week. Voor de prijs hoefde ik het niet te laten: Slechts een paar euro duurder dan die imitatierommel.

Veerzitting vervangen
Aan de slag!
Endlinkje los.

Onderste veerpootsteun los.

(Vergeet het ABS kabeltje niet los te maken)

Wat zie ik daar? Het zal toch niet?

Eh ja hoor, de rechter ashoes. Toen ik laatst de linker ashoes van Fred deed was de rechter slechts een beetje "ingegroefd". Zo snel kan dat dus gaan. Gelukkig was er niet te veel vet uit de ashoes ontsnapt dus de homokineet heeft niet geleden. Gelukkig had ik nog een hoesje op voorraad.

Maar weer verder gegaan met de veerzitting. Bovenste boutjes los.

Als je dit subtiel doet werkt het best fijn.

Misha, bedankt voor die fijne grote veerspanners!

Nu de veerpoot onder spanning stond kon de bovenkant los.

Exit veerzitting.

Bij het monteren van de nieuwe zitting de veer netjes tegen de "stop" gezet.

Ashoes vervangen
Ben ik niet dol op, je wordt er erg vies van. Dit was de derde keer dat ik dat doe en ik moet zeggen dat het me makkelijk afging.
De centrale moer deed niet moeilijk. Moest die ook niet doen, ik ben de baas. ;)

Tikje

Wielkant as vrij.

Steunlager los.

As met een kort rukje er uit en op de workmate.
Mijn lompe methode voor het borg ringetje: Aan één kant het uitsteeksel afknippen en aan de andere kant er uit trekken.
Het kan subtieler. ;)

Oud vet uit de homokineet, vers vet er in, het borgringetje in de homokineet, dan pas de as er in. Als laatsje de ashoesklemmen.

Sfeerplaatje.

Wat preventief onderhoud aan de ABS krans.

"

Bij het terugmonteren van de drie bovenste veerpootmoeren, miste ik er ééntje. Die was in de parafaan afvoer terecht gekomen.
Niets aan de hand, dan valt hij er toch weer aan de onderkant uit. Ehh nee. Een kollossale hoeveerheid parafaanprut in de afvoerbuis belemmerde de route voor het moertje. Na een paar gieters met water en veel gepoer met mijn vingers in een smerige zooi was het moertje terecht.

Alles in omgekeerde volgorde teruggemonteerd. Het testritje was bonkloos.
Als je de "afdrukken" van de onderste veerpoot bouten/moeren gebruikt als referentie bij herplaatsing is de kans vrijwel nihil dat je moet uitlijnen. Mits je precies werkt natuurlijk.

Ik vind dat ik nu recht heb op bier.
Proost!

P.S. Het was wel een grappig beeld voor Saskia: Eerst loop ik langs het huis met een veerpoot, even later met een aandrijfas.
Dit moet er toch wat verontrustend uit zien.

P.P.S. Net berekend dat die imitatierommel, als je de verzendkosten mee telt, in dit geval vijf keer zo duur is als origineel.

Ludo

Citaat van: razorx op 05-05-2012 19:32:46
Slechts een paar euro duurder dan die imitatierommel.

En toch zijn die paar euro, altijd voldoende om ellenlange pagina's over te discussiëren.  :eusa_doh:  ;D

Proost!.

Jack v

Het biertje is je gegunt Yits. Jammer dat je zover weg woont, zijn altijd leuke klusjes om even samen te doen.

En ja die paar euro kunnen jaren of veel km's verschil maken.

The Demon

Heb jij je Cavia('s) op pad gestuurd voor dat bier?
Ik mis namenlijk een six-pack op onverklaarbare wijze  :eusa_think:

Weer een mooi verslag Yits, dat is waar we behoefte aan hebben op dit forum.  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Groet,
The Demon.

haasje

Citaat van: razorx op 05-05-2012 19:32:46

Bij het terugmonteren van de drie bovenste veerpootmoeren, miste ik er ééntje. Die was in de parafaan afvoer terecht gekomen.
Niets aan de hand, dan valt hij er toch weer aan de onderkant uit. Ehh nee. Een kollossale hoeveerheid parafaanprut in de afvoerbuis belemmerde de route voor het moertje. Na een paar gieters met water en veel gepoer met mijn vingers in een smerige zooi was het moertje terecht.
Citeer

Alles in omgekeerde volgorde teruggemonteerd.

ik ben erg benieuwd hoe je (van onder af) de prut weer teruggestopt hebt ;)