Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

razorx

#645
Dat is het leukste.

171dkm, moet nog ingereden worden ;)

Thijs heeft er indertijd een ander blok ingeplaatst. Uiteraard moet je de km stand van een ander blok met scepsis bekijken, maar dit blok heeft zeker minder slijtagesporen dan Nrfh (270dkm).

De grootste vijand van Fred was roest. Heeft waarschijnlijk doodgewoon lang vlak bij een plaats met veel water gestaan. Hoeft niet eens zout water te zijn geweest.

Om van deze ellende af te komen heb ik de motorkap (roest van binnen uit), en twee deuren vervangen. De andere twee deuren volgen nog. De volledig gave deuren zijn overigens 17 jaar oud!
Gewoon even geen zin en tijd om te doen.

De onderkant is een juweeltje.
Goed, de LPG inbouw had ik niet al te veel respect voor. Maar is nu op orde.
Voor de rest merk je dat er erg goede mensen aan deze roffel hebben gewerkt voordat hij Saskia's eigendom werd.
Te noemen (in willekeurige volgorde) Thijs zelf, Marco, Peter en niet te vergeten Dennis850estate.

Dit laatste uit zich door een okselfrisse werking van de bak.

Ok een hoop geklets, waar het op neer komt is dat wij twee roestvrije auto's heben die absoluut nog even meekunnen.
Nrfh heeft de 240dkm drama beurt al lang achter de rug. Zou bijna zeggen koop geen roffel van vlak voor de 240dkm of 480. Rond die kilometerstanden is er zo veel versleten.

Aan Nrfh de blauwe estheet moet ik nog wat doen voor de winter. Doodgewoon wat vandalismesporen op de lak wegwerken. Mensen die hun ongerief op je lak uiten terwijl je aan het werk bent. Laden en lossen heet dat en zij moeten een ongelofelijke omweg maken van een meter en worden boos. Mopper mopper.

Komt allemaal goed voor de winter. En daarna wat leukers: De airco. Een goed werkende airco vind ik in een estate een must. Zeker in de winter (condens).

Een lang betoog, maar weer helemaal klaar om met de roffels aan de gang te gaan  :eusa_dance:

razorx

Alleen maar een linkje naar wat leuk leesvoer. Een heel goed verhaal over spruitstukken en luchtstroom.
Op wikipedia is het onderstaande ingekort, dus deze maar:

http://www.reference.com/browse/wiki/Manifold_(automotive_engineering)

razorx

#647
Goedenavond!

Vandaag maar weer eens echt over roffels.

Gasveren, origineel of imitatie.
Tijdens de vakantie, het lijkt alweer eeuwen terug, had de achterklep van mijn estate wat te vertellen:
"Schhhhlp, pfffffft, bleng!"

Het eerste geluid is een gasveer van de achterklep die een spontane olielozing krijgt, het tweede gas dat ontsnapt en het derde de achterklep die met een rotgang dichtvalt.

Van die spontane olielozing begrijp ik nog wat. De roffel zag in de garage waar hij toen was een heel lieftallig vrouwtjesgasveertje voorbijspringen.

Enfin na een jaar gebruik had één van mijn imitatiegasveren de geest gegeven.
Die imitatiedingen ergerde mij vanaf het eerste gebruik. Geen einddemping als de klep opengaat.
In die tijd kocht ik niet vitale zaken wel eens wat goedkoper in. Ehh duurder dus.

Zie onderstaande foto. Duidelijk is de olie van het lek te zien:


Rondom de gasveer was het een lekker oliebadje geworden. De boel schoongemaakt.
De ondingen vervangen door originele Volvo gasveren. 40 euro per stuk incl. clubkorting, excl. BTW.
Bijna twee keer zo veel geld, 12 keer zo lange levensduur, dus zes keer zo goedkoop.  ;)

The good and the evil:

Misschien zijn de originele wat goedkoper te betrekken bij Stabilus.
Opschift: D-56070 2364KC
Net zoals Sachs en Volvo Nivomats identiek zijn.

Tussendoor een ander ergernisje verholpen: Het gerammel als ik de achterklep sloot.
Tussen de nummerplaathouder en de achterklep zat al waterbestendigdubbelzijdigklevendschuimband van Bison. Tussen de nummerplaathouder en de nummerplaat niet. Nu wel, ergernis minder.

Denso bougies of toch niet.
Ik had de laatste tijd met mijn estate op LPi last van een licht vermogensverlies. Een enkele keer ook wel eens een gemiste slag.

2.000km terug mijn 15.000km service interval gedaan. Toen miste mijn roffel nog geen ontstekingsslagen.
Normaal gesproken hoor je de bougies iedere 15dkm te controleren dan wel vervangen.
Niet gedaan omdat ik nog niet wist wat voor nieuwe er in zouden gaan, indien nodig.

Er zaten Denso Iridium Powers in, IK22. Die reden in het begin een fractietje pittiger. Of ik hield het me zelf voor omdat nieuwe bougies altijd fijn rijden.

Genoeg gekletst, die peperdure Denso's er uit en kijken maar:


Je ziet hoe die prachtige Iridium tip mooi gebleven is. Maar ho ho, die massalip....
Gewoon ingebrand. Vonkafstand gaat richting de 1mm.
Niet zo gek, die lip is vermoedelijk van het zelfde materiaal als zijn goedkopere broertjes.

Conclusie: Je kan bougies met de meest exotische elektrodes kopen, maar de massalip gaat toch even kort mee als die niet ook van een duurzaam materiaal gemaakt is.

Dus gewone Volvo's er in gedaan. Spontaan geen kramp meer in mijn geldspier.
En doodgewoon iedere 15dkm vervangen. Ja OK officieel iedere 45dkm, maar die Volvo bougies vertonen de zelfde massaslijtage als bovenstaande Denso's.

Resultaat, ietwat pittiger, iets strakker stationnair.
Conclusie, maar daar was ik al wat eerder achter: Gewoon Volvo onderdelen kopen. Of hetzelfde van de fabrikant die die onderdelen voor Volvo maakt.

Op naar de lijnolie!
Groeten,
Yits.

Misha

mmm..

Even zoeken:



Zo kwamen ze er bij mij uit, je kunt de U-vormige inkeping in de massa nog steeds zien zitten.
Kan dus niet echt van overmatige slijtage spreken. Heb er even een nieuwe bijgepakt, en die ziet er eender uit aan de bovenstaande foto, inc het rare deukje voor de massa.
:eusa_think:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Begrijp je  :eusa_think: , zou ik ook hebben.

Het deukje ken ik, maar de spleet is wel groter geworden. Richting 1mm.
Geen voelermaatjes bij de hand, maat naast de nieuwe Volvo's is het verschil duidelijk

Helaas is mijn camera niet zo goed in macro werk. Lukt me niet om het netjes te fotograferen. Als je recht kijkt op het uiteinde van de massalip zie je ook hoeveel materiaal er is weggesleten. Het is schuin weggesleten dus je kan goed zien hoeveel materiaal er weg is. Een paar tiende millimeter.

Het zelfde als je bij een gewone bougie tegenkomt.

razorx

Goedenavond, vanavond eten we maiskolven.



Oh sorry verkeerde forum.
On topic dan maar.

Vandalisme krasjes wegwerken
Vandaag een leuk dagje bij Fasttech gehad, puur om wat te babbelen. Misha was daar en ook Michel met een mooie CY. Er stonder erg veel Volvo's. Sympathiek bedrijf.

Indertijd hebben krasvandalen zich uitgeleefd op mijn auto. Niet extreem, maar ik wordt daar altijd erg knorrig van.

Misha stelde mij gerust dat de lange krassen nog wel weg te polijsten zijn.
Hier een paar plaatjes:
De kleur is Midnight Blue, maar blauw heeft zo zijn eigenaardigheden op de foto.



en



Dit herhaalt zich over meerdere plekken.

Ik had nog een lakstift maar eerst maar eens die lange streep wegpolijsten.
Ik zweer bij dit spul:



Vrij waterig, maar je doet hel lang met zo'n tubetje.

Mijn assistent is bezig met de velgen:


Polijsten, ontvetten, lakken. Dit een paar maal subtiel herhaald.
Het "schuursponsje" op de lakstift raad ik af, veel te onsubtiel.

Het resultaat van de linker achterkant:


Als je toch in een antikras mood bent, neem dan gewoon een avond voor één deel.
Je werkt secuurder.

Groeten,
Yits.

Oh ja vanavond eten we maiskolven.

Taranis

Wat eten jullie vanavond eigenlijk?  :eusa_think:







Netjes geworden! :eusa_clap:

Domaso

Mooi gedaan.

Prachtige kleur!
zei de man die zelf een V70 in midnight blue heeft  ;)
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

razorx

#653
Elektrische ramen achterin

Goedenavond,

Een tijdje terug had ik een motorkap en wat deuren van Sándor overgenomen. Die dienden ter vervanging van twee deuren met een deukje en van een van binnenuit roestende motorkap.

Later kreeg ik de nog overgebleven deuren van zijn slopert. Wederom mijn dank.
Roffel Fred beschikte over achterdeuren met raamzwengels. Die van Sándor waren elektrisch.

Om die elektrische ramen achter te laten werken heb je een kabelboom nodig.
Bovendien moet er dan een paneeltje op de middenconsole met extra schakelaars.
Over beide beschikte ik niet. Op zich vond ik het ook voldoende als de achterzitters zelf hun ramen bedienen.

Ik had nog deurpanelen over die bij de elektrische variant horen.
Nu alleen nog een simpel kabelboompje verzinnen, dat ook zou voldoen.

Even in Haynes gekeken hoe het één en ander zonder veranderingen aan de liggende bedrading te doen.

Op pin 1 en 3 van de connector in de deur staat respectievelijk een continue +12V (rood) en een massa (zwart).
Hier een aftapje opgemaakt. Uiteraard met krimpkous er omheen:


Deze twee draden gaan naar de raamschakelaar op de deur. De +12 gaan naar pin 3 en 5 van de schakelaar, de massa naar pin 4.

Nu alleen nog de twee draden van de motor voor de raambediening.
Die gaan naar pin 1 en 2 van de schakelaar.
Werkt de raamschakelaar verkeerd om, wissel je gewoon de draden naar pin 1 en 2 met elkaar om.
De schakelaar kan je uiteraard ook omdraaien, maar dat bezorgt je weer extra gedoe als je er later toch de originele kabelboon inbouwt.


Mocht je nog een snoer naar het waarschuwings lichtje op de zijkant van de deur over hebben: De connector daarvan past prima op die van het motortje van de raambediening. Formeel gezien iets te dun draad.
Maar je gaat niet uren achter elkaar de ramen op en neer schakelen.


Up and down.  :eusa_dance:
Rammstein zingt "rein raus" wat ook up and down kan zijn, maar daar bedoelen ze wat anders mee.
Dit kan ook met ramen te maken hebben, maar dan wordt het wel heel ingewikkeld.

Vanaf nu rijdt Saskia continu achterom brullend: Het vriest twintig graden en het hagelt, blijf van dat raam af!  ;)

Groeten,
Yits.

Taranis

Citaat van: razorx op 20-09-2009 20:18:55
Rammstein zingt rein raus wat ook up and down kan zijn, maar daar bedoelen ze wat anders mee.

;D ;D ;D

Heeft vast iets met 'Bück Dich" te maken :eusa_whistle:

Weer een leuke upgrade!

Citaat van: razorx op 20-09-2009 20:18:55
Vanaf nu rijdt Saskia continu achterom brullend: Het vriest twintig graden en het hagelt, blijf van dat raam af!  ;)

Waarna jij alsnog dat paneeltje in de middenconsole mag verzorgen 8)

razorx

Citaat van: Taranis op 20-09-2009 20:22:28
Citaat van: razorx op 20-09-2009 20:18:55
Rammstein zingt rein raus wat ook up and down kan zijn, maar daar bedoelen ze wat anders mee.

;D ;D ;D

Heeft vast iets met 'Bück Dich" te maken :eusa_whistle:

Weer een leuke upgrade!

Citaat van: razorx op 20-09-2009 20:18:55
Vanaf nu rijdt Saskia continu achterom brullend: Het vriest twintig graden en het hagelt, blijf van dat raam af!  ;)

Waarna jij alsnog dat paneeltje in de middenconsole mag verzorgen 8)
;D
Of een aftapje op de bobinekabel? ;)

Freakybaby

Ach.. Alleen de ON/OFF schakelaar voor de achterramen zal voldoende zijn denk ik.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

razorx

#657
@Freakybaby: Denk dat ik dat inderdaad wel ga doen.

Goedenavond oh noest sleutelvolk!

Weer een heerlijk dagje gehad.
In de namiddag was Enno op bezoek, samen zijn VVIS aansturing aangepast en gezellig gekletst.

De rest van de dag besteed aan onze nieuwe colocatie web en mail server.
Een aardige klus gehad aan het plannen, maar vooral het simuleren van de migratie.
De downtijd mag m.i. niet langer dan een uur zijn en alles moet gewoon in één keer perfect draaien.
Spannende klusjes. Vandaag vooral tijd besteed aan spam filtering. Of beter het zoeken naar een pakket dat lekker integreert met onze mail server.

Hier wat plaatjes:



De kast is aardig vol geworden met 4 hot pluggable SAS harddisks, een dubbele voeding een Cisco Pix en een switch.
De bedrading mag nog wel wat geordend worden.
3 Disks staan in RAID 5 configuratie en sturen uiteraard een mailtje als ze zich niet lekker voelen.
Via Volume Shadow Copy wordt er nog een back-up gemaakt naar de vierde disk.
En uiteraard nog een kopie op onze kantoorlocatie.
De CPU is een sappige Quad Xeon.

Waarom een Cisco PIX?
Als je het aantal bruteforce attacks ziet op de huidige ftp server schrik je je rot.
De PIX laat alleen ftp toe over een VPN kanaal en werkt met certificaten.
Zou je dan niet liever sftp of ftps gebruiken? Eh nee, er zijn diverse webdesign pakketten die hier heel slecht mee omgaan.

De PIX bewust met tie-wraps vastgezet. Mocht hij onverhoopt vervangen moeten worden heb je hem er zo uit (downtime).


De SAS controller. Fabriekshalve heeft Adaptec hier geen fan opzitten.  :eusa_wall: Hij wordt echt heet,
Dus maar een fannetje er naast voor de chip aan de onderkant.


Van uitgebreide antispam tests is het niet gekomen. Het blijkt Planet poort 25 standaard dicht heeft voor privé abonnementen.
Morgen op kantoor maar weer verder testen met de XS4ALL verbinding.

Op naar de welverdiende lijnolie.
Proost!
Yits

P.S. Hoop volgende zaterdag de migratie te doen.

pwassink

-quote
Het blijkt Planet poort 25 standaard dicht heeft voor privé abonnementen.
Morgen op kantoor maar weer verder testen met de XS4ALL verbinding.
--quote


Lekker he, een provider die nog wat toelaat ..   ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

razorx

Citaat van: pwassink op 27-09-2009 21:15:45
-quote
Het blijkt Planet poort 25 standaard dicht heeft voor privé abonnementen.
Morgen op kantoor maar weer verder testen met de XS4ALL verbinding.
--quote


Lekker he, een provider die nog wat toelaat ..   ;)
Ja, ze zijn te duur, maar dingen werken tenminste.
Het leuke is dat ons kantoor internet van XS4ALL over bbned loopt.
Dit is echt even betrouwbaarder dan de nieuwe abonnementen.