Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Citaat van: Maestro12 op 09-12-2018 16:00:19
Die opmerking heb ik gisteren ook al eens gezien
;D ;D ;D

Grappig. Het is echt geen pan meer!

arjenT5R

Ik had t laatst ook ja ook met dezelfde lampen.. Had een steen op 1 gekregen dus nieuw glas gekocht bij de dealert.

Nieuw glas er op... Tsja zien de knippers er niet meer uit...
Nog geprobeerd uit elkaar te meubel breek krak scheur...

Oke 2 nieuwe besteld ;D

Nog niet goedkoop hoor dat geintje ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Die Zooi kost je inderdaad nog klauwen. Heeft Tyc niet wat leuks op knippervlak?

classicT5

Je kunt zat imitatie usa knippers vinden, bv bij estate services en ET.

Dacht dat het dan van merk ABM was.

Nog goed alternatief, rockauto.com, das direct uit de USA en erg goedkoop. Enige wat vraagteken is welke fitting in de lampen zit. Inclusief verzenden heb je daar een setje (L+R) voor € 51.-

Maestro12

De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

razorx

Ik typte wat meligs in. Weer verwijderd.
Een betere reactie is: Bedankt voor de tips!

arjenT5R

Meeste van die usa knippers zijn niet helder... helaas.. en dat is wel wat je wil naast de heldere lampen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Goedenavond!

Naast het slechte nieuws is er ook leuks te vertellen.
Een paar weken terug heb ik een CNC router bouwpakket aangeschaft en in elkaar gezet.

Een CNC router kan computergestuurd boren of frezen of langs een andere weg materiaal verwijderen. Een krachtige laserstraal is ook een optie.

Meer en meer raak ik geïnteresseerd in "rapid prototyping". Hoe je van een ontwerp zo snel mogelijk een werkend prototype hebt.
Elektronica is mijn passie. Vaak wil ik wat leuks ontwerpen voor onze auto's zoals de comfort knippermodule. Iedere keer dat ik een klein serietje kale printjes laat maken kost mij dat een euro of 150 en moet ik twee weken wachten om te zien of mijn ontwerp nog correcties nodig heeft. Met wat pech kan ik dat proces herhalen en ben ik nog meer tijd en geld kwijt. Erg duur en langzaam. Ik verlangde dan ook naar een methode om dit deel van een project met een factor 20 te versnellen.

Met een nauwkeurige CNC router is het mogelijk het koper weg te frezen van een blanco printplaat die alleen bestaat uit een epoxy basislaag en een dunne geleidende koperlaag. Die zelfde machine kan in één gang ook de gaatjes boren in de printplaat en vervolgens de print uitfrezen uit de grotere plaat.

Volgen jullie mij nog?
Niet zonder wat plaatjes en een paar filmpjes.

Laat het verhaal beginnen!
In China bestelde ik een hobby CNC router de 3018. Hobby in de zin dat hij niet bedoeld is om rembrackets te maken maar wel heel nauwkeurig werk kan doen waarbij de krachten wat lager liggen. 3018 staat voor 30cm*18cm werkvlak. Goed opgebouwd kan deze machine per sessie nauwkeuriger werken dan 100 micron. Voor het zwaardere werk bestaat de CNC6040 60*40cm. Een heel andere categorie.

Dit is hem na opbouw:

Het was nog best een klus om alle assen perfect uitgelijnd te krijgen.

Als je printplaatje freest moet je een laag van 35 micron wegfrezen. Dat betekent dat je freesmachine vlak moet zijn op 35micron/10 = 3 micron!

Dat gaat niet. Niet op een betaalbare manier. Een goed werkend alternatief is de machine de oneffenheden van het te frezen printplaatje te leren. Dat heet auto levelling of autoprobing.

De CNC router meet de afstand tussen de frees en het te frezen object op verschillende plaatsen. Hij maakt een hoogte kaart voordat het echte wegfrezen begint. Het volgende filmpje illustreert dat. Je ziet hoe de machine vertraagt bij het naderen van het oppervlak om de preciesie van de meting te verhogen:
CNC Autolevelling

In de Z-as meten we al op de miljoenste meter. dus duizendste millimeter!
Horizontaal en verticaal kom ik niet verder dan 50um wat voldoende is. Die z as nauwkeurigheid is essentieel.

Dit resulteert in een hoogtemap van de printplaat. De verschillen zijn niet meer dan 0,005mm. Maar dit is ook een uiterst klein printplaatje van 1*2cm.

Nu mag de frees als eerste volledig automatisch boren. De gaatjes voor de elektronica componenten.
CNC Geautomatiseerd boren

Als de gaatjes voor de componenten geboord zijn wordt het koper daar weggefreesd waar een isolatie moet zijn.
CNC Isolatie frezen

Als laatste stap zal de frees het kleine printje uitfrezen uit de "grote" printplaat..

Om dit printje heen zien jullie al wat minder of meer geslaagde experimenten. Ik hoop dat dit mijn verhaal wat verduidelijkt. ;)

Bedankt voor het lezen!

V70R^2

Oeh, dat is leuk speelgoed!

*de link naar autolevelling doet het niet..

razorx

Citaat van: V70R^2 op 12-12-2018 21:46:09
Oeh, dat is leuk speelgoed!

*de link naar autolevelling doet het niet..

Thanx. Gecorrigeerd.
En inderdaad geweldig speelgoed. De zwaardere Chinese machines zijn alles behalve slecht.

cornelis-b

Mooie machine Yits dat is weer eens wat anders dan het printje tekenen met een EDING stift en naderhand in een etsbadje leggen en dan later handmatig de gaatjes boren.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Ewout Schalkwijk

Super gers Yits, ik hoop dat dit weer net zo uitgebreid wordt onderzocht als met je 3D printer avonturen. Ik zit er klaar voor. :D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

de Boeing

Like!  nog even (+ maatje groter) en we kunnen een vers gefreesd motorblok bestellen?  ;D

Mooie stappenmotoren zo te zien, het freesmotortje zelf lijkt dan weer op het standaard motortje wat vroeger ook al in mijn autootje op afstandsbediening zat :). Frees/boor moet je nog manueel plaatsen neem ik aan?

Marc O.

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 12-12-2018 23:54:08
Super gers Yits, ik hoop dat dit weer net zo uitgebreid wordt onderzocht als met je 3D printer avonturen. Ik zit er klaar voor. :D

+ 1, super gaaf!
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Citaat van: de Boeing op 13-12-2018 00:46:29
Like!  nog even (+ maatje groter) en we kunnen een vers gefreesd motorblok bestellen?  ;D

Mooie stappenmotoren zo te zien, het freesmotortje zelf lijkt dan weer op het standaard motortje wat vroeger ook al in mijn autootje op afstandsbediening zat :). Frees/boor moet je nog manueel plaatsen neem ik aan?
De stappenmotoren zijn inderdaad goed. Het freesmotortje is een zwak dingetje maar goed genoeg voor het doel en zonder voelbare speling.
De tools moet je zelf wisselen. Was een apparaatje van nog geen €200,- uit China.